Jump to content

Dykkerflaske for påfylling av Steyr Luftpistol


Luft

Recommended Posts

Hei!! :)

 

Jeg leter etter en butikk i Østfold som selger dykkerflaske, for påfylling til en Steyr LP-50 luftpistol. Finner ingen "fysiske" butikker på nett..

 

Jeg får pistolen om et par dager, og ønsker derfor å ha dette klart så jeg ikke går tom første dagen, :shock: for så å vente på en nettbestilling.

 

Stemmer det at flaska MÅ være på 300bar?

 

Finnes det en pistolklubb i Østfold me et godt "Luftpistolmiljø"?..(Jeg mener da en klubb med flere utøvere, kanskje med et par uofisielle konkuranser i løpet av året?)

 

Tusen takk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hei

 

tror ikkje det har så mykkje å si om flasken er 200 - 232 - 300 bar og du kan få flaske i mange forskjellige størrelser. men du må passe på at du har riktig utstyr for å fylle pistolen og at du ikkje overstiger trykket som den skal ha!

 

der er mange butikker i oslo som sikkert kan hjelpe deg med å få en flake sendt til deg fort hvis det er det, bare ringe å høre! :D

 

har ikkje nokka kjennskap til slike pistoler, så kan ikkje uttale meg alt for mye.

 

Mvh Roar

Link to comment
Share on other sites

Flasken må ikke være 300 bar men er en stor fordel.

Vi har en 200 bars flaske i klubben og den kunne med fordel vært litt heftigene pga vi få ikke så mange fyllinger pga våpnene våre går på 200 bar.

 

Det fungerer fint med 200 ikke forstå meg feil.

 

Bare husk at kjøper du brukt bør den være godkjent slik at du får fylle den.

De pleier å nekte å fylle på flasker som ikke er godkjente eller gått ut på godkjenningen

Link to comment
Share on other sites

Flaska må ha høyere trykk enn våpenet, mao du kommer lengst med 300b flaske. Becotrading har flasker.

 

 

Takk for den, men håper jeg slipper å dra nesten til Oslo imorgen(:

 

Skal fortsette å nett-lete senere ikveld.

Link to comment
Share on other sites

Flasken må ikke være 300 bar men er en stor fordel.

Vi har en 200 bars flaske i klubben og den kunne med fordel vært litt heftigene pga vi få ikke så mange fyllinger pga våpnene våre går på 200 bar.

Du må ikke fylle flasken på pistolen til høyere trykk en 200 bar hvis det er makstrykk på denne. 300 bar på en 200 bar flaske er 50% overtrykk.

http://www.google.com/search?q=dykerflaske+eksploderrte&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8&rlz=#hl=no&rls=com.microsoft:en-US&&sa=X&ei=__wlTfjhOsmYOsXLjfoC&ved=0CCUQBSgA&q=dykkerflaske+eksploderte&spell=1&fp=2300391ab94bd07d

Link to comment
Share on other sites

Har veldig god erfaring med rask levering på postordre fra http://www.fue.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank når det gjelder handling av dykkerutstyr.

Sjekk nettsiden og kontakt dem (tlf / msm) om du er interessert i ny flaske. (feks. 300 bar-12 liter flaske)

Nye flasker trenger ikke trykktestes første gang før det har gått 3 år fra produksjonsdato ;) (etter det er det vanlig med trykktesting hvert andre år)

 

Adaptere for påfylling til luftvåpen har jeg ikke kjennskap til desverre. Der må andre hjelpe deg.

 

Hilsen ufrivilling tørrlagt dykker pga husoppussing.

jarnt

Link to comment
Share on other sites

Rango: Er det samme regler for flasker for pustegass (dykkeflasker/ røykdykkerflasker) som for industriflasker (som sveisegassflasker/ helium/ industrioksygen mm, som 50-80 liters flasker) ?

Er ett par år siden jeg leste lovdata på dette feltet, så jeg blir glad for en oppdatering.

 

Kanskje er "stasjonære" storflasker aktuelle for luftvåpen brukere. Feks industriflasker på 40-80 liter eller lignende. Noen har vel arbeidstrykk godt over 200 bar og kan vel være aktuelle. Gass-pushere som AGA/ Yara mv.kan nok svare på det vil jeg tro.

 

(OT: humm, kanskje jeg kan påstå dykkeflaskene mine bare brukes på land, så sparer jeg mange høvdinger på trykktesting, som selfølgelig ville gått til kuler, krutt og ladekomponenter ...vent, da har jeg ikke spart noe alikevel :D )

 

jarnt

Link to comment
Share on other sites

Din LP50 skal vel ha 200bar, det har vertfall min. Å leke med 300bars flaske blir bare tull, en dag fyller noen 300 bar på den og sover du når du fyller luft på pistolen din så er du over den røde streken.

Følger med overganger til dykkerflasker/røkdykkerflasker. Har selv en

200bar røkdykkerflaske.

Du kan jo og kjøpe en håndpumpe, så får du litt trim og. Børselars tror jeg har disse.

Link to comment
Share on other sites

OlavM. Litt av poenget er at du får flere fyllinger med en 300B vs 200B flaske, bruker en et skikkelig fillkit skal du være bra svimmel for å "overfylle".

 

Hvis din LP50 skal ha 200B hvor mange ganger fyller du fra en 200B flaske før den ikke får 200B på sylinderen?

 

Nå er jo ikke det store beholderen på en pistol så en kommer jo langt med pumpe også..

Link to comment
Share on other sites

LP 50 skal ha 200 bar.

Overgangen for fylling som følger med passer bare i 200 bar flaske.

Den har for kort gjengeparti for å passe i 300 bars flaske.

 

Klubben har en liten 200 bars røykdykkerflaske.

Fikk fylt flasken idag og på trening ikveld ble det skutt nesten 1000 skudd, har fortsatt 180 bar på flaska.

Så ei 200 bars flaske holder ganske lenge.

 

Så det er etter min mening ikke nødvendig å begynne å rote med å lage overgang som passer i 300 bars flaske.

Kjøper du deg en godkjent 200 bars flaske vi du nok få den fyllt på brannstasjonen.

Link to comment
Share on other sites

LP 50 skal ha 200 bar.

Overgangen for fylling som følger med passer bare i 200 bar flaske.

Den har for kort gjengeparti for å passe i 300 bars flaske.

 

 

Ok, men leser mye rart rundt her nå...mange sier at 200b flaska er ute av produksjon..(??)..andre sier at jeg må ha "den rette overgangen" for å få fyllt opp beholderne til nettopp LP50... :oops:

 

Jeg vet ihvertfall ikke hvem av dere som virkelig har peil...ringer Børselars imorra jeg, og bestiller det han mener jeg skal ha..

 

Tusen hjertli for engasjementet folkens(:..trøttsom å ikke ha peiling selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Steyr LP10 og gikk til innkjøp av en 200 bar flaske. Når jeg fyller den hos dykkebutikken så forklarer jeg bare at jeg bruker den til luftpistol, og da fyller de den til 220 bar, noe som gjør at den varer hele sesongen(200 bars flasker er godkjent til 232 bar om jeg ikke har blitt feilinformert).

 

Nå går jo også Walter(Uramex) tilbake til 200 bar, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det vanskelig med en 300 bar flaske.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott luftpistol! Har hatt en slik selv i litt over 1 år og kjenner godt til "problemet" du muligens nå har.

 

I Oslo kan du ta kontakt med Kjell hos NUEX. Han har bistått og hjulpet mange luftgeværskyttere (PCP) med brukte og trykktestede flasker i ymse størrelser. Jeg har kjøpt bl.a 2 stk på 4l og 1 stk på 6l av ham. Dette er greie flasker rent fysisk i størrelse og som det er enkelt å frakte med seg.

 

Ad LP50'n og det medfølgende adapter: Jeg fikk med adapter passende for 200(232)BAR (DIN) regulator. Dvs at når jeg skulle montere dette på en 300BAR flaske, tettet adapteret ikke helt til bunns og luften forsvant ut av luftehullet på skrufestet til flaskeregulatoren i stedet for inn i lufttanken :? . Jeg har sett tips om å forsøke å fore opp med passende O-ringer eller å få lage en pakning i egnet materiale for å tette dette luftehullet.

 

Løsningen jeg selv bruker, er fill-kit m/manometer + slange med hurtigkobling. Årsaken er at jeg også har en liten samling med ulike PCP-luftgevær (krever mellom 180 - 230 BAR) og dermed må bruke flere ulike fylleprober (med påmontert hurtigkobling), både til LP50 og til de ulike geværmerkene.

En utmerkt leverandør av fill-kit, prober og overganger etc er BestFittings i UK!. De leverer raskt! Og de selger adapter til LP50 som passer direkte til en 300BAR flaske.

 

Et medlem på norske AGW stilte et tilsvarende spørsmål og fikk svar og råd der :wink:

 

Lykke til - og min personlige mening: gå for en 300BAR flaske og pass på å fylle opp til max 200BAR. I tillegg slipper du å etterfylle flaska så ofte når den er på 300BAR.

Link to comment
Share on other sites

Vi har stor aktivitet i klubben, og fyller fra dykkerflasker.. de holder utrolig lenge. til LP 50 skal du ha 200 bars flaske.

 

Er vel bare 2 klubber i Østfold som er aktive på luftpistol og det er Sarpsborg PK, og oss (Mysen pistollag) Om du vil er du selvfølgelig velkommen til oss å skyte, vi har aktive i alle aldre og begge kjønn, og en stor aktiv ungdomsgruppe...

 

Send meg en mail på oyvind@mpl.no eller ring meg på 905 89 375 om du lurer på noe

Link to comment
Share on other sites

 

Er vel bare 2 klubber i Østfold som er aktive på luftpistol og det er Sarpsborg PK, og oss (Mysen pistollag) Om du vil er du selvfølgelig velkommen til oss å skyte, vi har aktive i alle aldre og begge kjønn, og en stor aktiv ungdomsgruppe...

 

 

 

Takk skal du ha!

 

Skal ikke se bort ifra at jeg plutselig tar en tur(:

Link to comment
Share on other sites

Ja takk, jeg prøvde tidligere, uten hell.

 

Jeg bestilte fra Børselars - de hadde både 200 og 300b flasker, og jeg valgte 200b. Vil ikke ha muligheten å overfylle for så å skrote pistolen.

 

Er usikker på "hvor langt ned" det gode arbeidsområdet til pistolbeholderen er, men vil tro det strekker seg rimelig godt ned mot gult felt.

Like greit å bare finne ut av det(:

Link to comment
Share on other sites

Rango: Er det samme regler for flasker for pustegass (dykkeflasker/ røykdykkerflasker) som for industriflasker (som sveisegassflasker/ helium/ industrioksygen mm, som 50-80 liters flasker) ?

Er ett par år siden jeg leste lovdata på dette feltet, så jeg blir glad for en oppdatering.

Kanskje er "stasjonære" storflasker aktuelle for luftvåpen brukere. Feks industriflasker på 40-80 liter eller lignende. Noen har vel arbeidstrykk godt over 200 bar og kan vel være aktuelle. Gass-pushere som AGA/ Yara mv.kan nok svare på det vil jeg tro.

jarnt

Det vet jeg ikke, men vil anta at flasker med korrosive gasser har oftere intervaller for trykkprøving.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831115-1674.html

"Forskrift av 15. november 1983 nr. 1674

Forskriftene retter seg mot arbeidsgiver. De gjelder for kontroll, merking og fylling av sømløse, bærbare trykkluftflasker av stål eller aluminiumslegeringer med tilhørende flaskekraner for bruk til dykking og for trykkluftanlegg for fylling av pusteluft. Forskriftene gjelder også slike trykkluftflasker når de skal brukes sammen med åndedrettsvern.

Forskriftene gjelder også for virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstaker."

Forskriften som sier noe om trykkprøving er for å beskytte arbeidstager. Altså har du din egen kompressor og egen flaske så kan du fylle flasker som ikke er trykkprøvd på hundre år om du vil. Men det kan nok være greit å sjekke de en gang i blant da. Det koster ikke mer enn 3-400 kr.

Eller skal 200 bars flasker ha maks arbeidstrykk på 200, ikke 232 som noen skriver her. Det er egne flasker som har 232 bar maks arbeidstrykk.

Jeg vil tro at trykkbeholderen på pistolen skal testes eller byttes etter x antall år også hvis en leser bruksanvisningen?

Link to comment
Share on other sites

Ser det stor forvirring når det gjeld dykker flasker.

 

Det er krav om tykkprøvde/godkjente flasker for å få fylle dei.Dette har med sikkerheita til dei som fyller flasker,det er enorme krefter i sving når ei flaske "eksploderer".

Søk på nett,det har skjedd nokre i norge også når ein står og fyller dei.

Trykkprøvings intervallane for trykkprøving i norge er; førstegang 4 år (ikkje 3 år som det står lenger oppe i tråden) etter PRODUKSJONS dato,deretter kvart 2 år.

 

Det finst 200 bar,232 bar og 300 bar flasker til dykking her i landet,der 200 og 232 din kobling kan brukast på begge typer,men 300 bar krever ein eigen.

Har ein 300 bars flasker,bruker ein eigne overgangar til 200/232 bar flasker. Dette er ikkje noko ein "leiker" seg med.

 

Flasker kjem i mange forskjellige størrelsar,så der finn ein heilt sikkert ei som er grei til ditt bruk.

Trur ikkje eg hadde kjøpt ei splitter ny flaske til dette bruk,når det finst så utrulig mange brukte rimlig til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk Rango for linken til lovdata.

 

Kapittel 2 og 3, -Kontroll og trykkprøving- i linken sier:

 

Kapittel 2. Kontroll og prøving.

 

§ 2. Flasker og flaskeventiler skal kontrolleres og flaskene vanntrykkprøves

a) minst hvert 2. år for flasker til bruk under vann, inklusive vestflasker. Den første kontroll og vanntrykksprøve kan imidlertid tas 3 år etter fabrikasjonsmerking.

b) minst hvert 5. år for øvrige trykkluftflasker.

Fikk ikke kopiert over bilde av trykktesters stempel, men det er rundt, med merket "D" for dykkeflaske eller "Å" for åndedrettsvern samt nummer fra kontrollør. Da gjelder nok 2-årig trykkprøving på brukte flasker på dem.

 

Korrosive gasser på feks dykkeflasker forstår jeg på Rango som om han mener oksygenberiket gass. Typisk her er dekompresjonsgass (100% O2), og lavere nitrox blandinger/ trimixblandinger. Slike flasker krever oftes egen merking på utført rensing av flaske og kran for bruk med ren oksygen om det benyttes partialtrykksblanding.

Det er absolutt ikke noe hinder å kjøpe en slik flaske brukt om en kun ønsker bruke den til luftvåpen. Den har i tilfelle bare hatt en grundigere kontroll for renhet mtp korrosjon/ oljeforurensinger.

 

Ja. Det er spesifisert på flasken hvilket arbeidstrykk den er godkjent for 200/ 230 bar.

Det forekommer nok mest bruk av 230 bar til nyere dykkeflasker.

Det er meget ideelt til dette bruk spesielt med tanke på dykking med blandet gass (Trimix/ nitrox). Det går på kompressabilitetsfaktor av gass på trykk opp mot rundt 260-270 bar, som ikke gir tilgang til særlig øket volum i beholderen.

Enkelt eksempel meg forklart tidligere: Over 270 bar, så vil ikke volumøkningen lengre være linær med trykkøkningen på beholderen.

300 bar / 10 liter flaske. Tilgjengelig volum teoretisk 300X10= 3000 liter gass. En hopper i sjøen, og etter noen få minutter/ åndedrag, vil trykke synke raskt ned til 270 bar (10 % reduksjon), for så å legge seg i linær linje etter videre gassforbruk. En kan i praksis beregne dykket utfra 270-280 bar tilgjengelig gass.

230 bar / 10 liter flaske. Tilgjengelig volum teoretisk (og praktisk) 230X10= 2300 liter gass. En hopper i sjøen, og har linert videre gassforbruk siden en er under "brytningskurven" på 270 bar. En kan i praksis beregne dykket utfra starttrykket sitt (230 bar) som tilgjengelig gass.

Til krevende dykk med lang bunntid kan en koste på seg +10% topping av trykk på 230 bar flasker, og dermed få 250 bar reell tilgjengelig gass... dette fordi en er under 270 bar, der en får mer trykk enn volum innpå flasken :)

 

Håper det var litt forklarende og ikke forvirrende. (Det ble i hvertfall en gedigen avsporing)

 

Så: Ikke noe problem å bruke eventuelt brukte dykkeflasker til luftvåpenbruk på 230 bar om de skulle være merket "nitrox" eller "O2 service" så lenge trykktesten er ny nok.

En trenger på død og liv ikke bruke makskapasiteten, men heller fylle bare til 200 bar om en det vil.

 

iÅr kom meg litt i forkjøpet.

Er enig med at en må ha respekt for trykk, og bruk riktige koblinger tili dekandering/ fylling.

Kanskje du kan henvise meg til stedet som sier 4 år fra produksjonsdato ? Er interessert i det, siden jeg har 11 flasker med ulik produksjonsdato som skal testet ( ca 400 kr x 11 = 4400 kr. Mange kilo krutt å kjøpe for de pengene :) )

 

Beste hilsen jarnt

Link to comment
Share on other sites

Må berre legge meg langflat og beklage på det sterkaste....

Har sjekka i cmas * kurs boka, det er 3 år frå produksjons dato.....

Flaue greier,eg som er instuktør også :oops: .

Til mitt forsvar så har eg instruert kun på praksis delen,men burde absulutt vist dette :oops:..

PS.

Held du kurs sidan du har så mange flasker, eller er du ein ivrig dykkar?

Link to comment
Share on other sites

iÅr: Det er private flasker. Og du har PM :wink:

 

Trådstarter håper jeg finner noen brukandes flasker, og kommer igang.

Høres forresten spenndende ut med luftvåpen med gassflaske. Har vel gjerne mere rekkevidde og presisjon i forhold til sine fjærbelastede søsken.

 

Beste hilsen

jarnth

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon :

 

Fyllte e dykkerflaske hos brannmann Sam igår, og den viste da 205b, men flaska var varm og "urolig" - så jeg kan tenke meg den falt ned til ca 195b inna jeg kom hjem.

Beholderne viser 190-195b ved påfylling.

 

Må si jeg er imponert over hvor stort det gode arbeisområdet til pistolen er. Har nå testet hvor lavt trykk som skal til for å miste presisjon i skytinga.

Når beholderen var nedi 50b, hørte jeg en liten delay fra løpsutgang til blink, (10`dels sekund), men det gjorde ikke utslag på presisjon.

da jeg var nede i 20-25b, hadde jeg fremdeles god (til å være meg) presisjon, men plutselig fes det til i pistolen, og den tømte ut den siste lufta som var igjen, helt av seg selv. Beholderen skrudde seg selv ut 4-5 gjenger. suverent!

 

Dette vil si 150-200 skudd pr. nyfyllt beholder.

 

Det skal sies at jeg ikke er heelt stabil ennå, så vil annta at min kresenhet for trykket i beholderen øker med tiden.

men, blinken er for standard luftpistol, og 90-95% treff er innenfor svart felt, så denne testen er nok ikke så gæli(:

 

Vil også tro det gjør større utslag på presisjon for de som skyter fra 25m - jeg skyter fra 10m innendørs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

driver på me paintball og. så da går det mye på trykk luft.

 

jeg vil heller anbefale en 300bars flaske og heller være litt forsiktig når man fyller den.

 

vi bruker stort set bare 300bars flasker og det er sjelden vi klarer og fylle over 3000psi(ca200bar)

 

er også lurt og la flaska kjølig før man drar og får den fylt opp.

 

her er også en lur ting og ha

 

http://www.pbjunkie.com/content/295-sho ... -kaye.html

 

bruker vel ca 12 timer på og fylle en 10liters dykker tank.

Link to comment
Share on other sites

 

jeg vil heller anbefale en 300bars flaske og heller være litt forsiktig når man fyller den.

 

vi bruker stort set bare 300bars flasker og det er sjelden vi klarer og fylle over 3000psi(ca200bar)

 

er også lurt og la flaska kjølig før man drar og får den fylt opp.

 

bruker vel ca 12 timer på og fylle en 10liters dykker tank.

 

takker for innspill :D ...men vet ikke helt om jeg forstår deg rett..

 

Når man investerer i en luftpistol til 12000kr for å trene presisjon, er det ingen vits i å ha muligheten til å ødelegge den, men man kan jo skaffe en reduksjonsventil. Det tar ca 1 sekund å fylle opp hver beholder til 200bar, og da har jeg 150-200 skudd x2. Det tok 2minutter å fylle 5-litersflaska mi hos brannmann Sam, og vi tok oss tid til å "toppe" den 10minutter senere.

 

har skutt 1400skudd, og dykkerflaska har nå ca 170b.

 

om du ikke får fyllt beholderene dine til mer enn 200b fra 300b`s dykkerflaske, vil jeg tro den enten er dårlig fyllt...ellers høres det ut som det bare eer en 200b`s flaske..?

Link to comment
Share on other sites

300 bars flasker er veldig trygge å fylle. Der er materialer og gods tilpasset trykket. Det som er FARLIG!!!!!! er når/hvis du skrur ut den "sukkerbiten" i kranen på ei 200 bars og fyller den via 300 bars delen på kompressorene. Dette kan være lett å glemme, og det er veldig fort gjort å "bygge om" kranen på ei 200 bars til å bruke på 300 bars delen på kompressorene. Fyller du 325 bar(som de fleste kompressorene gjør med ei 200 bars flaske) er det godt mulig den ryker, med følgene det gir. Dykka før med 200 bars flasker og kraner. Bytta til 300 bar etter ei stund, og da bruker du en umbraco nøkkel og tar ut sukker biten, å vips!!!!, kan du fylle ei 200 bars flaske på 300 bars påfyllinga, men da må du stå å passe på som en smed. Alle kompressorer har stortsett både 200 og 300 bars påfyllings slanger på seg. På begge deler stopper kompressoren automatisk når enten 200 bar når 225 bar og 300 på 325 bar, og da blir stortsett 200 bar rundt 200 bar på flasken når den blir kald og likens med 300 bar.

 

Sånne flasker er veldig trygge å bruke, så lenge en er i god stand og trykktesta anna hvert år, og en som vet hva en gjør når en fyller flasken med kompressoren.

Link to comment
Share on other sites

...er det rart det skjer ulykker..?...

 

man skal ikke ta "snarveier" når det kommer til diverse flasker under trykk. da koster man heller på seg utstyr som er egnet til rett bruksområde.

 

Har fått masse hjelp gjennom denne tråden, men nå blir det mye rart.

 

avslutter den for min del.

 

tusen takk folkens! :lol:

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill :D ...men vet ikke helt om jeg forstår deg rett..

 

Når man investerer i en luftpistol til 12000kr for å trene presisjon, er det ingen vits i å ha muligheten til å ødelegge den, men man kan jo skaffe en reduksjonsventil. Det tar ca 1 sekund å fylle opp hver beholder til 200bar, og da har jeg 150-200 skudd x2. Det tok 2minutter å fylle 5-litersflaska mi hos brannmann Sam, og vi tok oss tid til å "toppe" den 10minutter senere.

 

har skutt 1400skudd, og dykkerflaska har nå ca 170b.

 

om du ikke får fyllt beholderene dine til mer enn 200b fra 300b`s dykkerflaske, vil jeg tro den enten er dårlig fyllt...ellers høres det ut som det bare eer en 200b`s flaske..?

 

 

hvilken beholder bruker du på den luft pistolen?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vurderer nå å skaffe en håndpumpe, i tillegg til dykkerflaska mi..

har hatt et par krisesituasjoner hvor jeg har hatt behov for høyt trykk på beholderne...og med veldig dårlig tid, med bare 120bar på flaska og ingen mulighet for et besøk hos brannmann Sam, har det blitt litt dumt..

 

noen som har erfaring med håndpumpe til disse beholderne?

 

hvor mye jobb er det å pumpe opp en beholder?...og...kanskje et dumt spørsmål men...kan man pumpe opp dykkerflaska med denne pumpa?....jeg trenger litt fysisk trening nå... :lol:

Link to comment
Share on other sites

jau, det er vel egentlig det..jeg er bare på utkikk etter den optimale løsningen.

slik jeg har forstått det, må jeg ha nytt koblingssystem for å få fyllt fra 300b flaske, i tillegg til fill-kit osv...reduksjonsventil...

 

jeg mener...tar det 3min å fylle en beholder med pumpe, er dette en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte ei pumpe ei stund, før jeg fikk tak i egen flaske. Grei skuring å pumpe opp, spesielt for oss som er på "rette" sida av 80 kg. Og det er ikke fysisk tyngre enn at dersom du får problemer med å skyte etterpå, ja da har du større problemer enn lite trykk på dykkerflaska.

Link to comment
Share on other sites

Og det er ikke fysisk tyngre enn at dersom du får problemer med å skyte etterpå, ja da har du større problemer enn lite trykk på dykkerflaska.

 

hehe...ser den... :winke1:

tror ikke jeg er såå dårlig form, så det er nok en god ide å ha en pumpe på bakhånd da.

 

sylinderne lar seg nok kjapt fylle opp, men hva med selve 5-liters flaska mi? det lar seg gjøre?

 

pumpa er jo ment som en reserveløsning, men om jeg må holde på en halvtime for å pumpe opp e hel flaske - er det faktisk enklere enn å dra til brannmann Sam. der må jeg først levere flaska, for så å komme tilbake et par timer senere for å få den toppa.

 

koster jo ikke all verden, så tror jeg går for e

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På min Steyr, så er det grønt felt opp til 200 Bar på beholderne. Over det så begynner det røde feltet

som da tilsier at man ligger for høyt i trykk, og ca. 3/4 oppe i det røde feltet er det indikert 300 bar.

Avtrekket likte heller ikke at man går vesentlig inn på det røde området.

 

Antar det er mest effektivt å ha en 300 bars flaske. Da er det endel å tappe ned før man må etterfylle.

Link to comment
Share on other sites

Antar det er mest effektivt å ha en 300 bars flaske. Da er det endel å tappe ned før man må etterfylle.

 

 

jada, har omsider kommet frem tid dette jeg og, gidder ikke pumpe...men forstår jo også de som "frykter" dette m/tanke på overtrykk..

Med reduksjonsventil har man jo kontroll.

Moro at du har tatt sjansen på å teste dette foresten :winke1:

 

Et komplett påfyllingskit for en 300b flaske m/tilhørende overganger osv til denne pistolen tas imot m/åpne armer. Finner ikke dette på nett.

 

Skal få opp en tråd på Steyrclub.com også, et veldig fint forum for Steyr-skyttere.

 

Edit: Lenge siden jeg har vært på den nettsiden, og det ser plutselig litt tynt ut med luftskyttere der nå...prøver uansett...senere...når jeg får tid :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg dykkerflaske for å fylle min beholder, men jeg har brukt dykkerflasker i andre sammehenger.

Vil ikke vere noe problem å kontrollere trykket ved påfyllinga av beholderen selv om

flaska ligger på 100 bar høyere trykk. Man får ikke mere trykkoppbygging en det man tillater

blir slept inn. Er bare å skru igjen når man har 200 bar. Vere forsiktig og fylle roligt. Thats it.

 

Jeg pumper alltid en liten millimeter opp i det røde feltet. Når det kjøler seg ned så

detter trykket litt. Men avtrekket liker ikke dette. Ikke på min iallefall. Det funker best når man

holder seg i det grønne området. Vil ikke anbefale å gå inn i det røde området.

 

Nordby selger flasker som brukes til luftpåfylling av steyr.

Link to comment
Share on other sites

Du får vel gå med i driftbrannværnet, dem driver jo med røykdykking.

 

mja...men det hørtes nesten "jobb" ut... :overrasket:

 

har 200b flaske fra før (får dermed sjelden skutt med fulle beholdere), men er blitt lat og synes det er trøttsomt å dra ned til Sam så ofte..

 

finner flasker på Finn til ca en lapp, så det skal jeg klare :P

Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt noe annet enn pumpe. Ser ikke noe poeng i flaske heller.

 

Passer på å fylle sylindre dagen før stevner, for å unngå å "slite meg helt ut" før jeg skal skyte.

 

På min Morini har jeg borti 200 skudd minst, og skyter ikke det tomt på en økt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
En utmerkt leverandør av fill-kit, prober og overganger etc er BestFittings i UK!. De leverer raskt! Og de selger adapter til LP50 som passer direkte til en 300BAR flaske.

 

Suveren sjappe, TAKK :lol:

 

Jeg har angret MYE på at jeg kjøpte 5l 200b flaske. :cry: ...nå har det seg slik at jeg skyter mye, og flaska er rimelig kjapt nede i 150-100b..

Jeg har tilogmed tydd til å fylle beholder, for så å legge den i kjøleskap en times tid..når jeg så tar ut den kalde beholderen for etterfylling "stjeler" jeg 10-15 ekstra bar ut av dykkerflaska. :twisted:

 

Men det er selvfølgelig viktig, som alle sier, å ha mulighet for å redusere trykket på beholderen om man er trøtt..

Jeg er den eneste som fyller fra flaska, så det skal nok gå greit.

 

Lykke til - og min personlige mening: gå for en 300BAR flaske og pass på å fylle opp til max 200BAR. I tillegg slipper du å etterfylle flaska så ofte når den er på 300BAR.

 

done..

Den nye 10l flaska mi har en mye bedre kontrollerbar ventil. Jeg kan snike lufta ut av flaska og har god tid til å stoppe i tide.

Jeg bestillte 10l flaske fra Alf Lea & Co. Den kostet 2398kr og frakt var gratis, fra Ålesund til hvorsomhelst...det tok 26timer fra bestilling til hentelapp var på plass på SMS.

(den gamle 5l flaska kostet 2800kr...og var langt fra fraktfri...)

 

 

en liten ting til....

Nå er det slik at jeg haar reduksjonsventil tilgjengelig, så det vil ikke bli et problem...men jeg snakket med Sam, og han sa at jeg kunne bruke 200b`s flaska som reduksjonsventil om jeg overfyller beholderene..(?)...dvs om det f.eks er igjen 100b på flaska kan jeg skru inn pistolbeholder og åpne flaska for å tømme beholder..?

jeg synes dette hørs litt rart ut...men ventilen på flaska er vel muligens åpen begge veier uten tilkoblet sikkerhetsventil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...