Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Alt har sin pris på denne kloden :lol: Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at lukene faller av. Lukene mine sitter ganske så godt selv om jeg har smurt med silicon grease. Hvis det er skikkelig kant på lukekarmen og tilsvarende god kant inni luken som hekter så skal de ikke falle av.

Fordelen med å smøre er at du lettere får luken HELT på plass. Hvis du har oval luke så vil også luken gli til ideell posisjon slik at den blir potte tett. Uten å smøre så står lukene kansje litt "off" og det blir gliper som vannet kan komme inn.

 

Jeg har dessverre ikke felt noe i fra kajakk enda. Ble demotivert av alt knøvet for å komme meg på land å skyte med rifle og endte opp i robåten. Kjapt på land og kjapt ombord og ut for å hente fugl. Men så har jeg en båt som er laget for å bli rodd og det var ikke så mye fart å hente på å gå over til kajakk. Ble en kråke og to svartbak ene turen jeg var med kajakken, men de ble alle tre tatt med rifle med fast grunn under meg og riflen.

Link to comment
Share on other sites

Neida, de vil nok ikke falle av. Og jeg skjønner nå hvor lurt det er at de glir rett på, da mine er ovale!

 

Kan trygt anbefale denne silikonfett-tuben i allefall.. Cheap fix. :)

 

Nå må bare tørrdrakten komme i hus så jeg kan få brent av noen skudd fra kajakken!

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har noen erfaring med kajakkjakt i ferskvann?

 

Vurderer å skaffe meg en så kalt fiskekajakk til å drive nedover elva i. Skyte ender om høsten og bever om våren. Har forstått at jeg helst bør ha en med ror og ta hensyn til den høye vekta mi (120). Annet som er viktig?

Link to comment
Share on other sites

@Ulfhedin

Flytevest som minimum. Ville også vurdert tørrdrakt beregnet på padling. så holder du varmen og er trygg(ere) når du faller i vannet.

Glem å bruke gummi-støvler siden de nesten blir til lodd når du faller uti. og så ville jeg hatt en snor til åra og børsa så den ikke forsvinner i vannet. Noe vanntett til å ha noen ekstra klær og ammo +annet som er greit å ha med på turen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei ny på forumet her så Hei alle sammen.

Lukter litt på dette med kajakkjakt. Skal kjøpe meg kajakk og har langt på vei landet på en hasle excursion. Men lurer litt på om jeg skal gå for 500 eller 520. Jeg er 183 og 90kg men har forholdsvis korte bein. Planen er og først kjøpe en til meg. For så og kjøpe en til kona når vi finner ut at padling er greia. Blir nok jeg som kommer til og padle mest. Min tanke er at jeg går for 500 som jo er ganske lett og litt kortere kansje også mer letthåndterlig i jaktsiuasjon. Blir dette en innertier så er det jo greit. Er det ikke så får kona den og jeg kjøper ny med litt mer erfaring om kajakk. Har dere noen tanker rundt dette. Er jeg for stor for 500? er 520 betydelig stødigere en 500 eller er det ikke forskjell? ser ikke for meg at jeg kommer til og dra på tunglastede langturer med det første.

Link to comment
Share on other sites

Hei , jeg jakter ender og gås også i ferskvann, bruker sit on top kajakk, våtdrakt bukser og vanlig jakke når det er varmt nok i vannet og ellers en seiler tørrdrakt fra Lloyds (de er fra Engalnd og har derfor glidelåsen fra venstre og ned mot høyre, slik at glidelåsen ikke er i veien for anlegget for pumpehagle).

 

Personlig hadde jeg ikke turt å bruke en vanlig kajakk i feskvann med litt stryk, da det er lett å gå rundt - spesielt når en følger etter fugl - som bare er rundt neste lille stryk....

 

 

Lykke til, prøv utstyret ut i praksis før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har erfaring med amerikanske fiskekajakker? Som feks. Old Town Predator MX eller Predator 13 ? Tror jeg har lyst på en av disse, virker veldig stødige, selv for meg, som aldri har satt stumpen min i en kajakk før. I tillegg er jeg for gammel til å lære meg eskimorulle.

Link to comment
Share on other sites

Problematisk å få prøvd noe særlig, det er ikke det helt store miljøet her i trakten. Men ser for meg at en slik "fiskekajakk" kan være en grei innretning for å noenlunde tørrskodd kunne ta seg en tur for å jakte litt bever på våren, litt ender på høsten og, om matmangelen blir stor nok, fiske litt derimellom. Har padlet en del kano, men en slik kajakk frister faktisk mer enn å kjøpe en kano, da jeg kommer til å være alene på turene. Tar imot alle tips om fordeler og ulemper, samt andre erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og skriver litt om min nye fiskekajakk og skal legge ut litt tekst og bilder i en egen tråd. Jeg har aldri padlet denne kajakktypen før - men har andre tradiajonelle kajakker som jeg har padlet mye- og er svært positivt overrasket :D !

 

Edit: min båt (min er signalfarget):

http://jacksonkayak.com/jk-kayaks/kayak-fishing/cuda/

 

Kjøpt hos Kajakk og Fritid i Drammen. De har basseng i butikken slik at du kan teste stabilitet og sittekomfort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er det egen kajakktråd og...?

 

Jaja, jeg går en livsfarlig sommer i møte, da jeg klarte å kjøpe meg kajakk på åpningstilbud på XXL i Hamar her om dagen. Mackenzie, som den heter. XXL-merke, men den har konturer av et eller annet merke fra før, så navnet har den fått på XXL.

 

Den ser mistenkelig lik ut som Winner Touring: http://westsystem.no/p/12405/winner-touring, og den har sikkert andre navn og. Padleåre og spruttrekk var med i prisen. Sikker grei nok til en som aldri har satt sine bein i en slik farkost. Skal brukes til litt rekreasjonspadling på Osensjøen i Trysil sånn innimellom.

 

Men, dere som har kajakk og har padlet før. Tok dere noe kurs først, eller bare satte dere av gårde? Tenkte muligens på kurs senere i sommer, da jeg og familien skal en tur til Smøla og besøke noen der. Fikk forespørsel fra dem for en tid tilbake om jeg var interessert i et slikt kurs der. Det ble plutselig mer interessant nå enn før.

 

Har tittet på noen Youtube-videoer, men det er nok litt mer relevant å prøve selv i praksis enn å sitte foran en pc-skjerm!

Link to comment
Share on other sites

Tok våtkortet etter jeg kjøpte meg kajakk. Det er et nybegynnerkurs som går gjennom basisen. Jeg merket at jeg følte meg mye tryggere mtp å kunne berge meg selv om jeg bekker midtfjords. Anbefales. En flink kompis kan sikkert lære deg det samme, men med våtkortet er du ihvertfall sikker på å kunne leie kajakk i Norge. Endel utleiere krever noen form for dokumentasjon på ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trykket på linken i annonsen: http://www.mascus.no/landbruk/ovrige-landbruksmaskiner/other-seasy-kajakker-8-modeller/ohtpssmq.html

 

Der står det at pris er uten moms. Det er 2 995,- inklusive.

 

Her er det mer om dem: http://www.baatsans.no/artikler/990. Her er det 3 000,- for den minste og 5 000,- for de større. Kan hende prisen i annonsen også bare er for den minste? Står ingenting om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Var ute og tok en liten "prøverunde" i hjemtraktene mine i dag (ytterst i skjærgården, Kr.sand) uten hagle dog, så en del ærfugl, og kom greit på skuddhold på flere av disse, også en skarv, så dette lover godt til 1.oktober, nå skal det sies at jeg godt kunne tatt med børsa og, for jeg hadde også god kontakt med en enslig stokkand.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd dette. Liker både kajakk og jakt. Hva er vel da bedre enn å ta en ole brum: ja takk, begge deler. .

 

jeg har ikke jaktet så mye fra kajakk, men jeg tror jeg vil si jeg er en aktiv padler. Trives best i kajakken når været tilsier at flertallet foretrekker peisvarme, pledd og kakao hjemme. Bor i Lofoten, så slikt vær er ingen mangelvare.

Det er kommet mange spm om typer kajakk og forskjellig utstyr. Nå må jeg innrømme at sit on top har jeg aldri prøvd. En av grunnene til dette er at jeg kan ikke se noen fordeler med denne typen farkost. Så vidt meg bekjent er jaktsesongen i den kaldere delen av sommeren. At folk da frivillig lar seg bløtlegge og nedkjøles i SOT er over min fatteevne. I varmere strøk og helt stille vann så kanskje. Selv da vil det dryppe av åra og ned i fanget.

Mitt råd til nybegynnere som seriøst vurderer å kjøpe kajakk er å prøve flere. De aller fleste gode forhandlere kan tilby prøvetur med forskjellige modeller. Erfaringer har vist at de som ikke gjør det står bak flesteparten av annonsene på finn.no med salg av nyere brukte kajakker.

Er du usikker, men har fortsatt lyst: begynne med å melde deg på sikkerhetskurs; grunnkurs hav/vann/elv.. Da får du testet om dette er noe for deg overhodet og du vil mest sannsynlig få prøvd noen kajakker. Du får også en opplæring i hvordan man i første omgang ter seg for å unngå situasjoner som kan medføre redningsskøyta og avisoverskrifter. Dernest lærer man å redde seg selv og andre om ulykken skulle være ute.

 

Når det gjelder å kjøpe utstyr: kjøp tørrdrakten først. Der finnes det mange gode modeller, palm, kokatatt, nrs, crewsaver osv i alle prisklasser. Kajakk får man som regel låne, men drakt er det ofte vanskeligere med. Og om man finner ut at det ikke var rette hobbyen likevel, så er en lite brukt drakt lett å selge uten det store tapet.

 

Årer finnes det mye dårlig av. Jeg vil gi videre det rådet jeg selv fikk som fersking:Werner shuna kan ikke bli feil. Om du senere finner at du trenger noe annet så har du verdens mest solgte åre til reserveåre.

 

Når det gjelder spruttrekk så anbefaler jeg alltid å padle med trekk. Når kajakken er full av vann er stabilitet noe du kan glemme. Selv om det er rolige farvann, så er man mer prisgitt at båtfolket ellers viser litt hensyn. Det er alltid padleren som sitter med dårligste kort på hånden. Tidligere her i tråden var det en båteier som lurte på hvordan han skulle gå fram for å vise hensyn. All ære til deg, du er en sjelden god vare. Uten spruttrekk og en stor båt tett på som brått sakker av for å slå av en prat.... du blir fort våtere enn du ønsket. Trekket sørger i alle fall for at det som er nede i kajakken er tørt.

 

Nå er det mulig jeg tramper på noen tær, men det er ikke vondt ment. Jeg stoler ikke på padlere som må ha svømmeføtter i kajakken for å berge seg. Svømmeføtter blir aldri galt som en backup, men blir i mine øyne galt om de er regelen.

 

Mine synspunkter her er garantert farget av forholdene jeg liker å padle i, men jeg blir trist på vegne av de mange som legger en fin aktivitet på hylla som følge av manglende opplæring og råd. Som min egen bror og far. Den klassiske langt fra land i fint vær, slem båtfører, litt panikk og den ene dro den andre under. Poff... så var det to kajakker til på finn. Skal legge til at dette skjedde før jeg selv begynte med padling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vær nøye på hva du skyter?

Siland, skarv (alle typer), alke (fredet), laksand, gammel ærfugl og slikt smaker veldig karakteristisk (men om du synes det smaker tran, så er det enten veldig lenge siden du har smakt tran eller så gjør du noe alvorlig feil med tilberedningen). Ung ærfugl har mye mildere sjøsmak (omtrent som måke), men for å vite at det er en ung ærfugl før du skyter er det bare unge hanner (som har brune fjær med hvite felter) som er lett gjenkjennelige. Ellers er trikset å ikke gjemme bort eller fjerne "ærfuglsmaken" men å pakke den inn i smaker som passer sammen med den, selv liker jeg kokte rotgrønnsaker og rå pepperrot eller (russike)sylteagurker til. Syltet ingefær og wasabi bør og passe om du liker slikt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skryte på meg mye ærfugl, men tran har det vel aldri smakt.

Vi skjærer ut filet og steker den på primusen på øya, bruker bare smør, salt og pepper. Tok med hjem til kona som vartet opp med fløtesaus osv, men det ble ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en fin tur med kajakken for noen dager siden, italieneren på dekk og rifle i lasterommet. Turen ble til dels ødelagt av en tørrdrakt som ikke gir meg nok bevegelsesfrihet, for kort i ryggen slik at jeg får kvelningsfornemmelse når jeg bøyer meg og sitter på huk. Her må jeg legge ned litt arbeid i å finne en ny :(

Men så over til den koselige delen av historien :) Jeg begynner dagen i naustet med å rigge og pakke kajakken, sjøsetter og finner meg fort til rette nedi det lille skroget. Jeg glir silkemykt forbi den lokale nærbutikken og marinaen med haglen liggende meget synlig framme på dekk. Jeg har bestemt meg for å gi blaffen og folk får bare se så mye de vil. Jeg er lei av å drive å gjemme meg og folk må tåle å se en kajakk rigget for sjøfugljakt. Noen lange forundrende blikk ble det når jeg passerte noen som stod på kaien og fisket, tar det som et godt tegn at de bare fortsatte å fiske med et smil rundt munnen :)

Litt lengre ut i fjorden knekker jeg haglen og lader opp, siger så inn mellom noen holmer hvor jeg vet fuglen liker seg. Lunt for de fleste vindretninger og passelig dypt vann for beite. Det er lite liv å se og jeg bestemmer meg for å sjekke et skjær hvor jeg vet skarven holder seg. Noen kraftige åretak og jeg glir inn i fjæren under en gran, det er langgrundt og her må jeg vasse de siste meterne inn med kajakken på slep. Jeg har ikke kommet meg ut av kajakken en gang før jeg støkker 5 duer oppe i grantreet, hvor ble det av å være årvåken og klar til en hver tid. De flyr sin vei uten av jeg rekker annet enn å lire av meg et par nordnorske ord på ekte bergensk. "Jaja, det hadde i hvert fall vært kult å skryte litt av duejakt med kajakk." Og mens jeg tenker akkurat den tanken så flyr de to siste. Er det mulig å være så inn i hampen sirumpa og treg? Det blir noen fler av de nordnorske glosene før jeg åpner lasterommet og lirker fram riflen. Skrur demperen på og hiver riflen på skulderen. Nå må jeg bare snike meg over holmen slik at jeg ikke skremmer vekk skarven ute på skjæret. Spenningen blir hardt og brutalt avsluttet når jeg kommer til andre siden av holmen. En herremann i skjærgårdsjeep raser rundt fugleskjæret på leit etter sesongens utkårede plass for setting av hummerteine. Setter meg tålmodig ned og venter til han er ferdig med sitt, noe han aldri blir. Er bare å finne veien tilbake til min knall gule bananlignende farkost for å leite fram kaffi og matpakke. Tørre brødskiver med leverpostei smaker utsøkt sammen med lunken kaffi, i alle fall der og da :)

Jeg bestemmer meg for å begynne på hjemveien og paddler via en klynge med holmer. Angriper området i medvind slik at fugl som skal på vingene må ta fart mot meg. Kajakken siger rundt et nes og jeg ser seks fugler på et lite skjær, ser ut for å være Tjeld som det ikke er jakt på. Vinden skyver meg mot skjæret og jeg begynner å studere disse fuglene med kikkert, er noe feil med fargen på disse fuglene. Den lille Leica'en jeg har i hendene prøver febrilskt å fortelle meg at dette er silender, men eieren er ennå ikke helt overbevist. Jeg holder baugen på kajakken tvers av fuglene for å leke "Jeg skal ikke bort til dere" leken. Ror på kajakken er supert i denne sammenhengen og det funker selv om det bare er været som gir meg framdrift. Til slutt er det En-Null til Leica'en, det er silender. Jeg reker med været og styrer bak en lav holme og ut av syne for silendene, her blir det lav åling med dertil egnet smugpaddling for å runde holmen på skuddhold. Holder åren med venstre neven og haglen med høyre, nå er det igjen været som drifter meg. Sitter helt stille i kajakken og bare styrer med roret, baugen 45 grader vekk fra fuglene. Leker igjen "Jeg skal ikke bort til dere" leken. Jeg løfter haglen helt rolig opp i sulderen og dette støkker fuglene. Seks silender tar til vingene og jeg følger sistemann i flokken med haglen, den stuper. Italieneren tar kommandoen og nåværende sistemann i flokken får samme skjebne, stuper i vannet. Haglen knekkes i en fei og mates med to nye 3'er knall, et tredje skudd går for å roe ned en siland som enten ligger i krampe eller er i live. Fuglene blir plukket opp og turen går videre med et smil rundt munnen. Runder neste nes og ser en siland som beiter alene inne i en vik, den ser meg og søker tilflukt under noen furuer som henger utover sjøen. Jeg har godt sig i kajakken og kommer meg inn på skuddhold hvor italieneren igjen tar kommandoen. Nok en siland løftes ombord i fregatten :)

På vei inn til naustet må jeg passere en stake som skarven og stormåsen krangler om. I dag er det en skarv som har trukket det lengste strået, men om dette vinnerloddet er gull verdt gjenstår det nå å se. Jeg runder staken med flere hundre meter for å ikke støkke den, legger meg slik at vinden drifter meg rett på staken. Det er tid for å leke "late som" leken igjen, men en seilbåt har funnet det for godt å rigge ned seilføringen rett bak staken før den går i havn. Er bare en ting å gjøre og det er å holde seg opp mot vinden og vente. Seilbåten starter opp og går for full maskin inn mot havn og vi er i gang. Legger kajakken 45 grader styrbord for staken og lar vinden gjøre jobben. Meter for meter siger jeg mens jeg kun jobber med roret. Det går omlag ti minutter med den absolutte stillhet før jeg er på garantert skuddhold. Jeg løfter haglen rolig opp og retter den mot skarven oppå staken, den støkkes og får en salve knall nummer tre servert på beste måte noen meter til sides for staken. Noen få tak med åren og den blir reddet i fra det kalde vannet. Setter så kursen inn mot naustet med et stort glis om munnen. For en dag!!

 

Merk: Jeg kunne skutt denne skarven mens den satt oppå staken, men å skyte på sjømerker er straffbart. Av den grunn MÅ man støkke fuglen slik at den tar til vingene vekk i fra staken før man skyter. Det ville vel ei heller smakt særlig godt å forårsake at noen går på grunn nettopp fordi du har skutt i stykker et sjømerke. Vis respekt for sjømerkene :D

Link to comment
Share on other sites

Godt gjort å komme på haglehold på en skarv slik, og godt gjort å skyte den i flukt fra kajakken. Jeg har aldri kommet innpå slik. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd så mange ganger heller, rifle er liksom mer min greie. Men noen er det, og det går aldri :oops:

 

Men dette med å skyte på sjømerker? Slike staker er jo som regel stål tvers igjennom og ikke annet enn stål, og tåler vel et hagl eller 4? De med lykter og glass og solceller skjønner vel alle at man ikke skal skyte på...

 

Jeg har uansett skutt en hel del fugl av ulike sorter fra slike jernstaker, men da skyter jeg jo på fuglen, og ikke på staken :wink: Eller?

Er dette altså ikke lov?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er eneste måten jeg har funnet som funker for å komme innpå sittende skarv med hagle. Holde baugen unna og late som om skarven er helt uinteressant for meg. Bare en liten beveglese med en åre eller det å snu litt på hodet er nok til at de støkkes på 100 meter. Jeg tror det er en sammenheng mellom null bevegelse i fra min side og at været bruker lang tid på å drifte meg innpå, fuglen blir vandt til at jeg er en "død ting" som kommer rekende.

 

Her i vest har de aller fleste sjømerkene fått refleks på toppen i enten rødt eller grønt og da bør man ikke skyte på dem. Mange staker har også veiviseren på toppen sammenføyd i treverk og dem og vil nok ta skade av en haggelskur. Så beste er nok å la være.

 

Er selvfølgelig lov å skyte på fugl med rifle, det gjør jo jeg og.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn

Jeg bor rett vest for deg og antar at fuglen smaker nokså likt.....

Tran er vel ikke helt presist,men jeg vet godt hva du mener!

Sjøfugl,sel og hval smaker litt hav.

Før i verden åt vi mye spyder,som lomvien heter her.

Den er uten tvil favoritten blandt de dykkende sjøfugl.Håper

bestanden tar seg opp så vi kan jakte den,men det skjer neppe

så lenge tobis og lodde fiskes ned for å bli laksemat.

Skarv og ærfugl synes jeg blir litt for mektig,men metoden

er den samme.

Du gjør det likt med et lite unntak.

Skjær fuglen i 4 eller 6 biter og legg den i eddikvann en times tid.

Slå av vannet og gi den et godt oppkok i nytt eddikvann.

Dette får ut mye blod med bitter smak.

Slå av vannet og skyll av fugjen.

Surr den lett i smør uten å brune.

Kok den i halvannen time med en boks lettrømme og melk

samt ti skiver ekte geitost.Jevn sausen med vann og mel ristet

sammen i et syltetøyglass.

Tror det vil slå an.

Hydrox

Takk for at du slår et slag for de kjære sjømerkene.De er viktige

både som hjelpemidler og kulturhistorie.

En slik peker av sammenføyde bord heter forresten en "krekse"

og lages neppe lenger, så ikke skyt dem i filler folkens.... :)

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å bare steke dem som biff, og steke en masse løk til? Funka fint for meg (skarv), med potet og tyttebær. Om du får det ned i famlien er ei anna sak, de har gjerne bestemt seg på bakgrunn av helt andre ting enn smaken.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

 

Jakter fra en Seabird Discovery, bred og stødig kajakk. La ut bilde på galleriet, men får ikke til å legge det ut her...?

Uansett, anskaffet kajakken først i sommer, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke har begynt med dette før. Har jaktet i 23 år, men først nå fra kajakk, Kjempemorro!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

God kveld godtfolk!

Jeg er I kategorien som har jaktet en del fra holmer og skjær med en kombinert padleåre/brekkjern/balltre (les remington 870).

 

På julaften hadde familien gått sammen å kjøpt en seabird ranchero 12 til meg og I romjulen ble tørrdrakt og diverse annet sikkerhetsutstyr innkjøpt.

 

Nå har det seg sånn at sist jeg satt I en kajakk var jeg snaue 14 år gammel gutt og det er også noen kilo og erfaringer siden..

 

Så mitt spørsmål rett ut er: er det noen I Østfold traktene som har lyst til å bli med meg på tur I godvær fremover? Jeg er selv bosatt på Kråkerøy med kort vei til hvalers vakre skjærgård hvor jeg stort sett kjenner hver krik og krok fra Herføl til kråkerøyholmene. Er født og oppvokst på sjøen men har 0 erfaring med jakt fra kajakk så hadde håpet at det var noen der ute som ville dele sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Ja godtfolk, nå er det bare 4 dager igjen til første del av årets sesong starter!! Krysser fingrene for at torsdag ettermiddag byr på flatt vann og masse stokkender gjemt I kriker og kroker!

Det har blitt noen fine øvningsturer I vår og sommer. Fiskestanga har vært eneste følge så langt men I dag begynner montering av holder for hagla. Ettersom rancheroen har en enorm sittebrønn er jeg avhengig av å finne en løsning med kolben mellom beina og børsa over kanten pekende fremover og opp. Når jeg har på sprayhooden når jeg ikke frem til enden av åpningen så løsningen blir å padle uten den, men I tørrdrakt og vest. Rancheroen oppleves som en svært lettpadlet stabil kajakk som man ikke drar på langtur med da den ikke oppnår noe særlig hastighet. Har fått prøvd den I bølgene etter konger av hekkbølger men selv om jeg ble nervøs gikk det helt fint. Så nå gyver man løs!

 

Er det flere som gleder seg?

Link to comment
Share on other sites

+1

Men må nok vente til 1.Okt. da det er Ærfugl som står på listen min.

Selv padler jeg en Hasle Excursion 500, erfaringsmessig meget god til formålet.

I kajakk bruker jeg en 870 med 21" løp, denne får jeg plass til oppi cockpit, og legger klar mot kanten når jeg ser fugl.

Åre og hagle er naturligvis festet til kajakken om uhellet skulle være ute :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åre og hagle er naturligvis festet til kajakken om uhellet skulle være ute

Jeg har jaktet littegrann fra kajakk, mer fra robåt, padla litt med hagle, tenkt en hel del på det å skyte fra kajakk, padler jo litt og har padlet noen år så vet hva det går ut på. Jeg klarer ikke å finne en løsning på det å ha ei ladd hagle på dekk i en kajakk, langt mindre å slippe åra og peive med nevnte hagle, uten å komme i konflikt med mine egne "regler" om sikker våpenhåndtering.

Hagla må nødvendigvis gå i et rør på fordekket, ligge på fordekket, gå under strikkene på fordekket, eller noe sånt. Og da finner jeg risikoen for å "peke seg ut", rett og slett for stor.

Tau i hagla er nå en ting (temmelig selvsagt), men da risikerer jeg altså å være i vannet, med ei ladd hagle, i skvalp og sjø, som jeg ikke vet hvor peker, osv...

Hvordan løser dere egentlig dette?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...