Jump to content

Dykkerflaske for påfylling av Steyr Luftpistol


Luft

Recommended Posts

Resultat :

 

Jeg er usikker på hvor mye de fyllte dykkerflaska til, men går ut fra at den holdt i underkant 300b etter fylling fordi jeg ikke tok meg tid til å toppe den.

 

Jeg har nå fyllt 44 beholdere, fra 70b til 205b, slik at jeg får nøyaktig 200b når den har kjølt seg.

Beholder nr.45 gikk til ca 202-3b og "landet" på 199b

Dvs. at jeg har fått ca.5200 skudd fra 300-200b, og er heller ikke nødt til å etterfylle dykkerflaska riktig ennå, da jeg skyter ca. 80skudd pr. stevne.

 

Helt suverent.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

 

Lurer på å kjøpe en flaske som skal brukes både til luftpistol og paintball.

Ser at en 300 bars flaske på 10 liter (eller mere?) er en god løsning.

Ser at det er nevnt lenger framme i tråden at det koster kr 400,- å trykkteste flaskene. Er dette vanlig pris over alt, og kan de gjøre dette på en brannstasjon :?: Hva tar de pr fylling :?:

Hva er levetiden på en slik flaske :?:

Pr nå er det eventuelt guttungen som skal bruke den til paintball, men fra tid til annen dukker lysten på en match luftpistol opp hos far ( har vel skjedd hvert år på denne tiden i noen år bakover :smile: )

Mulig det trengs forskjellige overganger til dette :?:

Har man klave får man ku, så jeg tenker at hvis jeg har luftflaske, blir det snart pistol også :mrgreen:

 

Har i grunnen ventet på at OlavM skulle bli lei av sin Steyr, slik at jeg kunne tuske til meg den for en billig penge :twisted:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

jeg kan svare på noe av det du spør om, men har ikke så mye teknisk fast om trykktesting og levetid på flaska..det er nok ikke så vanskelig å google seg frem til heller(:

jeg tror, men ikke stol 100% på dette, at flaska skal trykktestes annenhvert år - men det er forskjellige regler avhengig av bruksområdet = Land/vann

 

Jeg valgte 10 liter fordi størrelsen på flaska da er lett å håndtere. den blir jo litt tung etterhvert, og jeg var veldig glad for det i vinter, da jeg måtte gå 300m med en ny-fyllt flaske fra brannstasjonen til bilen på blåis og 1cm ny-snø..

 

jeg betaler 50kr pr. fylling, men ta gjerne med en kvikk-lunch i tillegg, da blir brannmann veldig fornøyd.

Fyllinga tar bare noen minutter, men kom tilbake å hent den et par timer senere om du vil ha topping.

 

en link til en rimelig flaske m/gratis frakt finner du lenger oppe i tråden + link til en engelsk nettbutikk som selger alt av overganger finner du også(:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er ikke dette problemet veldig enkelt å løse ved å ha en reduksjonsventil på 300Bar flaska da?

Har en slik liggende som jeg brukte i et par år når jeg fylte fra en 300Bar's Nitrogenflaske til et pcp gevær.

 

Hva slags reduksjonsventil er det du snakker om...

 

Har lett under hver stein etter en reduksjon fra 300 til 200 BAR uten å finne så mye som...

Hvis dette fins så er det genialt, det er ikke alle beholdere som har eget manometer, har selv tre pistoler hvor manometeret enten er kryptisk å lese av (Pardini) og hvor manometeret er eksternt og kun kan skrus inn ETTER fylling (Hämmerli)...

Har vurdert å lage ett mellomstykke med manometer men hvis man kan få tak i noe ferdig fra eske så er det å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo både høytrykks- og lavtrykksregulatorer å få tak i. Om det finnes en høytrykks, 300-til-200 bars, regulator som kan skrus rett inn i en dykkerflaske vet jeg ikke, men det skulle da være mulig å få tak i komponenter slik at man kan bygge dette selv.En 300-bars fyllestasjon til paintball fåes kjøpt "over alt", denne kan du koble i dykkerflasken, route luften gjennom en regulator, og så videre inn i luftpistol-sylinderen.

 

Jeg ville nok bare fylt forsiktig dersom overgangen du får med luftpistolen passer direkte på dykkerflasken. Jeg sier dersom, for jeg vet at blant annet enkelte luftpistoler (Walther) leveres med 300-bars sylindere, og da også med to forskjellige overganger. Èn til 300-barsflasker og èn til 200-bar.

 

(Men selvfølgelig - dersom du lager et luftfyllingssystem som skal brukes av flere enn deg selv så blir det litt utrygt å ha en 300-barsflaske stående uten noe regulator på)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo både høytrykks- og lavtrykksregulatorer å få tak i.

Regulator er jo ikke noe problem det er en reduksjonsventil fra 300 til 200 BAR jeg ønsker å få tak på... Ingen jeg har sjekket med har en slik reduksjon, men hvis det er reduksjon du snakker om så kom gjerne med link til produkt :-)

Ser jo at hvis man skal bruke eksternt manometer så har Paintball folket rimelige regulatorer så takk for det, ikke noe vits å lage noe som finnes i eske... billigere..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

 

 

 

Hei

planlagt og begynne med Pistolskyting, men hvordan bli det og fylle på luftsylinder på 200 bar på pistol

når fylleflaske er 300 bar?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

elgen2 skrev (12 timer siden):

hvordan bli det og fylle på luftsylinder på 200 bar på pistol

når fylleflaske er 300 bar?

Faren for brukerfeil og overfylling er tilstede, men så lenge hodet er påskrudd så kan du klemme igjen når du har 200 bar på sylinderen.

 

Men, av erfaring så har flasker på 300 bar ofte et dypere gjengeparti der nippelen skrus inn. Så jeg er ikke sikker på at du klarer å skru det tett uten en spesialnippel, eller en overgang.

Link to comment
Share on other sites

300bar har lenger gjengeparti og en tapp på fylleslangen, men det pleier å funke å skru 200bars fylleslange på 300bars flasker. Det kreves ofte overgang for å fylle 200bars flasker med 300bars slange og disse har som regel overtrykksventil. Som oftes går det bra å fylle 300 bar på 200bars flasker om du er uheldig, men det er ca. like lurt som å skyte 308 idiot. 

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (43 minutter siden):

Som oftes går det bra å fylle 300 bar på 200bars flasker om du er uheldig, men det er ca. like lurt som å skyte 308 idiot.

Hvis jeg ikke tar feil så trykktestes flasker og sylindere på 150% av makstrykk, så sylinderen skal i teorien tåle det, men du har jo brukt opp hele sikkerhetsmarginen. Det er omtrent like lurt som å lade 308 win til et arbeidstrykk på 519MPa, fordi det er prøvetrykket CIP bruker når de testskyter børser kamret i 308 win.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...