Jump to content

5 stk kal 22 patroner ønskes fått


Mr.Polar

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg 5 stk patroner i kal.22lr av div fabrikater.

Da utvalget av amo i mitt distrikt er heller knagert,så henvender jeg meg til dere brukere her på forumet.

Jeg vil komme til å sammle opp over tid,slik at jeg kan ta en test på vårparten en gang med min rifle for å finne hva som event vil være best for mitt våpen.

Er det noen som kunne tenke seg å donere bort 5 skudd til meg? Send meg gjerne en PM slik at jeg kan si nei til dem som event skulle finne på å sende en type jeg allerede har fått :)

Her er en link til første skytingen med min rifle..å som dere sikkert skjønner,jeg vil ha bredere utvalg å teste senere.

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... n-gun.html" target="_blank

 

Jeg har som følger:

*Standar Plus.

*CCI Mini Mag.

*CCI Stinger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du trenger mer så 5 skudd om du skal teste presisjon i 22lr. Det går ofte endel skudd før ei salongrifle gå så godt som den kan etter å ha bytte ammo. I min cz måtte jeg skyte en pakke med go-skuddene før presisjon var på plass etter litt testing med en annen type.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke et vitenskapelig prosjekt jeg skal ut på. Kun finne ut hvilke amo,som vil gå/funke godt i mitt våpen uten å måtte skyte 50 skudd før den stabiliserer seg.

For så å kjøpe flere pakker av 3-5 typer som virker bra. For så å ta elimineringsmetoden for å ende opp med 2 typer..en for kort hold,å en for litt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Kun finne ut hvilke amo,som vil gå/funke godt i mitt våpen uten å måtte skyte 50 skudd før den stabiliserer seg.

NEttopp, det var det jeg trodde, og det er faktisk en slags vitenskap. Det har seg slik at ammo som går helt fantastisk bra etter 20-30 skudd, kan gå 20-25mm eller verre på 50m på de første seriene - tror ikke jeg har sett noe annet enn Maxac gå verre enn 40mm fra "Anny". Men de første 2-3 av hva som helst kan gå nesten hvorsomhelst.

Selv de 5 første med Midas+ går ikke fantastisk i Saueren etter en 2000runder med CCI. Etter 20 skudd går de bedre enn jeg gidder å prøve å få noen til tro

 

Men bevares, PM meg adressen din så skal du få 10 av alt jeg har. 5+5 skulle blir uendelig mye bedre enn bare 5.

Krav: Rapport i denne tråden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke et vitenskapelig prosjekt jeg skal ut på. Kun finne ut hvilke amo,som vil gå/funke godt i mitt våpen uten å måtte skyte 50 skudd før den stabiliserer seg.

For så å kjøpe flere pakker av 3-5 typer som virker bra. For så å ta elimineringsmetoden for å ende opp med 2 typer..en for kort hold,å en for litt lenger.

Du må nok gå den lange veien. Finnes ingen snarveg. Selv ikke 10 skudd er nok bestandig til å vise om patronen er bra eller ikke. Jeg har måttet skyte over 10 skudd av enkelte typer før treffpunktet stabiliserte seg (på 15 meter !) etter bytte av ammotype.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange faktorer i forbindelse med .22LR-ammo som bestemmer presisjonen. En av de viktigste er det voks-/fett-/oljelaget som er på projektilene, spesielt hvis en skal skyte under lave temperaturer (spør skiskytterne). Denne fettblandingen avsettes i løpet, og "smører" neste projektil. Vokslaget "skyves" framover i løpet, og når løpet er "ferdigsmurt", blir en liten porsjon forbrent voks skjøvet ut for hvert skudd. Se hvordan det ser ut på gulvet foran skytterne etter en kveld på innendørsbanen.

 

Hvis du skyter f.eks. 5 skudd uten å pusse etter forrige test, får du en prøve på hvordan den aktuelle ammoen går, når den er smurt av den forrige ammoen. Hvis du tørrpusser, vil de første 5 skudda vise hvordan denne ammoen går i et tørrpussa løp. Skal du gjøre en noenlunde pålitelig test, må du tørrpusse, og så skyte minst 5 (helst 10-20-30, sier de andre) skudd med den aktuelle ammoen, før du går på en presisjonstest.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Du skal få ei eske med Maxac fra meg. Send adresse på pm.

Krav: Skikkelig rapport i denne tråden, samt ti ave maria til donor. :mrgreen:

I dag kom pakken fra Mork :)

Hjertelig takk å ave maria*10 :mrgreen:

1 full pakke Maxac.

Har kjøpt en kronograf så testen vil bli litt mer omfattende en først ment.

Nå har jeg 4 typer amo for testing..men skulle gjerne had mer :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg som følger:

*Standar Plus.

*CCI Mini Mag.

*CCI Stinger.

*Fiocchi Maxac Soft.

*Winchester Super X.

*Remington Jellow jacket.

*Remington Sub.

 

Å takk til Mork og Tailgunner så langt :clap:

Men enda kunne det være kjekkt med flere typer :roll:

Skuddene skal kronograferes,å blir skutt i en Brno CZ 455 Varmint med standard lengde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg å handlet litt :)

Kjøpte som følger:

*CCi Standar Velocity.

*Remington 22 Golden Bullet HP.(er disse samme som Remington Jellow Jacket?)

*Remington 22 Viper.

Å har fra før:

*Standar Plus.

*CCI Mini Mag.

*CCI Stinger.

*Fiocchi Maxac Soft.

*Winchester Super X.

*Remington Jellow jacket.

*Remington Sub.

Samt at jeg venter en liten pakke fra howahouge her på forumet en av dem nærmeste dagene :)

10 typer for test så langt.

Noen flere :roll: ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette lukter stortest. :D

Kan vi oppleve å lese en skikkelig test av 22 lr patroner i den kulørte jaktpresse kanskje, på saftig nordnorsk dialekt? :wink::lol:

 

Hvilken ide..hvilken ide :idea:

Kanske det hadde vært noe å lese i Villmarksliv for mange sarte bokmålsormer :moresarcasm:

Er det noen som har kontakter innad redaksjonen i Villmarksliv?

Event tips om hvordan jeg kan få dem int???? :angel:

Link to comment
Share on other sites

Har Remington Thunderbolt Hi-Speed. Send PM med adresse, så blir de sendt imorgen.

 

Hjertelig takk til Howahouge :clap:

Nå har jeg 15 typer for testing,men det er alltids plass til flere..mange flere :D

Men hvis jeg har 10 stk av hvær,kan jeg kronografere 5 stk uten tanke for blinkskyting. Å så bruke di 5 siste til pressisjonstest :)

Det er kun Remington Jellow Jacket som jeg har bare 5 stk av :!: Så hvis noen har 5 stk av den å avse til meg hadde jeg blitt veldig glad :D

Å hvor mange meter pr sekund,nøyaktig,går lyden? Å gjærne i feet pr sekund å :roll: ?

Holder på å registerer alle skuddene jeg får,slik at det blir lettere å holde oversikten. Skriver opp hvor mange grain kulene er,fps/mps,HP/SP å om amoen er sub eller ikke.

 

Venter enda på noen typer i posten fra forskjellige brukere av kammeret :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Appropo dette med å skyte "ny" amo i forrige amo sitt kulefett, jeg har opplevd at ny amo har gått sykt bra de første 5 skuddene med annen amo sitt fett. For så å dabba av etterhvert som ny amo sitt fett har tatt over i løpet.

 

Jeg har også opplevd at presisjonen endrer seg fra tørpusset til det punkt der den stabiliserer seg med nytt fett i løpet.

 

Verdt å merke seg, er at test fra tørpusset løp, normalt er repeterbar. Slik at man kan regne med samme resultet for hvergang man har tørpusset før man skyter en kjent amo/lot.

 

Dette har gjort at der er to skoler for bruk av 22lr i rifler, og det er å alltid skyte førsteskudd fra tørpusset løp. Eller å alltid skyte førsteskudd fra fettet løp.

 

Uansett er slikt morro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt ut følgende vdr testingen.

Hadde først tenkt å tørrpusse mellom hvært amobytte,å skyte i tørt løp. Men tror denne metoden her vil bli bedre:

Løpet skal pusses mellom hvært amo bytte. Å så skal det puttes igjennom en dott fuktet med rødsprit for å fjærne så mye som mulig av gammelt fett/olje. Så tar jeg å skyter 2 skudd med Standar Pluss gjennom,før nye 5 skudd skal kronograferes. Dette for å gi alle amotyper like forhold,å for at Standar Plus er den amoen jeg har som virker mest fettet..å jeg har mest av.

Innvendinger eller andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa litt i ransom rest med min .22 lr revolver og opplever ofte at de to, tre første skuddene sprer mest.

 

Jeg har tenkt ut to mulige planer:

 

1. Vurdere samling ut fra de seks beste av ti skudd.

2. Se helt bort fra de fire første skuddene.

 

Skal teste litt igjen i morra kveld og tar gjerne i mot synspunkter og kommentarer.

 

Hva mener dere er et representativt utvalg?

Link to comment
Share on other sites

Her er hva jeg har av amo så langt

*CCi Standar Velocity 32 grains HP.

*Remington 22 Golden Bullet HP 36 grains HP.

*Remington 22 Viper 36 grains SP.

*Standar Plus 40 grains SP.

*CCI Mini Mag36 grains HP.

*CCI Stinger 32 grains HP.

*Fiocchi Maxac Soft 40 grains SP.

*Winchester Super X 40 grains SP.

*Remington Jellow jacket 33 grains HP.

*Remington Sub 38 grains SP.

*Remington Thunderbolt 40 grains HP.

*Lapua Speed ACE 40 grains SP.

*Federal Game Shok 38 grains HP.

*Magtech Standard 40 grains SP.

*Magtech SUB 40 grains HP.

Men har god plass til flere typer amo :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...