Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Fikk ikke noe super samling med 208A-max i min 300.Kjøpte noen Sierra 200gr blyspisskuler som jeg lada med 73 gr N15.Disse samla 5 skudd på klisterlappen på 100m.Skaut med brems.Denne kula virka rimelig presis på lengre hold også.Hadde treff på 500m gonngen som er 10x10 cm.Måtte klikke 33klikk på min pmII for å treffe.Virka rimelig giftig på den lille stålpata som jeg aldri har sett slik swing på ved treff :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet litt kuler å krutt i 300 min.

Testet mrp, mrp2 og 570 å så langt så er det 570 som har stikket fram som det mest presise, har kun prøvd slappe ladninger så langt.

Veit at 570 lotten som jeg har brukt er litt hott.

Berger 215 gr gikk irriterendes godt, hadde egentlig håpet denne ikke gikk så godt pga prisen :P

 

63 cm pipe med 10 snurr.

Avstand 110 meter.

Max col er målt med 208 Amax, på resten har kun kule i setteren stått i en posisjon så er variabel friflukt.

 

Berger 215 gr. 570 72 gr. col 93,15 mm. hastighet 790 ms. samling 8,7 mm. Dette blir så langt lanholds kula

 

Berger 215 gr. mrp 63 gr. col 93,15 mm. hastighet 778 ms. samling 15 mm.

 

A max 208 gr. 570 72 gr. col 92,66 mm. hastighet 800 ms, litt høy es. samling 15 mm.

 

Nosler CC 190 gr. 570 75 gr. col 89,8 mm. hastighet 801 ms. samling 11,5 mm. Dette blir så langt treningskula.

 

Nosler CC 190 gr. mrp 70 gr. col 89,8 mm. hastighet 855 ms. samling 15 mm.

 

Nosler CC 190 gr. mrp2 77 gr. col 89,8 mm. hastighet 827 ms. samling 14,5 mm.

 

På langholdskula 215 Berger vil jeg nok øke col til max å se hvor høy hastighet jeg kan få med god presisjon, denne kula med nesten 0,7 i bc trur jeg kan bli giftig :mrgreen:

 

Hvor høy hastighet har dere fått med 215 kula å 570 ?

 

Har leitet etter Scenar 220 gr, noen som har noen tips ? prismessig så er det en heit kandidat som lang kule hvis den går godt i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Er lette Norma hylser hylser jeg bruker så har mye å gå på ja.

Erlend la det inn på QL i går å med 210 Berger så så det ut til at 80 gr er en hott (på det rosa) men safe ladning i rifla mi.

Kommer ikke til å lade max fart men finner jeg noe som går like bra i rundt 840-50 så er jeg happy :)

 

God jul forresten Knut Erik :D

Link to comment
Share on other sites

I lette Norma-hylser fyrte jeg med 80grs N-570 bak 220 Lapua Scenar-l. Dette ga en ca-fart på 875m/s i ei 60cm lang pipe, og god presisjon.

 

Etter pipeskift har jeg gått over til Remington-messing pga litt laber tilgjengelighet på Norma sine.

Her fyrer jeg med 75grs N-570 bak 230grs Berger Hybrid. Disse rusler ut i en fart på 925m/s i 79cm lang pipe.

 

Så jeg tror du trygt kan køle på med mer ja :lol:

 

Det skal sies, at dette er ladninger som snuser på max i rifla mi, men jeg har hatt såppass flaks å finne strøken presisjon der farta er høy :twisted:

 

og Deerkiller: 85mm patronlengde i en 300wm er bare tull dersom formålet er å faktisk utnytte patronen. (Men dette sier du jo selv). Sett kula til max-col, finn sweetspot med tanke på settedybde og presisjon og skyt singleskudd.

 

Singleskudd fungerer fint på jakt også. Jeg skøyt dublett med min t3 i høst med 93mm lange patroner ;)

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til store mengder Accurate 8700 krutt, og lada opp 4 patroner med 88 grs av dette kruttet bak 220 grs Lapua kule.

Dro avsted ned i fjæresteinene idag for å teste. Har ikke ladedata, så jeg var litt nervøs når første skuddet gikk avgårde. Betydlig mer rekyl enn med 570 krutt, men ingen tegn til trykk. Brukte Win hylser. Så jeg tror jeg skal teste med 89 og 90 grs også, og se hva som skjer der. Er spent på hastigheten, men kula gikk fort utover fjorden ;)

Mulig jeg kan erstatte 570 behovet med dette kruttet :)

 

More to come, later.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om farta er bra oxo, så tror jeg vi har en liten vinner. Men siden det ikke er mulig og oppdrive mer av dette kruttet, så er det jo begrenset hva man kan få til.

Håper at 570 snart er i hyllene igjen.

Vurderer å teste 8700 i 30-06AI oxo, ser på gamle amerikanske nettfora at de har brukt dette kruttet i vanlig 30-06 bak 220 smk og 240 grs smk. Men selvfølgelig ikke hvor mye :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lada 220 gr SMK med Viht N165?

 

Jeg får 870m/s med 71 gr MRP, men har en del 165 liggende som jeg gjerne skulle ha brukt opp.

 

Edit: Jeg ser 220gr Sierra HPBT oppgis til 772m/s med 65,4 gr N165 i Vihtavuoris tabell. Kanskje jeg burde spare dette kruttet til de lettere kulene.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att komplettera T3-arsenalen med en litt piggare kaliber och tänker på en T3 Varmint/Super Varmint/Tactical i 300 Win Mag (hade en Rem 700 Police i 338 Lapua tidligere men den var litt ekstrem for meg). Men vad säger ni om en kamrad för 7mm Rem Mag? Blir inte ballistiken likvärdig? Jag trenger ikke anslagsenergin på lange hold men vill ha minimal vindavdrift på 1000-1400 meter.

 

Har ikke full koll på twist i T3:an i skrivande stund - skjuter en 300 Win Mag kulor med högre bc än 7mm Rem Mag med originalpipor fra fabrik?

Link to comment
Share on other sites

En av de bedre kulene du kan skyte med et originalt tikka-løp i 7mm er 168grs Berger hybrid. Den har en G1 bc på 0.617. Denne krever 10 i snurr. Snurren i tikka-pipa er 9,5". (180grs VLD vil ha 9" twist eller kjappere)

 

Et originalt .30-løp fra tikka har 1:11" snurr, og kulene med best bc som takler den twisten er såvidt jeg vet 208 a-max med G1 bc på 0.648 eller 210grs Berger hybrid med G1 bc på 0.631.

 

Hvilken hastighet du får med de forskjellige er jeg usikker på, men jeg lå rundt 900m/s med 210grs berger fra en original tikka-pipe på 60cm. A-max'n skal kunne skremmes opp i noe mer.

 

Redusert rekyl fra en 7mm kan hende tjener deg godt om du ikke bruker lyddemper eller rekylbrems, da en friskt ladd .300 med tung kule uten brems lager litt liv.

 

Jeg har ingen erfaring med 7mmRm som kaliber, men det vet jeg det er flere her inne som har :)

 

Mitt tips; Skyt ut 7mm-løpet og skyt masse og gjør deg vant til rekyl. Deretter setter du inn en lang pipe (70-75cm+) i .30 etterpå og kamrer den til .300wm. En 300wm med _lang_ pipe kan være vanskelig å slå ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar :) Det blir att titta lite i Quickload och Shooter för att finne ut vilken patron som är den vassaste. Bra idé att skjuta ut fabrikspipan och sen sätta i en laaaang pipa ;) Både 7mm och 300 krever ju lange löp för att krama ur all potential.

 

En brems blir det uansett kaliber. Mest trolig en Vektor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 7mm rem Mag og ,300 Win mag.Begge er Tikka T3.

Problemet spesielt i ,300 win mag og Tikka T3 er magasin lengden på max 85mm.Dette gjør at du ikke kan lade de tyngste kulene og få satt kula ut mot bommene i pipa.Dette fant jeg ut når jeg ladda 208A-max.Fikk ikke noe god presisjon med den og 85mm i col.Nå kan man jo lage en enkeltskudds rifle ut av T3 rifla med å kaste inn en og en patron,men det var dette med jakt da :trist: .Løsningen for meg er å bruke Sierra 200gr GK til jakt og 190gr Nosler cc til trening/ langhold.Begge samler 3 skudd på klistrelappen på 100m.Disse kulene er vel ikke de aller beste til virkelig langhold over 1200m

Når det gjelder 7mm er det en patron som passer T3 systemet litt bedre enn 300win mag.

Har her standardisert meg på 160gr kuler fra Sierra og Nosler.Kulebane for 7mm rem mag og 300winmag er ganske like med de kulene nevnt oven for ut til 650m som er det lengste holdet jeg skyter på foreløpig :winke1: Det skal opp ei rekke med plater på 1350m når snøen kommer.

Hviss jeg skulle kjøpt ny rifle kun til langhold ville jeg ikke ha kjøpt T3.Hviss det er jakt det er snakk om får du kanskje ikke bedre rifle enn en T3,i allefall i detn prisklassen.(gjelder for øvrig ALLE standard kalibre) det er i allefall min mening. :idea:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa litt mer Accurate 8700.

 

Jeg nevnte tidligere at det ble mer rekyl med dette kruttet, og det fikk jeg erfare nå.

Brente avgårde 5 skudd på papp på 100 meter, og samlinga var over 100mm. Helt katastrofe. Den begynnte bra, men ble bare værre og værre. Farta derimot, var på oppegåendes 880 m/sek, og jeg er fremdeles på 88 grs. Tipper 90 grs vil sende 220 Lapua ut i nærmere 900 m/sek. Da begynner det å ligne på noe.

Vel, uansett, resultatet av kjapp rekyl, ble 3 knekte skruer på picatinny skinna, og derfor meget dårlig samling.

 

Trond Are har vært så elskverdig at han tok både 300'n, og 06AI'n og freste ned kassene slik at disse nå har en ok tilt. Freste vel ned til 1.25mm i forkant. Aner ikke hvor mange MOA det blir, og ikke bryr jeg meg heller :)

Deretter, retta han opp de 4 hullene som skruene går i, disse var litt off set på 06'n, og så borra han opp og gjenga med M4, og limte hele skiten fast. Sitter det ikke nå, blir det frem med Tig'n.

 

Har testskutt 06'n, og med den nedfreste tilt'n, kom Sightronen seg ned til 8 moa fra bånn. Ikke ille. Litt cola boks mellom bakre ring og kikkert rør, og jeg er i mål, om jeg skulle trenge det.

Lå inne på stuegulvet i gårkveld, og retta opp kikkertene på både 300'n og 06'n, så nå er alt på stell.

Skal test skyte mer med 300'n og 8700 kruttet på lørdag, om det er vær, bare for å se om ikke samlinga kan være litt bedre, når ting sitter fast.

 

Jeskla morro, som noen ville sagt, lenger sør ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar :)

Skal bestille kuler til mitt 300 prosjekt med 1-9 snurr, så da er vel 190 ++ sikkert kurant i denne stigningen?

Trur jeg bestiller 190 NCC, 220 Scenar og 215/230 Berger.

Kanskje greit å sette opp "kammeret" til 220 Scenar så kan en vel bruke alle nevnte kuler?

Link to comment
Share on other sites

Uansett hudfarge, så kommer det egentlig helt an på bruken, budsjett og hvilke kuler du ønsker å skyte. Men i en .300 så er det egentlig tull å gå for noe slakkere stigning enn 1:10. Da har du muligheten til å skyte de tyngre kulene. Lengde, profil og fabrikat velger du etter muskler og lommebok ;)

Link to comment
Share on other sites

Min venns Howa med 1:10 snurr stabiliserer 230 grs Berger iallefall, så da er det ikke nødvendig med kjappere snurr egentlig.

Om man har en veldig kort pipe og ikke får opp farta, kan det være greit å gå for kjappere snurr enn 10, men det er ikke sikkert det er nødvendig.

Da jeg bestilte mi pipe på 66 cm, var planen å bruke 240 SMK, men siden Berger s 230 grs kuler dukka opp innen jeg fikk børsa, ble det forandring i planen, så jeg har ikke testa de 240 grs kulene. Og Berger er overlegen hva BC angår, så det er heller ikke nødvendig. Nå kommer Nosler med CC kule i 220 grs klassen, blir spennende å se hva de får utav den, hva BC angår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som noen av dere kanskje har skjønt, så var jeg en tur hos Knut Erik for litt diverse skyting i helga.

Der fikk jeg anledning til å prøve 300'n på is ut til 2200 meter.

 

 

Skyter 230 grs Berger hybrid ut til en temperaturkorrigert hastighet på 916m/s. Ladningen er ikke überpresis på noen måte, (120-150mm @ 500m) og produserer faktisk endel høydespredning.

Jeg fikk opp 36 mil som solution i AB. Tilgjengelige klikk på khales'n var 23. Derfor holdt jeg de siste i retikkelet. For å få det til måtte forstørrelsen ned på 6x ellers så jeg _kun_ lyddemper i siktet.

Jeg la siktepunktet 2 mil over oppslaget for å være sikker på å ikke havne i snøen under. Årsaken er åpenbar, det er umulig å spotte en såppass lett kule i snø på den avstanden.

Og det klassiske skjer, jeg treffer 2 mil høyt på første skuddet. Så teorien stemmer sånn nogelunde ut til den avstanden, og det er jo litt gøy. Da står resten på dårlig skyting rett og slett.

 

Liten videosnutt av skytinga:

 

 

 

Som dere har diskutert i 338-tråden, så er det noen som sliter med å se "nytten" av lobbing av kuler ut til den avstanden. Resultatet mitt kan man vel si var varierende, men det gir jeg egentlig blanke i. Det var dritmoro, og det er det som teller for min del :mrgreen::)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

N-15 funker fjell. Jeg har tilgode å teste det på kuler over 200grs enda, men Knut Erik får faktisk 10m/sek høyere fart med N-15 kontra n-570 på 230grs-kulene.

 

Det skal sies, at N-570 gir meg mindre høydespredning med det aller meste av kuler, så den kiloen jeg har igjen skal spares til konkurransebruk i vår ;)

;

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka T3 Tactical med brems som jeg sliter litt med å få super presisjon med.Har brukt N15 og Nosler 190cc samt Hornady A max og Scenar 185gr.Sliter litt med å få til tettere samling enn 5cm på 200meter skutt fra benk.Hvilke kuletyper får de som skyter med oginal løp og Tikka T3 og 300Win mag best presisjon med?

Ser ut til å være tørke på de fleste match kuler rundt 200+ grain.Har også testa med N160 krutt uten å forbedre resultatet.

Noen med annbefalinger på kulevalg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har samme erfaring som Deerkiller med min T3 Tactical. Har til nå kun prøvd med N 15 krutt bak CC 168 og 190 gr samt 180 gr MK med COL 85 mm (som går I magasinet). Har også prøvd å sette CC 190 gr med mindre friflukt (COL 90 mm), uten å se signifikant forskjell. Presisjon ligger I området 20-25 mm @ 100 m ved 5 skudd, men skal knote på til jeg forhåpentligvis kommer under 20mm. Skal etterhvert prøve noen kuler I vekter fra 200 til 220 gr med friflukt I området 1-2 mm, samt gjøre noen forsøk med N 560. Blir enkeltskudds med de tunge kulene da, men det gjør ikke noe på papp og gonger

 

Ellers har jeg forsøkt noen jaktladninger med 165 gr GMX foran N 15. Presisjonen ser ikke lovende ut med 3 skudds samlinger på 20- 30 mm @ 100 m, men skal prøve med N 560 også her.

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på 570 krutt e fraværende. Hva er et bra alternativ? 560 eller n15? Har bestillt begge deler. Noen andre alternativet? Mrp2 og H-1000 e vel også rimelig vanskelig og finne tak i.

 

H1000 er ett veldig godt alternativ til 570 i både 300 Win og 338 LM. Veldig mange på LRH som mener H1000 er KRUTTET for tunge kuler i 300 Mag. 210/215 Berger går fenomenalt godt med minimal ES i 300'n min foran nevnte krutt med friflukt mellom 0,25-0,4mm

 

Med 200 AB/MK fikk jeg best presisjon med Rhino/Reloader 25.

 

Med 180MK/AB var presisjonen best med MRP kruttene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...