Jump to content

Jakt Revolvere


Litago

Recommended Posts

Som noen her inne vet så skal jeg med tiden begynne

og jakte med revolver

et lite nummer av kalibere dukker da altså opp på veien

 

444Marlin, 454Casull og såklart 460S&W

 

og tilgjengeld har jeg oppdaget 3 flotte revolvere

noen litt "vaneligere" enn andre

 

Magnum Research Bfr,

Smith & Wesson Model 460XVR Hunter,

Freedom Arms Mod83

 

mangen her inne vil nok sværge til Freedom Arms

 

Noen som har tanker rundt disse tre?

hvem er "best" til jakt? i form av kvalitet osv?

Link to comment
Share on other sites

det var da et eller underlig utvalg av kalibre :lol:

Syns ikke du bør glemme .44 magnum som et alternativ, ei heller .45 colt.

Et alternativ til de revolverene du har nevnt er Jo ruger, da tenker jeg helst på Ruger Superblackhawk hunter utgaven med bisley grep men også super redhawk og redhawk kan være aktuell. Nå sns jeg personli 7'5" løp er langt nok, men 9" Super redhawk kan også gjøre en bra jobb skulle jeg mene. Har fått stålbukk med den på 200 meters hold (Og med .44 special...)

Link to comment
Share on other sites

Ruger Bisley i 45 LC er jo også en god jaktrevolver :wink:

 

Allrounder`en som jeg setter mest pris på av de jeg har, er en FA i 454, 7,5".

Den har jeg montasjesett på som gjør at jeg kan skifte mellom kikkert og docter.

 

For å bruke den på 100 m (+/-) - bruker jeg Hornady 240 XTP Mag. - da den gir midt-på-mulighet opptil hjortestørrelse på 120 m.

Med Frontier 390 gr. - går disse ganske likt opptil 70 m.

 

Med kikkert!!!!!!!!!!!!!

 

Ved bruk av Docter - kan jeg ikke bruke de to kulene omhverandre.

Dette pga. at rekylopptaket er vidt forskjellig.

 

På lange hold - over 50 m - synes jeg kikkerten er best.

Under 50 m - er Docter`en fin.

Viser forøvrig til noen artikler jeg har på calibros.com (Bøffeljakt i Zimbabwe/jakter i Sør Afrika)

Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen jakt expert men større kaliber er nok det jeg er ute etter i en 460 kan man bruke både 45 og 454 casull

dette er jo meget bra :P

jeg skal ta og se på Ruger også når jeg skal vurdere

men et kaliber som gir kraft er et must for meg 8)

aller helst vil jeg ha løp som er 10" eller 12"

Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen jakt expert men større kaliber er nok det jeg er ute etter i en 460 kan man bruke både 45 og 454 casull

dette er jo meget bra :P

jeg skal ta og se på Ruger også når jeg skal vurdere

men et kaliber som gir kraft er et must for meg 8)

aller helst vil jeg ha løp som er 10" eller 12"

Da jeg skulle ha noe kraftigere en .44 mag, vurderte jeg jo både 454-460 og .500s&w.

Men kom frem til at 454 var det "kraftigste" kalibret jeg kunne beherske og likevel skyte godt. Og da mener jeg ikke en fire fem skudd før det butter, men 50. Og det tar noen skudd før fremsiktet ligger dønn rolig ved feks en klikk på en maksladet .454

Og .44 mag er jo mer enn nok til alt normalstort vilt.

Fra Bøffel og opp osv er det vel greit med litt skubb, men de færreste starter der. Så Litago, ikke se deg blind på størst er best osv.

Skaff deg en .22 først og gå stegvis. Kjedelig? Kanskje. Men nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

......men et kaliber som gir kraft er et must for meg 8)

aller helst vil jeg ha løp som er 10" eller 12"......

 

Jeg vet ikke hva du forestiller deg at slik revolver jakt skal fungere, men

behovet for annlegg øker proposjonalt med kaliberstørelsen vist man skal treffe noe.

Ellers havner det i statestikken som uvettig skadeskyting.

 

Skal du ha kikkert på, så er det ikke mye vits med lange løp. Skal du derimot ligge med annlegg uten kikkert og ha lang siktelinje, så hjelper det jo.

 

Synes det er langt nok på 44'n med 8-3/8" løp, og ville absolutt ikke brukt Revolver på jakt uten annlegg såfremt det ikke var innenfor 10-20m hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på skytebanen sammen med i kar som gjorde seg klar til bøffeljakt i Sørafrika med revolver.

Gudene må vite hvilken revolver det var, men kalibret var 45-70 :shock:

Han var vist våpensamler. Er det noen som vet hva dette kunne vært slags revolver?

 

Tipper på at det var en BFR ... :mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet bør du ikke gå over det kaliberet du klarer å hanskes med. 454 er hissig nok og for enkelte er det kaliberet mer enn nok. Personlig har jeg en 460xvr med 8 3/8" løp, og takler å skyte mer enn en full feltrunde med powerfaktor på i overkant av 625. Et poeng,om det er et poeng, er at man klarer dagens anslagskrav til storvilt i Norge med en 460xvr. 45colt ,44mag og 454casull er i utgangspunktet mer enn nok til håndvåpenjakt, men om det en gang skulle bli lov igjen med håndvåpenjakt i Norge er det kanskje lettere å få aksept for dette når man står dagens anslagskrav til storvilt med revolvern. Trives med Smithen min med en anslagskraft på 2450J@100m både til koseskyting og på feltrunder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Chopper

det nydelige med en 460 er at man kan

skyte 45 og 454 i samme revolver

da tenker jeg at så lenge man

er ny på feltet kan man holde seg på langt

mildere kalibere samt trenne seg opp ettervært

med diverse ladninger ettervært

hadde jeg kjøpt en 460

ville jeg begynt med letteste ladninger av 45

og bevegt meg opp etter det jeg selv behersker

når jeg begynner nå skal jeg starte med en 22

evt låne den av klubben 8)

 

Her er en meget fin S&W

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=535

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg 50 skudd med 300grs kule i 1300fps er mer enn nok av gangen, våpenet er en 7,5" Ruger Bisley.

Jeg får smerter i hånda, og jeg er ganske sikkert på at man vil utvikle slitasjeskader av slikt om man skyter mye og ikke gir seg selv hvilepauser.

Kan godt hende at jeg er over gjennomsnittet rekylsensitiv.

Link to comment
Share on other sites

En besettelse for meg på mine turer - er å prøve div. kuler/kalibere.

 

Som et par eksempler på hva som kan gjøres med en "liten" 4" i cal. 44, 300 gr. kule, og stusslige 950 fps, kan jeg nevne at denne kombinasjonen skyter gjennom en zebra på 50 m ved treff bak bog - og utgang i motsatt sides bog.

Et voksent vortesvin - lot kulen penetrere hele dyret på langs på 25 m.

 

454/240 gr./1880 fps - skuddavstand 118 m:

Treff i forkant av venstre skulder på zebra.

Kulen stoppet i motsatt sides baklår.

 

 

Så krefter er det massevis av - i våre små ubrukbare og tasslige våpen - iflg. noen :? .

Med vettet sluppet fram i pekefingeren - er det overhodet ingen grunn til at disse skal være forbudt.

 

Skyter man med en 300 Win Mag, og lar være å slippe fram vettet til samme kroppsdel - vil resultatet bli nokså "semmert" - uansett om den er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

men om jakt i norge blir lov med tiden så ville aldri staten og pod godkjent jakt med 44 eller 357mag fra revolver på noe større enn rådyr om vi er heldige

norge er litt sære når det kommer til krav

om energi men det er nok like greit

da slipper vi og få noe store uhell

men alikevel så gjør man stor suksess i andre land med 44 og slikt

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å gå det kurset, og lære seg å skyte pistol, hvis du mener alvor med dette.

 

Du kan fint få lov å skyte diverse hjortevilt med alle revolverpatroner fra 357magnum til 45/70 i norge, hvis du ønsker å bygge opp et erfaringsgrunnlag og vil lære hva som virker, men det fordrer 40cm pipe og 84cm totallengde.

Link to comment
Share on other sites

Da kan man jo kanskje starte med en Winchester lever i 45 LC som går sinnsykt godt/funksjonerer 133% - som jeg vurderer å selge.

Men bare vurderer :wink:

 

Og når det blir tillatt med revolver - kan du gå over til en Ruger Vaquero, 5,5", i samme kaliber (som jeg skal selge).

Det medfølger ekstra tønne i 45 ACP.

 

Selvsagt har begge våpen tunede avtrekk.

 

Med Lyman 325/H110-20 gr. - er hastigheten ut av riflen som på en 454 Casull.

Med samme ladning i revolveren: 1050 fps.

 

Det må være en god start :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke dy meg for å fundere på noen kostbetraktninger.

Dem kan sikkert vere feil..........eller ikke så langt fra sannheten.

 

Tar utgangspunkt i en 460 S&W:

 

Innkjøp av Revolver : 12.000

Kjøp av 100 patroner: 2.500

 

Dette er da dem første 100 som i hele tatt går med til

å oppleve hva det vil si å skyte med en slik med stor morrofaktor.

 

Pause i en måned, med senebetendelse.

 

Kjøp av nye 100 patroner: 2.500

 

Nå begynner man å finsikte, finne ut av hvordan den går med:

anlegg, Uten annlegg, Single action, Double action, hardt grep, løst grep, osv.

 

Ny senebetendelse.

 

Nå begynner det virkelig og merkes med kostnader, men

man må ha nye 100 patroner: 2.500

 

Så må man ha en Rødpunkt eller en kikkert for revolveren, vist

man ser for seg jakt i utlandet. : 3000,-

 

Så ryker dem neste 100 skudda med til å skyte inn kikkerten/rødpunkten.

 

Ny senebetendelse.

 

Nå begynner det virkelig å svi med ammo kostnader, men nå har man 300

tomhylser. Ladeapparat med alt ræl og råmaterialer som krutt, kuler,

tennhetter og kruttvekt ligger i løypa: 5000,-

 

Man lader opp 300 skudd, og føler at nå er man ovenpå. Tar for sikkerhets

skyld og skyter opp 100 til, så man er sikker på at alt er i orden.

 

Ny senebetendelse.

 

Begynner og se på jaktreiser. Reise + felling av dyr: 30.000,-

+ avgift for våpen på fly: 2.500,-.

7 dager x 1000 kr. dag i ymse ekstra: 7000,-

 

Oppdager at man må ha hylster og slike ting: 1000,-

 

Litt sånn afrika klær for varme strøk : 5000,-

 

Sånn totalt sett så er det ikke utenkelig at en fanatisk tanke på

å jakte med en slik revolver kan komme til å koste: 70-80 tusen,

og man bør absolutt ikke jakte med noe slikt uten at man har svidd av

noen skudd i forkant så man vet hva man holder på med.

 

Mengdetrening er et + vist man tenker seg å treffe med slike greier, og

man kommer litt lenger med en .44 til 5kr/skudd fremfor noe til 25 kr/skudd

som er enda vanskligere å håndtere.

 

Det er fornuften i det. At Lysten til å ha en 460 kan vere påtrengende skal jeg ikke

undeslå, men at det er verdt pengene eller nødvendigt er jeg ikke sikker på. Jeg har

prøvd såvidt en slik, og...bevares så artigt, men det er langt fra det til å vere

sikker på at det er det man håndterer best når man faktisk skal felle et dyr. Da skal

man ha skutt endel i forkant.

 

Kostnadene ovenfor kan synses om avhengig av ståsted på utstyr og slikt, men

dem kan like gjerne vere riktige som marginalt feil. Ting har lett for å dra på seg.

Link to comment
Share on other sites

En 70-80.000 for en morsom hobby er vel ikke så mye idag. Det er et spørsmål om prioritering, hva er det som stimulerer deg og gjør livet litt morsommere.

Mange "pusser" opp heimen for langt større beløp stadig vekk, uten at det strengt tatt er nødvendig i det hele tatt.

Du får heller ikke noe særlig fasjonabel båt for den summen, for ikke å snakke om hytte ved sjøen eller på fjellet.

Og den nye bilen din detter vel omtrent like mye i verdi det første året.

Kvinner og den stadig omseggripende shopping-kulturen er det vel politisk ukorrekt å nevne...

 

 

I "til salgs-tråden" har jeg en fin og hendig "trenings"-.44magnum, og en komplett .454Casull pakke for salg.

Link to comment
Share on other sites

Litt investeringer gjør at en kan skyte 460 laaangt billigere enn kjøpings 44mag. støper man kulene selv, er innkjøpskostnadene snart innspart. og den senebetendelsen som er nevnt tidligere i tråden har jeg ikke sett noe til. Har vel pr i dag skutt 3-4000 skudd med 460en og gleder meg fortsatt til hver gang det er mag2 stevne. koster meg ca 3 kr smellen med full pupp 460-ammo så da har man jo råd å skyte litt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kostnader hører med til dagliglivet :)

 

Om 3 timer - tar jeg med 30-30`en (som ikke gir senebetennelse :) ) - og "tar del" i S.O.N`s betenkning ang. tur til et lovlig håndvåpenland.

 

Vel anvendte penger - mener nå jeg :)

 

Mindre verdsatte utgifter - er julegavekjøp når jeg kommer hjem :(

Link to comment
Share on other sites

jeg vet værtfall at 460 er genial når det kommer til

at man kan skyte 3 typer kaliber i samme revolver

og jeg vil tippe uten og ha prøvd at 45 kaliber i en

så pass tung revolver som 460XVR Hunter

vil ha en lavere rekyl enn ellers

nja, om jeg nå forteller deg at en 460 med nedladede patroner. Stort sett produserer avlange hull i skiva, null styring av kula med korte (nåja) 45 longcolt hylser (grunnet lang friflukt). Og generelt ikke ser ut til å fungerer godt med noe mindre enn 454cassul i kammerene (men smeller gjør det jo).

 

La meg gi deg ett godt råd, glem multi kaliber fordelen i en 460. Den er i hovedsak teoretisk (i følge en jeg av og til skyter sammen med som har og bruker en).

 

Begynn med en revolver du kan gjøre deg håp om å lære å kontrollere. T.d. 38spl/357, eller kansje en 44m ladet til 44spl (den siste bør du av fornuftsgrunner lade til selv, men fungerer da også fint som kombinert konkurranse og jaktvåpen). Sørg for å ha noe i 22lr, som du rimelig kan trene mengde og teknikk med (kansje en 617? om revolver er din greie).

 

La meg si at selv så sliter jeg med å skyte så godt at forsiktet ligger i ro ved klikk, med alle kaliber. Og etter mitt syn er det kun bevisst avtrekks trening og skyting med finkalibrede våpen, som duger til å få skikk på slike teknikk feil. Dette da de fleste rett og slett ikke har råd (eller håndledd) til å skyte de nødvendige antall skudd som må til i dyre sentertente kaliber.

 

P.s. Kjøp deg en god luftpistol (ikke fjær eller kullsyre patroner), helst av typen precompressed (som t.d Baikal 46m) eller om du har tilgang på dykkerluft, kansje en Twinmaster eller bedre.

Sett opp bane i garasje eller kjeller (alt fra 4 til 10m duger helt topp), og tren teknikk, skytestillinger, og spesielt avtrekk.

Billig, kan gjøres hver dag, er den vanskligste skytingen av allt (da luft nådeløst avslører enhver feil). Kort sagt, det fungerer. Det beste er at du hverken trenger å være medlem av det ene eller det andre, luftpistolen er regfri (kun 18års grense), og det hele koster lite (noe som gjør at du har mere penger tilovers til ladeutstyr og kraftigere våpen :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Litt investeringer gjør at en kan skyte 460 laaangt billigere enn kjøpings 44mag. støper man kulene selv, er innkjøpskostnadene snart innspart.

 

Dustete sammenligning. Du må sammenligne hjemmeladet 460 med hjemmeladet 44 mag. Ingen av kalibrene egenr seg til åæ skyte mye kjøpe ammo. Men det går i det minste med .44 mag.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan gå god for og anbefale meg en Ruger Vaquero?

tenkte på den Bisley utgaven :)

Vunnet i lotto?? i ein anna tråd skreiv du att du var uføretrygda.. i følge alle innlegga du har her på kammeret,so må du no kjøpe ein konteiner for å få plass til alle våpena du skal ha... visste ikkje att det var so lukrativt å ver uføretrygda.... :?:

Link to comment
Share on other sites

Et tips fra en skikkelig håndvåpenamatør er å starte i det små. Kjedelig kanskje, men de fleste har igjen for det på lang sikt. Legger ved et bilde av noe av det som befinner seg i mitt skap. SW Model 17 i 22LR. Knallgod og billig i både innkjøp og bruk. Den andre er en Ruger Super Blackhawk new model, i 44 Mag. Her sitter det en Leupold kikkert på toppen. Jeg hadde med denne en tur til Sør Afrika i 2009, mest for å ha muligheten til å prøve revolverjakt om muligheten skulle by seg. Jeg satte av den siste jaktdagen der nede til denne, men kom aldri tett nok på noe dyr til å kunne kalle det noen reel skuddsjanse. Det er ingen tvil om at en 44 Mag leverer nok kraft til å felle de fleste hjortedyrene vi har her i landet, så lenge skytteren har avstanden i bakhodet.

 

normal_DSC_0848.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På mandag lånte jeg en "sorthauk" med åpne sikter - og blankslitte sådan.

Jaggu ble det gris på 25-30 m med den også.

 

Så det trenger ikke være en FA :lol:

 

Forøvrig brukte jeg en TC i cal. 30-30 på 13 impala, 1 nyala og 1 waterbuck.

 

Men hybrider som det - bør jo ikke omtales i denne tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Jeg satte av den siste jaktdagen der nede til denne"

 

Fysjom 8) !!!!!

 

Du skulle jo heller gjort det omvendt.

 

Det beste er bare å ta med seg et våpen - så man ikke har så mange muligheter.

 

Har man med ei rifle og en revolver - blir det som å dra på fisketur med ei markstang og ei fluestang.

 

Man velger marken - for å få flest mulig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...