Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Tjo. Ser noe av det du sier, men lurer på om du har padlet den gamle utgaven? Drar opp roret med tauet på siden.

 

Er flere kajakker jeg rett og slett ikke kommer inn i, og skulle jeg smette inn, så kommer jeg i allefall ikke ut..! :P Og at denne er overstabil for en som er gjennomsnittlig høy tror jeg på, mens jeg er 196 høy, og mye av høyden ligger i ryggen. Så jeg ruver ganske langt over ripa.

 

Robust, rimelig, romslig, og tar svære folk? Tror jeg igjen.

 

Dette skjønte jeg ikke helt.

 

 

jeg fant en kajakk som jeg falt litt for, siden den er åpen og da genial for meg til innlandsfiske og for å ha med bikkja på sommerturer.

 

Konklusjonen er vel enkel; du må nesten prøve deg litt frem! Jeg ville ikke gått for en slik variant som linket til!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Jeg må nok prøve meg frem ja. Tror jeg bare kjøper noe og kjører på, så lenge jeg har redningsvest kan det vel ikke gå så galt.

 

Jeg skal nok holde meg i nærheten av land i begynnelsen for å bli kjent med dette. Ellers driver jeg med isbading så får ikke så lett sjokk.

Men kanskje jeg burde ha med meg en tørrdrakt i tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Du bør ha på tørrdrakt om du ikke er helt sikker på at du klarer å svømme til land uten, og alltid hvis du er alene. Å få "sjokk" av det kalde vannet er ikke noe stort problem, problemet er att du ikke klarer noenting nyttig etter 15-20 minutter og står i fare for å dø innen en time, selv med reddningsvest. En slik åpen og bred greie er nok helt utmerket i små innlandsvann, den helt inndre skjærgården, til postering inne i siv og kratt i våtmarksområder, til godværspadling i juli etc, men til det bruket er vel en tradisjonell kano minst like god? På åpent hav og den yttre skjærgården må man nesten ha noe som takler bølger, særlig om høsten når været kan skifte fort og til noe helt annet enn det som er meldt. 1,5m brytende medsjø kan du sikkert planlegge deg utenom, men hva med en plutselig umeldt 16 m/s med påfølgende 40cm krapp motsjø i 2-3 km? Jeg hadde ikke klart det i en slik bred sak, da den antakelig (?) vil klatre over alle bølgene istedenfor å skjære gjennom, det spruttrekket vil nok og gi betydelig motstand ved "grønnt vann på dekk".

Men prøv gjerne, bare ikke ett sted feil får fatale følger.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av kajakk så blir det alltid en smaksak, og det vil alltid være mye for og imot. Selv har jeg padlet siden jeg var guttunge, alt fra stødige begynner kajakker til halvracere. Når man velger kajakk må man primært tenke på hva den skal brukes til, og til rekreasjon og jakt i skjærgården valgte jeg Hasle Excursion 500.

Den er relativt lett til plastkajakk å være, men samtidig stiv i skroget. Det er meget gode løsninger på justering av sete og pedaler, som jeg for øvrig synes fungerer meget bra for meg. Jeg sitter godt, enten jeg padler aktivt med knekk i beina eller rett ut med hagla i fanget. 500 og 520 har i dag hevbart ror som gjør det enkelt å komme inn på stranda. Kajakken har fine vanntette rom, blant annet et lite praktisk rom for kamera/telefon innen rekkevidde fra cockpit.

Excursion er ikke en havkajakk i mine øyne, mer en skjærgårds kajakk, men det er jo der denne er ment å brukes for min del.

 

Om jakt og rekreasjon er målet for valg av kajakk, så er dette et godt valg.

Jeg er 182/84 og passer utmerket i en 500, er man større bør man vurdere 520 som er en litt større kajakk.

Link to comment
Share on other sites

500 og 520 har i dag hevbart ror

 

Var ikke klar over at dette var noe som ikke eksisterte på de eldre modellene, jf. det M67 snakket om. Dette anser jeg som et must å ha! :)

 

Har padlet denne i grovere sjø, og ikke hatt noen videre problemer med det. Nå har jeg ikke padlet andre kajakker i grov sjø, så vet ikke om denne er god eller dårlig til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Hei noen som kan sier noe om jakta i Trondheimsfjorden?

Strengsagt vil det vare lov å jakte ca 300 m fra land eller nærmeste bebyggelse, og utfor verneområder el? Kan egentlig ikke tenke meg at dette gå siden der er jo tett med hytter og hus fra Trondheim til Steinkjer. Folk blir sikker meget forbannet når det smell rett foran demmes eiendom. Tips??? ringte til

Link to comment
Share on other sites

På salt sjø og fjord er utgangspunktet at er det fri jakt for alle som har løst jegeravgift. Så kommer begrensningene: Værneområder, politivedtekter som kan forby skyting nær bebyggelse og vedtektene for eventuelle havneområder (bare selve havneområdet, ikke "havnedistrikt" som dekker ett mye større areal).

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg gir opp å få ærfuglen til å smake mat... i dag forsøkte jeg følgende:

* Tok ut brystbiffene med en gang, skar av alt av fett.

* Vannet ut biffene i eddikvann (nada transmak)

* Chilli og paprikagryte, med løk, hvitløk, hermetisk tomat, ananas, og bønner.

 

Gryta ble god, kjøttet ble ikke velsmakende... Som sagt ikke transmak, men det er vel rett og slett ikke rype dette... :cry:

 

Edit: Må vel skyte til at jeg har jaktet ærfugl fra kajakken i noen år, og spist de på mange måter. Men sitter alltid igjen med en følelse av ... wtf??? Jeg vil selvsagt ikke skyte dyr hvis jeg ikke skal spise de, nå lurer jeg på om jeg bare må fiske fra kajakken i stedet. Sjøørret smaker digg!

Link to comment
Share on other sites

La den så trekke 5 min i f.eks madeirasaus, har god erfaring med å bruke hjorte- eller gåsekraft i madeirasausen, kan også rundes med litt fløte eller creme fraiche.

 

Jeg får det heller ikke alltid til, men har lykkes med ung skarv i det siste.

 

Min erfaring er at det er for har steking som bringer frem transmaken.....

Link to comment
Share on other sites

No vet eg ikkje kordan ærfugl smaker kontra skarv, men serverte hele fam her i uke, lagde jegergryte (ferdigpose) skar opp skarven i strimler, sa ikkje ka kjøtt det var før alle hadde spist seg ferdig, alle sammen synst det var kjempegodt, elste jenta synst det smakte litt fisk men at det var godt. Eg lott kjøttet ligge i eddikvann i 24 timer før eg stekte kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Etter inspirasjon fra denne tråden, og spesielt videoene til nooben, har jeg endelig bestilt meg kajakk. Har lurt på, og hatt lyst på det lenge, men ikke fått ut fingeren før nå. Men nå er den snart på vei.. :mrgreen: Sendes fra Aktiv Fritid i morgen, så jeg får den forhåpentligvis til helga.

 

Valget av kajakk ble kanskje litt utradisjonelt, men tror den vil dekke mine behov bra. Ville ha en kajakk som kan brukes i ferskvann og skjermet skjærgård blant holmer og skjær, til både jakt og mindre turer. Samtidig har jeg en datter som har lyst til å kunne være med. Valget falt på Piont 65°N Mercury tandem. http://www.point65.com/kategori/5190/me ... andem.html" target="_blank

 

Denne er vel ikke så sterk og robust som andre kajakker pga. sitt moduldesign, men det gir muligheten for tandem når dattera vil være med, og singel når jeg drar alene. En fordel til med at den kan deles opp, er at det blir lettere å hive den i båten og dra ut å jakte blant holmer og skjær som normalt er utenfor rekkevidde hvis man skal padle dit.

 

Gleder meg til, å håper på fint vær til helga. Så er det bare å olje hagla godt, og dra på jakt etter ender og skarv i skjærgården, og kanskje også etter ender i ferskvann, hvis sjansen byr seg... 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men så ble det endelig kajakk på meg og :) Valget falt på en Necky Zoar Sport som er 4,3 meter lang og 63 cm bred. Jeg saumfarte markedet etter en kajakk med stort høl å krabbe inn og ut av for at den skulle være mest mulig egnet til min jaktform. Jeg ville ha noe som var lett å komme inn og ut av for å komme meg på land å skyte med rifle. Hadde tanker om sit on top kajakk for å gjøre den biten enda lettere, men havnet på denne Necky'en. Så da gjenstår det bare å få testet den ut til formålet. Satser på at meg, haglen, riflen og termosen for mange hyggelige og spennende opplevelser framover mot jul :)

 

Fikk forresten et tips av en gammelkar for å holde haggelpatronene tørre og tette. Det var å gni dem med fåretalg slik at talgen tetter rundt tennhetten og forsegler tuppen på patronene. Et tynt lag ellers på patronene så holdt de seg like fine uten korrosjon og pappen trakk heller ikke vann :)

Link to comment
Share on other sites

Regner med Kajakken kommer til å funke meget bra til jakt. Har brukt robåt tidligere så jeg gleder meg til å sitte riktige veien :) Tror forresten jeg blir nødt til å kopiere hagleholderen din, den var jo genial. Greit å bekytte Beret... Nei hysj, tør ikke nevne det her på forumet at jeg bruker en slik på sjøen :lol:

 

Du må få deg et skjærebrett nooben, kniver liker ikke steiner og svaberg ;) Kjempebra film :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg satset på å finne noe drivved å legge under men den gang ei. Tar ei runde med brynet så blir den bra igjen.

 

Haglebraketten har forresten fungert bra og gjør jobben. Noe fukt må man regne med, men med god puss etter endt jakt er det ingen fare. På min tunge russer (jernbaneskinne) er eneste rust på hengslene til remfestet, blåneringen ser helt grei ut etter timer på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du festet holderen til kajakken da? Skrudd fra innsiden i kajakken eller henger den bare på lastestrikk?

Planen var å skaffe meg en billig hagle, men så ble det italiensk spagetti jern på meg etter et flaksent skambud :D Den skal brukes, men må vel prøve å ta litt vare på den ;)

Link to comment
Share on other sites

nooben, jeg har solgt kajakker i 2 år. Jeg har testet div båter og kommet til samme konklusjon hver gang. Padling er drittkjedelig. :lol:

Helt til nå, nå kjære nooben skal jeg bli som deg! Kajakkjakt har ligget og lurt baki hodet helt til du la ut den filmen din, nå må det prøves.

 

Får fri tilgang til lånebåter i første omgang, så det blir en Tahe reval midi PE.

 

Takk for inspirasjon.

Link to comment
Share on other sites

Fikk kajakken i går, fikk tid til en liten prøvetur på Brektadbukta her. Det endte med en fornøyd, men våt kajakkeier... :P Kajakken fungerte upåklagelig, og alt gikk helt fint, helt til jeg skulle gå ut av kajakken etter endt prøvetur. Gikk på ryggen i vannet så det sang etter, da jeg prøvde å gå ut av kajakken og opp på en stein. Hadde flytedress på meg så vannet rakk ikke å trenge lengre enn til albuene, og litt over knærne før jeg kom meg opp igjen da... 8)

 

Kajaken en Point 65°N Mercury, er jeg foreløpig godt fornøyd med. Virker stødig og stabil, sammenføyningene virker solide, men tror jeg kommer til å bytte ut "snowboardbindingene" som holder delene sammen med noe som er litt mer solid, og enklere å operere med kalde fingre / hansker på. De er nok solide nok, da det ikke er noe belastning på dem når båten er på vannet, men ser for meg de kan bli litt knotete å åpne med kalde fingre..

 

I morgen er det meldt kuling her, så da er planen å lage en eller annen innretning for å legge hagla i på fordekket, og da er det bare å vente på godt nok vær til å ta den første forsiktige turen på jakt med kajakk... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tok med hagla på en prøvetur i kajakken i dag, for å teste hvordan det var å skyte fra kajakk. Klemte av en 3 skudd i forskjellige vinkler, og det gikk egentlig veldig greit. Var litt spennende når jeg klemte av i 90° på båten, men det gikk overraskende greit. Det verste var da jeg fikk en klikk på første skuddet ut til siden. Oppdaget at jeg la meg i mot rekylen litt mer enn jeg trodde, og når det ikke kom noe rekyl, var det tett før det ble en ufrivillig dukkert... :oops:

 

Så nå gjenstår det bare å padle mer for å bli vandt til båten... 8)

Link to comment
Share on other sites

noen sikkerhetstips til nye padlere:

1. Husk åreline. Det er den viktigste sikkerhetsdingsen i kajakken. Mister du åra så må du svømme....

2. Vest.

3. Kle deg etter temperaturen i vannet, ikke lufttemp. Det kan være fine dager på vinteren når sola skinner og lufta er varm, men man tåler ikke vanntempen mer enn noen minutter... Løsningen min (jeg padler stort sett alene) er

4. Tørrdrakt. Uvurderlig.

5. Men tørrdrakt koster penger. Dersom du ikke har det så går det med våtdrakt også. Europris har en tynn modell som koster noen hundrelapper. Det er også viktig å

6. Gå nær land. Se deg rundt, dersom det er for mye bølger til at du ville kunnet komme deg på land så padler du på feil sted.

7. Uten tørrdrakt, ha varmt tøy liggende i et vanntett skott. Må du på land så må du ha noe å ta på deg.

8. Husk hodelykt. Du synes ikke for evetuell båttrafikk når det skumrer.

9. Det kan være lurt med en ekstra delbar åre spent fast på båten. Kjiiiipt om den brekker.

Link to comment
Share on other sites

Jepp,da ble det kajakk på meg også :overrasket: .

Har vel egentlig tenkt på det lenge,men det var først etter at jeg fant denne tråden at jeg tok det store "spranget".

Var litt usikker på hvor mye penger jeg skulle legge i det,

men falt til slutt ned på denne:

 

http://bentkajakk.com/produkter/otium/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

En Winner otium. kajakk+årer+vest+spruttrekk til 5500

kroner og fikk den også levert gratis hjem til meg da han skulle den veien uansett,kjempe service :D

 

Prøvde og google denne men ikke mange tilbakemeldinger å finne,kunne bare finne 2 og det var en positiv og en negativ.

 

Etter sigende har det blitt gjort forandringer på disse fra 2012 som innebærer større cockpit og flatere bunn.

 

Fikk prøvd den i dag og er storfornøyd,var litt usikker i begynnelsen,men etterhvert som jeg ble varm i trøya så gikk det veldig bra.

 

En god kamerat ga meg det rådet å gå inn på grunna og prøve ut stabiliteten,noe jeg gjorde og fant ut at jeg kunne legge meg veldig langt over uten at den tippet,noe som skulle tilsi at den har en god sekundær stabilitet.

Når det gjelder primær stabilitet så vet jeg ikke da jeg nok var litt anspent og usikker i begynnelsen,men gikk så det suste etterhvert.

Får øve litt mer :D

 

Tenkte litt sikkerhet også så jeg kjøpte denne drakten :

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... %B8rrdrakt" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Behagelig og ha på seg og billig, jeg datt "desverre"ikke uti (heldigvis) så jeg fikk ikke prøvd den på den måten :mrgreen:

 

Jeg har totalt gitt 8400 (8650 med frakt av drakt)for alt,noe som er en bra nybegynner pris.

 

Noe av det som har holdt meg i fra å kjøpe tidligere er nettopp prisen,nå har jeg en kajakk som ser ut til å fungere bra for meg til en grei penge OG en kajakk som jeg kan bruke som reserve eller lånekajakk til kamerater hvis jeg skulle finne på og oppgradere senere engang.

 

Ut i fra i dag er jeg i hvertfall kjempefornøyd :D

 

er det forresten noen som har en link til en delbar reserveåre,helst ikke for dyr.

24fzf6e.jpg

Link to comment
Share on other sites

ble plutselig kajakk på kona (OG meg selv... helt like faktisk! grilldressfenomen?) - ikke helt etter planen men blir man bitt av basillen så går det som det ofte går! Jæ¤%&/vla havesyke!

 

scott-lv_280_da88449729028631196c80eeed693958.jpg

 

ble slike kajakker på oss.

 

Gleder meg som en unge til å teste ut jakt fra kajakk! er enormt mye siland og lakseand i nærområdet her.

Super tråd med masse gode tips dette, håper det kommer mer!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg drister meg til et nesten-off-topic-spørsmål. Jeg skal nemlig jakte fra kano og ikke kajakk, men samme det.

 

Er det noen som har tips til hvilken type redningsvest man kan bruke, og som ikke kjør at man får så krøkkete skytestilling? Jeg har jaktet fra kano en gang før, og med en ”vanlig” seilevest var det noe skit å legge hagla inn til skulderen, for der var det polstring. Hvilken type vest anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en helt vanlig vest slik som du beskriver, men jeg har åpnet vesten, og fjernet foamen foran begge skuldrene, og sydd igjen. Funker helt topp.

 

Edit: Har altså kun kappet bort 10-12 cm øverst, og selvsagt ikke fjernet alle flyteelementer foran. I tilfelle det var noe uklart ved det som står over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]åpnet vesten, og fjernet foamen foran begge skuldrene, og sydd igjen. Funker helt topp.

Og dette har du testet i vannet? Med patroner i lommene? Flyter du med hodet opp?

 

 

 

Eller er det en sånn selvmordsvest du har laget?

Link to comment
Share on other sites

"alle" vester ment til kajakkpadling i elv eller på havet er av typen med smale stropper over skuldrene og oppdriften rundt magen/ryggen, og derfor velegnet til å bruke sammen med hagle. Det du trenger for jakt er litt ekstra oppdrift, fordi du

a) antakelig kommer til å ha med deg hagle og/eller patroner ut i sjøen

b) det er sjiitkaldt i vannet og om du får løftet hode/nakke ut av vannet så lever du en 10-20 minutter lengre.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips.

 

Et annet spørsmål fra en nybegynner:

Man leser at når man skal ut på sjøfugljakt er det viktig å komme seg ut tidlig, helst før det blir lyst. Jeg tenker at dette gjelder i hovedsak for de som jakter fra land med lokkefugl, i og med at endene trekker mer i grålysningen. Når man jakter fra kajakk/kano har man jo mulighet til å oppsøke endene der de er, og er vel mindre avhengige av trekk. Når på dagen pleier dere å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Og dette har du testet i vannet? Med patroner i lommene? Flyter du med hodet opp?

 

Eller er det en sånn selvmordsvest du har laget?

 

Lommer til ammo er det ikke. Og ja, jeg har testet sammen med tørrdrakta, og jeg flyter som jeg skal. Trente egenredning i 8*C vann, og holdt på i to timer uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg drister meg til et nesten-off-topic-spørsmål. Jeg skal nemlig jakte fra kano og ikke kajakk, men samme det.

 

Er det noen som har tips til hvilken type redningsvest man kan bruke, og som ikke kjør at man får så krøkkete skytestilling? Jeg har jaktet fra kano en gang før, og med en ”vanlig” seilevest var det noe skit å legge hagla inn til skulderen, for der var det polstring. Hvilken type vest anbefaler dere?

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Id=3952810

 

Denne vesten er kanskje brukbar for padlejakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne vesten og den er ikke i veien for haglen, store lommer til haggelpatroner har den og så den kan jeg anbefale :)

http://www.utinaturen.no/display.aspx?m ... prodid=697

 

Ellers så er jeg ganske så fornøyd med kajakken Necky Zoar Sport som jeg valgte, passelig stødig og et vanvittig godt sete. Har laget meg hagleholder som ligner kraftig på nooben sin patent, men jeg brukte en bitte planke og en bitte takrenne sammenføyet med et pianohengsel. Ble helt supert og beskytter haglen mot det aller meste av skvett :)

Luken i rommet akter er akkurat stor nok til at jeg får riflen nedi der og lukene på kajakken er potte tett, enda ikke sett en dråpe vann nedi der.

(Sliter dere med luker som er trege så smør lukekarm og innsiden i luken med silicon grease. Dette hjelper også på at luken legger seg riktig på lukekarmen og tetter skikkelig)

Jeg har til og med prøvd meg i all for dårlig vær med denne kajakken til tross for at jeg er nybegynner. Ble all for fort varm i trøyen i denne kajakken og kan trygt anbefale den. Var ute i 10 m/s i ganske stygg fjordsjø og kajakken viste ingen tegn til å finne på noe uforutsigbart. Vil bare legge til at jeg gjorde dette stuntet en dag da vær og vind ville ført meg rett hjem hvis noe hadde gått galt og jeg har tørrdrakt. Så det var aldri noen fare med det jeg foretok meg :)

Link to comment
Share on other sites

Rakk en første forsiktig tur på jakt med kajakken før jeg reiste på jobb. Gikk greit, ble dårlig med spiselig utbytte da, men ei kråke gikk i vannet. Så fikk jo gjort litt nytte for meg da.. 8)

 

Fikk laget holder for hagla. Hadde ikke noe egnet rør til å lage deksel slik nooben har. Men brukte beinet fra ei gammel regnbukse og ei tynn list. Funket greit det også..

 

P1000410.JPG

 

P1000411.JPG

 

Her er noen bilder av kajakken. Er godt fornøyd som sagt tidligere. Virker stabil og grei. Nå har jeg ikke noe å sammenligne med da, siden jeg ikke har padlet kajakk siden en ferie i syden da jeg var 12 år.. :mrgreen:

 

P1000413.JPG

 

P1000414.JPG

 

P1000415.JPG

 

Må også legge til at jeg er godt fornøyd med selger av kajakken, Aktiv Fritid AS. Da det viste seg å være en liten støpefeil i midtstykket for tandem, som forårsaket vannlekkasje, sendte jeg mail med bilder av feilen. Fikk raskt svar om at de i sammråd med produsent hadde bestemt seg for å sende ny del. Ikke noe om og men å spore der.... :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har dristet seg til jakt på sel fra kajakk?

 

Det er noen plasser her i området det er mye sel, og når man padler inn mot liggeplassene er det ikke uvanlig at man kommer svært nært innpå. Når de går ut i vannet, kommer de gjerne opp 10-20 meter forran kajakken og kikker før de svømmer av gårde. På dager uten bølger skulle det ikke være umulig å skyte støtt nok fra kajakk med tofot på framdekket til at man treffer sikkert på 15 meter. Men har noen prøvd?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

for de som er litt usikre på jakt fra kajakk så er det bare å prøve seg frem, vennen min hadde ikke brukt kajakk før han hørte om sjøfugljakt fra kajakk. Første han gjorde var å låne seg en kajakk. han brukte 1 dag på å bli vant til det og bli litt stødig og neste dag prøvde han seg med hagle og alt.

 

han tok 9 ærfugl 1 stokkand og 1 laksand.

 

Han la også ut video igår

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...