Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Om jeg skal ta deg på ordet, når det gjelde trykkmålerutstyr, Asterix, så håper jeg du ikke har rett. Kronografen er vel den eneste måten vi vanlig dødelige kan holde noenlunde brukbart rede på hva vi driver med. Hva kombinasjoner av kuler, hylser, krutt og settedybder, det ikke finnes publiserte data på, gir av trykk, gjenspeiles grovt sett I utgangshastigheten. Om vi ikke skal kunne bruke den som mål måtte vi vel kun holde oss til de trykkskutte kombinasjoner ladebøkene opererer med. Tror ikke alle er klar over at det går an å ha adskillig overtrykk uten at det må vises på hylsa eller funksjon ellers ikke framstår som normal.

Vi er nok enige. Måtte bare kverulere litt.

 

Edit; Rettet skrivefeil.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er nok helt enige, men litt dårlig formulert fra min side. Budskapet er at om en på død og liv skal operere langt over normale hastigheter må en i det minste ha trykkmålerutstyr- så en har en viss peiling på hva en driver med. Når en ikke tar hensyn til at to kronografer viser langt over normalt - og en fortsetter like friskt- er det ikke lett å få forklart problemet på en fin måte. :wink: Det beste rådet er vel muligens "kjøp aldri brukt børse av en hjemmelader" :?

Link to comment
Share on other sites

normal_Screenshot_20160514-163729.png

 

12439426_10156804278360714_1163760538171539887_n.jpg

 

Remington 700 LA med krieger SS pipe 1:10 snurr.

Sako utkaster.

Bolthorn

S&B PMII 5-25x56 MSR

jawel avtrekk.

 

Ladedata:

N570 74.5gr

220gr scenar.

1mm friflukt

Norma hylser

M/S 833 på Full length siza hylser.

M/S 853 neck siza hylser. / per idag 874m/s på 10 grader selsius.

 

Jeg her merka at hastigheta mi har økt og økt mye i det siste.

Jeg har aldrig fjerna kobber i løpet, bare pussa etter hver trening. Men hastigheta var

853 på nytt løp, nor jeg har kjørt en 400 skudd igjennom var farta 861ms nå nor jeg bikka

800 skudd var farta 874ms. Jeg opdaget dette nor jeg såg i logg boka at jeg behøvde mindre og mindre

klikk for å få senter treff. Temperaturen var så og si den samme på alle 3 målingane.

 

Jeg har holdt meg til ladedateover siden jeg kjøpte rifla.

 

Bildet som er 3 skudd på, er skutt på 674 meter, så rifla går vanvittig bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ncc 220Gr med 72Gr N560 i en 66,3mm Hornady hylse, satt til COL90 med en kruttemperatur på 16grader.

Remington LA med LW 66cm 1:8 pipe.

Kulehast. 887m/s

Strelock sendte meg ut 4MOA for høyt på 500m, men de 24 neste skudda samlet pent i 30cm stålet.

Får stort sett en flatere kulebane enn Strelok påstår, noen andre som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Tipper kronografen din er den unøyaktige faktoren.. Stort sett kan hastighetene fra en kronograf i beste fall brukes som en pekepinn. Når du har verifisert klikk endrer du hastighet i Strelok så klikkene matcher det du har verifisert. Om du ikke blir helt enig på forskjellige hold må man kanskje begynne og justere BC..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Unøyaktig kronograf, og unøyaktig BC på 190NCC? Beregningen er stort sett rett.

 

 

K

 

Bruker BC fra nettsiden:http://www.nosler.com/custom-competition-bullet/

Ville vært rart om de skrøt bc feil vei? Forøvrig oppgitt til 0.690.

Er satt opp med to chronografer, fordi jeg syntes den nye til Caldwell var litt snasen med logging på ipad med ledning og en ganske god app. Dessverre virker den ikke på iPhone6 da...

Og ønsket å sjekke nøyaktigheten på denne og den gamle chronoen. Hastigheten ble målt på 10skudd og hadde ytterpunkter på 880-890, men med ett snitt på 887m/s. Begge var relativt enige..

Link to comment
Share on other sites

Kronografert hastighet < verifiserte klikk, hver gang spør du meg.. BC'n er nok ikke mye feil på den kula der.. Men stemmer ikke teorien med praksisen holder jeg en knapp på praksisen og justerer teorien så det passer;) Dette fordrer jo att man har kontroll på praksisen!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg feilkilden. Avstandsmåleren min var unøyaktig og viste nesten hundre meter feil. Fikk inn ekspertisehjelp på avstandsmåling og Strelok'en funket som bare det! Faktisk så var den rett på til maksavstanden jeg klarer her på 670m! Men må kanskje revurdere ladningene mine, da de fleste trykksignalene er observert...

Link to comment
Share on other sites

Har montert en Vektor large muzzle break på 300wm'en min, men etter å ha investert i denne http://vertebrae.no/vertebrae-muzzle-brake-30.html?SID=7ti0ntrqol61hpng6k2j2j6q35 til 308'n,

Vurderer jeg å sette vertebrae sin på 300 og vektor sin på 308'n, da vertebrae sin er større. Problemet er at jeg satte til settskruene så mye på vektoren, og ikke var smart nok til å bruke bly, så gjengene ble ødelagt. Er det verdt bryet å bytte over, eller er de likegode?

Noen som har sammenliknet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Hei!
Skal lade litt .300 wm til "langhold" og jakt. Har handlet inn Norma 15, 220 grs Lapua Scenar og 180 grs TTSX. Noen som har innspill til ladninger?  (prøvde å Google meg frem til svar fra tidligere i tråden, men Google+Kammeret=dårlig match om dagen..)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vel skudd en 500 skudd me min 300wm. har ladet 79,2 grs n570, 220scenar 91.30 col. 0.70mm fri flukt. hva oppe i 82grs man da fikk jeg trykk tegn. 

har fåt trykk tegn enkelte ganger når jeg hadde glemt og trimme hylsan. har necksiza hvergang og brukt norma hylser. 

har vel va 860ms i følge strelock og truffet ut mot 1483meter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk fin presisjon med 73 grs Norma 15 og 220grs Scenar, col 91. Ladet stige fra 70-73 på halve grs.

 

Er det fornuftig å ta utgangspunkt i det samme for 180 grs TTSX? Den er jo lettere og bør vel derfor kunne lades litt hardere? Tenkte å bruke Norma 15 på denne også.. Col 90 (fikk max col 90,15)

Link to comment
Share on other sites

N560 er oppgitt med 1-2 gr lavere maksvekt enn MRP (N15) I Ladeboken kan jeg se. Kan se ut som Norma har friske maksladninger for MRP. Kan ikke duplisere disse med N15 I mi pipe, uten at hastigheten blir for høy. Ellers finner jeg stor forskjell på hylser når det gjelder å vise overtrykkstegn. Har brukt Norma og Federalhylser. Norma viser det nok så umiddelbart om en går over streken, men FC hylsene ikke ser ut til vise tegn på iaf moderate overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Testet 180gr TTSX i federal hylse og med federal 215 hette. 73,5gr MRP gir 910 m/s i kronograf og god presisjon.

Testet også 170gr Naturalis gen3 i federal hylse og 215 hette, 72gr MRP gir 914 m/s i kronograf.

edit: alle i ukappa Blaser R8-løp

Edited by Caspianblue
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har kjøpt Winchesterhylser som vel har noe mindre volum enn Normahylser. Ladeboka oppgir 72-74 grains MRP i Normahylser til 180 grains Accubond.  Er det fortsatt trygt å starte med minimumsladningen 72 grains?  COL 86mm som i Ladeboken funker også i mitt våpen. Takker for eventuelle svar. 

Edited by Riflemann
180 ikke 185...
Link to comment
Share on other sites

Takk vavlo.

 

Noen som vet om  Nosler CC 175gr eller 190gr vil gå likt som Accubond 180gr?  Jeg er vant til å skyte CC168gr og Accubond/BallTip 165gr om hverandre i 308 Win med samme treffpunkt så det hadde vært fint med samme kombo i 300winmag..

 

 

Edited by Riflemann
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Ser på Johnny reloadning bench på youtuben(Video) der han nylig tok opp sin 300 winmag tråd etter lang tids opphold. På videoen får han indikasjon på hylseseperasjon. Når jeg ser på mine hylser så har de fleste denne ringen han snakker om på videoen. Jeg kan også kjenne en liten "bump" hvis jeg stryker over med negelen(rød ring på bilde). Er dette tegn på hylseseperasjon? Forøvrig er dette hylser det har gått snille landinger i. 168gr Nosler CC med en fart p ca 800-820m/s. Hylsene er PPU. Hva tror folket. er det bare å kasere dissse?

Det skal sies at jeg har presset de en  gang med full body die, men nå neck presser jeg bare.

 

 

Hylse.jpg

Edited by sliragutten
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 years later...

Hei! 

Håper denne tråden våkner til live! 😀 Er det noen som kan hjelpe meg med med kulevalg til min sauer 101? 

Lukter på Nosler RDF 210gr eller Lapua scenar 220gr. Løpet er 60.5 cm og 1:11 riflestigning. Bruker primært N560 og lapua hylser.

Tror dere at jeg vil få stabilisert disse og få god presisjon? Evt hvilken er å foretrekke, ser at RDF har bedre BC, men mulig det er lettere med presisjon og fart på Scenar-L?  Målet er 1000m. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nettopp kjøpt rifle etter alt for lenge på vurderingsbenken, Ruger Precision Rifle 26" 1:9. Valget falt på den riflen etter å hørt den er veldig populær av gode LH skyttere over dammen.... så var den jo rimelig med rabatt, hadde en rask twist og man har en lengre COAL. Slik at man får litt egenskapen til 300 PRC, tung kule og høy hastighet som stabiliseres. Kanskje etter hvert jeg eksperimenterer på 250gr ELD-M...men vi får se. Syntes 300 PRC ble litt dyrt og ingen rabatt.

Tenkt å gjøre en liten oppgradering med en gang som å bytte ut pistol grepet til noe mer vertikalt. Så får jeg se om kolben byttes ut etterhvert.

 

Men

 

Til jakt så fikk godt tilbud på Barnes LRX 175gr og kjøpte noen hundre av de. TSSX ville nok egentlig vært bedre på de korte holdene, men har sett de holder god form i svært høye hastigheter. Så det skal vell gå helt fint.

 

Til trening/LH så går jeg for 225 gr Hornady ELD-M.

Men er jo et hav av krutt man kan velge mellom

 

Til jakt så har jeg vurdert N15 ( som ser mest aktuelt ut ), mrp, V n165, V n560, V n160

 

Til trening / LH så har jeg tenkt på N15, MRP, n560, n565, n165, n170.

 

Vurderer kanskje å starte med n15, for å se. Evt eksperimentere litt med n560/n565 for å få litt mer hastighet og muligheten på å truffet laaangt der borte når jeg har tilgang på skytefelt med bane ut til 2km.

 

Men har ingen erfaring med 30 cal krutt så må starte på blanke ark her, ser jo litt forskjellig i posten allerede, men fort å lese seg blind. Så trenger jo denne posten litt liv igjen.

Edited by Overkommandoen
Link to comment
Share on other sites

N15 ladninger vil ligge på  nivå med eller litt i overkant av N560 ladninger og gi hastigheter i samme området. Tviler på at du vil hente ut noe særlig mye mer, om noe, av verken hastighet eller presisjon med VV kruttet, men det er jo greit å prøve. Nå er det vel ikke slik at prisen på krutt er det som velter lasset, men det går med mellom 70 og 80 gr i hver patron, så det er jo fort noen kroner "spart" på å bruke N15.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...