Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Halloen erfarne kajakk jegere.

Eg har selv vudert kajakk til jakt og fiske. Har prøvd viking kajakk som er veldig stabil. Har ikkje prøvd å skyte fra den, er ute etter en som ligger veldig stabilt og er umulig å velte når man skyter.

Er det noen som har erfaring med denne typen?

Link to comment
Share on other sites

Vel,

"bygget for fart og ypperlig for langdistanse" samtidig som: "god stabilitet og yppelig for nybegynnere", og 4.45 lang er ikke ting som går sammen. Noe av det må være bortimot tøv, eller i beste fall å strekke fakta en hel del.

 

Min kajakk er 5.55 lang og 52cm bred, og mange vil nok slite alvorlig med å kalle den rask. Men den er raskere og lettere å padle enn det meste av nybegynnerkajakker, og mindre stabil...

 

Skal du ha kajakk så bør du padle noen forskjellige, og lese litt om stabilitet og bunndesign. Noen kajakker er nokså vippete, men blir veldig stødige når de har krenget noen grader, mens andre føles som ei flytebrygge - og du betaler med drag. Og at man kan få en slags falsk trygghet.

Noen kajakker er også gode å sitte i, og noen er helt jævlige.

 

stabilt og er umulig å velte når man skyter.

Kajakk som er umulig å velte ja :roll:

 

Jeg har padlet for få kajakker, og for lite, til å gi noen spesifikke råd om kajakker, men: Padle flest mulig kajakker før du kjøper. Det er også et råd du vil få fra alle som padler en del.

 

K

Link to comment
Share on other sites

skyter med denne fra omtrent alle vinkler, putter også gjerne begge bena ut på den ene siden for å få større skytevinkel/utvidet skytefelt.

 

Kajakken er absolutt ikke rask, men det har jeg løst med et seil fra Pacific Action sail fra Australia.

 

Ved mye vind (10-12 m/s) setter jeg seilet midt i kajakken, og sitter helt bak og padler/seiler, på denne måten kan jeg seile tettere opp mot vinden.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt i tråden så kan jeg anbefale den jeg har selv, en Easky 17 fra Venture Kayaks. Meget god stabilitet og jeg holder en grei marsjfart. Jeg prioriterer stabilitet og lastevne, men kajakken er ingen sinke i forhold til andre jeg har padlet sammen med. Ellers er Prijon Kodiak også et godt valg. Begge er solide og lagd for tøffe tak. Er det en ting jeg vil trekke frem så er det plast framfor glassfiber. Dvs hvis man skal ligge inntil fjell, dra kajakken opp på steiner osv osv. Sikkert mange som mener at glassfiber er like bra, men det er ikke min erfaring etter å ha sett undersiden på flere jeg har vært på tur med.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre kajakker:

1. Necky Narpa, plast. Relativt tung kajakk. Husker ikke brønnbredden, tipper 57cm. Den er stabil og jeg bruker den til jakt og fiske. Setet er en stiv plastsak, men overraskende god å sitte i synes jeg! Padlemessig minner den om andre store havkajakker i plast, kan ikke si at jeg merker mye forskjell på denne og en Hasle Expedition for eksempel.

 

2. Wilderness Systems, plast. Samme type kajakk som den over men med mindre drag/mer lettpadlet. Fungerer også greit på jakt og fiske, men den er rankere. Gøyere å padle fordi den reagerer letter og er kjappere, men ikke så stabil.

 

3. Glassfiberkajakk, 52cm brønnåpning. Mye rankere kajakk, kjøpte den til trening. Jeg synes det er noe herk med glassfiber... jeg har vennet meg til å dra kajakken på land, her må jeg passe på. Javel, det er en kjappere båt. Men jeg har nesten alltid med fiskestanga når jeg padler uansett, og da blir denne noe rank. Blir nok solgt.

 

Her er mine 2 cents: Dersom du er uvant med å padle, så kjøp deg en havkajakk. Altså en båt på over 5 meter, gjerne enda lenger. Vanntette skott er et must, du vil ha med deg mat og telt og øl og og og... Du må prøvesitte den. Ikke kjøp deg en kort sak, de passer bra til padling på Mjøsa men i sjøen er det havkajakk som gjelder. Drit i flytepotonger og sånt, du lærer fort å padle med en vanlig kajakk. Det går HELT FINT å jakte fra en vanlig havkajakk, og da har du også en båt som du kan dra på tur med langs kysten en uke i ferien. Prølv det med en kort "jakt-kajakk".... Det eneste styret med kajakk er å komme seg inn og ut, det fikser du imidlertid etter en stund. Jeg har forsøkt sit-on-top, på Hawaii riktignok. Kunne nok hatt en slik som kajakk nr 3 eller 4, men som eneste båt? Glem det, i Norske farvann. Padletørrdrakt er genialt sikkerhetsutstyr, spesielt om du jakter alene fra den slik jeg gjør. husker ikke hva min heter, og jeg tror ikke det spiller så stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvordan behandler dere felt sjøfugl ved kajakkjakt? Henger dere fuggel'n over kajakken og begynner flåinga når jakta er over, eller flår dere etterhvert i kajakken, eller noe annet? Tenker her på den såkalte transmaken som kan oppstå. Vil gjerne høre deres erfaringer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på. Er det en av de turene jeg har tenkt å padle i 6-7 timer og bare har med 3 patroner (og det gjerne også er varmt og fint vær) så blir fuglen tømt, flådd og kanskje partert før den pakkes i ett kjøkkenhåndkle og pakkes ned. Er det en 'jakttur' der ett helt syltetøyglass med patroner er pakket og været er sånn at det lett kan bli alt fra 4 til 12 fugl så blir det bare en stadig voksende haug med død gakk-gakk under strikkene på fordekket, og så blir flåing og slikt utført på kjøkkenbenken.

Link to comment
Share on other sites

Har viking nemo 2+1 kajakk, stødig og fin, ved sideskudd plumper jeg begge uti på den ene siden for å få stor nok skuddvinkel.

 

Tåler greit bølger opp til 1 1/2 meter og vind opp 10-12 m/s, spesielt med seil er dette moro.

 

Når det gjelder sjøfugl er det best å flå den mens den ennå er varm, er det varmt i været er det bare å dyppe den i sjvann underveis for å holde den avkjølt, husk å fjerne alt gult fett.

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kommer an på. Er det en av de turene jeg har tenkt å padle i 6-7 timer og bare har med 3 patroner (og det gjerne også er varmt og fint vær) så blir fuglen tømt, flådd og kanskje partert før den pakkes i ett kjøkkenhåndkle og pakkes ned. Er det en 'jakttur' der ett helt syltetøyglass med patroner er pakket og været er sånn at det lett kan bli alt fra 4 til 12 fugl så blir det bare en stadig voksende haug med død gakk-gakk under strikkene på fordekket, og så blir flåing og slikt utført på kjøkkenbenken.

 

Takker for svar :D

 

Har et par flere spørsmål om noen kan se i nåde til en "fersking" :winke1:

 

Har etter anbefaling kjøpt 2pk Black cloud 12/76 str. 3 for å bruke på gås, noen som har erfaring eller formening om hvordan detta funker på skarv?

ev.t trangboring tips. tenkte å kjøre 1/4 + 1/2.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette blir min første høst som kajakkjeger, og siden jeg er av typen som på ingen måte kan vente til oktober, har jeg selvsagt måttet ta meg en tur ut etter skolen, og en morraøkt. Resultatet har blitt en hel del fugl utenfor skuddhold (kvinendene og fiskeendene spretter jo som regel opp bare de ser noe rødt langt borte i horisonten), i tillegg til den helt vanvittige uttellingen av 3 fiskeender jeg faktisk kom inn på, og ei grågås. Det verste trodde jeg kom til å bli rekylen i båten, men det har gått overraskende bra, og er direkte på kanten av det behagelige. Verre er selve skytinga der man sitter "fastlåst" på et underlag som gynger godt i 10 m/s vind og litt bølger, så det har blitt "noen" bom òg :oops::roll:

 

Det er ikke lenge til 1/8 nå, heldigvis!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har flyttet ut i havgapet. I går fikk jeg min første kajakktur. Deilig å tusle 50 meter fra stua og ned i fjæra, sette meg i kajakken og være på jakt etter to minutter :D . Et mylder av holmer og skjær, og horisonten så langt man kan se

kajakk.jpg

 

Var litt vind og fuglen var skjær, men ble brystbiffer fra et par ærfugl med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, høstferien er jakttid. Dro med med meg Contour ROAM kamera på stativ og fikk en ærfugl i går kveld, denne måtte ha 2 skudd. Spennende å filme seg selv :)

 

skuddoyeblikk.JPG

 

Tok og med et bilde fra film hvor jeg tror haglesvermen er synlig. Det ble bomskudd på denne, treff bak.

 

haglesverm.jpg

Link to comment
Share on other sites

[...] 6-66 spray beskyttelse på påhengsen mye den beskytter med en seig oljefilm[...]

Burde fungere bra, men hold "seig oljefilm" langt unna bevegelige deler. Ikke så gøy når avtrekk og sikring og slikt ikke virker som det skal....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

var på min første kajakk jakt i går, og kan nesten ikke vente til neste tur! :)

 

jakter på jæren, så fant en plass og sette ut kajakken på orrestranden, og padlet av gårde. det ble litt knot, med det å legge ned pade åren, og få opp hagla når fugelen lettet, og skytestillingen ble litt uvant, men det var steike kjekkt :D

 

jeg jakter med en lite kiwi kajakk (rundt 2,5m - 3m lang og god å brei), som var veldig stødig å fin på sjøen. utfordringen var å feste hagla under padling, og slik at viss jeg rullet runt, ville den være sikret. svaret ble å feste reima til hagla fast i stroppa til redningsvesten over brystet, slik at den ville være sikret viss jeg rullet rundt. Hvordan fester dere våpenet deres? :)

 

og til slutt, hva ammunisjon bruker dere? jeg jaktet med 12/70 stål 2-ere, men dette ble veikt. traff en skarv, som stupte i sjøen, dykket og ble borte. Nå har jeg gått til innkjøp av 12/76 BB black cloud, og håper dette vil gjøre susen :)

 

Utrolig artig jaktform, og var heldig å så mye fugl, men skarven var utrolig sky.. :)

Link to comment
Share on other sites

[...] den er duracoated. Holder rust unna, og man slipper griseri med seig olje...

Sikkert det beste, men er litt mer styr å rense, pusse, rense igjen og så male enn å bare spraye på noe gugge som egentlig fungerer "greit nok"

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere som jakter med kajakk om sit on top kajakker? Lurer på å anskaffe meg en kajakk til å jakte sjøfugl og vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Ser for meg at en sit on top vil være lettere å komme seg inn og ut av ute i skjærgården. Liker best å komme meg på land og skyte med rifle og ser for meg at den biten blir lettere med en sit on top. Bruker i dag robåten og ser absolutt fordelen med å komme seg innpå vilt med kajakk.

En av fordelen jeg ser med kajakk er at man kan bære den med seg inn på land. Da slipper jeg å passe på at robåten ikke blir knust mor skjæret jeg ligger på når flaggruten streamer forbi. Hatt noen noen sekvenser hvor jeg har måtte hive meg kjapt og gale i robåten for å redde den. En kajakk som en lett kommer seg ut av og ombord igjen i ute i holmer og skjør er det jeg ser etter. De fleste jeg kjenner som padler snakker om at de som oftest velter ved i land og ombord stigning, er denne haken ved det jeg vil prøve å unngå.

Tar med glede i mot tips til valg av type kajakk.

 

Er denne brukbar f.eks?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31575169

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært ute på to turer til nå, men resultatet har vært magert...

hadde skuddsjanse på 40-50 ærfugl, men de er freda hær..

skarven var sky, å letta på lang avstand

 

ble da iallefall en stor stokkand han (den største jeg noen gang har skutt :D ) den ene turen, og ei havelle på første skudd den andre turen ;) et par ender til, og middag for 5 er i boks :)

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd!

 

Jeg kjøpte meg en seabird kajakk for ca 1 år siden. Er fornøyd med den, lit fint å ha ror når man sklir inn for skudd.

Bruker en kokatat tørrdrakt som holder meg tørr.

 

Her er en bilde fra jaktstart

 

2012-10-06-098.jpg

 

3 ærfugler på 3 skudd på ca 30 min. Første jaktturen fra kajakk, må prøve å spise disse før jeg henter mer :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Noen med erfaring med jakt fra toerkajakk? Så en artikkel i Jakt og Fiske hvor journalisten satt bakerst og tok bilder mens de jaktet sammen, så artig ut.

 

 

Tandemkajakk er sære greier.

Ikke noe særlig i utfordrende sjø.

Heller ment for familiekos i hyttevika.

 

her burde vel "Sako." fyllt på litt info. Han har vel tandembåt.

Link to comment
Share on other sites

Brukes til fridykking, hagle- og riflejakt i fersk og saltvann,

 

har også seil fra Pacific Action Sails.

 

Har sydd et flytende, polstret og vanntett trekk til rifla når jeg sniker meg på land for å skyte.

 

Bruker ellers våtdrakt underdel ,med våtsokker og sandaler + ull/vindjakke/lue på overkroppen.

 

Viking kajakken er bare å kjøre rett på land og trekke opp etter seg når en skal jakte, husk langt nok tau til fortøyning, men jeg bruker også blybeltet som sikring hvis det ikke er noe å knyte kajakken fast i.

 

Det er lett å få tak i billigere kajakker, men jeg vil ikke anbefale det.

 

Lykke til

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen med erfaring med jakt fra toerkajakk? Så en artikkel i Jakt og Fiske hvor journalisten satt bakerst og tok bilder mens de jaktet sammen, så artig ut.

 

smaken er som baken... men jeg jakter fra en klepper aerius II ( sammenleggbar sær tysk kajakk), enten som paddler eller skytter, den er ekstremt sjødyktig og tåler utrolig mye vind og bølger. Finnes en tysker som komemt seg over atlanteren med en slik!

 

Jeg har seilrigg til den i tillegg, og bruker den også på jakt. Noen i det hardbarkede kajakkmiljøet mener ikke at dette er en kajakk, men en pram! Jeg ser poenget....

 

Fordelen er, hvis man er to ombord, at den ene kan fokusere kun på sin oppgave, man kan skyte i større vinkel og har kortere reaksjonstid ved eventuell skadeskyting. Men det er større, tyngre og krever jo to mann. En klepper er jo mye dyrere enn vkv yooakim eller andre kvalitets k2, og fordelen på den er at man ikke nødvendigis for våpnet skyllt i saltvann som man kan få på fordekk på en k1.

 

Jeg har også brukt min p&h icefloe, rundbottnad britisk nokså smal kajakk som er nervøs uten barlast. det blir to forskjellige opplevelser syns jeg. Både å ta hånd om skuddt vilt, oppbevaring av våpen m.m.

 

Seabird expedition er kraftig inspirert av vkv`s ocean, som er en "svensk" skole, stødig og god. Ikke i utgangspunktet konstruert for å rulle med, men det lar seg gjøres helt fint. Den har hull for pontonsystemet som kan brukes ved reddning m.m. Er ganske stødig ulastet Personlig er jeg meget glad i den typen kajakker for paddling i sjø og på langtur. Men det er veldig subjektivt, man er nødt til å prøve seg frem for å finne det som er rett for en selv!

Link to comment
Share on other sites

Dette hullet på tvers i Expodition kan jeg ikke se på plastmodellen, må være noe som er på glassfiber modellene det. Men skroget skal vel i grunnen ha samme fasong. Glassfiber er ikke aktuelt for min del siden jeg skal opp og ned på holmer med den uten å måtte være all for forsiktig med finnishen.

 

Men hvordan får man med seg både rifle og hagle i en kajakk? Haglen på dekk, den er grei. Men får man riflen på litt over meteren ned gjennom disse lastelukene? Eller har man den nedi sittebrønnen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Men hvordan får man med seg både rifle og hagle i en kajakk? Haglen på dekk, den er grei. Men får man riflen på litt over meteren ned gjennom disse lastelukene? Eller har man den nedi sittebrønnen?

 

For min del må jeg skru av lyddemperen for å få rifla ned i de vantette rommene, ellers ville jeg måtte tre den ned i cockpit ved siden av setet og frem mot ror-pedalene. Til høsten tenkte jeg å dra med meg både sammenleggbare lokkefugl, hagle og rifle i kajakken og se om ikke det fungerer. Det er utrolig hva man får plass til i en liten båt :).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...