Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

  • 2 months later...

Skal bygge meg ei 300. Win mag hos rafdal nå og lurte på korleis underbeslag som er å anbefale? Har tenkt på og skyte 220 gr senar og kansje berger i den men er usikker på kor col på den kula blir. Col i AI magasinet er vell 91.5 mm. Nåken som har erfaring/annbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Max col på 92 holder til 220gr Scenar og antagelig til de fleste kulene i den vekta. Men 230gr Berger vil jeg tro trenger mer plass. Men til den den type skyting som man er tjent med den kula kan men singelmate:)

 

Har du fler detaljer om riggen din eller?

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei har tidligere hatt ei 300 men oppgraderte til 375.. Men en kamerat som lurte om jeg kunne hjelpe han å lade noen skudd til reinsjakta. Han ville ha en kule som han skal bruke både til rein og elg så derfor må den helst ikke falle så mye fra 100m-300m

 

Hvilken kule anbefaler dere?

Jeg husket at jeg jaktet elg med 168grains ttsx. Er den god til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Den vil nok fungere bra! Har inntrykk av att TSX/TTSX kulene tåler høy fart uten att kjøttødeleggelsen blit for stor.. Til Skyting ut til 300m ville jeg kanskje vurdert TSX da den skal ekspandere litt saktere.. Evt. 200gr TTSX

 

Blir ikke feil noen av disse:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Har akkurat investert i ett 300win mag løp til min R93, så tenkte jeg skulle prøve å lade noen tyngre kuler til litt lengre hold.

Dro med med noen 220grain Nosler CC og winchester hylser fra jaktdepotet, har VV560 og N15 liggende nå.

 

Noen som har noe ladedata eller noen erfaring med de kulene? De har i hvertfall gått stygg godt i både 6,5x55 og 308.

Har sett på ladedata på SMK 220 mens syns de har veldig kort COL, 84,8mm ifølge ladedataen til vihtavuori.

Kula står i bommene på 91,2mm når jeg kammrer ei kule satt løst i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Om 220 grs NCC kula er tilsvarende myk som 220 grs Lapua Scenar L, så kan du starte på 68 grs N15 og jobbe deg opp til noen og sytti. Col er bare å sette så langt som magasinet tillater. Om du velger å skyte enkeltskudd så er det bare å sette den til maks.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bruk ladedata for 180 gr BT kule som utgangspunkt. Feks. Interbond, SST, Bal.Tip, Accu Bond, osv. Finner du på nett hos Norma eller Vihtavuori. Ladeboken har data for Interbond. Hornady manualen har data for N 165. Om du bruker amerikansk krutt er det ennå mer å velge i, feks Nosler sine data på nett.

 

Edit: Feil Noslerkule

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg for min del ser ingen grunn til og velge .300wm med mindre du skal sende tunge kuler laaaangt ut og du trenger den ekstra Punchen .300wm gir på dryge hold. .3006AI er ett godt alternativ får og få litt av begge deler, billige hylser, lengre løpslevetid og du kan skyte std. 3006 ammo med god pressisjon:) men du må lade selv, noe du strengt tatt må om du skal untytte .300wm kaliberet og..

 

Aannnerud

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunnen som jeg mener betyr noe, er vil-ha faktoren. :mrgreen:

 

Selv har jeg både 308 win og 300 win mag. 308 har aimpoint for raske skudd på korte hold. 300 er en t3 sv med br refleks demper, tofot og 6-24x50 kikkert for lengre hold og mindre "blinker". 308 win blir som regel hjemme når jeg drar ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del ser ingen grunn til og velge .300wm med mindre du skal sende tunge kuler laaaangt ut og du trenger den ekstra Punchen .300wm gir på dryge hold. .3006AI er ett godt alternativ får og få litt av begge deler, billige hylser, lengre løpslevetid og du kan skyte std. 3006 ammo med god pressisjon:) men du må lade selv, noe du strengt tatt må om du skal untytte .300wm kaliberet og..

 

Aannnerud

 

Det samme har jeg kommet frem til etter endeløs tenking. Greit at noen bekrefter min egen konklusjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se at lengre hals har noe å si. Det finnes proffskyttere i USA som skyter med patroner som kun har noen få mm lang hals, og presisjonen er hinsides. Jeg kunne tenkt meg en 30-06AI som er impet slik at halsen blir like lang som en 300 winmag hals. Da får man 4mm mer hylsekropp og med 40 graders skulder vil patrona kunne svelge ennå noen grs ekstra med krutt og yte litt mer. Belteløs, kan plukke hylser på alle skytebaner, vil tro formskyting er like enkelt som med dagens AI.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ikke no kritikk til .300wm.. Jeg er super fornøyd med den! Og nettopp .300wm har vel bevist att man ikke trenger lang hals for og få en pressis hylse.. Men det er liten tvil om att de stuttfeite hylsene har vist veldig gode tendenser! En mer moderne hylse uten magnum belte(uten att magnumbelte heller har gitt meg noen problemer) Men kan mann klare seg uten så ser jeg ingen bakdel med det:)

 

Også har jeg en liten ide/plan om ett nytt bygg med 6,5wsm og da kan det jo være kjekkt med en type hylsen..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Og du mener at der er nogen herinde som er mere kompetent til at besvare det spørgsmål?

Hvad forventer du af præcision og hvilken kugle skyder du med? Parametre som har effekt på præcision er også hvor mange skud du vil afgi med varm pibe.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har snekret sammen ei 300wm-rifle jeg tenkte å bruke til langhold.

Remington 700 kasse

lothar walter 66cm 1:8 snurr pipe m/vector brems

xlri carbonstokk.

Ekvipasjen veier sålangt 7,5kg

Spørsmålet er som følger: har satt på 20moa stålskinne, men trenger jeg tilt på montasjen også?

Skal ut på 1200-1400 meter og tenkt kikkert er Vortex razor2 4,5-27 ebr-2

kuler primært 190 og 220Gr nosler cc...

Link to comment
Share on other sites

1-8 snurr bør være nok for de tunge kulene ja! Ser det skrives om at en krapp snurr er bedre på laaangt hold, samtidig som folk sier at det ikke har noe å si så lenge kula er tilstrekkelig stabilisert (sg over 1,4-1,5). Er det noen som har erfart noe rundt dette? Har stigningen mye å si, eller ikke? (tenker da på lange hold, og forutsatt at kula er nok stabilisert selvsagt)

Link to comment
Share on other sites

Rask stigning vil stort sett stabilisere både lette og tunge kuler, treg stigning stabiliserer bare de lette.. 1:10 er vel den vanligste stigningen i .300wm og stabiliserer stort sett kuler opp til 220gr(noen mener den klarer 230gr og) 1:9 er vel en safere stigning om man alikevel vet det er tunge kuler som skal skytes(jeg har d selv) 1:8 begynner vel og bli ekstremt og kanskje mest relevant om man skal skyte sub og dreide kuler.. Man vil også få høyere trykk pga. rask stigningen og dette går jo på bekostning av hastigheten(uten att jeg vet om det er noe av betydning..?) Men når det er sakt er ikke "overstabilisering" ett problem;)

 

Jeg hadde ikke valgt 1:8 om det ikke var tiltenkt noe spes.

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke rett tråd, men jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å sjekke en 300WM ladning i Quick Load?

Rem 700 LA

66 cm Liljapipe med 1:11 snurr

200 gr Nosler Accubond

81 gr N570

Federal 215 hette

COL på 91,7(0,5mm friflukt)

975 m/s

 

Denne ladninga gikk som en stråle, men lurte på om trykket er på grensen. Fant ingen klare trykktegn, men må høre hva Ql tenker om dette....

Link to comment
Share on other sites

....Denne ladninga gikk som en stråle, men lurte på om trykket er på grensen. Fant ingen klare trykktegn, men må høre hva Ql tenker om dette....
Når du lader en 200 grns kule opp mot 1000 m/s i en 300wm bør vel det fortelle deg mere om hvilken side du er av strekenn enn en beregning i Ql? Mitt råd, bakk av.....
Link to comment
Share on other sites

Hastigheten gir ofte en god pekepinn på hvor du er i landet.... Og som nevnt over her, så er du vel egentlig iallefall 50m/s over hva du bør være.

 

En annen ting som er ganske kritisk ved lading av 300wm er hvilket hylsefabrikat du bruker. Lette hylser fra Norma kan lades med +- 4-5grs mer krutt enn f.eks Remington eller Winchester.

 

Edit; Jeg lurer på om hastigheten kan være feil.

 

Jeg minnes å huske jeg hadde 875m/s med 220grs scenar-l i ei 60cm pipe med 80grs gammel lot N-570 (2011) I Norma hylser. Det var.... hett (no phun intended) i 25 varmegrader.

Link to comment
Share on other sites

................Om du merker tunge hevearms løft og romme hettelommer må du bakke litt av på kruttmengden.
Da er du som regel laaaangt over max.. :? En grei regel- Unormale høye hastigheter = høyt trykk.

Det er aldri noe problem å få høye hastigheter- en fyller bare på nok krutt. Men over tid risikerer en at børsa ryker..

Link to comment
Share on other sites

Og glem nå ikke at QL er en upålitelig tjener! Etter min erfaring gir den oftest brukbare simuleringer med normale patronlengder, men om en krymper friflukten kan det bli mye feil. .300en har normalpatronlengde rundt 85 mm og dugelig med friflukt. Når denne reduseres ned mot 0 økes volumet i hylsa og QL tillater større ladevekt uten å ta hensyn til at friflukten er redusert.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har gjort tester med hvor mye farten øker med hvor nærme bommene eller i bommene en kommer?

 

Jeg gjorde en liten uhøytidelig test i dag med min 300 win mag med 63cm pipe og lyddemper.

Max coal: 92.40mm

208 AMAX med N15 bak like mye krutt i alle federal hylser

 

91mm

857

857

856

856

 

91.25

861

855

862

 

91.45

862

861

864

 

91.80

866

865

872

 

92.15

973

977

857

 

92.30

875

877

875

 

92.40

867

874

880

 

Beste ladning havnet på 92.30mm.

 

Egentlig litt forundret på at farten ikke gikk mer opp etter hvor nærme jeg kom....

 

Federal hylsene får jeg avvik på i QL, men med Winchester hylser er det spot on, bortsett fra når en nærmer seg bommene selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, syns jo dette virker noe hett selv. Glemte å skrive det, det er Norma hylser jeg bruker. Fikk 951 ms med 79gr N570, så jeg syns at pipa gir bra fart da.. Mulig chronoen ikke snakker helt sant!? Har friflukt på 0,5 mm

 

Er det noen som kan gi meg en pekepinn i forhold til QL på denne da? Ser ingen klare trykktegn, men jeg er ikke ekspert.

Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori angir en startladning 74,5 gr N 570 og en maxladning på 81,9 gr for Sierra 200 gr HPBT. COAL 84,8 mm. Lapua hylser ( litt tyngre enn Norma). Hastighet skal da være hhv 797 og 891 m/s ut av et 62 cm løp. Om en kompenserer for 4 cm mer løp bør max ligge på ca 900 m/s.

Nå er nok jeg konservativ når det kommer til ladninger, ja kanskje på kanten til å være forsiktig så jeg ville begynt å vurdere om det var nok når ladningen i stigen (for du har vel ladet opp en stige?) gav hastighet på 900 m/s med nevnte kule (som nok er noe hardere enn Sierrakula og kanskje har noe lavere maxladning). Kan årsaken til at du kommer så forskjellig ut ha noe med friflukten å gjøre eller er det kanskje også andre årsaker?

Det går uansett ikke an å skylde på QL når det går til he....

Link to comment
Share on other sites

Starta stigen på 79,0 gr og økte med 0,5 gr. Stoppa når jeg kom til 81 gr, pga farten. Har snakka med flere som har bedre peiling enn meg og pr nå er den mest sannsynlige forklaringen at jeg har stilt opp kronoen unøyaktig ellers så har den influensa og tuller med meg. Skal prøve å få lånt meg en ekstra krono og sjekke hva resultatet blir da.

Link to comment
Share on other sites

får litt "snåle" resultater selv om dagen.

 

startet min stige på 74,5gr med N570.

COL 89mm (max COL i mitt våpen er 90,6mm

63,5 cm pipe

220 gr Lapua Scenar

GECO hylse

Remington 700

 

da fikk jeg fart på 890 m/sek.....

ingen trykk tegn på hylse og tennhette, ladearmen gikk lett opp.

 

skippet resten av ladestigen (0,5 gr økning opp til 78gr). får lade opp en ny batch og starte enda lavere.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, om en bruker hylser i den tyngre enden av skalaen (Remington, winchester) så er dataene til Vihtavouri helt hinnsides all fornuft. Aldri verden om jeg hadde nærma meg 80grs med N-570 bak en 220grs Scenar-l i de hylsene. _Kanskje_ i en lett Norma-hylse, men selv det tror jeg er friskt.

Link to comment
Share on other sites

Ang løpslevetid så gikk original T3 rustfri pipa ca 4000 skudd, med jaktpresisjon. Kjøpte så ei vanlig LW pipe, ikke rustfri, 1:8 snurr. Denne ble kun mata med 220 grs Lapua og 230 grs Berger med 76 og 75 grs 570 bak. Den holdt akkurat 1800 skudd, da traff jeg ikke skiva på 100 meter engang. Og det skjedde fra lørdag til søndag samme helg. Den bare døde. 891 m/sek med 230 Berger verifisert ut til 1971 meter i Sokndal. Good times :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lader for det meste med tanke på jakt og med patronlengde som vil gå i magasinet (85 mm), men har også prøvd med noe lengre COL i noen ladninger, så jeg tok en titt i loggen for å se på sammenheng mellom hastighet og patronlengde. Løpslengde 60 cm.

 

200 gr MK, Norma hylse, stige 70-74 gr N15 med hhv COL 85 mm og 88,5 mm. Her er COL med 0 friflukt ca 89,7 mm. Hastighet med 88,5 mm COL ligger ca 10 m/s over patroner med 85 mm COL i hele stigen. Overtrykkstegn (merke i hylsebunn etter utstøteråpning) ved 73 gr med 88,5 mm COL. Ingen overtrykkstegn ved 85 mm COL. Ingen forskjell i presisjon mellom patronlengder. Alt skutt samme dag over samme kronograf.

 

220 gr MK, Norma hylse. COL med 0 friflukt ca 91,3 mm. N 15.

COL 85 mm. 71 gr-837 m/s. 72 gr- 850 m/s gir svake tegn til overtrykk. QL er spot on med hastighet, men sier at trykket på denne skal være bare 3840 bar. Tror ikke det!

COL 90 mm. 69 gr- 839 m/s. 70 gr- 848 m/s gir overtrykkstegn i form av avtrykk utstøteråpning og tregt hevarmsløft. I flg QL skal hastigheten være 795 m/s og trykket 3279 bar. Tror nok ikke det!

Disse er skutt over samme kronograf, men på to forskjellige dager. Den første på,en dag med 11 grader, den andre 7 grader, så temperatur skal ikke ha signifikant betydning.

Med andre ord ser det ut til at jeg må gå ned 2 gr på ladevekta når jeg reduserer friflukten fra 6,3 til 1,3 mm og det ser også ut til at QL havner helt på jordet mhp hastighet når jeg gjør dette. Ingen signifikant forskjell i presisjon mellom patronlengder.

Link to comment
Share on other sites

Tok en ny tur ut i går ettermiddag med bistand fra en kompis som kan dette bedre enn meg. Fikk låne en ekstra krono. Satte dem etter hverandre, slik at vi kunne sammenligne resultatene. Var nøye med oppsettet og at alt var rett og flatt og fint.

 

Skøyt en serie med 200gr Accubond og 79,0 gr N570. COL fremdeles på 91,7mm(målte max COL til 92,2). Den ene kronoen gav snitt på 939ms(lånt krono) og den andre gav 950ms (den jeg brukte sist også). Farten ble dermed nesten identisk - hadde 951ms i snitt sist jeg testa samme ladning. Grunnet at farten ble bekreftet såpass høyt droppa jeg å teste 81 gr N570 bak samme kule, det stemmer nok at farten er omkring 965-975ms over kronoen.

 

Deretter testa jeg 5 skudd med 185gr Scenar OTM og 81 gr N570. COL på 87mm(max COL 89,9) 1.krono gav snitt på 950ms og 2. krono gav snitt på 961ms. Dette stemmer også med tidligere kronografering av denne patronen.

 

De to kronoene har et differanse på 11ms når snittet regnes ut for begge patronene. Det er helt greit, var egentlig ute etter om gamlekronoen var helt på viddene. Den gir kanskje for høy fart, men det kan jeg fint korrigere lenger ute. Den gir i så fall jevnt over litt høy fart....

 

Når jeg var ferdig på banen i går, ble jeg råda av ekspertisen til å kontrollere max COL med 200gr AB på nytt. Brukte to metoder.

1. met: slapp et løst prosjektil inn i kammeret og dunket det veldig forsiktig på plass inn i bommene med pussestanga. Har flat tupp på pussestanga, så deretter målte jeg hvor langt inn i løpet stanga kom, dytta ut kula og målte deretter inn til sluttstykket. Fikk COl på 92,0mm.

2.met: satte kula inn i ei tom hylse med passe slakk hals og førte patr inn i kammer og låste bolten, trakk den forsiktig ut igjen og målte da maks COL på 91,8mm.

Metode 1 har nok kanskje medført at kula har vært litt lenger inn i bommene enn metode 2, tar derfor utgangspkt i met 2 til neste test.

Med tankte på den COL jeg hadde lagt til grunn på tidligere runder, så ser jeg ikke bort i fra at jeg ha vært omtrent i bommene og at trykket dermed kan ha blitt noe høyt....?

 

I kveld skal jeg ut å teste samme 200gr AB igjen, men denne gangen skal jeg sette en COL på 91,0mm og måle om det gir noen stor forskjell på farten....

Link to comment
Share on other sites

Da er en ny runde på banen unnagjort. Lada en lite stige m 200gr AB, N570 i 79,0 - 79,5 - 80,0 gr. Krympa COL til 91mm. Fikk snitt på 947ms - 951ms - 956ms. Fikk best presisjon med 80,0 gr, samt ES på 2ms. Kontrollerte på 1000m og høyden var helt korrekt etter tabellen. Tror dette bli jaktammo fremover....

 

Er det forresten noen som har prøvd Hornady 200gr ELD-X? Kan den være et godt alternativ til AB?

Link to comment
Share on other sites

Mitt velmente råd, om det er en 300Winmag du lader til så bakk av før du får sluttstykket i fleisen. :? Hastighetene du opperer med er høye selv for en 300WBYmag.Uten trykkmålerutstyr jobber du jo nærmest i blinde....

Det er aldri noe problem å få høye hastigheter- en fyller bare på nok krutt. Men over tid risikerer en at børsa ryker..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...