Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Skaut ei kvig og ein okse tapp med denne kula.Skaut bare med 30-06 men trot ikke dyra merka noen forskjell.Rene og pene skudd hull inn og ut.Hastiheten på kula veit jeg ikke,med den møtte ha vøre lav.

Tror 9,3`hadde vøre meire fornuftig med tanke på fart.

Med dagens kuler er ei slik tung kule unødvendig.

Men det er jo min meining.

Link to comment
Share on other sites

ps:

noen som har start ladning til 180 gr scirocco med n-165 krutt her så hadde det vært supert

 

Har selv ladet .300winmag og brukt kaliberet på jakt siden 1977 så jeg har vel noe erfaring. Har ikke testet så mange 180grs Accu i min rifle men min sønn har en Rem. 700Police i samme kaliber og den går som en strek med 77grs N165, ser jeg har prøvd 78 også i den uten notater om trykk.

 

Selv bruker jeg Swift AF 200grs med 73grs N165, kanskje ikke den aller beste ballistikken men mer enn god nok opp til 300m og enda litt til. Men jeg liker ikke å skyte på levende vesener på over 250m, mest komfortabel på under 200m, man vet aldri.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
220 grain nosler partition er en kule eg e kjempe fornøyd med i min 300 den sender eg ut med ca 820 m/s

Viss du e intresert i ladedata så kan du sende en pm

er hovedsakelig 240 grs woodleigh jeg er int i ladedata til da jeg er int i å prøve den kula. 220 partition kan være et valg men holder meg til woodleigh og swift aframe til elgen :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunnen til at eg bruker 220 partition é at den den "velter" dyret på stedet når eg e på måneskinnsjakt eller skumrings jakt på hjort utenom det så e det kun 180 grains swift scirocco 2

Men min 300 med demper påmontert veier rett over 9 kilo så er ikke en børse eg bærer rundt med meg i skogen det har eg en 308 mauser til

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som skal på villsvin jakt med 300wm.

Hvilken kule skal han velge?

 

Han hadde hørt at noe som splintret seg var bra.. mn du får vell neppe samme effekt i gris som på rev når grisen er så hard?

 

Har en kammerat som har skutt en del gris med 300wm å han bruker kun Barnes ttsx eller mrx kuler i 180 grain å er vist veldig fornøyd med disse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har til nå skutt par hundre norma jaktmatch 150grs. Bare for hylsene. Presisjonen er rimelig god med de, i ihvertfall de to første skuddene av treskudds serie. På 500 får jeg fin sammen klistret 8 tall med de to første, men den tredje havner hipp som happ rundt om skiva. Er ikke begeistret for lette 150grs kuler. Skudd nr tre skal jeg bruke sommeren til for å utelukke skytter feil. Virker som om potensialet på rifle og skytteren er tre skudd samlet på 500m. Skal prøve med tyngere kuler,, få fram potensialet til 300wm.

 

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen; 150 grs kuler har ingenting i en 300 magnum å gjøre. Jeg vet at somme får ståpikk av å se 1000 m/sek på kronografen, men det eneste man oppnår er lite rekyl (pingler) og heftig løps slitasje. At ferdigrulla ammo kommer med 150grs kule har kanskje noe med økonomi å gjøre? Tyngre match kuler koster mer.

 

Jeg bruker brems og er kanskje en pingle, men jeg liker å se hva som skjer mens kula er i lufta og har full kontroll på hva som skjer der kula lander. Rekylen plager meg uansett ikke lenger.

 

Jeg vil tro at om du lader noe god ammo med kuler fra 200 grs og opp, så vil resultatet på skiva bli bedre :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Prøvde i går smk210 grs med 67grs n160 bak. Dette var langt over Max i våpenet mitt, tungt heve arm, og forsvunnet tennhette. Startet på 64,5grs, fikk best samling med 65 til 66grs, skal forske litt mer på 0,1grs mellom disse. Må ha 6,5mm friflukt med 210grs smk for å få plass i magasinet. Hadde helst villet ha 1-2mm. Må vel skyte disse uten magasin, å satse på 1shot1kill.

Link to comment
Share on other sites

Vil det bli mindre trykk hvis jeg setter kula lengere ut?

Likte ikke at jeg fikk trykktegn allerede ved 66grs n-160. Kan forklaringen være at jeg satt kula så langt inni hylsene.? Måtte ned til 6mm friflukt for å få patronene ned i magasinet. Tror om jeg kan sette kula lengere ut og teste med den kruttvekta som ga best presisjon, eller må jeg starte lavere

Link to comment
Share on other sites

Fikk i går testa min 300 win mag til nye høyder/lengder, og bestemte at det er denne rifla som blir primær rifla til årets hjortejakt.

Skjøt rådyr med den i Skottland i mai, og fant ut at 230 grs Berger Hybrid kuler er meget bra medisin.

 

Siden det skal skytes meget langt på sørlandet om en mnds tid, dro jeg avgårde i går for å se om mine data stemmer på de virkelig store avstandene.

Har skutt på 1600 meter og vært "på", men ville teste lenger.

 

Været var greit, 16 varme og 3 m/sek vind. Målet var en stein som lå og duppa i vannlinja inne i fjorden, 1878 meter unna.

Jeg har tatt av min Sightron 8-32x56, og satt på Kahles 624I, som har blitt sjimsa slik at den nå kun er 10 knepp fra bunn, på 100 meter. Skal tilte skinna litt mer, slik at 0 blir på 300 meter med turret i bunn.

 

Uansett, jeg hadde nok elevasjon til å sikte på steinen i det fjerne. Har lasta ned Custum Drag Curve for 230 grs kula i Applied Ballistics, og da jeg trykte enter, fikk jeg beskjed om 26.2 mil opp. Hadde 25.5 i turret'n, så jeg kneppa 25.2, og holdt 1 mil over. Kahles har store gjennomsiktige dotter i retikkelet, og jeg la dot'n slik at halve var på steinen, mens nedre halvdel var i vannet. Lot skuddet gå, og nedslaget landa så grunt at det nesten ikke spruta vann, med andre ord, det var meget rett på. Var endel til venstre, selv om vinden blåste fra venstre, og korrigerte dette kjapt. Lot så dot'n dekke steinen, og slapp skudd nr 2. Smoke on the water ;)

Ei fin sky av støv steg opp fra steinen, og bekrefta at med mine data og custom drag curves, så går 230 grs kula nøyaktig dit den skal ut til 1880 meter. Det er ikke værst fra en 30 kaliber.

 

Nå får jeg snart lagt mine klamme hender på 220 grs OTM L kuler fra Lapua, og skal sammenligne de med 230 grs Berger. Jeg regner ikke med at de har like god bc, men den er sikkert god nok, og går de like bra, så blir det Lapua i fremtiden. De er enklere å få tak i. Og L kulene til Lapua kan benyttes til jakt, det har jeg fått bekrefta av her Erkki himself. :)

Link to comment
Share on other sites

Lada opp 15 stk patroner med 190 grs NCC idag, og hadde 82 grs N570 bak.

 

Testa noen få skudd på papp, og stod midt i på 100 meter, samme som 230 grs.

 

La inn 940 m/sek i AB app'n, og testa på 418 meter, noe som så greit ut.

Skrudde meg opp til 936 meter, og var kanskje 1 knepp lav, slakka ned til 936 m/sek, og var dønn i. Ratta opp til 1450 meter, og var plutselig noget høy.

Justerte opp til 940 m/sek, og lasta ned custom drag curve for 190 grs SMK. Da kom alt på plass. Pga regn og dårlig sikt fikk jeg ikke testa lenger, men håper at den skal klare 1600 meter med god repetisjon. Veldig grei kule til en hyggelig pris. :)

 

Skal få filma litt igjen snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva anbefales av kjøpeammo til en Sauer 202 300 WM 65/19 mm pipe. Skal fungere best på elg på litt hold. Type ammo og kulevekt? Har skutt inn med Nautralis, den samler fint på 100 m men usikker på om det er riktig ammo dersom holdet blir lenger enn man håpet...? Og har den effekt nok på litt hold? Hva med Nosler Accubond 180 gr? Andre gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Noma Oryx, 13g(200grs) relativt myk kule, sopper seg veldig kraftig på kort hold. Gir god presisjon i de fleste børser.

Et eller annet fabrikat som lader med accubond er jeg enig i at bør vurderes, tror denne kan fåes med 180grs og 200grs vekt. Tror denne kula er litt stivere enn Oryx :?: Ville ikke gått under 180grs kuler, da det kan hende at den skal brukes på kort hold

 

 

AS :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til Russland på jakt i sep og har ladet skudd selv. Skulle gjerne ha hatt et par orginalesker, altså til 40stk skudd. Er ikke så nøye hva som står på de så lenge det står 300 win mag.

Noen som har et par til overs, eller veit de kommer til å få det, før sep?

Link to comment
Share on other sites

Vet Knut Erik har ett par ganske så gode ladninger med 230 Berger foran en GOD dose N-570. Skyter veldig bra på avstander de fleste av oss skal være ganske ydmyke ovenfor.

 

Selv har jeg brukt 200 Accubond i 300 Mag. I Saueren din som er på Magnumkasse, 92mm om jeg ikke husker feil er de lengste kulene rette veien å gå. Saueren har også 1-10" snutt og ganske bra lengde på løpet så du får bra ut av patronen. Forskjellen på en 300 Win og 300 Wby osv er ganske liten når de brukes i våpen som tillater samme patronlengden. 300 WM i normal lang kasse(84mm) yter en god del mindre når du må sette kula så langt ned. 300 WM har veldig godt med volum i hylsa og jeg tror aldri jeg har nådd komprimerte ladninger nesten uansett type krutt.

 

Til 2 jaktglade kompiser som også selvfølgelig har det de selv mener er det beste kaliberet i verden (300Win Mag for de som ikke tok den) har vi ladd 180 Accubond foran 75 grs MRP. Fungerer supert på hjorten ut til 300m. Ikke alt for hard ladning i de lange magnumkassene vi bruker. Men er nok hard nok i en normal lang kasse. Til 3'je mann med 300 Wm har det blitt brukt 200 Oryx med en ganske snill ladning siden han hovedsakelig jakter elg på begrensede avstander med hund. 72-73 Grs MRP er nok bak den kula og gir ca 870m/s. Bløt kule som sjelden kommer ut på andre siden når farten er såpass høy. Elgene liker de ifølge han selv svært dårlig.

 

Husk 300 WM hylser er ikke bare 300 WM hylser. VELDIG stor forskjell på vekten på de ulike merkene. Trykket med ulike ladninger varierer tilsvarende

Link to comment
Share on other sites

er hovedsakelig 240 grs woodleigh jeg er int i ladedata til da jeg er int i å prøve den kula.

 

Jeg har fått noen 240 grs Woodleigh i posten nå, og har konstruert en ladning til denne som er grei til børsa mi.

 

76 grs N-570 ga 820 m/s, dette helt uten trykktegn, så den tåler sikkert mer.

 

COL satte jeg på 85,6 mm, det gir 3,8 mm friflukt i børsa mi. Ikke helt optimalt, men ammoen skal også brukes i ei annen børste (halvauto, 303), så da er det greit å ha noe som repeterer uten feilslag.

Link to comment
Share on other sites

Da har du spreke hylser ;)

 

Jeg skyter med 75 grs 570 bak 230 grs Berger, og har paddeflate hetter, og romme hettelommer. Får dog 883 m/sek ;)

Jeg og Rakken, som har vært på besøk her siden fredag, har vært ute og skutt en hel del disse dagene, og fått verifisert min børse ut til 1500 meter.

Han skyter med 220 grs Lapua OTM L kuler, som det ikke finnes noen bc på, og har delvis fått verifisert seg til 1100 meter. Jeg tipper bc ligger rett rundt .715, men det gjenstår og se. Jeg har fått 200 stk kuler av Rakken, så jeg skal se hva jeg finner ut seinere denne uka. Lada en lott på 20 patroner på lørdag, og fikk 871 m/sek og bob bob kulebane ut til 1092 meter. Det var med 0,680 i bc, som jeg tror er noe lavt.

 

Under kronografering i går, fikk jeg stabile 851 m/sek med mine 230 grs kuler, 3 i ES, men da vi skjøt på stål, traff jeg oppimot en 60-70 cm for høyt.

AB har et kalibreringsverktøy, der man kan legge inn 3 forskjellige avstander, og etter at jeg gjorde dette, gikk hastigheten opp til 883 m/sek, og ved testskyting på 1493 meter, var jeg dønn i. Merkelig, men det virker.

 

I Skottland hadde jeg 893 m/sek, med 0.5 grs krutt mer i hylsa, og var dønn i fra 500-1600 meter, så det skal stemme, selv om hastighetene er noget høy i forhold til kulevekta.

 

Men så lenge jeg treffer det jeg sikter på, så driter jeg egentlig i hva som står på kronografen.

 

Blir spenennde å se hva jeg få får til med tanke på 220 Lapua kula denne uka.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle bruke tiden på B14 i Kongsberg til helga for å prøve å finne ut av BC'en på de 220grs OTM-kulene. Det virker ikke som jeg har funnet oppskriften enda, samtidig som jeg lurer på om 1:11-pipa mi kanskje sliter marginalt med å stabilisere dem.

Når vi skøyt over kronografen så viste den 875m/s med 0 i ES på 3 skudd, så farta skal iallefall være ganske gjavn. (80grs n-570 i norma hylse, COL 94mm) Om farta stemmer, gjenstår å se. Med ballistic calibration-verktøyet til AB så havnet jeg på 873.2m/s etter å ha lagt inn drop på hhv 805, 946 og 1258m så det er jo ikke langt unna målt hastighet. Jeg traff alikevel 1.5-2 mrad lavt på 1467m, så det er absolutt forbedringspotensiale her :)

 

Om det er noen andre som forsker på denne kula så setter jeg pris på all info som folk finner ut av ;)

Link to comment
Share on other sites

Har handlet inn 190 gr NCC til trening og 200 gr N Accubond til jakt. Har en Sauer 202 300 WM m 60 cm pipe. Er blitt anbefalt Norma/RP 15 krutt i 70-73 grain til begge kulene. Noen som har anbefaling om denne ladingen eller andre krutt-typer og eller kruttmender? Takker for tips og info!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet en god del 190ncc til trening selv, og har brukt fra 70-72grs rhino 22 (tilsvarende hastighet som n-15) i lette Norma hylser med godt hell. Dette ga en relativt slapp hastighet på 875m/s i mitt våpen, men det var der jeg fikk best presisjon. 200AB har jeg ikke ladd selv, så der kan jeg ikke svare deg.

 

Husk at det er stor volumforskjell på 300wm-hylser, så trykk vil variere fra fabrikat til fabrikat. (Norma har 2 forskjellige vekter, den letteste veier 216 grs og den tyngste veier ca 275grs)

 

Om du ønsker mer fart og gidder å bruke grovt krutt så er N-570 uslåelig. Da kan du helt sikkert pøse på med 78-80 grs bak 190ncc i winchester-hylser uten særlige problemer.

 

Start lavt, og finn der du får grei presisjon og fin fart, lad opp og skyt masse :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan få prøve børsa mi til helga. Det er en super varmint med litt tykkere pipe enn light-varianten.. med kikkerten som skal stå på så vil den være omtrent dobbelt så tung som en t3 lite uten kikkert.

 

Jeg skjøt over kronograf med den i helga uten demper på, og det skrangler i fyllingene med 220grs kule med 80grs n-570 i ræva ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde vært knall å testa den Rakken, men skal selvfølgelig i bryllup i helga... Typisk :? Alltid noe som krasjer.. Men prøver gjerne ved en annen aledning! En t3 lite i 300 wm flytter seg jo litt i skulderen. Tenker å gå til anskaffelse av jaktrifle i litt grovere skyts, hvor jeg vil ha så lite vekt som mulig å drasse på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale å kjøpe lettest mulig rifle i 300wm. Da garanterer jeg at den ligger på Finn.no etter kort tid. 300 og 338 wm er direkte ubehaglige å skyte med når de er så lette og i tillegg har skjefter som takler rekyl dårlig. Og om man argumenterer at man kan lade ned til 30-06 og 308 nivå, så kjøp heller det.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ja er nok i frekkeste laget i en t3 lite versjon!! Har også vært innom tanken på 7 mm rem mag. Er vel noe snillere rekyl enn 300-en.. Men for all del, 308 og 30-06 en er veldig gode kandidater og de er så absolutt ikke fraskrevet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...