Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Har skutt litt med 230 grs OTM. Er ikke helt fornøyd, men nå skal det sies at jeg bare fylte opp med 73 grs 570 og dura i vei.

Skjøt inn på 100, ingen gode samlinger, lå vel på 30mm, men pga hastverk så gadd jeg ikke forske mer på det.

 

Dro ned til 1000 meteren og fyrte av noen runder. Traff altfor høyt. AB sa at jeg skulle opp 33 moa, med 846m/sek utgangshastighet, men jeg endte på 29.

Spredte de fleste skudda rundt hele plata, bare noen få traff.

 

Fant i ettertid ut at Litz sin BC i AB er mye lavere enn den Berger har på eskene sine. La inn Berger sin BC, og vips, AB sa 29.1 moa til 1018 meter, som var det jeg endte opp med. Litz er ingen gud.

 

Har ladet opp 30 skudd nå, der alle hylsene er innenfor 2 grs, og ladet de fra 70-75grs, så skal jeg skyte en ladestige, bortsett fra at jeg skyter på 5 forskjellige skiver. Så får vi se om samlingene kryper ned mot der de bør være, for skyting på 1000 meter og utover. Har nok knepp til ca 1700 meter, så vi skal nok få sendt disse kulene ut et stykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen Winchester hylser.

De ser ut til å være forbausende bra med tanke på vekt. Har lada de litt hardt, med 73 grs 570, men hettelommene er tighte og fine.

Skjøt ladestigen nå i ettermiddag, i øsende regn. Lå ute på et jorde og ble våt.

Første 5 skudd samlinga med 70 grs var 15mm. 71grs var det samme. 72 var kanskje 20mm. Etter det, begynnte det og åpne seg mer opp, 75 grs fyrte jeg ikke av, da 74 grs gav merkbar rekyl, og spredte skudda 10 cm utover skiva. 73 grs som jeg lada aller først, ligger på 25-30mm.

 

Så jeg tenker jeg legger meg på 71grs 570 nå, og så skal jeg bestille meg Lapua hylser seinere. Må vel begynne forfra da.

Skal skyte opp de resterende skudda en annen dag, og veie resten av hylsene, men uansett så lader jeg alle likt. Har gløda for hver omladning, og kjenner at kulene har veldig jevn motstand når jeg setter de.

Kommer til å legge like mye arbeid i dette prosjektet som med 338'n, hva laderutiner angår.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også endel winchester hylser, problemet med de er at jeg synes de er veldig ujevne på vekt og volum.

men hettelommene er fine og dype i forhold til norma, freser ut endel mer messing av norma hylsene enn ut av winchester hylsene.

er det berger som har anbefalt deg 1:8 twist? berger anbefaler 1:11 på 210 grains VLD hunting kulene.

Link to comment
Share on other sites

Mine winchester hylser er veldig jevne på vekt. Det gjenstår å se hvor lang levetid de har.

Jeg tok 1:8 twist for å kunne skyte 240 grs SMK. Jeg får litt mindre hastighet med 8 kontra 10 i snurr, men det kan jeg leve med.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

hmmm, mine winchester hylser har alle blitt frest til samme lengde, og generellt fått mye kjærlighet så de går godt nå.

bruker du magnum eller large rifle tennhetter?

jeg tenkte å investere i noen Magnum Match hetter når jeg har skutt vekk mine vanlig magnum hetter.

 

240 grs sierra matchking hvilken hastighet regner du å få med de? amerikanerne lader sine MK 248 mod1 patroner med 220 grs sierra matchking til 869 m/s

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 845 m/sek med moderat ladning med 230 grs kulene, så jeg tipper 240 grs vil ligge på 830 m/sek kanskje.

Jeg bruker 215 large magnum hetter.

 

Planen er å bruke 230 grs OTM i all fremtid, men skal sjekke litt på pris på 220 og 240 grs SMK.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og venter på at hylsene mine skal tørke, har gløda de.

Blir å lade opp med 71 grs 570, og sette col til 93mm. Skal skyte på 1000 meter + i morra, så det blir spennende å se hvor godt de går. Fikk en liten pekepinn i dag, samla lekkert på 1000 meter. Skjøt bare noen få skudd, for å få frigjort hylsene mine.

Skal ta med kamera og filme skytinga. Blir kjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og testa litt mer. En kjapp innskyting på 100 meter, og så var det bare og sikte seg inn på plata på 1015 meter.

Kronografen sa 815 m/sek, men da jeg la alt inn i AB, traff jeg meget høyt. Prøvde flere ganger, med samme resultat. Så jeg måtte endre hastigheten til 825 m/sek for å få alt til å stemme.

Utrolig ekle lysforhold, sola står rett på oss, og plata henger i skyggen oppe i lia. Men utrolig tøft at vi faktisk ser kula i lufta. Ikke trace, men kula. Sola skinner tydligvis på en spesiell måte, og det var lett, og rått, og se den gullfarga prikken fly gjennom lufta, og se at den kræsjer med plata. Jeg spotta bare 6.5x55 og 139 grs Scenar,men de var lette og se.

Tipper 338'n hadde vist godt igjen, da det er ei stor kule. Lett og se at kula faktisk bruker litt tid frem, men jeg hadde ikke gambla på at at jeg hadde klart å gå ett skritt til siden, om jeg stod der oppe og dodga kulene. :)

 

Fikk filma den siste økta mi, og rota veldig til å begynne med. Jeg er ikke vant til 800 grams avtrekk, det må jeg bare innrømme.

350 gram virker normalt, og 800 gram blir tungt. Men når jeg skjerpa meg skikkelig, satt kulene der de skulle, og de samler skummelt bra. Mirage dukka opp oxo, og gjorde plata vanskeligere å se. Må prøve å beherske iveren neste gang. Men nå vet jeg at 71 grs 570 er good shit bak 230 grs OTM. I framtida blir det å få tak i Lapua hylser, men skal bli artig å se hvor lenge disse Winchester hylsene holder.

 

Filmen er filma i full HD, og tar litt tid å laste opp, så jeg kommer tilbake og redigerer inn linken seinere.

Fy faen så gøy vi har det, vi som skyter langt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her å klør i fingre når jeg leser detta.. Jeg har ikke tid som strekker til å skyte med langholdsbørsa om dagen.. jobb og intensivkurs på lastebillapp til langt utover kvelden hver kveld og elgjakt i helgene. Så fort jakta er over her (30. november) skal jeg få satt igang med litt skyting igjen. Inntil da får jeg bare kose meg med å lese / se filmer du laster opp :)

 

Det er litt mer aktuelt for min del å lese her enn i 338-tråden da jeg har en 300wm selv.. (Lik børse tilogmed, om man ser bort ifra løpet :plystre:) (Noe som blir som å si; "Min bil er like rask som din, bortsett fra at du har 100 hestekrefter mer") :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja vi har det gøy :)

min erfaring med berger kuler er at de går uhyggelig godt i børsa mi.

men min .300 win mag trives best med litt friske ladninger. men 210 grs Berger i 845 m/s er god medisin for å produsere hull i skiva :D

hadde ikke hatt noe i mot å sett kulene fly i lufta heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med hjelp fra LongRange her på kammeret, har jeg laget meg en demper til 300 win mag'n.

Den ble meget bra, skal prøve å bytte ut ytterrøret fra stål til alu, den ble litt tung. Men effekten er meget god.

 

Her er en liten bilde serie fra jobben, og en videosnutt fra testskytinga.

 

20121015_095440.jpg20121015_111727.jpg20121015_113931.jpg20121015_125353.jpg20121015_130015.jpg20121015_130020.jpg20121015_145326.jpg20121015_145341.jpg20121015_145351.jpg20121015_194303.jpg20121015_194403.jpg20121016_143502.jpg20121016_174546.jpg20121016_185256.jpg20121016_201445.jpg20121017_132613.jpg20121019_142357.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut der der KnutErik.

Bra dempereffekt ser det også ut til å være. Tilgjengelig volum innvendig + geometri innvendig bestemmer det da. Ser ut som du har lykkes bra der.

 

Særlig kostnadseffektiv er demperen i midlertid ikke, når en dreier ut "innmaten" av et massivt stykke Alu. Spiller jo ingen verdens rolle om en ikke betaler særlig mye for materialene og gjør jobben selv.

 

Jeg ville vel ha valg en annen geometri, men i slike prosjekt er det rom for adskillig kreativitet :wink:

 

Ser ut som han LongRange har tilgang på rimelig bra maskinpark :mrgreen:

 

Igjen.....bra jobba

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der finnes noen dempere (på det norske markedet ihvertfall) som demper bedre og varer lengre enn Hausken sine. Ingen av moduldemperene kommer i nærheten.

Det er nok sikkert mulig å lage noe som funker bedre og da er det evt veldig interessant med noen ideer/tips/skisser viss det finnes noen på forumet som tror de har løsningen.

 

La meg minne om at vi snakker 300WinMag her, ikke 308 eller noe i den dur.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, ekspanderer Barnes kuler dårlig på litt avstand. På 1200 meter vedder jeg på 0 ekspansjon,

 

Det har du helt rett i, sjekket med pc'n. Og en kan nok glemme særlig ekspansjon utover 700-750 meter. Jaja, får se når kulene kommer..

 

Når det gjelder Hausken demper, har en standard i titan der plastdekselet forran begynte å smelte ved litt kjapp 3-skudds-serie. Andre som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Da er det blitt tid til litt lading, og å komponere en ladning til "Barnes LRX" 200 grs.

 

Begynte med å lete opp en passende ladning til en lignende kule, fant da ladedata for "Barnes X" 200 grs.

 

Denne var ladd opp med IMR 7828-krutt, noe som er litt tregere enn det N-165-kruttet jeg har tenkt å bruke, men greit nok.

 

I min børse kommer jeg ut med en COL på 88 mm med "Barnes LRX", da får jeg 2,5 mm friflukt.

Forøvrig har jeg ett Blaser løp på 65 cm med en twist på 1:11

 

Startet opp med en ladning på 70 grs N-165-krutt, fikk da en fart på 870 m/s og ingen trykktegn.

 

Chronograferte for hver grain mer krutt og endte på 76 grs. Begynte da å få ustabil fart, 925 - 940 m/s (ustabilitet muligens pga at dette er på grensen til å bli en komprimert ladning), pluss at jeg fikk begynnende trykktegn.

 

Opp til 74 grs målte jeg samme ekspansjon som ferdigsydd jaktmatch både PÅ magnumbåndet og like over. PÅ magnumbåndet målte jeg ekspansjon på 4-5 hundredeler, like ovenfor magnumbåndet målte jeg 9-10 hundredeler (snakker da om hundredeler av en millimeter, målt med mikrometer).

 

Med 76 grs krutt målte jeg 7-8 hundredeler PÅ magnumbeltet, og 13-14 hundredeler like over magnumbeltet.

 

Så derfor endte jeg med ladning på 74 grs N-165-krutt, dette gir en grei fart på ca 905 m/s (+/- 3 m/s, 5 skudd chronografert).

 

 

Under prøveskyting på 100 meter (alt jeg fikk tid til i dag) samler den greit, ca 25 mm spredning skutt med støtte i en rundball. Og kula går ca likt med jaktmatch og egenprodusert Hornady kule på 190 grs ut til 100 meter.

 

Komplett ladedata blir da slik, OG DEN PASSER I MIN BØRSE:

 

Børse: Blaser R-93

Caliber: 300 WinMag

Kule: Barnes LRX BT (BC=0,546)

Kulevekt: 200 grs

Krutt-type: N-165

Kruttmengde: 74 grs

Hettetype: Federal 215

Hylsetype: Norma

Hylselengde: 66,05 mm

Hylse ladd ant.: 1

Total lengde: 88 mm

Friflukt: 2,5 mm

Fart: 905 m/s (snitt 5 skudd, +/- 3 m/s)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tankeeksperiment fra en uerfaren:

 

Noen som har innspill på utilsiktede konsekvenser dersom man skulle forsøke seg på denne ladningen,

til kråkesprenging på moderate hold ?

 

300wm med Speer 100 grs RN (halvmantlet kule 15,29mm)

MAX Data fra QL: (starter lavere)

Settedybde 8mm

COL 73,84

VV N140 75 grs (97% fylling)

1142 m/s

Ball.efficiency 23,4%

Link to comment
Share on other sites

100gr RN i 300 WinMag med N140 krutt?! Det er verdens dårligste kombinasjon. N140 er bortimot det minst effektive kruttet mtp fart jeg kan komme på.

RN har jo BC som et blomkål. Prøv heller Hornady V-Max 110gr med N15 eller N19 krutt (MRP eller URP) viss du absolutt vil ha en 300 som kråkesprenger.

 

Saktebrennende krutt sliter nok mer enn hurtigere krutt, men min tommelfingerregel er at når du bikker 900 m/sek så går det pipe fort, uansett kaliber.

Nærmere firesifrede utgangshastigheter sliter ekstremt fort løp og 1000+ m/sek går så fort at man rekker nesten ikke å finne godladninga før pipa må byttes :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitter og trimmer hylser til morgendagens skyte økt. Skal smelle endel med 300'n. Skal lade opp 50 skudd med 190 grs NCC, og så har jeg noen runder med 230 grs Berger liggende. Jeg skjøt inn børsa etter å ha skimset opp Sightronen tidligere i uka, og har nå ca 75 moa tilgjengelig. Da kommer jeg ut til ca 1600 meter, uten noe holdover. Har lada 230 grs kulene noget slapt, ca 838 m/sek, men det er med 71 grs 570 de har best presisjon, foreløbig.

Skjøt på 551 meter og is etter innskyting, og hullet i isen etter den første kula ble ikke særlig større av de 4 neste, så jeg tror jeg er på rett vei. Applied Ballistics er dønn rett, bortsett fra at bc'n på kula må justeres opp. 0.743 er litt lite, måtte opp til 0.770 for å få ting til å stemme. Om jeg bare skulle justert hastighet, hadde jeg endt opp på 940 m/sek, for å få treffa til å stemme, og den farta har jeg neppe ;)

 

Blir litt mer testing etter nyttår, slik at jeg får en endelig input som jeg kan være fornøyd med. Har bare skutt litt over 100 skudd i nye pipa, men den viser gode takter. Ligger an til å bli en meget effektiv dødare på 1000 m+.

 

558711_10151027163787466_396435112_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og noen kollegaer dro ut for å teste litt gongskyting i hjemmelige trakter for første gang idag.

 

Det var lett snøvær og -7.5 grader og nærmest vindstille vær. Finfine skyteforhold til 500 meter.

 

Jeg prøvemonterte gongene på jobben litt tidligere i uka :

dsc0045ct.jpg

 

Så skrudde vi ihop et veldig provisorisk gongstativ av noe gammal furu-panel:

dsc0049ta.jpg

 

Bildet er tatt fra gongene og mot standplass. Standplass er langs fjellet på venstre side for åpningen mellom fjellene.

dsc0050vv.jpg

 

Slik så det ut fra standplass og mot gongene. Gongene står litt til venster for det hvite feltet midt i bildet:

dsc0052yr.jpg

 

Mobilkamera er ikke akkurat egnet, men det går såvidt an å se at det står et stativ der :P

dsc0053qlc.jpg

 

Jervenmunkene har tilholdssted også nordover i landet (Ikke bare sørlandet) Her er det rigging av standplass.

dsc0056bk.jpg

 

 

Min liggestilling: Type Bred!

20121221142046.jpg

 

En våpenløs kollega fikk prøve pangpangen min. Han skyter veldig bra!

dsc0059re.jpg

 

 

Så til resultatet.. Jeg har hatt store problemer med å få noe særlig presisjon ut av rifla mi, men det var første gangen jeg prøvde den på litt lengre hold etter jeg skrudde fast kikkerten skikkelig. (Det første forsøket falt i fisk da tåka inntok banen på Ivedal uten nåde). Jeg fikk den dagen kun testa på klistrelapper på 100m, men det så da lovende ut.

 

Her er det skutt mellom 7 og 10 skudd som sitter innafor en 80mm omtrent på en gong som er 30x30 cm stor.

dsc0067wy.jpg

 

Det er deilig å endelig få lønn for strevet! Jeg må si at jeg er veldig fornøyd med dette. Børsa har gått snart 1000 skudd uten at jeg har vært i nærheten av den presisjonen jeg hadde idag. Takk gud for locktite!

 

Ladningen som ble brukt var Norma hylse, 71.5grs Rhino 22, 190grs Nosler CC, COL 84.84 og fed215 hetter.

Hylsene er ikke dullet med, sortert etter vekt eller noen ting, og det er ladd med kruttmål.. Kanskje det er løsningen heretter.. :P

 

Det skal iallefall testes på papp framover slik at det kan måles. Det er greit å ha et utgangspunkt i hva jeg kan klare under fine forhold nestegang jeg skal på et stevne, hvis da ting ikke går bra, så kan jeg lettere lese av skiva hva grunnen er til at skuddet sitter der det gjør.

 

 

Gongen som ble delt av 2 kollegaer:

dsc0066fgz.jpg

 

 

 

Han som skøyt 6.5x55 med en Sako 75 (Pandyman på formet) sleit veldig, og grunnen var bruk av Norma jaktmatch.. Den duger rett og slett ikke. (spredning på flere meter). Jeg vet han skyter godt, så han må rett og slett stille opp med annen ammunisjon nestegang.

 

Alt i alt, En fin første gjennomføring av Langholdstrening i Larvik. Deilig å ha en "egen" plass hvor det ikke er drøye tre timer kjøring til :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at han stilte med Jaktmatch var vel litt kort varsel fra meg, pluss at det var det som var igjen i ammoboksen fra trening i sommer. (Jaktmatch er det eneste de selger på den lokale skytebanen)

 

Han har fått et hett tips om å ta med seg GT eller Diamond line nestegang :)

 

Vet|us: Ja, selvtilitten min fikk en liten boost idag. Når er neste 500m unl-stevne? :mrgreen: Jeg vil prøve på nytt med nye vilkår! (Jeg må fremdeles trene på å lese vind... der er jeg heeeelt på bar bakke)

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok en fare for at jeg dukker opp også der, Vet1lus :)

 

Hollako, Ja dette er noe helt annet en det jeg susa med på forrige stevne :lol: Og ja, det er en finfin badeplass der sommerstid 8)

 

En liten snutt av kameraten min prøver et par skudd: (Desverre ikke film av gongene... jeg har ikke videokamera)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekker om de har diamond på Hesby idag Rakkis. Og jeg må få jokket med bakre ring så jeg når 600+...

Ser frem til romlejulskyting :)

Og jeg veit innerst inne at din samling på Torsdag, ja den tror jeg at jeg skal se langt etter :P Hadde vært supert om muligheten for å prøve noe hjemmeladd hadde bydd seg. Og jeg tar forresten med filmkamera m/ 30x ZoooOOOooM

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

hei er ganske ny her inne så ser fram til å kansje kune lære/bidra med div til denne tråden

 

er innehaver av en rem 700 i 300 wm med en tung 71cm lothar walter ss pipe med en

"ultimate sniper" stokk og med en S&B pm 2 5-25*56 på toppen

har og nylig montert et bix n andy avtrekk på den som eg e veldig fornøyd med

skulle lagt ut bilde men finner ikke ut kordan

 

viss det er noen i bergens området som er intresert i en lade aften med påfølgene dager med testing å cronografering av ladninger så er det bare å sende pm

ps:

noen som har start ladning til 180 gr scirocco med n-165 krutt her så hadde det vært supert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...