Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Jeg helpresser hylsene mine, og ved sammenligning mot Trond A sine necksiza hylser, så har jeg ikke kortere levetid på de.

Ang kjøtt skader, så er det bare et stort hull tvers igjennom, ala golfball. Lite blod, så det ser bra ut. Jeg har ikke skutt så mange dyra ennå med 300'n, men et blir vel flere etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

i fjor skjøt jeg 3 hjorter med nosler Accubond 180 grs. var greie nok slakt på to av de, men kolla jeg skjøt så traff jeg midt i en knokkel og det gjorde jo selvsagt sitt til at skadene ble MASSIVE.

men har kjøpt inn 200 grs Nosler Accubond og Barnes TTSX skal prøves denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både MRP/RH 22/MRP2 og RH 30 i tillegg til RH 25 i 300 Mag.

 

Med 180 Scirocco II, 180 AB og 180 MK gikk MRP best. De beste seriene på snaut 300m kunne ett magasin lappes med 2 lapper.

Rifla mi har langt magasin og kammer tilpasset det og tillater COL på 91mm med de spisseste kulene. Ladning med Norma messing, Fed 215GM har vært 73grs MRP som gir hastighet på ca 925m/s ved 10 grader +

 

Til LH og jakt har jeg også bruk 200 MK og 200 AB som i Steyr'n min skyter nesten helt likt ut til 400m(1 knepp side, 2 i høyde) forskjell fra 200m og utover. Samme oppsett som over men her får jeg desidert beste presisjon med 76 grs RH 25. Hastigheten er rett rundt 880m/s og hjertevarmende presisjon. Siste fulle magasin før Canada turen i 2010 ga 4 skudd på snaut 60mm på 385m, godt plassert i sentrum av rådyrfiguren. Samme kula ble brukt og penetrerer minst en liten bjørn på langs......

 

I kammerat gjengen min er det 5 andre 300 Win rifler og en 300 Wby rifle. De fleste blir på jakt brukt med 180 AB og 168/180 TSX. 300 Wby eieren fikk neste marsjordre etter ett rent bogskudd med 180 Partition på en liten okse. 180 Partition i 1020m/s ( ja han har krutt i patronene sine!) ga skuddskader som kommer til å bli husket en stund av alle som var med å dra pelsen av den. Den var STYGG!

 

2 av 300 Kompisene sverger til 180 AB på hjorten. God effekt, lite ødeleggelser og hyggelig presisjon. Jeg bruker mye AB selv, men har ikke vært fornøyd med dem i 280 AI. Der har jeg fått mye styggere slakt og lenger fluktstrekninger enn med 160 Part. Fart rundt 920m/s. 280 Pipa mi skyter ørlite bedre med 150grs en 160 grs kuler - så der har valget falt på Scirocco. I 7-08 har jeg byttet ut Scirocco med 154 IB da denne er litt bløtere og vil sikre ekspansjon lengre utover i banen.

 

Men tilbake til 300 - Hornady har kommet med en ny 225 grs kule i AMP Match serien. G1 BC er oppgitt til .670 og jeg tror det vil være fullt mulig å nå drøyt 850m/s i lette hylser og passende dose med enten RH 25 eller 30. Hverken denne eller 208 grs A-Max har jeg rukket å teste enda. Men mistenker de for å være tett på toppen av hva en kan bruke i en 300 Mag. 210 Matchking er også i samme selskapet, sammmen med 210 Berger VLD. 300 Wby kompisen har en eske av Bergerne klare for testing, men tviler på de blir med på jakt som opprinnelig var intensjonen. Elgene i hallingdal har en tendens til å være nærmere enn 400m i snitt. Solide er ikke Berger kulene kjent for å være

Link to comment
Share on other sites

Med 210 grs Berger VLD i Super Varmint'n min, klarer jeg fint en col på 93mm, men da får jeg ikke patrona ut av låskassa, da åpningen er for kort. Berger går veldig bra i børsa mi, med 73 grs N15/MRP bak. Min nåværende N15 lot er 2% raskere enn MRP, men det har jeg ikke tatt hensyn til. 208 grs Amax har vært helt konge på lange hold, men jeg føler at 200 grs SMK av en eller annen grunn har gitt meg flere førsteskuddstreff på stål og is enn resten. Nå skyter jeg med 190 grs Nosler CC, og de går også veldig bra, jeg trykker de ut i 901 m/sek, og har skutt noen 5 skudd serier på 300 meter som ligger på ca 30mm. Godt nok til mitt bruk.

Jeg har skutt hjort med 200 grs SMK, men siden den ble skutt høyt i rygg, så fikk jeg ikke inntrykk av hvordan kula oppførte seg, men alt så normalt ut. Avstanden var mildt sagt ekstrem, men det er en annen sak.

Har bestilt en lyd demper til min nå, da jeg merker at jeg får hodepine etter 4 timer med skyting med brems. Blir vel testing på lørdag, og er været ok, blir det langhold ut mot 1300 meter, og det blir filma, om jeg husker kamera.

 

Skal forøvrig ha med meg 300'n til Skottland på rådyrjakt i mai. Den er for tiden den letteste rifla jeg har. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant aldri igjen den kula, men jeg vil tro en har ekspandert da utg hullet var stort og fint. I min søken etter kunnskap, så har jeg lest at man bør sette kula i skulder, for å oppnå god ekspansjon. Lungeskudd langt bak gir veldig lange fluktstrekinger iflg langholds jegere i USA og New Zealand. En annen ting er at dette er 200 grs SMK i 30 kal, og ikke 300 grs SMK i 338, og det er sistnevnte som blir brukt mye i utlandet. Har ikke lest så mye om 200 graineren. Så jeg skal på ingen måte anbefale denne, men den ekspanderer, så jeg vil ikke utelukke at den kan fungere. Man finner jo det bare ut på en måte ;)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert lurt å plassere smk i skuldra, då den får mykje ekspansjon i bein. eg for min del setter liten kjøtødleggelse som prioritet, og brukar lodda blyspisskuler som eg helst plasserar rett bak bogen.

Har høyrd om ein gjeng som jakta hjort i Skottland og bruka v-max kuler for knall og fall effekt+ antagligvis kjøtdeigeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter stort sett høyt i rygg, eller nakke og hode, slaktene bli veldig fine da. Er ikke vanskelig å sette skuddet litt høyt i bogen. Da slipper man de værste sprengningene som treff i bogfjøla gir. Nakke/hode er kun i skogen der holdene blir relativt korte. Sjeldne skudd, men det skjer.

 

Accubond gir uansett fine slakt om man er uheldig og kommer lavt i bogen, iallefall i 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Om 200 grs er den beste, er jeg usikker, på, men siden mine trenings skudd ligger i 190-210 grs sjiktet, vil jeg tro at for min del, er 200 grs Accu veien å gå. 180 grs er sikkert knall den oxo, du får jo litt mer fart med den, og den liker fart, så det blir vel opp til hver enkelt. Smak og behag, vil jeg tro.

Jeg skyter aldri på dyr i bevegelse, da har de i tilfelle vinger ;)

Link to comment
Share on other sites

Om 200 grs er den beste, er jeg usikker, på, men siden mine trenings skudd ligger i 190-210 grs sjiktet, vil jeg tro at for min del, er 200 grs Accu veien å gå. 180 grs er sikkert knall den oxo, du får jo litt mer fart med den, og den liker fart, så det blir vel opp til hver enkelt. Smak og behag, vil jeg tro.

Jeg skyter aldri på dyr i bevegelse, da har de i tilfelle vinger ;)

 

Nesten samtilge elgar eg har, skote har vore i fart, har skote ein hjort i fart, men resten stilleståande, hjorten hoppar og spretter i fart, mens elgen berre travar, og det er mogleg å få inn eit godt skot. :)

Link to comment
Share on other sites

Noe er rart!

var på skytebanen igår og skulle skyte inn .300 win mag'en. men ikke faen om den samlet i det hele tatt.

først prøvde jeg 190 grs sierra matchking og den var ikke i nærheten av samling.

så prøvde jeg 208 grs hornady a-max, den ga meg ca 35-45mm samling, samme historien med 210 grs berger.

løpet mitt har alltid likt 190 grs sierra

 

ladedata:

74 grs N-15

norma hylse (aldri avfyrt)

federal magnum hetter

COAL 85 mm

 

ladning som tidligere ga i underkant av 12 mm eller bedre samling:

73,5 grs n-15

winchester hylse

federal large rifle

coal 87 mm

 

etter å ha hørt at man alltid bør bruke magnum hetter på 300 win mag så begynte jeg å bruke det. og helt splitter nye Norma hylser som er helpresset før jeg brukte de. en annen fortalte meg at jeg burde sette 190 grs kulene litt dypere slik at den får bedre grep i hylsa.

har jeg brutt den 7. dødssynden "NEVER CHANGE a winning team"?

Link to comment
Share on other sites

det var det jeg trodde, var noen som sa at man kunne risikere etterbrennere hvis man brukte vanlige large rifle hetter i 300 win mag spesielt i kaldt vær. men opplevde ingen når jeg skjøt i harstad med 15 minus i lufta :lol:

men tror nok jeg kan ta sjansen på å bruke large rifle match hetter :wink:

Link to comment
Share on other sites

da var man tilbake til hverdagen etter ei helg med mye lading og mye skyting :D det ble testet flere nye kuler, ny necksizer og nytt krutt :D

først fant jeg meg en faktfeltladning med 155 scenar, N15 krutt og norma hylse og endte opp med 81 grs N15 og COL 87,7. denne kula fikk også luftet seg ut til 660 og 1030 meter i is.

 

så var det nosler sin nye 190grainer sin tur, denne ville ikke samle i det hele tatt med de mengdene N15 jeg ville ha oppi Hylsa, men når jeg tømte ut litt krutt slik at det bare ble 74 grain, ble pressisjon upåklagelig! og dette blir nok den nye langholdskula!

 

200 sierra MK som har vært langholdskula til nå, måtte jo også testes på nytt, siden jeg har fått ny die og kuleholdet kanskje hadde forandret seg. og det hadde det, fikk ikke målt hastighet, men måtte gå ned ett grain, til 72 grain N15 for å få pressisjonen jeg hadde før.

 

så hadde jeg jo kjøpt noen hornady 225 grains kuler som jeg tenkte skulle få seg en lang flyvetur med en god dæsj MRP2 bakom. etter å ha skanna nettet for ladedata så starta jeg forsiktig med noen og 70 grains mrp2 og jobbet meg oppover til hylsa begynte å bli farlig full :shock: selv med nærmere 80 grs i hylsa fikk jeg ikke noen trykktegn og jo mere krutt jeg pakka i hylsa, jo rundere ble kulehullene :) men fant bare noen få kulehull i pappen så noen målbar samling ble det ikke :cry: kulene er foresten litt over 40mm lange! :shock:

 

når jeg endelig får brukt opp det korte , hærslige løpet skal jeg ha ett skikkelig langt løp med en stigning som takler lange kuler!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Har ladet 180grs AB forran 72 grs N160 og dette er 0,5 grs under maks i henhold "gammel" papirutgave av vith.... ladetabell(180 grs Partition kule). Ingen tegn til overtrykk. Ser at nye ladedata på nett gir ca 76 grs som maks(180 grs Partition kule). Så spm. er:Hvor mye bruker dere andre?(Rifle=sendero SF).

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ok, men var opprinnelig forbauset over at max-ladning på 180 grs(partition) med N160 hadde økt fra 72,5 grs i papirutgave til 76,1 grs i nettutgave. Har selv ladet opp til 72 grs og lader aldri(nå lenger :D ) over oppgitte/publiserte max-ladninger. Men siden det nå?? er publisert ladedata som sier plutselig 4 grs ekstra i forhold til papirutgaven, så ble jeg litt skeptisk. Men hvis noen har erfart at dette ikke er en glipp fra vith.., så slipper jeg alt for små "babysteps" for å finne max i mi børsje.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt sikkert begynne på startladningen som lapua operer med og jobe deg oppover.

 

Det er bra at du er skeptisk til ladningen, det finnes imidlertid folk her inne som opererer med skyhøye og optimistiske farter i 300wm. Kan begynne å lure på om disse har valg feil kaliber...

 

Selv velger jeg enten N15 eller n160. Liker best N15 kruttet da det oftest har gitt meg best presisjon. Bruker kun magnumhetter på kruttmengder over 75grn.

 

Har nå 2 rifler i 300wm. Ei Winchester m70 og ei helt ny Sauer 202 XT. Det er Winchesteren som går desidert best. Saueren sliter jeg noe veldig med. Får bare samlinger rundt 50-80 mm. Skal gjøre noe tester til, ellers så går denne enten tilbake til butikken eller at børsemakeren får den sjekket opp. Winchesteren samler med omtrent alt den får servert...

Link to comment
Share on other sites

N-15 krutt er "skytterlagskrutt" og koster ca 230,- pr halve kilo til opplysning.

 

ja, og 230 + 230 er ikke så langt unna det billigste kruttet til Vihtavuori.... Forskjellen er at Norma tar pr 0.5 kg, mens Viht. tar pr 1.0 kg.

 

Sorry OT.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke vitsen med 150 grs kuler til 300 win mag.

Skal man jakte og skyte litt langt, er 180 til 230 grs veien. 150 grs kuler er veien i en 308, etter min mening.

 

Er at par fordeler som jeg ser.

 

1. dersom man er ny i kaliberet (eller magnum generelt), så er det en fin start uten å bli dyttet for mye av smellen.

 

2. du kan ha ca samme siktepunkt på diverse avstander uten nevneverdig forskjell på kulebanen.

 

3. 150 grains kuler i heftig fart har noe ala "v-max" effekt.

 

Men det er da min mening. Selv skyter jeg 175 - 210 grains Berger Vld Hunting ofte, men ei styggrask 150 NBT på kobben er meget effektiv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo at det er effektivt på småvilt og kobb, men om man ligger og bare skyter med 150 grs kuler ladd til maks hastighet, får man en kort karriere med 300 win mag hva løpslevetid angår. Og om man ikke tåler rekylen av en 300wm lada med 200 grs kuler, så burde man kanskje jobba seg opp med noe svakere først ;)

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg enig med knut erik i diskusjonen her. 180 grs og oppover er desidert best egna for 300wm. litt rart at norma jacktmatch ferdigrulla patroner har 150 grs kuler. desse samlar dårleg i byrsa mi.

Har til nå bruka n160 til 180grs kuler. men opplevde betre hastigheitar med n15 som eg akkurat kaupte 2 kg av. det kan virke som min lot med n15 tilsynelatende er lik norma mrp.

n160 tykkjer eg er litt for finkorna til tyngere kuler(180 +)

testa ut 3stk. 190grs nosler cc. i 65 cm løp og col 88mm

 

n15 skytterlagskrutt:

70grs 844m/s ok trykkring

74grs 905m/s ok trykkring

76grs 934m/s trykkring auka 0,01mm pluss ein aning trang sluttstykke

Link to comment
Share on other sites

Dette er en sannhet med moderasjoner. Enig hvis vi snakker blykuler. Ingen poeng i bruke lettere kuler enn 180 grn.

 

Men 168 grn TTSX fx er jo lettere men ca like lange som mange 200 grn blykuler. Så folk bør ikke se seg blind på kulevekt. Dette er forøvrig min favorittkule i 300 wm. Utallige elgfall og et og annet rådyr har fått en brå død, med fint slakt og perfekt ekspansjon på de kulene (i elg) jeg har funnet igjen.

 

Lettere kuler ser jeg absolutt poenget i! Hyggelig rekyl til trening og fin til skadedyrsjakt.

Link to comment
Share on other sites

OK, testa 180 grs AB+Vith N160(rifle:sendero):73 grs=blankt v/ utkaster, 74 grs=avtrykk av utkaster i hylsebunn, 75 grs=avtrykk+antydning til treg hevearm, 76 grs= avtrykk+treg hevearm. Lik trykkringdiameter på alle ladningene. Har aldri opplevd max så langt fra tabellmax noen gang :shock: .Har noen andre erfaring med denne kombinasjonen??

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Testa forresten også nyervervet clamp-on rekyldemper:http://www.webshop.roedale.de/product_info.php?info=p251_Muzzle-Break-C21.html

fungerte godt(ca 22-250 rekyl), men fant ut at dobbelt hørselværn var en forutsetning, testet med bare klokker og det ble piping :? . Den hadde god hårføn-effekt som tilleggsfunksjon :) .

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...