Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Ladet mine første skudd i dag. 200 gr N Accubond. Ladet med 72 gr MRP i Winchester-hylser. COL ca 90 mm.

 

I Sauer 202 Jaktmatch med 60 cm/19 mm pipe og Hausken jakt-demper gav det en fart på ca 870 m/s og en spredning på ca 15 mm på 100 m.

 

Testet også noen 190 gr NCC med samme ladning, de gikk i ca 850 m/s og med ganske likt treffpunkt.

 

Blir spennende å teste på lengre hold, Burde også teste på litt hardere ladninger, men ser ut til at dette ble ganske bra treff på frste forsøk.

 

Skulle lagt ved bilde av samlinga, men er for fersk på kammeret til at jeg greide det.

 

Trenger litt mer testskytin til å konkludere, men ser ut til at denne ladningen har ca 10-15 mm mindre egenspreding enn Norma Jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Ladet mine første skudd i dag. 200 gr N Accubond. Ladet med 72 gr MRP i Winchester-hylser. COL ca 90 mm.

 

I Sauer 202 Jaktmatch med 60 cm/19 mm pipe og Hausken jakt-demper gav det en fart på ca 870 m/s og en spredning på ca 15 mm på 100 m.

 

Testet også noen 190 gr NCC med samme ladning, de gikk i ca 850 m/s og med ganske likt treffpunkt.

 

 

Om du har 200 AB i 870m/s med 15mm vil jeg våge å påstå du er ferdig med ammotestingen til jakt i den rifla. Reis på banen og skyt mer med den for å få verifisert kulebane og klikktabell så er du klar for alt.

 

850m/s med 190 NCC skulle tilsi at du fint kan ha oppi 1,5-2 grs til uten å krangle med trykket.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur sørover i landet i helga, for å skyte på lange avstander med 300 winmag'n, og langt ble det.

Hadde med 50 patroner med 230 Berger, og de gjorde virkelig nytte for seg. Skjøt noen testskudd på 1343 meter, og traff på skudd nr 2. Nr 1 gikk langt til venstre da jeg av gammel vane med IOR og Sightron kneppa feil vei med Kahles.

 

Labba videre til 1405 meter, men gode treff, vingla litt fra høyre til venstre pga vind, og pressa meg videre til 1552 meter. Høyden var litt lav, men 2 knepp opp så stemte det igjen. Avslutta med å sende avgårde 3 skudd på 1972 meter, der de 2 siste gikk i steinen.

300 winmag er good shit på grusomme, hold, man trenger ikke en 338LM for å si det sånn ;)

 

220 Lapua virker helt suverent oxo, og 190 NCC samla meget godt på 1390 meter ut av Rakken's 300. Så det er bare å begynne å lade, og sørge for å ha nok elevasjon i kikkerten ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde 168grs smk og gmx 165grs. Ladet med n-160. Det jeg synes er mystisk er at ladningene max'er 4-5 grs før i børsa mi enn lade dataen fra vv og andre. Hadde over max allerede ved 72 grs bak 168smk. 71,5 bak 165gmx. Col settet jeg akkurat under magasin lengde. 84.50mm. Best samling fikk jeg på 70grs bak 168smk. Gmx samlet ikke i det hele tatt. Kruttet er det jeg har, og det tar lang tid før jeg får alternativ i dette krutt fattige fylket.

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ladet med 73 gr MRP på 190 gr NCC og COL på 94 mm. Ga 3 skudd på 13 mm på 100m og flere 99 serier på standard DFS blink på 200 m uten anlegg. Har fart på ca 850-860 m/s. Kan nok lade friskere, men fornøyd med presisjon så holder den der.

Link to comment
Share on other sites

Har skumlest tråden nu, men fant ikke spesefikk info om lading av 300 win mag.

Jeg lurer på hvordan bushing størrelser dere bruker(redding type S dier)?

Lapua eller norma hylser.

Til dere som bruker Blaser R-93. Er det noe patronlengde å hente i magasinet(leser her i tråden at ca 88mm er max)? feks fjærne den gummi dingsen framst i mag boksen?

(tatt etter husken fra min forrige r-93)

 

Edit:

Fant litt bushing hjelp hos Midway.no.

Dem selger ei Forester neck/bump die med 3 businger med. .333-.335-.337

Link to comment
Share on other sites

Her er en snutt der jeg filmer hvor lang tid jeg bruker på å sette opp rifla til et 1000 meter skudd. Her er målet å treffe 100%, og ikke bare ca, eller nesten :)

Man kan nok bruke kortere tid, jeg stresser ikke, og i en "skarp" situasjon, har man som regel god tid.

 

Ligger i lyngen og skyter, sliter med å ligge skikkelig, men sånn er det når man er på jakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Har en plan om og kjøpe meg Blaser R8 Success(etterhvert). Og da er planen ett kort løp i 9,3x62 og ett langt i .300WinMag(til litt lengre hold). Planen er og bruke kuler på 200-220gr i .300'n. Men Så vidt jeg kan se leverer Blaser løp på 65cm og 1-11 snurr. Er dette noe og satse på til formålet? Ser Knuterik har 1-8 snurr..

 

Alternativet er evt. og sette igang ett nytt M98 prosjekt i .300WinMag. Da står jeg fritt ift. snurr og løpslengde, men å bygge langholdsrigg på M98 kasse er vel ikke det optimalt..

 

Hva er kammerfolkets synspunkt rundt dette?

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte med langholdsriggen? Og hvor langt skal du skyte?

 

- du trenger to forskjellige sluttstykkehoder til 9.3 og 300WM

- Å drive og brenne opp Blaserløp til langholdsskyting blir veldig dyrt, og 300en brenner dem fort

- 1:11" stigning bør gå greit, Rakken hadde vel 1:11" i Tikkaløpet og det leverte varene (en stund..)

- 65cm er ikke et langt løp i denne sammenheng..

 

Å lage ei langholdsrifle i 300WM av en M98 er å sminke en gris. Du får kjøpt meget gode låskasser for ned mot 6000,-, og om du regner mauseren som gratis - så vil du reelt sett bruke de 6000,- på rette opp Mauseren, åpne sluttstykket, kuke med matinga, tungvint bedding, mangel på kurante stokker, beddeblokker, etc. Og etterpå vil du likevel ha en verdiløs opphora Mauser. Den kan gå godt, men er håpløs om du trenger å selge den.

Kjører du en Stiller eller Barnard låskasse, LW løp og f.eks, en GRS-stokk og et Jewell eller CG-Xtreme avtrekk, så er du antakelig i mål for 20 000,- Alt til Mauseren koster like mye bortsett fra litt for låskassa som trolig går opp i spinninga med arbeid - Stilleren kan du selge for 15, minst. - iallefall om den er fin og ikke inneholder sære, dumme og ukurante løsninger (noe Mauseren ER), mens Mauseren... hvem skulle kjøpe den. Poenget mitt er at ei rifle delvis er en investering - mens opphoring av Mausere er en utgift og bare det. Dette gjelder ikke om du klarer å bygge ei pen Afrika/Safaririfle av den, eller om du gjør arbeidet selv (og da gratis), men stort sett ellers.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tanken er og jakte med den..

 

Var som jeg trodde ift. Mauseren. Gjør alt selv(Far min er gammel børsemaker men kan bare mauser og gadd ikke prøve seg på noe annet). Løp betaler jeg ikke noe særlig for.. så sånn sett blir ikke prisen så gæli, + att vi koser oss med disse mauser prosjektene!

 

Så tanken var om Blaseren ikke er noe og satse på, gidd jeg ikke bruke en masse med penger(jeg ikke har) på en rifle i tillegg til Blaseren jeg skal ha.. Derfor vurderte jeg ett M98 Prosjekt(det koster ikke mye i mitt tilfelle) Men gidder ikke bruke masse tid på det om man uansett ikke sitter igjen med noe som er brukbart..

 

Jeg får kanskje legge .300 på is både i Blaser kasse og M98 kasse og heller vurdere det en gang jeg har penger til og bygge noe som er brukbart!

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Brukbart blir det nok. Det er nok mauserbygger som skyter bra, jeg har da hatt et selv. Om man klarer å bygge det billig så gjør det jo ikke noe at man ikke kan få igjen pengene. Ditt utgangspunkt med billige løp og gratis børsemaker er litt spesielt, og da blir konklusjonen ikke nødvendigvis den samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i allverden skal man kjøpe/bygge et våpen med tanke på salg? Et salg er vel kun aktuelt om man står i fare for å miste hus og hjem? Kommer aldri til å selge noen børse, kun kjøpe flere. Og da,kan man hore opp en Mauser til å gå mer enn godt nok på lange hold.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Høresut som ett mauser prosjekt ikke er helt på jorde da:) har allerede 3 stk som går veldig godt, og de er det ikke lagt ekstremt mye arbe i.Kassene er igrunn urørt.. Men om man skal lage seg en lanholdsrigg blir det jo strengere tolleranser hele veien..

 

Men er det da 1:8 twist som er tingen? Og hvor langt løp? Som sagt skal den brukes på jakt så det må ta's med i vurderinga både ift. Vekt og løpslengde.. Edit: Driv og tråler tråden og ser det er 65++ cm som er lengden, ser også att 1:8 kanskje ikke er ett møst, men 1:9, 1:10 og 1:11 sku funke bra med 200-220gr kuler.

 

 

Liker tankegangen din Knuterik! Men med 4 mausere i skape allerede må jeg si jeg er usikker på om jeg skal kvitte meg med en til fordel for noe mer modærne, framfor ett nytt prosjekt som gjør det vanskelig å ikke beholde den.. Etter mange timer med brosjektering får rifla sjel og en afeksjons verdi:)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemmt meg for og setteigang nok ett mauser prosjet, Børsemakeren var også med bare det ble hvit ute..

 

Sånn det serut nå blir det og ta utgangspunkt i 200-220gr kuler i Lothar pipe med 1:10-1:9 twist, 70cm lang og Ø20+ i munning(usikker på hva jeg skal gå for der, må seann vekta litt). Og en GRS sporter/varmint med pinne til Versapod.

 

Så da har jeg begynt og snuse litt på komponenter, tenkte og kjøpe hylser og noen kuler så vi har og bruke for tilpassing(brosjing) tenker da Norma hylser og 208gr A-Max, denne har fin pris og kan vel brukes til mer enn bare trening? Ell blir den eksplosiv i .300winmag? Sku og hatt en 220gr kule ift tilpassing men vet ikke helt hvilke jeg skal ta utgangspunkt i?(tips?) tror jeg skal klare og få en COL på 90mm i M98 kassa, det holder vel greit?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trua på at dette blir en potent sak :)

 

Det kommer an på hvilke kuler du vil jakte med, men til trening på langhold (som jeg har erfaring med) så er 220grs Lapua Scenar-L en kurrant kule som ga god presisjon hos meg og er relativt rimelig. (3.23,-)

Knut Erik har vel skutt iallefall en hjort med Scenar-L denne høsten og det ble visst et pent resultat.

Jeg mener også å huske at jeg fikk hjertevarmende presisjon med 208 A-max og 72grs mrp under testing, men pga kulepris så havnet jeg over på 190ncc som gikk like godt på de holdene jeg skøyt da.

Velger du 1:9 så skal du ikke ha problemer med 230grs Berger OTM heller :)

 

Til jaktbruk så er jeg avhengig av en COL mindre enn 85mm i Tikka-kassa, og det går fisefint med Accubond iallefall. Jeg har kjørt COL < 85mm på 190grs NCC til trening også for enkelhets skyld. Når jeg skal skyte dyre premiumkuler langt (over 1000 meter) så blir COL så lang som mulig der presisjon finnes for å få oppi mest mulig krutt :) 94mm har vært en typisk patronlengde. Det avhenger av at jeg mater enkeltskudd, men på langholdsskyting så har en jo god tid, så det er egentlig ikke et problem, kanskje heller bare en fordel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje 190gr CC og 230 Berger OTM er de to jeg skal ta ugangspunk i når vi brosjer da.. Greit og prøve og få så idiel friflukt som mulig til de kulene man ser for seg og bruke, men utover det så blir det som det blir..

 

Enkelt skudd fungerer absolutt om det skulle bli behov for lengre COL ja

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Nosler sine hylser? Mener og ha lest att disse blir produsert av Norma?

 

Edit: surfa litt nå og Nosler får ikke så mye skryt rundt om så de holder jeg meg unna! Noen tips om hvor jeg kan handle Norma hylser? Er det generelt vanskelig og få tak i eller?

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har erfaring med Nosler sine hylser? Mener og ha lest att disse blir produsert av Norma?

 

Edit: surfa litt nå og Nosler får ikke så mye skryt rundt om så de holder jeg meg unna! Noen tips om hvor jeg kan handle Norma hylser? Er det generelt vanskelig og få tak i eller?

 

 

mvh

Aannerud

 

Kjøpte fra Hjemmelading for noen måneder siden.Ser ut som han er tom nå,men spør du pent så skaffer han deg nok noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå skutt en hel del med Berger sine 230 grs kuler, og funnet at dette er good shit i 300wm.

Jeg har oxo prøvd Lapua sine nye 220 OTM-L Scenar, disse er meget presise, men har dessverre ikke den bc'n som jeg hadde håpet på. Den ligger på 0.608, og dermed blir de parkert at feks 208 Amax.

Skal prøve 225 grs Match fra Hornady, om jeg får tak i de, og se hvordan de går på lange hold. Min venn i USA driver oxo og samler inn 210 Accubond LongRange, så de får jeg tilsendt når han har 300 stk for hånd.

 

230 grs Berger Match Hybrid Target er den kula med høyest bc i handelen i dag. Den har solide 0.743, og går meget godt i rifla mi. Jeg bruker 75 grs N570 og ligger på moderate 835 m/sek. Jeg har skutt den ut til 1972 meter, og den landa der den skulle, men det er liten signatur på så lange avstander.

Har skutt noen hjort med den nå i høst, og den fungerer bra, den er litt eksplosiv på hold under 200 meter, men skuddplassering har endel å si der.

Jeg har funnet igjen ei kule i et dyr, som jeg ikke har fått somla meg til å veid restvekta på, men kula har soppa fint og dyret ble parkert på stedet. Avstanden var lik en UNL konkurranse :)

Jeg har oxo fått i hende Berger 230 Match Hybrid OTM Tactical kuler, disse har litt dårligere bc, og ligger på 0.719. Sammenlignet med Target kula, er det 2 knepp differanse på 1000 meter, altså 20 cm. Ikke ille. De samler meget godt, og under en CB test i går, parkerte jeg ei kule en knytteneve lavt på 1362 meter. Det kan jeg leve med.

208 Amax, stod 4 knepp for lavt, måtte jo teste den oxo. Begge kulene samla godt på den avstanden,sett igjennom siktet, landa de på samme sted. Men det skal henges opp en ny 1x1 meter plate der oppe, så blir det mer nøyaktig. Jeg kan skyte ca 2600 meter, mot den plata, fra diverse standplasser, så det blir langt etterhvert.

 

Skjøt 2 dyr med OTM'n, ett i går morges, og ett kvelden før, begge ble skutt på samme sted, fra samme sted. Dyr nr 1 la seg rett ned, med knust topp på skulder, avrevet rygg og store skader i lungene. Dyr nr 2, fikk en solid treff høyt i rygg og ut i hals, men stod på beina, og fikk etterhvert servert et skudd til inn i front av overgangen hals/bryst. Dette parkerte dyret umiddelbart. Begge kulene hadde gått ut på samme sted, så her var utgangshullet på størrelse med en håndb

 

 

Har oxo skutt et dyr med 220 Lapua, ca 180 meter, fin effekt, perfekt utgang og lite blod. Skal bruke denne kula i måneskinnet som kommer nå i oktober.

 

Man trenger ikke en 338LM for å skyte godt på avstander mellom 1000 og 2000 meter. 300 win mag er et perfekt allround kaliber.

Spesielt med de gode kulene man får nå.

 

Her følger noen bilder:

 

Her går dyra og beiter intetanende

20130915_175627_zpsb32c17b8.jpg

 

Så ramla det en fin spissbukk på passe hold

2013-09-17_101333_zpsa5ab438b.jpg

 

Her er 230 grs kula, henta ut av innsida av skinnet

2013-09-17_101501_zps6d5d112c.jpg

 

God effekt i dyret

20130925_214850_zpsdbac1fa4.jpg

 

230 OTM utgang, avstand er litt kortere enn på spissbukken

20131002_213139_zps2cfebd61.jpg

 

Samme dyr, uten pels

20131004_110240_zpsddfbedbb.jpg

 

Man ser bilen min i det fjerne, der lå jeg i går morges

20131003_073855_zpsfa50bf4b.jpg

 

Inngang første skudd

65efa753-1472-4914-a5f6-4165b83c13a9_zpsa9951f80.jpg

 

Utgang, etter at 2 skudd har gått ut samme sted.

20131004_110313_zpsff1156dc.jpg

 

Riggen

20130923_210359_zpsf32c6a7d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Overraskende lite blod rundt såret. Sånn som jeg opplever at skikkelig punch gjør.

Men synes du ligger ille høyt med skuddene, best å sette så lavt som mulig i siden, men hjertetreff og raskt blodtap i tilfelle noen dyr i'kke legger seg.

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mange dyr du skyter i året, eller hittil i din karriere. Men lave hjerte skudd er det værste du kan skyte, bortsett fra vomskudd, hva fluktstrekning angår. Jeg vil at dyret skal legge seg med en gang, og det gjør de med skudd som knuser toppen av bogfjøla og ryggen. I tillegg kommer det så mye beinsplinter og kule fragmenter ned i lungene at dyret dør ganske umiddelbart. Når dyret står i den type vegetasjon som er her, så vil et hjerteskudd medføre utras på 50-100 meter, og da har jeg et problem.

 

Kjøtt messig gir mine skudd et mye penere slakt, og det er noe jeg etterstreber, siden jeg skal levere et produkt som grunneier seinere skal selge. :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Varierer veldig, mellom 30-70 reinsdyr vært år siden 90 tallet. Er ikke ekspert på side skudd da de jeg har skutt er ca 90% er hodeskudd.

 

Men de tilfellene jeg har tatt side skudd, har jeg likt å legge skudd lavt, så man ikke treffer spise rør Eller ødelegger ytrefilet.

 

Men må si slaktene dine ser bra ut. Lite ødelagt

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Herlig tråd!!.Har ikke 300vm selv ennå,men det skal kjøpes inn en Tikka super warmint tenkt som ei rein langholdsrifle for lengre hold enn det min Sauer 200 brukes til i dag.Kikkert blir S&B PMII 5-25x56 eller PMII 12-50x56.Har begge liggende,vector brems og GRS stokk.

Det jeg lurer litt på er:Vil et standard Tikkaløp med 1-11 twist stabilisere den nye Nosler competittion 230gr kula?

http://www.nosler.com/custom-competition/" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at kula du refererer til er 220 og ikke 230 grs.

Og JA, du vil klare å stabilisere en 220 grs kule i det Tikka løpet, det hadde iallefall ikke Rakken på forumet her noe problemer med før han bytta løp nå.

Får håpe disse kulene kommer på markedet kjapt nå da, de viser jo til bra BC, og da blir jo Lapua parkert, igjen, om tabellen stemmer. 300 grs 338 kule med 0.800 i bc, det er jo bare rått, med tanke på prisen på disse, kontra Berger, som har 0.818.

 

Jaja, det blir en kjekk vinter ;)

Link to comment
Share on other sites

Varierer veldig, mellom 30-70 reinsdyr vært år siden 90 tallet. Er ikke ekspert på side skudd da de jeg har skutt er ca 90% er hodeskudd.

Med så høy skuddprosent på hodeskudd så ville nå jeg vært en smule forsiktig med å heve pekefingern når det kommer til skyting rent jaktmoralsk!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt bitt av 300 basillen.Finnes bare en kur :forvirra:

Var å sjekka om ny Tikka Superwarmint i 300 kunne skaffes ny.Finnes ingen hos importør.Må vente til mars før levering :cry:

Ser så på modellen som heter Tactical.Ser ut som samme rifle ,bare fosfatisert og med gjenga løp til en prisøkning på ca 4000kr.

Jeg lurer på:Er tactical utgaven i stainles steel?Det står cr -mo stål på spesifikasjone

http://www.tikka.fi/t3models.php?tac" target="_blank

Ser det ligger en brukt Superwarmint på Finn.Den har det vært 2 eiere på.Skeptisk til antall oppgitte skudd.(400)Er jo ikke flere skudd enn jeg skyter på 2 gode dager på langholdsbanen :winke1:

Noen som vet om ny Superwarmint på noen butikker her i Norge?Send PM

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Må kommentere KnutErik litt med valg av skuddplassering. Å legge skuddene så høyt i bog, resikerer man å treffe det smale punktet mellom lunger og rygg som ikke gir dødelig utfall. Var uheldig i fjor og skadeskjøt en flott bukk på denne måten. Traff høyt i bogfjøla, skutt skrått nedenfra. Dyret ble desverre ikke funnet igjen, men observert 3km fra skuddstedet, haltende og uten blodspor.

Det skal sies at dyret ble skutt med A-Frame 180gr i 30-06, ladet i moderat fart ca 780 m/s.

 

Min konklusjon, er at man bør bruke hurtigekspanderende kuler som i slike tilfeller enten tar deler av lungene eller ryggen. Her kan harde superkuler rett og slett gi for dårlig ekspansjon!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du at kula gikk mellom rygg og lunger hvis dyret ikke ble funnet?

 

Jeg skyter høyt hvis muligheten er der, dvs jeg har godt anlegg og dyret står på relativt kort hold. De peneste slaktene får man hvis man skyter bak bog og tar med seg bunnen av ryggraden med de stor blodårene som er der. Dyret detter på skuddplass og beveger seg ikke, lite blodutredelser. Skyter man lave skudd gjennom begge boger så raser dyret i vei og blod finner veien i alle hinner ifra nakke til ræva, samtidig må man finne igjen dyret.. Er det langt hold vil jeg ha marginene på min side og holder omtrent midt i jegerprøveboka :smile:

 

Edit: Konklusjonen din er jeg enig i, hvis man aktivt søker å sette skuddene på denne måten bør man ikke bruke harde kuler som a-frame.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt bitt av 300 basillen.Finnes bare en kur :forvirra:

Var å sjekka om ny Tikka Superwarmint i 300 kunne skaffes ny.Finnes ingen hos importør.Må vente til mars før levering :cry:

Ser så på modellen som heter Tactical.Ser ut som samme rifle ,bare fosfatisert og med gjenga løp til en prisøkning på ca 4000kr.

Jeg lurer på:Er tactical utgaven i stainles steel?Det står cr -mo stål på spesifikasjone

http://www.tikka.fi/t3models.php?tac" target="_blank" target="_blank

Ser det ligger en brukt Superwarmint på Finn.Den har det vært 2 eiere på.Skeptisk til antall oppgitte skudd.(400)Er jo ikke flere skudd enn jeg skyter på 2 gode dager på langholdsbanen :winke1:

Noen som vet om ny Superwarmint på noen butikker her i Norge?Send PM

 

Tror du legger på deg begrensinger med tanke på langhold om du kjøper en ny TAC/Supervarmint. Tenker da på lengde og riflestigning på løpet. Du betaler ikke mere for den brukte, enn at du kan skifte løp i den med rett lengde/stigning og du er nesten halveis på en GRS stokk.

 

Da har du ei rifle lik Knut Erik sin, som duger på laaaaange hold. Vet at maks nå er 1050 meter, men mye vil ha mere senere 8)

 

Nei, kjøp den brukte, legg inn ett annet løp og ny stokk, totalt blir det litt dyrere enn TAC, men den duger betydelig bedre til den bruken du har tenkt :)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Er det stor forskjell på 300 win.mag og 300 WSM i praksis ? Tenker først og fremst på langholds skyting på papp / stål ?

 

Presisjonspotensiale ?

 

Totalt sett hva vil være fordeler / ulemper i sammenligningen mellom disse 2 ?

 

Har begge og det kommer snart en WSM til i hus.

 

Med 180grs kuler og over har 300 WM større hylsevolum tilgjengelig som gjør at den har en fordel hastighetsmessig med de tyngste kulene. Med lettere kuler er forskjellen helt ubetydelig. Siden WSM'n er kortere og brenner litt mindre krutt er rekylen litt mindre. Det at den passer i ei kort kasse og ergo kan brukes i en lett fjellrigg er hovedfordelene i min verden. Det er fullt mulig å lage ei skikkelig jaktrifle som skyter bra under 4 kg med sikte og demper montert i en WSM. Det er verre med en WM.

 

Presisjonsmessig er det nok også ganske ubetydelige forskjeller ute å går. Teoretisk har jo de korte feite hylsene jevnere forbrenning av kruttet og ergo lavere ES, men og da ett stort MEN og det er ES er ett produkt av krutt/kulekombinasjon mer enn noe annet så der er det så mange unntak at regelen er relativt hullete.

 

Med passende pipe har begge potensiale til å gi G1 BC 0,7 og 0,7+ kuler (215/230 Berger) fart på 850-910m/s i normale piper og er ballistisk sett noe av det giftigste en får tak i.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kjøp den brukte, legg inn ett annet løp og ny stokk, totalt blir det litt dyrere enn TAC, men den duger betydelig bedre til den bruken du har tenkt :)

 

John

 

Eventuelt skyt ut løpet først. Det varer vel ikke mer enn 1500 skudd uansett i en .300 wm. Når det er sagt så er jeg ikke enig i at den ikke kan skyte langt originalt. Det har jeg sett med egne øyne at den kan.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt skyt ut løpet først. Det varer vel ikke mer enn 1500 skudd uansett i en .300 wm. Når det er sagt så er jeg ikke enig i at den ikke kan skyte langt originalt. Det har jeg sett med egne øyne at den kan.

 

Ikke slik ment at den ikke duger på langt hold, ser den kan misforståes. Men med å kjøpe den brukte og montere ett løp med annen twist så strekker en 300 WM'n så langt det er mulig til samme sum som en ny en koster.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Varierer veldig, mellom 30-70 reinsdyr vært år siden 90 tallet. Er ikke ekspert på side skudd da de jeg har skutt er ca 90% er hodeskudd.

 

Fy flate da må jeg si du er vanvittig heldig og dyktig!! Si gjerne fra de årene du bare skyter 65, jeg tar gjerne noen dyr sånn på tampen.

 

Den dagen bestanden med villrein skranter vil det antagelig hjelpe bare å fjerne deg fra terrenget!

Link to comment
Share on other sites

Da kan man ikke kalle det jakt, og du skyter jo heller ikke dyra i kroppen. Jeg har skutt min del hodeskudd, men unngår det i det lengste, men i en situasjon som er beskrevet her, så hadde det vel bare vært morro å se hvor langt unna man kan knerte en rein i skallen ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare minner om at dette er et offentlig tilgjengelig forum og at man ikke på død og liv MÅ legge ut detaljert og dokumentert med bilder, alt av jaktsituasjoner og skuddplassering.

 

Slikt kan skade mer enn det gavner det vi driver med.

 

Hadde jeg vært moderator, noe jeg gud skje lov ikke er, hadde pekefingeren kommet forsiktig opp i været og ned på tastaturet nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...