Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

For min del så har jeg hagla i en brakett som peker til høyre for tuppen av kajakken om et skudd skulle gå av. Den er bundet fast i bakerste remfeste, slik at den peker fra meg om den detter i vannet, kajakken velter mm.

 

Har laget en bloggpost om haglefeste her: http://fotojaktkajakk.no/2013/05/07/prosjekt-feste-hagla-pa-kajakken/

 

Du kan og se det i praktisk bruk i begynnelsen av denne filmen: http://fotojaktkajakk.no/2014/10/29/film-padling-og-jakt-2014-sjofugljakt-fra-kajakk/

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter fra en North Shore Buccaneer og gjør det med våpen veldig enkelt. Jeg har en gammel Nato genser (koma genser) som jeg legger litt løst under dekkstrikkene foran cockpit. Den er såpass lodden og volumiøs at når jeg legger haglen oppå ligger den støtt og godt samtidig som den er veldig lett tilgjengelig. Høres kanskje ikke så stødig ut, men fungerer veldig bra i praksis. Tråd i åre og hagle er en selvfølge. Risikoen for å havne i vannet med en ladd hagle ser jeg som minimal. Skal en legge ut på jakt fra kajakk i kjølige forhold på høsten bør en ha så pass padletrening at utilsiktet velt ikke er aktuelt. Selvfølgelig kan en aldri si aldri, men har enda til gode å velte utilsiktet på mine 15+ år med padling. Anser dermed risikoen som mye større for fall på is og berg i fjellet og har bristet/knekt 3 haglekolber under fjellrypejakt.

 

Kajakkjakt er ikke blitt prioritert de siste årene, men i år vil det bli prioritert.

Har et tips: Snikkjakt på skarv ved flatt hav kan være veldig effektivt. Skarv som dykker vises på lang avstand og er forholdsvis enkelt å lokalisere. Så sant ikke skarven føler seg truet/jaktet på, dykker den normalt temmelig loddrett. Ligger en da og venter på 100-150 meters avstand til skarven dykker og hurtig padler i posisjon, kan en ha en veldig spennende jakt. Ventetiden til skarven kommer opp er ulidelig og en må skyte med en gang skarven bryter overflaten. Hvis den klarer å dykke på nytt eller oppdager deg "forsvinner" den. De kan forflytte seg utrolig lang under vann. Siden skarven ligger så dypt i vannet er det stort sett hals/hode som treffes ved skudd på vannet, det er dermed en fordel å benytte litt finere hagl en normalt på skarv. Holdet bør heller ikke være for langt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

 

Jeg har heller aldri veltet utilsiktet, og om sommeren håper jeg halvplanerene kjører så nær som mulig, så jeg kan surfe på bølgene de lager. Uansett kan jeg ikke tro at det er annet enn et spørsmål om tid før det skjer, og jo kaldere vann jo mer vil Murphy ha deg uti.

Går jeg på is og hålke på fjellet, eller et annet sted det er risiko for å ramle, så er ikke hagla ladd, men på sjøen kommer slikt mer uforutsett på (gjerne i form av nettopp en 35 fots halvplaner, og har en da sluppet åra?), så jeg anser det som en større risiko. Jeg har sett ladde hagler ramle nedover kast i kast før, og det er ikke noe jeg liker - derfor er ikke hagla ladd om jeg ikke står støtt. Og jeg jakter ikke med folk som klatrer i islagt ur med ei ladd hagle i handa. Av kajakkjegere kjenner jeg en som har skutt seg selv, og en som har skutt kajakken... Selv har jeg vært meget nær å skyte båten min, og jeg vet andre som HAR skutt båten sin. Man blir mer forsiktig etterhvert tror jeg

Uansett er det nyttig å se hvordan andre gjør det. Meget bra film fra Nooben.

 

Det med skarv (eller ærfugl) i vannet er jeg enig i, og fint hagl er gull.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener det i bunn og grunn blir det samme, tar ut skudda når det er nødvendig i fjellet og gjør det samme på sjøen når det er nødvendig. Uansett er det ikke til å unngå at det blir noen knall og fall i fjellet, spesielt når en er i overgangen mellom høst/vinter. På sjøen syns jeg det er relativt enkelt å kontrollere forhold og omgivelser, men er nok en stor forskjell på båttrafikken på Sør-Landet og i Trøndelag :lol: Her er det unntaksvis at en treffer båter på høsten. Jeg jakter heller ikke på sjøen med kajakken når været er dårlig. Velger forholdsvis rolige dager og glir forholdsvis rolig frem langs land.

 

Anbefaler å prøve mitt opplegg for legging av våpen på kajakken og skal se om jeg får tatt et bilde neste gang jeg er ute. Føler det er tryggere å ha haglen lett tilgjengelig med løpet skrått ut over siden enn å trekke haglen ut av et futteral i en hektisk situasjon med løpet pekene mot baugen.

Opplegget til nooben ser og veldig bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Gjerne ett dumt spørsmål.

Men hvilke jakt-tider er det jeg skal forholde meg til når jeg bor i Rogaland, og da Stavanger, spesielt i forhold til det å jakte fra båt u/motor evt kajakk på hav eller i fjord?

Er det da de gitte jakt tidene for hver enkel jakt med unntak?

 

Vil lov om "Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke"

Ha noe å si for meg på noen som helst måte?

Mulig bare jeg som syns dette kan være litt uklart..

 

M.

Link to comment
Share on other sites

mine egne "regler" om sikker våpenhåndtering.

 

Jeg må innrømme at jeg har litt "egne" regler selv på dette området.

Selv om det egentlig ikke er lov, så tørr-klikker jeg hagla og legger to skudd i magasinet når jeg har 870'n nede i cockpit.

Da er det med andre ord ingen sjanse for at jeg går på en smell! (for å si det sånn)

Når jeg ser fugl, tar jeg hagla opp, sikrer og lader (pumper) og legger den skrått mot forkanten av cockpit.

 

Når jeg legger den ned i cockpit igjen tømmer jeg kammer og magasin, og gjør samme prosedyre som øverst.

Om noen ønsker å "arrestere" meg for å ha 2 skudd i magasin istedenfor ett i kammer og ett i magasin, men på så måte å være forsvarlig til sjøs, velbekomne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Guttungen foreslo en padletur idag, og jeg var ikke vanskelig å be - hagla ble med. Jeg i den gamle trauste Revalen, og guttungen i en for sommeren innkjøpt Venture Easky Mini. Liker forresten hanehagla, som kan ligge nedspent. Under strikkene på fordekket (sammen med Vertebraes "vanntette" våpenpose) kom munningen foran føttene mine, og det hele virka igrunnen safe - snor fra bakre remfeste og i strikkene samme sted som åra er bundet.

Klarte jo tilogmed å miste den i vannet, så greit nok... Men vann renner fint ut av løpet på ei kaliber 12, null stress.

 

Vi så endel skarv på langt hold, og prøvde å "snike" på noen, men de letter jo på laaangt hold. Mye skarv på ekspress fart rundt mellom jegere, og endel "kanonader" å høre. jeg gidder ikke skyte på skarv som flyr, iallefall ikke fra siden, når den ligger på "cruise" - det blir som om den jevne storviltprøvekandidat skulle skyte elg på 1000m, minst... Jeg er en utrolig elendig hagleskytter. Og jeg blir ikke bedre av å sitte i en kajakk...

 

En liten framsmygning, mot noen "ærfugler", som viste seg å være toppdykkere, (eller silender eller noe sånt), avslørte ei kråke på en stein, og den ble fortløpende sendt over Styx med en en Nike Sport Stål nr 7. Da hadde jeg plutselig kommet over skyte fra kajakk-skrekken - og jammen var det problemfritt faktisk. Glemte hørselvern, så det smalt litt, men pytt sann. Ny runde med lignende mot ei gås, men den tok av akkurat utenfor, eller kanskje i skuddhold, men det var 100% rett fram, og som sagt, litt langt. over på padletur, og vi kosa oss i bølgene ytterst utenfor holmene, og på vei inn svømmer det faen meg ei gås igjen - i med en Rio Venatum Bismuth nr 3 1/2, og kjapp-kjapp padletak, og skli. Denne ser litt nervøst på meg, men jeg er godt innafor, og den får lyset slukka så fort som det går an.

Snur nå, vi har padla flere kilometer, og i oktoberkvelden bør vi vel være i land før det blir mørkt. Motvind og litt trått for 11-åringen som neppe har padla i måneder med R i før... Men der sitter to kortnebbgjess på en flat stein :D "same procedure" - og den ene finner raskt veien under strikkene bak på kajakken min. Begynner å bli lasta faktisk. Og glemte hørselvernet IGJEN (piiiiiii-iii-ip)

Snart hjemme og idet vi runder medvinds sitter ei kråke i strandkanten, "Blam", og den sitter iallefall ikke...

 

Vi gikk ut klokka 16, og er inne 1815. 1930 er vi gode og mette, og 11-åringen har spist seg mett på gås, potetstappe og ketschup. Og er sliten nok til å legge seg tidlig - frivillig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere har hatt en fantastisk dag på sjøen M67, regner med dette gav mersmak :D

 

Å komme innpå skarv med kajakk er ikke lett. Eneste jeg har funnet ut at funker er å sitte "stein død" i kajakken og reke med vind eller strøm mot dem. Ene hånden ligger på pistolgrepet på haglen, den andre holder åren helt i ro. Jeg bruker roret og holder baugen ca 45 grader styrbord for der fuglene sitter, fuglene tror da at jeg ikke kommer rett mot dem. Disse 45 gradene gir deg også den beste skyteretningen med tanke på aksjonsradius. Linksskyttere må legge baugen 45 grader babord. Beveger du litt på åren eller hodet så flyr de så her gjelder deg å holde roen. Klør det på nesen så må det bare få klø.. :lol:

Når du er på skuddhold så løfter du haglen rolig opp mot fuglen, trekk alla Lucky Luke støkker dem bare og gir deg mindre tid.

Er utrolig spennende å sitte slik og bare kunne bevege på øynene :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere har hatt en fantastisk dag på sjøen M67, regner med dette gav mersmak :D

 

Å komme innpå skarv med kajakk er ikke lett

Kjempetur. Og mersmak. Jeg var veldig imonert over en 11-åring som padla i 2 timer i strekk, med 8 grader i lufta, og sikkert omtrent det samme i vannet.

Har jo ei rifle som går ned i stuerommet i kajakken, og den blir med - da skal den skarven være forbanna sky for å sitte trygt :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at denne tråden er veldig inspirerende og gir meg fryktelig lyst til å gå til innkjøp av kajakk, men da dukker det opp et virrvarr av muligheter, på godt og vondt:)

 

hvor lang bør en kajakk være før den blir upraktisk? Hvor bred for å gi stabilitet? Antar at det ikke er noe poeng med en som er smal i "racing" kategorien?

I og med at jeg er usikker på mestring og bruk, så er jeg lite lysten på å investere for mye med en gang.

 

Er det en som kan gi en nybegynner noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

For meg var det greit at kajakken hadde ror, da kan du styre deg i posisjon samtidig som du er i fart og har hagla i henda. I tilegg så svinger vel kortere kajakker litt raskere enn lange, og de som er brede er vel litt stødigere (men de er da ikke spesielt raske å padle). Jeg tenker lengde 14-16 fot og bredde 50-60 cm. passer greit.

 

Jeg tror jeg ville satset på å mestre egenberging og å padle i forskjellige vær og vind-typer slik at du er trygg på nettopp dette før du tar med deg skarpladd våpen ombord. Det er og mange som frykter rekylen fra hagla men det er ikke så mye å bekymre seg for. Jeg har skrevet litt om det og laget en film som illustrerer hvordan rekylen og skudd påvirker balansen i kajakken i linken nedenfor.

 

http://fotojaktkajakk.no/2013/02/01/skyte-fra-kajakk-knall-eller-fall/

Link to comment
Share on other sites

Er det en som kan gi en nybegynner noen gode tips?

Jeg er ikke noen padler, sånn padler-padler som bare ruller på rett kjøl om de velter iallefall... men jeg har vært nybegynner. Noen vil sikkert kalle meg det enda, men her er iallefall noen ord. Jeg har jaktet fra kajakk nøyaktig 3 ganger - altså med våpen skuddklart. Kajakk som transportmiddel under jakt kom ei stund før. Fra robåt har jeg jaktet en del, og har padlet en del, men uten hagla "ladd på dekk". Da jeg kombinerte det, hadde jeg hørt og lest de som jakter fra kajakk, og jeg må si at det virket med en gang.

Som Nooben sier er det problemfritt å skyte fra kajakk. Problemet er mest våpensikkerheten, og den mener jeg man bør tenke grundig gjennom, Det kan løses, slik som er forklart i denne tråden tidligere omtrent, og se på Noobens videoer. Muligheten for å kuke det til er absolutt til stede, og kanskje bør en ha padlet litt før en tar med seg ei ladd hagle. Man bør iallefall tenke litt over det først. Min egen hagle har hane, og er altså ikke spent der den ligger. Det setter jeg stor pris på. Den er gammel og stygg, og det hjelper også når vannet skyller over den.

 

De kajakkene jeg trives best i er forholdsvis lange, min egen er 16 eller 17', konas er 14" og den føles som en slags "stunt"-kajakk, og jeg synes cockpit er trang. Guttungen på 11 liker den, og padler gjerne ei mil på et par timer. Det bringer oss til to poeng, et som er min mening, og et som vil bli din også, 100% sikkert.

 

- Man MÅ sitte godt i en kajakk. Jo mindre eller trangere, jo viktigere, for du får ikke rørt deg mest. Prøvesitt kajakken før du kjøper, helst prøvepadle også. At man kommer greit ut og inn av cockpit er også viktig - hadde jeg kjøpt den 14-foteren hadde jeg kalt det et feilkjøp, for jeg må stake meg inn, og har knapt plass til føttene om jeg har sko på. til de mindre padlerne er den perfekt.

 

- Jeg mener at fordelen med en kajakk er farten og aksjonsradien. I en kort og bred, gjerne flatbunnet, "nybegynner", eller "jakt og fiske"-kajakk så kaster en dette over bord. En lettpadlet og litt rask kajakk er det de fleste vil like, siden de da vil dekke litt distanse uten å anstrenge seg. At den da har litt rund, eller V-bunn gir den mindre motstand, og mindre initiell stabilitet. den føles mer vippete en den flatbunnede "flåte & flytebrygge"-kajakken, men den kan god ha tilnærmet samme sluttstabilitet. Og den går MYE fortere med samme innsats.

Man skal ikke padle mye før en kun bir lei av flytebryggestabiliteten, og heller vil ha noe som tar bølger godt, både på tvers og langs. Om en ser på eskimoenes kajakker, så er det nok slik de er for en grunn...

Det kommer selvsagt an på hvor man er og hvor man skal, men snakker man om "sjøen", der vinden får tak og bølger får plass, så er det sjødyktighet som teller og da er det en havkajakk man skal ha. Dypt innaskjærs kan man ha brede flatbunna sitt oppå greier, det samme i rolige elver og på små vann.

 

Jeg hadde nesten an aha opplevelse idag, var ute med en i kajakk og en (meg) i robåt. 15' lett spissbåt mot 14' kajakk med mye spring, harde chines og høye ender. 5-8m/s og oppi like over meteren bølger på det verste. Jeg ønska meg over i kajakken mer enn en gang. For ikke å snakke om hvor faens tungt det er å ro i forhold til å padle.

Nevnte jeg at du kanskje vil ha en kajakk uten for mye vindfang, og som kanskje har såpass V-bunn at den stikker litt nedi vannet, ikke bare flyter oppå som en kork, og blåser hvor som helst.

 

Ikke ta dette som fakta, ikke engang som min mening alltid, men idag er det min mening :wink: Uansett:

 

Les om kajakker, padling, teknikk (man ser mye rar padling), se på video, les "Padling", lån en kajakk, bli med noen som har, osv. Bli med noen på jakt på sjøen, generelt burde man oftere dra ut sammen, både for trivsel og sikkerhet. Ja, til slutt, på denne tida av året - selv om risikoen for velt er mindre enn mange tror - tenk over hva du gjør om du må bade. Vannet er jævlig kaldt nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Får legge igjen et lite visitt-kort i denne tråden også. Leste litt om kajakk-jakt da tråden var ny, men jakter mye rart og hadde liksom nok å pusle med. Så fikk jeg plutselig litt god råd en periode for et par år siden og fant ut at jeg skulle kjøpe kano for å ha med ungene på kanotur samt litt andejakt light. Av gårde til sportsbutikken, møtte på en entusiastisk selger som forøvrig er deleier i sjappa (kjenner han fra før), forklarer at jeg skal ha kano, får høre at den siste ble solgt tidligere i uka men de har kajakker, og reiser fra butikken som en lett forvirret ny kajakk-eier....Tror faktisk jeg fikk med en pakke blackcloud på kjøpet. Det ble en hasle excursion 500 som sikkert er helt grei, om enn noe trang. Bruksanvisninger og øving er som kjent for kvinner og barn, så dagen etter var det å måke fullt det lille rommet foran cockpit med ammo, træle litt med innstilling av ror, pedaler og dill, balansere seg oppi velteapparatet og se etter noe spiselig. Det eneste jeg kom over var en nysgjerrig steinkobbe på meget kort hold, men siden jeg liker å jakte og liker våpnene mine lot jeg være å debutere som hagle-seljeger. Etter en stund blåste det opp, og jeg fant det best å søke hjemover. Det ble fort litt sjø, og jeg hadde mer enn nok med å holde meg oppå vannet. Lettelsen var stor da jeg var 5 m unna stranda ved bilen. Vind, strøm, bølger og tømmerstokk resulterte i min første velt på 1 meters dyp. Det var forøvrig første gangen jeg konkluderte med at cockpiten var noe trang. Dæven som jeg sprella for å få ut beina der jeg hang opp ned! 1-0 til det våte element.

 

Da jeg hadde fått varmen i meg igjen etter en uke eller to stakk jeg og en kompis til et større vann for å se etter ender. Kameraten skjøt en siland, men skuffelsen var stor da vi åpna opp fuglen og fant brystfiléter på størrelse med en 1/4 servelatskive. Hvordan spiser dere siland egentlig? Med pinsett? Åkkesom, i løpet av turen skulle kompisen hente noe i lasterommet på kajakken min, tok av lokket støttet seg på kanten da han strekte seg nedi og jeg holdt på å velte. Lokket som selvfølgelig ikke var sikret med snor fant veien til bunns 3 m under oss, og jeg måtte dykke ned etter det. I Nordland.... I Oktober...... 2-0 til vannet

 

Med visshet om at kajakk-jakt stort sett er jævlig vått og kaldt ble velteapparatet stuet godt bak huset og fikk ligge der helt til nå nylig. Har sett litt gås lokalt i løpet av sommerens fisketurer og fundert litt på styggen bak huset. Gås har jeg aldri skutt, men har en teori om at det er fortreffelig mat. Jaktstarten måtte vente litt da ungene fortsatt var hos meg på sommerferie, men etter at de reiste til sin mor ble velteapparatet hentet fram fra skjulestedet sitt bak huset. Vesten fant jeg, åra likeså, spruttrekket skal eksistere ett eller annet sted, men det fant jeg altså ikke. Vel, jeg hadde tenkt meg på tur, så det fikk være. Kom meg relativt uproblematisk på sjøen, og hadde like store forventninger som for et par år siden. Etter litt knot med beina husket jeg hvor trang cockpiten føltes, og fikk etterhvert lirka av meg skoene. Da var det plutselig ikke så ille :D "Dåsemikkel" tenkte jeg i mitt stille sinn.... Det tok ikke lang tid før jeg oppdaget 8-10 gjess. 300 meter unna. I lufta. Nebbet pekte sørover...... Det var de eneste jeg så, men turen ble likevel fin da jeg faktisk kom meg tørr tilbake til utgangspunktet og hadde hatt en kveld på sjøen i særdeles flott vær. 2-1

 

Tanken på gås var fristende, og med et velteapparat som tydeligvis kan brukes uten å bli våt hver jævla gang var tanken om at det sikkert finnes gjess igjen lengre ute på kysten. Neste morgen hoppa jeg i bilen, kjørte ut til et kjent fjell med hull gjennom og sjøsatte farkosten der. På vei dit så jeg 100-150 gjess på en åker, og tenkte at i løpet av formiddagen er nok sikkert de der å møte ett eller annet sted i skjærgården. Padla litt rundt omkring på steder der gåsa pleier å oppholde seg litt tidligere i jakta, men ikke en fjær. Noe ender og skarv var der, men det er jo noen dager for tidlig. Tenkte å runde øygruppen tilbake mot der gjessene satt og padla mye i motvind de første tre timene. Nesten fremme der jeg planla å runde var det bare å konstatere at østavinden hadde blitt for sterk utover formddagen og at å fortsette meget mulig ville endt med mere bading, så da snudde jeg. Med litt såre skuldre kan jeg konstatere 2-2 (dog uten bytte), og at "noen" skal på padletur igjen så snart andejakta starter :D Det finnes litt stokkender rundt forbi så det burde være mulig å få med seg noe hjem før eller siden. Åsså er det jo disse silendene.... Kanskje skyte en sånn eller to for å se om man kan finne noe kjøtt inni ett eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Mr.Lasse

Du får se nede på Brusyn om det ikke ligger noen stokkender innpå vikene der, ideel plass å snikjakte med kayakk innpå der, eller sitte på kveldstrekk oppe i Roparnesstrøumen for de trekker oppover vassdraget der og da kan det være fint å sitte i kayakken nedenfor strømmen, men jeg har ikke oversikt over hvor de kommer ifra, altså hvor de har vært på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

52_744909658.jpg

 

Faen skulle ha en sånn oppå kajakken, med ei tung rifle i... Ikke jeg. Den er heller ikke vanntett.

 

Vertebrae lager et futteral som er godt til dette bruket. Det er ikke polstret eller noe, men laget av vanntett stoff, og har "rull igjen" lås i enden. Det er tett for alt som skjer over vannflaten, men jeg har ikke prøvd å ha det under vann ennå. Best av alt er at med ei kort rifle, så kan en lure den ned i pakkrommet på mange kajakker. Det er nå grunnen til at jeg har foldekolbe forresten.

 

Jeg vil oppfordre kajakkjakt-folket til å tenke litt sikkerhet, og huske på at ufrivillig bading i oktober, midtfjords, ikke er risikofritt. Last kajakkene for stabilitet (ballast i bunn er ikke dum), og ha med skift i en vanntett sekk/pose. Ha årepose for selvredning, og øv på både det og kameratredning - det er ikke alltid like lett å komme opp i kajakken igjen, midtfjords... Iallefall ikke for oss som bare kan den første halvparten av rulla :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett Vertebrae sin. Har du link til den? Enig i at det ikke er spesielt billig, hvert fall ikke med mva og frakt i tillegg. På en annen side tror jeg det er verdt pengene om uhellet først er ute. Jeg kan gi deg beskjed når jeg har fått svar på e-post.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en svipptur i gårkveld og padla litt på et vann der svigerfar eier en bit. Støkka tre ender i sivet, men var litt seint ute så med det samme de kom mot skogen på motsatt side klarte jeg ikke å se dem skikkelig. Prøvde en tur i kveld og dro litt tidligere. 3 stk på samme sted, men i kveld var det canadagås (og bedre skytelys :D ). Skjøt en på vannet, konstaterte at den baksa fælt, og tok nr 2 i flukt. Nr 2 klappa sammen tvert men da jeg snudde meg tilbake klarte jeg ikke å se den første lenger. Plukka opp den jeg fant og padla flere runder rundt vannet, men den var søkk vekk. Må ha klart å lure seg inn i sivet et sted. Konstaterer at det blir fort mørkt på kveldene når man minst trenger det.

 

Så var det spørsmålet: M67 hevder at canadagås er den eneste fuglen han ikke har fått spiselig. Hvorfor? Er det tørt, er det seigt, smaker det skabbrev? Har aldri skutt gås før, så hvis noen har et tips til hva som funker og ikke, kanskje jeg ikke ødelegger premieregåsa på nybegynnerfeil :winke1: I utgangspunktet tenker jeg å ribbe beistet og stappe hel i ovnen som en kalkun. Litt stuffing og litt eplesaus, åsså burde grunnlaget kanskje være der?

Link to comment
Share on other sites

(klippe)...Jeg vil oppfordre kajakkjakt-folket til å tenke litt sikkerhet, og huske på at ufrivillig bading i oktober, midtfjords, ikke er risikofritt. Last kajakkene for stabilitet (ballast i bunn er ikke dum), og ha med skift i en vanntett sekk/pose. Ha årepose for selvredning, og øv på både det og kameratredning - det er ikke alltid like lett å komme opp i kajakken igjen, midtfjords... Iallefall ikke for oss som bare kan den første halvparten av rulla :roll:

 

K

Jeg har en foret kjeledress, fyrstikker og tennbriketter i en pose i det vanntette skottet. Vet aldri hvor lenge man må klare seg på en holme dersom mobilen drukner...

Og jeg padler ikke midtfjords når jeg jakter fra kajakk.

 

M67, du får ikke Canadagås til å smake mat, jeg får ikke ærfuglen til å smake mat... skal vi ta en jakttur sammen på sjøen? Og lage maten sammen etterpå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en beretta o/u for finjakt, samt en stygg synt halvauto for røff jakt. Sistnevnte velges i til kajakkjakt og slikt pga rust og hele den pakka. MEN.. min halvauto er i hvertfall stygglang med 76cm løp. Ser også for meg at mekanismen legger på lengde? Ikke ideelt i kajakk. Videre spres jo tomhylsene på havet da... liker ikke å spre plast i naturen egentlig, men vanskelig å sanke dem inn etter en het runde meg felling og avlivingsskudd etc.. noen som vet råd på dette forresten? Hadde vært fint om de var av papp som før egentlig. Så jeg ser for meg at det beste ville være en o/u med syntstokk i rustfritt stål. Men jeg har ikke prøvd o/u i kajakk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
ikke noe særlig med å manøvrere rundt skjær og holmer med.

Jeg forstår ikke hva ror har med manøvrering av kajakk å gjøre? Men i sidevind er det greit - jeg foretrekker skeg egentlig, men ror er greit. Man bruker ikke ror til å svinge kajakker - eskimoene har ikke ror for å si det sånn...

Skal du padle på sjøen vil jeg uansett sterkt anbefale en mer sjødyktig kajakk enn den den fiskeflåten du linker til. Du vil takke deg selv når det blir bølger, og du vil takke deg selv når du skal fra a til b, og det går dobbelt så fort. Kjøp en kajakk, ikke en flåte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ror er helt gull på kajakken. Særlig når jeg legger fra meg åra og tar opp hagla. Spesielt når jeg kommer medvinds rundt kanten på ei holme.

 

Jeg padler rundt og jakter i en slik en: http://www.aquamar.no/havfiske.html

 

Er litt flåtepreg men synes allikevel det er mest kajakk. Det er deilig å ikke tenke på hvilke retning jeg skyter. Den er ikke topp i grov sjø da det er lite løft i baugen, men jeg pleier å padle etter det prinsippet at hvis jeg må ta på spruttrekk så går jeg innaskjærs. Det er uansett for vanskelig å håndtere både termos og kaffekopp over spruttrekket :winke1:

 

Har vært ute 4-5 ganger i år, sånn rundt nooben sine trakter og over kommunegrensa i sydlig retning. 31 ærfugl hittil.

 

Og hvordan eskimoene lagde sine kajakker og årer synes jeg er temmelig irrelevant. Spesielt når vi vet at de bare hadde en smule drivved og noen skinn å lage utsyr av. Imponerende hva de fikk til, men ikke noe fasit.

Link to comment
Share on other sites

Ærfugl så du ligger nedi til plimsollmerket ;)

 

Jeg synes ror er helt gull på kajakken. Særlig når jeg legger fra meg åra og tar opp hagla

Dette er faktisk sant - ror er gull til å "skli inn i skytestilling" - jeg har ikke jaktet fra kajakk så mye som jeg har padlet, så jeg glemte det. Det er også veldig fint i sidevind, eller bølger fra sida.

 

Den er ikke topp i grov sjø da det er lite løft i baugen

Jeg har ikke satt meg så inn i teorien, men jeg tror du VIL ha lite løft i baugen. Jeg har en slik:

reval_midi_2.jpg

 

og ungene har en slik:

6e0ab2f29ef8498d54f466bdbb12420d-image.jpeg

 

Begge er smale i baug og hekk, og er det litt sjø og en er på vei ned av ei bratt bølge (eller får en krapp sjø fra en "!##§@£-kuk i en halvplaner) så er fort den fremste meteren godt under vann - jeg tror hele prosjektet hadde blitt noget ustabilt om baugen hadde hatt mer oppdrift?

Nooben kan kanskje forklare?

 

Begge de to er fine i litt grov sjø, og da kan du (etter min mening) glemme ror. Men som du sa, roret har sin funksjon, og er absolutt å anbefale når en skal snike innpå fugl.

Fordelen med den store 16½' glassfiberkajakken (Reval RS) er at den går lett og fort i sjøen selv med tunge meg oppi, og kan lastes med div. stash og elendighet, og sjøen kan stå på ende før det blir et problem. Easkyen (14') blir litt sigen med meg oppi, men er samtidig mye mer en forlengelse av kroppen, og mindre "skip" enn Revalen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Smale, ja, løft i bølga, ja, oppdrift, nei.

 

Jeg har ikke en slik baug som du viser fram. En fregattbaug i mangel av bedre beskrivelse.

Den gir ikke oppdrift, men den gir løft når du går inn i bølga.

 

Baugen min gir ikke et slikt løft. Det gjør at når jeg møter en bølge så går kajakken rett fram. Omtrent som ubåten jeg var på en gang, i overflatestilling.

Er bølga stor nok får du den rett i trynet. (Svak overdrivelse men føles sånn)

Er nok en flattvannsbåt dette, sammenlignet med havkajakk.

 

normal_IMG_1629.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er nok en flattvannsbåt dette, sammenlignet med havkajakk

Den der ser nå ut som den kan ta noe sjø, og endene er jo et godt stykke på vei som på havkajakken.

Poenget mitt er til "Presten", ikke til deg - om du ser på den han linker til, til bruksområde sjøfugljakt... - den er betydelig mer i retning "flåte" enn den du viser. Det er rett og slett ikke noe jeg ville dratt ut på sjøen med.

 

Jeg tror man får betydelig mer glede ut av padlingen om en velger en kajakk som er egnet for de forholdene en skal padle under, og slike sitontop fiskekajakker med flat bunn og butte ender er etter mitt syn noe man bør holde på innlandsvann. For sin egen sikkerhets skyld.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var godt oppsummert. Tanken på å kunne "sykle" høres mer fristende ut, men jeg skjnner poenget med bølger og sit-on-top.

Så, hvilken typer egner seg best på litt bølger og samtidig stabilitet. Rekreasjonskajakk eller havkajakk?

Fart har ikke så mye å si for meg så lenge den tåler 5-8m/s og er noe lunde stabil. Oktober-Desember har ikke mange lørdager/søndager med 0 vind.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det bare er meg som er en pingle, men de dagene der er noe særlig mer enn 3-4 ms vind i førjulstiden så er jeg ikke ute på kajakkjakt. Det blir fort jævlig kaldt med noen minusgrader og lett sjøsprut. Dessuten så er jeg en av dem som padler uten spruttrekk på jakt pga at jeg vil ha kikkerten og litt småstæsj ned cockpiten, men samtidig tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli surt ja, men mer klær, surre ansiktet med buff evt en neopren hette.

Kjøpte meg en slik vest for å kunne legge børsa opp uten problem. Vesten sitter litt lavere enn andre padlevester. Kikkerten har jeg inni vesten. Lommene på vesten er også romslige. Mobil i den ene og 25 skudd i den andre. Kniven er festet i en av hempene som er på brystet. Meget kjekt og lett tiklgjengelig.

http://tequila.no/Padleutstyr-Kajakkuts ... 0000025159

 

Sitter og kikker på denne nå, lurer på om ikke det blir en tur til WS til uka.

 

http://www.westsystem.no/p/17068/riot-edge-145

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...