Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Ble stolt eier av en 300WM før helgen. Har ikke skutt den enda, da jeg ikke er trygg på at den er satt sammen skikkelig. Sluttstykket var så skranglete med en svær skrue bak til å skrue igjen med. (Er en Savage 110) Må leite litt på Youtube før jeg setter i gang.

 

@smyg: Jeg kjøpte rifla hos Lyngdal Jakt og Fiskesenter http://www.finn.no/butikk/lyngdaljakt" De hadde Winchester hylser til 490 for 50 stk (hvis jeg ikke husker mye feil).

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt godt resultat med H4831SC 185Scenar i 959m/s 77grs

Her er oal på 89mm med 1mm friflukt

Ingen målbare trykktegn på Remington messing.

Winchester Mag hetter.

Å finne trykktegn er ikke alltid like enkelt. Ett tips: unormale høye hastigheter er det sikreste trykktegnet du kan få :?

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt godt resultat med H4831SC 185Scenar i 959m/s 77grs

Her er oal på 89mm med 1mm friflukt

Ingen målbare trykktegn på Remington messing.

Winchester Mag hetter.

Å finne trykktegn er ikke alltid like enkelt. Ett tips: unormale høye hastigheter er det sikreste trykktegnet du kan få :?

 

Det stemmer, men det var faktisk ingen av de andre tegnene her.

Våpenet har 28" pipe, og et kammer som tillater å sette dette prosjektilet på 90,5mm, hjelper betydelig på hylsevolumet det.

Link to comment
Share on other sites

Vær ikke for sikker på at økt hylsevolum som flg av lengre COL gir lavere trykk/ tillater mer krutt. Det ser ut som om den reduserete friflukt forårsaker en økning I trykket som ikke fullt ut kompenseres av økt hylsevolum. Det ble nylig referert til et forsøk som bekrefter dette I en tråd her inne, men husker ikke hvilken.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Trodde friflukten var gitt av kammerbrotsjen og derved tilpasset standardisert settedybde på kula. Hvordan foregår brotsjing av tilsvarende friflukt for ekstra lang COL? Med spesialkammerbrotsj eller en egen brotsj som flytter frem "skråninga" i løpet? Er ikke noen smed selv så jeg bare lurer.

Link to comment
Share on other sites

Det brukes en egen brosj for dette. Jeg kjøpte en selv for å gjøre om 223 kammer til 5.56 Nato som styrer i løpet. På 300en er det smeden som har gjort det. Problemet med 300WM er den korte halsen, man kan ikke sette prosjektilet så langt ut at man ikke har hold i halsen

Link to comment
Share on other sites

En kan justere lengde fra hals til bommene med en freebore reamer i etterkant, men det beste er å få laget en finisher brotsj med den "bullet throat" som en ønsker.

Jeg økte freebore med knappe 4mm, samt forandret kuleskråningen til 1,5 grad på brotsjen til mitt 300 Blaser mag prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få høye hastigheter uansett kaliber/patrontype. Det er bare å fylle i nok krutt. :? Problemet med ett slikt forum er at andre får lyst til å prøve det samme- og det gå vel som regel bra også. Men- om en ønsker å oppnå 950-960 m/s med en 12 grams kule i kaliber 30, så bruk heller en 300 Weatherby eller ->.

... unormale høye hastigheter er det sikreste trykktegnet du kan få......
Link to comment
Share on other sites

Hva blir verdien av et slikt forum om man kun skal diskutere kruttprodusentenes tabeller?

Forøvrig har jeg tro på at personene som leser her og har utstyr og våpen til å prøve, også er i stand til å gjøre egne vurderinger.

Hele poenget med 300Win mag er fart med tung nok kule til at det er stabilt på avstand.

Og det er faktisk ikke nok å "bare fylle i nok krutt" for å få gode hastigheter ;)

Link to comment
Share on other sites

Så hjertens enig i siste taler!!!

 

Det blir jo gjentatt til det kjedsommelige at ladningene er spesifikke for det våpenet ladningene er utviklet for og at man ikke må etterape ladninger ukritisk. Folk flest har vel hue til å skjønne dette?

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ikke helt vilt ut. Kjenner ikke det aktuelle kruttet dog.

Jeg har f.eks. ofte fått rundt 945 m.sek. med 180 gr. B.X., rilleløs, og MRP i 24" pipe helt uten trykktegn ved gjentatte omladninger.

Det betyr likevel ikke at ladningen ikke var vel heit.

Link to comment
Share on other sites

300Winmag er jo en artig patron, jeg har selv ladet den i opp rimelig høye hastigheter uten trykktegn på messingen.(men det er vel en 10-20 år siden) Det ville ikke forundre meg om du ikke ser spesielle trykktegn på RP-hylsa om en komprimerer 80 grain H4831SC og har ett trangt kammer- og jeg er rimelig sikker på at en får betydelig høyere hastighet enn med 77 grain ;-) Trange kammer gir vel muligens lite utslag på messingen de første tusen skuddene- men hva skjer etter noen tusen skudd? Tyngre kuler i høye hastigheter passer best i patroner som er designet for dette. Uansett- det var morro å få høye hastigheter- men etter hvert seiret heldigvis fornuften :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme kammer har gitt trykktegn før, og jeg har brent opp noen løp i kaliberet, så aldeles grønn er jeg ikke, ;)

Hastigheten jeg har nå tror jeg får duge foreløpig kronograferte i +4 og selv om det hevdes at dette kruttet er lite temperaturfølsomt vil jeg gjerne vente til det er noe varmere i været før jeg øker noe.

H4831SC er forøvrig meget hyggelig å jobbe med, ettersom det renner svært godt i målet, kontra de kruttene det er vanlig å sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hallo

 

Jeg har en stund vurdert å bygge en dedikert LH rigg, har spurt og fundert i lang tid men nå er avgjørelsen tatt og det blir en .300 WinMag!

 

Den skal bygges på ei M98 kasse... Dette er langt i fra optimalt men så er det også langtifra kostbart, Far min og jeg gjør alt selv og løp får jeg for en ubetydelig sum. Har bestillt ett LW løpsemne på 70cm med 1:10 stigning. Planenen er å bruke 200-220gr kuler, så jeghåper de blir litt mer tilgjengelige innen rifla er ferdig! Har bestilt noen 220gr OTM for og ha ett utgangspunt når vi skal brosje.

Har også bestillt Norma hylser og en GRS Sporter/Varmint brown, som forsåvidt er uvesentlig da tanken er og duracoate den i matt svart. Den skal ha Picatinny rail og Kahles k624i som jeg alerede har. På stokken skal det monteres Versapod pinne(den lager jeg selv) og tofoten har jeg. Avtrekke er jeg ikke helt sikkerpå men har god erfaring med de kamle KV- Avtrekkene. Demper har vi pleid og lage selg men får se hva vi gjør denna gangen..

 

Har også bestillt Redding bushing 3 die neck sizer set og lurer i den anledning på om noen vet hvilke Bushing jeg trenger?

 

Dette blir i hovedsak ett vinterprosjekt men ser fram til att komponentene ruller inn:D

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen som har prøvd ladninger med Hodgedon retumbo i 300 win mag? Og vet om det evt. er stor forskjell på retumbo og h1000 ?

Har til nå kun brukt H1000 og med 76,5 grs får jeg 850 ms med meget god pressisjon, COL 91.80 mm og Norma hylser.

 

Mvh Arne

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

 

jeg har fått brosjet opp ett gammelt M98 trappeløp med 1:10 twist(Så dette er fult brukbart), dette ble gjort som en test før jeg får løpsemne jeg skal bruke i rifla mi. Med standard brosje får jeg 0.8 Friflukt med 220gr Lapua og en COL på 90. Så dette er jo igrunn greit. Men jeg ser jeg burde kunne klare en COL på rundt 93 for og få utnytta denne patronen til det fulle? dette er vel mest aktuelt med 230gr Berger? Den vil jeg sikkert klarer og få litt lenger COL med sånn kammeret er i dag da den antagelig er spisser, eller tar jeg feil?

 

Jeg har tilgang på en Throater så om det er bryet verdt kan jeg alltids øke max COL. Tror og jeg skal klarer få en 93 patron til og mate fra magasinet(det er i grenseland, men heller ikke ett møst).

 

 

Hva mener dere erfarne WinMag folk? Burde jeg tilpasse kammeret til og klarer en COL på 93?

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

220 Scenar har ikke spesielt lang nese, så med 90mm lengde med den har du MYE mer med 215/230 Berger

 

Det høres bra ut! Da slipper jeg surre noe mer med det:)

 

Håper jeg før handla noen 230gr berger om ikke så lenge så får jeg prøvd i praksis.. Er bare litt usikker på om jeg får de til og gå i 1:10 løpe? Leste/var i kontak med en som ikke fikk de til og gå med samme twist, ble nøkkelhull på 100m. Det var 1:10 og 67 cm løp, COL på 93 og ca 830m/s. Jeg får 3cm lengre løp men ellers blir d vel samme oppskrift.. Det får meg til og vurdere 1:9 løp men vet ikke om jeg har mulighet til og endre det lenger...

 

Hva tror dere? Et dette tilfeldig eller er det oftere det ikke går med 230gr i 1:10 løp enn det er att det går?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte trimmer dere hylsene?

Har målt mine engangsskutte Norma 300 win mag hylser, og de ligger på 66.36-66.37 mm. Når blir det "nødvendig" med trimming? Har dere en grense på totallengde før dere trimmer?

Helt nye Norma hylsen ligger på 66.20 mm.

Link to comment
Share on other sites

I boka "hjemmelading" av Alf Martin Bråten oppgis maks lengde til 66,5 og trimmelengde til 66,3. Har nå målt 16 hylser, de måler i snitt 66,35 (66,25-66,55). De er i snitt brukt 4 ganger. Målene er tatt etter necksizing.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har kjøpt meg en M98 i 300 win mag, og har til nå laddet kun etter COL ihht tabell.

Har målt maks lengde no fram til bommer, og havner da på ein maks 89mm med 220 Scenar, 0 i friflukt.

Har da max på 88mm med 180 accubond, med 0 i friflukt.

Synest dette høres kort ut i forhold til lengdene som blir omtalt her.

 

Kan det være hensikts messig å fått brosja opp til lengre lengde med en børsemaker ?

Tanker da med tanke på presisjon og hastighet med tyngre kuler...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Spørs om børsemakeren blir noe medgjørlig om du bruker han som brotsj?

Det med COL, friflukt, hastighet og presisjon ser det ikke ut til å være noen fasit på. Det må vel prøves i hvert enkelt våpen.

F eks har 220 SMK total COL på 91,3 mm i mitt våpen.

Om jeg lader den med 71 gr(72 gr begynner å gi trykktegn) N 15 går den ca 830m/s ved COL 85 mm/6,3 mm friflukt.

Om jeg lader den med COL 90 mm/ 1,3 mm friflukt må jeg ned til 69 gr N 15, som også gir ca 830 m/s.

Jeg klarer ikke å se at ladningen med lengst COL gir noen merkbar fordel presisjonsmessig i mitt våpen.

 

Det er vel rimelig å anta at om jeg hadde brotsjet for å øke friflukt så kunne jeg økt ladningen noe ved COL 90 mm og derved fått noe økt hastighet, men friflukt med lavere kulevekter og "standard" settedybde hadde blitt formidabel.

Link to comment
Share on other sites

Ble overrasket av at min presisjons ladning holdt 930ms.ladningen er 190grs ncc med 73,5 grs N15, dette er rimelig "svak" ladning, da jeg har vært oppi 75,5grs med samme lot. Hvilket fart får dere med 190grs?

 

Jeg skyter med Tikka Tactical og Nosler 190cc kule.Max i min er 900m/sek med Norma 15 og Winchester hylse

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ble i går lykkelig eier av en Tikka t3 tac i 300wm. Har testet litt ladninger, og alle har til felles at dem går bedre med demper enn brems, noe som irriterer meg. Er dette normalt? Bremsen er en Sako Trg brems, demperen er en Atec tmm4. Det er mer rekyl med demper enn brems, å smellet plager meg heller ikke. Skyter med dobbelt hørselvern så hører knapt smellet med brems. Så er vel verken rekyl, eller smell som forårsaker dette.

 

Og sånn på tampen, noen som har ladedata med 185gr Scenar, og Mrp, og N15 bak? Norma light hylser, og cci 250 hetter.

 

Fikk med 500 stk Scenar 185gr, så må vel skyte dem før jeg beveger meg over på tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme presisjon med både demper og brems. Kanskje bremsen din er litt trang? Altså veldig liten klaring mellom hull i brems og kula. Du kan jo måle hullet i bremsen og i demperen og se om det er stor forskjell. I mitt hode er mrp og nå 15 samme krutt, så ja, du kan bruke samme ladning.

Link to comment
Share on other sites

Har nå målt demper å brems. Demper= 8,80mm i munning. Brems 9,95mm i munning. Så er ikke for trangt iaf. Et nytt problem er at med demper går de tre første skuddene 4-5 mm senter - senter, skudd 4 går 1 knepp venstre, skudd 5 går 2 knepp venstre. Er dette normalt mtp. varme? Eller er noe annet feil?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...