Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

.300 WM og 220gr Scenar L er gode greier!! Lader selv med den, det blir kula jeg kommertil og bruka på trening og alt opp til elg:)

 

Norma hylser, Feseral 215. Hogdon H1000: 76gr. 220gr Scenar L. Col 91 895m/s i 71cm løp.. Er i utviklingsfasen men det ser meget bra ut så langt!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskudd funker på trening og jakt på litt lengre hold, da har man god tid vis ikke lar man være og skyte..

 

Er ikke så mange rifler som tar såpass lang col(M98'n gjør det;).. Jeg har brems nå og det fungerer knallbra! For mengdeskyting/trening er nok brems tingen, rifla blir jo litt mer hendig med brems.. Jeg skal lage en demper og bruke der det egner seg best.. Om man f.eks sitter på elgpost der man kanskje ikke vil sitte med hørselsvern og elgen plutselig dukkeropp kan det jo være greit med en demper..

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.300 WM og 220gr Scenar L er gode greier!! Lader selv med den, det blir kula jeg kommertil og bruka på trening og alt opp til elg:)

 

Norma hylser, Feseral 215. Hogdon H1000: 76gr. 220gr Scenar L. Col 91 895m/s i 71cm løp.. Er i utviklingsfasen men det ser meget bra ut så langt!

 

Aannerud

Hvor god presisjon får du med H1000?

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra prosjekt tråden, ikke testa mer enda menndet tyder jo veldig bra med en sånn start:

 

De første skuddene har gått og det gikk helt strålende!!:D Begynte med en ladestige fra 78-80gr H1000 med 0.5 grain i mellom og fjærnavtrekk for og sjekke att ting var i orden og kontrolere max ladning. Fikk merke etter utstøteren på 79.5 og stopped der. Max Ladevekt med H1000 og Lapua Scenar L blir da 78gr H1000..

 

10689608_10154966322040597_6619660863743147530_n.jpg?oh=04dd842ce0628d83aaf074702060b18c&oe=550A7737&__gda__=1426613281_4498ddaf5a93fdb03598b57509e336dc

 

Brukte deretter 4 skudd med 73gr H1000 på og skyteinn. Endteopp med 70klikk opp på 100m og kommer derfor til og tilte kikkerten litt mer, Sideveien er helt dønn i senter:) Rekylen var som en drøm og smellen var ikke værre enn att jeg skaut uten prob med ørepropper, så rekylbremsen får bestått! skal lage ett lite hull på toppen da rifla hopper litt opp.. Så var det klart for og teste presisjonen og hastigheter. Kjørte en ladestige fra 74-76gr med 1 grain i mellom.

 

Her er de tre første skuddene med 74gr H1000, Hatighet ca 850m/s (ble litt krøll med kronograferinga så denner er jeg ikke helt sikkerpå)..

10850004_10154966321890597_7019975488800520227_n.jpg?oh=04b9fd3966898f84b490719501100e46&oe=5502210C&__gda__=1426390873_14b2f2b9bf9aa1132136be68f7d68233

 

Videre med 75 gr Oppe til høyre og 76gr nede til Høyre. Hadde avvik på hastigheten med ett av skuddene på hver av disse ladningene og det er nok ett resultat av att børsemakeren blanda ladestigen min..:/) Men det tyder meget bra uansett, Jeg har jo ikke skutt med rifla før..

10420283_10154966324260597_1894994176078904960_n.jpg?oh=bdc892a305045882eba1c46248cce15c&oe=55375A68&__gda__=1426592645_d88ca21f3dc687b76390e2916a7b72c6

 

76gr H1000, dette er 2grain under max så dette lover meget bra!!:)

10881700_10154966328390597_8144972193791083260_n.jpg?oh=8b0f0b92a030a863c8c3a722886e6ec6&oe=5501C84C

 

Kommertil og jobbe meg litt mer rundt 76grain H1000 og legge meg der om presisjonen er bra. Har kontrollert den skutte hylsa med vann og den rommer 95-95.5gr vann.. Nå blir det siste finish med rifla og litt lading før jeg prøver igjen..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd noe mer en dette.. Pleier og kjøre 3 skudd på ladestige fo deretter 5 skudd med den beste ladningen og 5 med 0.5 opp og 0.5 ned. har ikke kommer lengre en de skuddene på bilde og det er en såsomså idikasjon ettersom ladestigen vart blandet og jeg aldri har skutt med rifla før.. Men 74gr ladningen tipper jeg går hullihull om jeg gjør jobben min.. Skal prøve og lade fler av 74gr og 76gr for og få en ordentlig sjekk av den, med den har jeg i teorien nok klikk til og komme meg ut til 1800m:) har tro på 74gr ladningen så spørs nok om jeg enderopp der om den viser like bra..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Etter litt fustrasjon over middelmådig presisjon på min Tikka T3 Tactical lada jeg en ladestige med 0,5 gr stigning fra 71grs til 74 grs med N15 og Ncc 190gr i 300win mag testa på 300m

Ser tydelig svingningene i pipa og får en sinuskurve med topp på 71 grs og 74 grs.

Satte col på 90MM , men det helvetes magasinet tar ikke lengre col enn 85MM.

Testa litt i dag både med 85mm og 90mm (max col er 91mm med Ncc 190gr)

Endte opp med 70gr N15 og col på 90mm som beste og fikk samling på 5 skudd på 2cm på 300m :shock: Med 71gr N15 og col på 85mm satt 10 skudd på 5cm på 300m.Testa litt i toppen av stigen rundt 74-75 gr men her var det ikke presisjon i det heletatt.

70-71 grs N15 synes jeg er litt lite med krutt.Fart ca 875m/sek etter strelok ut til 650m.Får i allefall rimelig gode samlinger med T3,n nå.

Link to comment
Share on other sites

Jo har testa med 155 Ncc men synes så lette kuler ikke har noe å gjøre i en 300Win mag.Blir jo som en 22-250 med hastighet opp mot 1000m/sek.Det har jeg fra før.

Rifla er ei T3 Tacical med IOR 12,5-52 x56 langholds kikkert,RPS brems ,GRS stokk.Dette er ei rifle som er tenkt til langhold og da er 185-190 gr kuler det letteste jeg vil bruke.Har noen A max 208 og Scenar 220gr kuler liggende.Skal kjøre en ladestige på disse og se om presisjonen kommer.Med kruttvekt opp mot max ga ingen av disse kulene tilfredsstillende presisjon med N15 og N160.Kanskje prøve annet krutt.Men nå ser det ut som jeg har knekkt koden og får strålende presisjon 3-4 grain under max med N15.Med kikkerten som er montert og picatinny skinne fra RPS med 10 Mrad tilt kommer jeg meg nesten ut til 2 km med 190gr kula i denne hastigheta.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som bruker Redding Comp bushing die og seater m/micrometer? :)

Eventuellt hvordan måler man ut hvilken bushing man må ha? :)

 

Bruker idag Lee sin Collet neck sizier og tilhørende seater ifra deluxe settet, vurdere å gå over til Redding Comp, noen som har noen formening om dette?:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Redding Bushing die på 300'n min og har LEE collet Neck sizer på mine 3 andre kalibre og har egentlig ikke sett/funnet noen store fordeler med Redding dia mi, Syns Lee er snillere mot hylsene og tror kanskje levetiden er lengre med den?

 

Har ikke Seater m/micrometer da, ser ikke helt behove? Kanskje om man sjonglerer mellom mange kuler kan det være enkelt men jeg har stilt inn sett dybden og da står den der..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Tenkte jeg kunne låne tråden litt?

 

Jeg vurderer å begynne å bruke 208 grains Hornady A-max i min T3 SV i dette flotte kaliberet. Noen som har anbefalinger på ladninger med N-160 krutt?

 

Og evt. virkning i dyr (ekspansjonvillig eller treig etc)?

 

På forhånd takk.

 

Med ønske om ei fin fin helg,

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

Quicload sier max 76,9 med MRP.og Hornady 208gr A max i 300 Win mag med 893 M /sek med Norma hylse

Med Remington hylse sier Quickload 72,5 gr MRP med og Hornady 208 A max 889m/sek.

Her er det store forskjeller på hylsevolum.Start lavt og jobb deg oppover mot max i din rifle

Jeg bruker N15 krutt og 190 gr Nosler cc.Den har best presisjon 2-3 gr under max ladningen.

Link to comment
Share on other sites

77 gr MRP bak 208 gr A max. Er ikke det ei heftig ladning? Har ikke egne data for hånden nå, men mener jeg ikke havnet noe over 73- 74 gr max. P- max data i QL er heftige greier som sannsynligvis ikke kan oppnås i de fleste våpen, eller har dere andre erfaringer? Når jeg legger inn hastigheter målt med farikkammo og forsøker å duplisere disse med egnede krutt i QL havner jeg som regel i området fra 15-25 % under P- max. Det samme gjelder om jeg legger inn maxdata fra ladetabeller.

Link to comment
Share on other sites

Hviss du bruker 76,9gr MRP bak ei 208gr A max kule i NORMA LIGHT hylse så får du 893 M/sek

Med samme kule og REMINGTON hylse med 72,5gr MRP får du 883 m/Sek

Som noen nevner over her er 72-73 gr max for 208gr kule.Detter er riktig hviss du bruker Rem hylser men feil med Norma hylser som er betydelig lettere.Det finnes to typer Norma hylser Light og Heavy.

Begge ladninger som er nevnt ovenfor er i følge QL MAX med den respektive hylse og kule

Såg resultatet av dette da jeg skaut på stålgong på 650m med ei max ladning med Remington 300 hylser og fikk noen uforklarlige bom.Ved nærmere ettersyn hadde det sneket seg 3 Normahylser med under lading.I Norma hylse ga dette kruttet(N15) ingen max lading og jeg såg innslaget av kulene under stålplata.

Mottoet er: Sorter hylene dine.

 

Her finner du ladedata på light og Heavy Norma

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... m---light/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Er det håpløst å kjøpe ferdigammo til dette kaliberet?. Har bestilt en tikka T3 lite SS til jaktbruk, og tenkte å kjøpe ammo. Hvilke ammo er i såfall å anbefale?

Håpløst er det ikke, men dyrt er det. Ihvertfall om du har tenkt å trene litt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye forstørrelse på kikkertsikte trenger man for å skyte hjort på 400, 500, eller 600m.?

Valget står mellom zeiss, 1,8-14 eller 2,8-20. Får erstatning for defekt 3-12.

Poster spørsmålet her fordi det skal stå på tikka 300 win.mag.

Link to comment
Share on other sites

Visste at den kommentaren ville komme. Klart 600m er langt, og jeg har ikke per dags dato trent nok til å skyte dyr på det holdet. Men jeg tør å spørre fordi jeg mener at en begynnelse er å ha rett utstyr, deretter kan man trene og vurdere sine ferdigheter. Men 600 er vel i overkant av hva jeg ser for meg nå, 300-400 er mer aktuelt i gitte situasjoner. Så får vi se om det er noe å bygge videre på. Først skal det trenes en del... Men takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Og skille dyrene er ofte en utfordring når holdene blir litt lengre, Rådyr jeg har noe erfaring med i den forbindelse(de er jo naturlig nok værre og skille enn hjorten).. Men for og sende kula dit den skal på 600m trenger du ikke noen ekstrem forstørrelse, men du trenger ekstremt mye trening!.. Første gang jeg traff på 1090m sto kikkerten på 8x pga. motsol. Ofte kan man være tjent med og kjøre ned forstørrelsen litt når man skyter på dyr på lengre hold for og ha bedre oversikt over dyret etter skuddet har gått..

 

Ville og gått for 2,8-20x..

 

Annerud

Link to comment
Share on other sites

Ser av diverse videoer på Youtube at amerikanske jegere alt for ofte skyter med for høy forstørrelse på langholdsjakt, og mister dermed dyret utav siktet etter skuddet, men full forvirring og liten sjangs for oppfølgingsskudd som resultat. Selv skyter jeg på lav nok forstørrelse, slik at jeg ser godt med terreng rundt dyret, og jeg merker meg hvor det evnt er åpninger i vegetasjonen der dyret kan dukke opp igjen, om ting ikke går etter planen, som er knall og fall på stedet. Men skytestillingen er også alfa og omega for å kunne få et bra rekylopptak som gjør at man beholder dyret i siktet etter skuddet. På den ene hjorten jeg felte i fjor, lå jeg såpass lenge at alt var 100% perfekt, og jeg spotta tracen i siktet hele veien til jeg så innslaget i dyret, og kunne konstantere et perfekt treff. Det er alltid en god følelse.

Link to comment
Share on other sites

@KnuteriK. Du ser jo ut til å ha mye praktisk jakterfaring med div. høyforstørrende/ langholdssikter Om jeg ikke tar feil har jeg sett du har brukt blandt andre Zeiss FL, Kahles K. IOR og nå Nightforce. Hvordan vil du rangere de sikter du har anvendt til jaktbruk og da spesielt mhp jakt ved dårlige lysforhold der siktet også skal fungere ved lavere forstørrelser. Vurdering av optikk og retikkelbelysning, retikkel I første eller andre plan osv. til dette bruk ville vært interessant å høre dine synspunkter på. Vet det er et omfattende spørsmål, men en kort hvilken og hvorfor (evt. hvorfor ikke) utgreiing ville blitt satt pris på. Tenker mest på sikter med maksforstørrelse på 24 ggr eller mer. Om siktet skal også skal være praktisk for langhold, hvilket ville du da landet på?

Link to comment
Share on other sites

Dette er et interessant spørsmål jeg selv har fundert mye på i det siste. Hvordan skal ett retikkel egnet for Langhold, Langholds jakt, og skumrings jakt seut? Jeg har selv hatt Zeiss 6-24x56 med retikkel 60 og dette er jo selvfølgelig helt suverent til jakt og skumringsjakt men skal man skyte langt kommer det til kort:p Byttetut Zeissen med en Kahles 624i og Mil4 retikkel, Var igrunn fornøyd med dette retikkelet og det fikk prøvd seg på rådyr på hold fra 5-320m samt åtejakt på rev i bekkmørket. Her syns jeg det ble litt sjenerende med opplyst kors og høy forstørring og må si jeg savnet prikken på zeissen litt, men det fungerte uproblematisk. Det var ikke før jeg var med på NM i langhold jeg begynte og vurdere og bytte ut dette retikkelet. Her var det mye milling av mål og jeg syns det ble litt unøyaktig med mil dotter isteden for streker(selvfølgelig er operatøren det svake ledd her) Men jeg fikk øynene opp for praktisk bruk av retikkelet og ønske om noe annet kom. Når jeg i tillegg hadde gått og tenkt en del på og gå over til CCW tårn så fikk jeg en god unnskylding for og bytte;) Jeg vurderte lenge en ny Kahles med MSR retikkel da jeg har vært ekstremt fornøyd med Kahles kikkerten, men når jeg først sku bytte ville det jo være litt spennende med noe nytt! Det Ble en IOR Recon 4-28x50 med MP-8 Extreme X1 retikkel. Dette er i mine øyne tett ved ett optimalt retikkelet for kombinert langhold og jakt bruk, har aldri helt sett nytten i kors fremfor prikk? Spørsmålet her er hvor godt egnet kikkerten i seg selv er i skumrin.. Og jeg savner en tydeligere opplyst prikk på dagtid, noe jeg har blitt veldig gla i.. Jeg har ikke fått testet IOR'n noe særlig enda så det gjenstår og se. Men retikkelet syns jeg er helt suverent!

 

Jeg kommer garantert til og kjøpe meg en Kahles 624i Med MSR retikkel i tillegg etterhvert, den kikkerten er knall god!! Jeg har ett par rifler jeg mangler kikkert på så..

 

Dette min mening om saken, og hva jeg har kommet fram til etter en del prøving. Jeg har hele veien styrt unna kikkerter som lyser opp hele retikkelet da jeg som regel ikke kan få lite nok lys i noen kikkerter på skumrings jakt, men Knut Erik skryter veldig av NF, han har testet dette og finner det ikke sjenerende(Jeg har ikke prøvd, bare synset) Det åpner isåfall for enda flere muligheter! Men som alt annet så må man som regel gjøre noen kompromisser om man ønsker og kombinere Jakt, skumrings jakt og LH jakt i en kikkert..

 

Zeiss Retikkel 60

reticle-60-illuminated.jpg

 

Kahles Mil4

kahles-mil-4-scope-reticle.png

 

Kahles MSR

kahles-msrki-msr-scope-reticle.png

 

IOR MP-8 Extreme X1

6-24x50.jpg?t=1422397889

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så hjertens enig med deg Aannerud når det gjelder IOR sitt retikkel med lysprikk.Jeg har en IOR med 12-52 xforstørrelse på min 300Winmag,men pga litt stor minsteforstørrelse på IOR siktet(12X) har jeg nå kjøpt et Zeiss 4-16x50 med retikkel no 60 for jakt med denne rifla.Det er nå montert ett bajonettfeste for PULSAR dfa 75 på zeissen.Grisejakt senere i Mai. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...