Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

dette er ikke tråden for deg som jakter kajakker.... Om du derimot jakter fra kajakk er dette tråden for deg.

 

Jakt fra kajakk har lange tradisjoner i andre deler av verden. Mest kjent er nok eskimoene, som nok er de som drevet med dette lengst. I vårt hjørne av verden er det gjerne danskenes kravlejagt fra spesialbygde farkoster som roes eller padles liggende og britenes puntguns og andre særheter som er mest kjent blandt de uinvidde. I denne tråden hadde jeg tenkt å fokusere på den langt enklere og mye mindre spesialiserte kajakjakten der man tar en helt alminnelig (havgående) kajakk og en helt normal hagle og setter i vei.

 

Sikkerhet:

Å plaske rundt i ett lite eggeskall med omtrent samme mål som en litt mangelfull tømmerstokk, i den mest værharde tiden av året, i kaldt vann og med ett skarpladd våpen krever litt ekstra. Først og fremst er det det kalde vannet som er utfordringen, havner du uti uten å ha forberedt deg er det raskt kveldsnytt og kroken på døra. Men det er mange andre utfordringer også, som muligheten til å skyte deg selv i foten, miste åra, skyte deg selv i magen, ikke orke å padle hjem, bli påkjørt av andre båter, ikke finne veien hjem i mørket osv...

 

Termisk beskyttelse: Kaldt vann er som nevnt den største utfordringen. Den tradisjonelle løsningen på dette er eskimorulle, det kan ikke jeg og jeg tror de færreste (?) hobbypadlere behersker rulle såpass bra at den er å regne som en sikkerhet. Kan du rulle så flott, men kan du den ikke så gå for en av reserveløsningene:

 

Våtdrakt: Det er ikke store drakten du trenger for å ha en 1/2 time eller noe sånnt med relativt komfortabel tid til rådighet til å buksert kajakken iland på nærmeste skjær eller øst den tom og klatret oppi igjen før du kommer på land og skifter til tørre klær. En "Europris-våtdrakt" på 3-4mm kombinert med vanlige klær er kanskje litt i minste laget men helt klart bedre enn ingenting. Særlig om du må kapitulere og ligge å vente på helikopter/redningsskøyte.

 

Skal du gå til innkjøp av en mer spesialisert drakt er nok 5-6mm neopren, gode sko og passform som tillater padling det man bør se etter. Uten å ha prøvd de tror jeg typiske "UVjakt-drakter" burde være dugelige.

 

Tørrdrakt: Det beste er selvsagt en skikkelig seile- eller padle-tørrdrakt i solid og fleksibeltmateriale, men det meste med god passform duger utmerket. Selv bruker jeg en 10 år gammel 6mm dykkerdrakt og det fungerer aldeles utmeket. Menn pass på at drakten ikke hemmer padlebevegelsene.

 

Uansett om du bruker tørr- eller våtdrakt bør du ha en skikkelig neoprenhette til drakten. Denne trenger du ikke ha på hele tiden, men ha den lett tilgjengelig slik at du kan ta den på om du tror du blir værende i vannet en stund. Det er utrolig hvor mye varme man slipper å miste med en god hette.

 

Å komme opp i kajakken igjen: Her du prøve ut litt selv i skjermet vann for å finne ut hvordan. Dette er rett og slett en av de tingene man ikke lærer over internett. Hovedprinsippet er å øse kajkken tom for vann og så krabbe ombord fra enden av kajakken. Detaljene kommer nesten kun ved å prøve, gjerne under kyndig instruksjon.

 

Å ikke bli kjørt ned: Kajakker er på sjøen betegnet som "små fartøy". Hvordan "små fartøy" skal forholde seg til omverdenen er det sjøveisreglenes Regel 43 som beskriver:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Du skal altså enkelt og greit holde deg unna alt som er større enn deg, men selv om ingen har noen vikeplikt for deg kan det godt hende de er hensynsfulle og fornuftige båtførere likevel. Så å gjøre seg synlig er ingen dårlig idè. Fargerik flytevestvest og signalfarget kajakk er de enkleste forholdsreglene i dagslys. I mørket er det en rundtlysende hvit lanterne som gjelder, evt. bare en lommelykt som du lyser mot båter du ser/hører. Å bruke en strobe er veldig fristende og populert i noen miljøer, men er hverken lov eller nødvendighvis så lurt. En slik strobe kan lett forveksles med en lysbøye eller en fyrlykt, med de problemer dette kan medføre for annen trafikk på sjøen, en strobe vil og lett ødelegge nattsynet ditt og dermed bidra til at det ikke er så lett for deg å oppdage andre båter i tide.

 

 

Våpenhåndtering:

Å sitte på rumpa på ett gyngende underlag er langt fra noen optimal utgangsstilling for enkel og sikker våpenbehandling. Likevel er det bare noen få tilpasninger som må til for å redusere risikoen til nær fraværende. Det første er hvor skal du ha hagla? Bruker du spruttrekk gir det seg selv at våpenet må ligge på dekk, og gjerne i en egen festeanordning. Bruker du ikke spruttrekk har du også muligheten til å ha hagla helt eller delvis nede i kajakken. Velger du å ha haglen nede i kajakken åpner du døren for noen ekle vådeskuddsmuligheter.

 

Først kan det kanskje virke fristende å stikke løpet ned i kajakken og med kolben stikkende ut av kajakken omtrent ved høyre hofte, men da vil den skarpe enden peke på tærne dine og mot bunnen av kajakken. Nå skal ikke haglen være ladd når den ligger her, sier du kanskje, og det er helt riktig. Men uhell og hjerneløshet forekommer oftere en man vil innrømme og alle vådeskuddsepisoder er farligst i tynne enden av våpenet, så hvorfor ikke bare unngå muligheten?

 

Deretter kommer å putte haglen med kolben først ned i sittebrønnen, og det kan være en fornuftig løsning forutsatt EN viktig detalj: At haglen er så lang at det er fysisk umulig å peke munningen mot magen din når du sitter slik :!: Hvorfor trenger vi vel ikke å gå nærmere inn på?

 

Jeg pleier å ha haglen (en "goosegun" med omtrent en meter langt løp) med kolben ned mellom tærne, da ligger løpet over venstre hofte og rekker ca 30cm ut bak ryggen min så å skyte meg selv er så godt som umulig. Denne er også så lang at om jeg sklle være så dum å fyre av ett lavt skudd mot baugen av kajakken rekker løpet lengre enn føttene mine, så også der er jeg sikret mot den værste idiotien (som om det ikke hadde vært ille nok å lage hull i baugen)

 

Dette bringer oss over på det neste problemet: når er våpenet ladd og hvilken vei skal det peke da? Jeg pleier å lade og lukke haglen omtrent når jeg kommer 2-300 meter ut fra brygga (fordi den skarpe enden peker ut bakover) og plukker patonene ut igjen når baugen treffer sanden på stranda. I mellomtden er den faktisk ladd hele tiden (hvis ikke jeg møter noen, da går selvsagt patronene ut før vi kommer for nær hverandre), og sikkerheten kommer av ståldisiplin på hvor løpet peker. Å ikke peke på seg selv eller folk rundt deg kommer stort sett av gode avner fra all annen våpenhåndtering, så det går stort sett greit på sjøen og. Å ikke peke løpet på kajakken, kan derimot være litt uvant for mange. "45grader ned og fremover" er nemlig ingen sikker rettning når du sitter i kajakk, for da peker du munningen på baugen og på dine egne tær (om ikke løpet er uvanlig langt)... Sikker retning er alltid rett opp (f.eks med kolben omtrent ved siden av pungen og løpet opp forbi øret), og når du padler alene: 90 grader til siden. Andre sikkre retninger må man nesten finne ut selv fra gang til gang, basert på hvor du padler, hvordan du oppbevarer haglen etc.

 

(....her kommer mer...)

 

Utrustningen:

Først og fremst kajakken, da jeg ikke tror så veldig mange vil begynne med kajakkpadling kun for å jakte, men at dette heller er en følge av at man allere er både padler og jeger og ønsker kombinere, går jeg ikke videre inn på valget av kajakk. Utover at det vel er en fordel at en kajakk som skal brukes i oktober i yttre skjærgård bør takle litt sjø og vind.

 

Haglen bindes til båten. Selv har jeg hvertfall 20 ganger heist haglen tilbake ombord etter sikkringssnoren. En sikerhetssnor på geværet er altså strengt nødvendig. Denne bør/må festes slik at haglen kommer opp av sjøen igjen med kolben først. Både sikkerhetsmessig og (kenskje spesielt) mentalt er det lite ønskelig at det er den skarpe enden som peker deg rett i fjeset når du heiser våpenet tilbake ombord..... Videre bør haglen enten være av en sort (rustfri?) som tåler salt og vann og misshandling, eller av den sorten du ikke bryr deg om at blir stygg og slitt.

 

Patronene bør holdes tørre. Jeg har valgt å løse dette ved å ha patronene i ett marmeladespann av blikk med ett tett plastlokk, oppi det ligger patronene innimellom en 2-3-4 "ark" med tørkepapir for å fange opp de få dråpene som uansett havner her. Litt om hva slags patroner kommer under "jakttaktikk"

 

Kompass, kunne kanskje stått under sikkerhet, men det havnet nå her. På høsten kan det av og til komme ganske tett og kjip tåke. 20 -30 meter sikt eller dårligere er ikke veldig uvanlig. Å skulle navigere i slikt er ikke lett, og uten kompass (eller gps) så godt som umulig. På kvelden blir det gjerne mørkt og også da kan ett kompass være nyttig. Noen kajakker har fastmontert kompass, og dette er nok det enkleste og beste, men ett helt vanlig orienteringskompass i en egnet lomme fungerer også utmerket. Som overalt ellers må du selvsagt lære deg å bruke kompasset før du virkelig trenger det....

 

(...også her kommer mer...)

 

Våpenstell:

Saltvann og våpen er en elendig kombinasjon. Du er så godt som garantert rust, og antakelig også ganske mye rust. I tillegg er vanlige våpenvedlikeholdsremedier elendige på å fjerne salt. Tar du en vanlig puss etter en runde med kajakken og hagla er det gode sjangser for at du får en dyr og ubehagelig overraskelse når du åpener våpenskapet på nytt om en uke eller 5 (har prøvd det ja.... :oops: ). Trikset her er varmt (eller allerhelst kokende) vann, og masse av det, når du kommer hjem deler du haglen i plast/tre og metall og så setter du alt av stål i dusjen. Først kan man gjerne ta en grundig skyll med lunket vann, men til avsluttning bør du helle rikelig med kokende vann over alle deler av våpenets ståldeler. Da slipper du nemlig å tørke ut vann av alle krinkler og kroker siden dette damper bort av seg selv. Etter dette er det bare å pusse på vanlig vis.

 

Rustbeskyttelse:

Her er det mange muligheter. Er du forsiktig, og gjerne ikke er ute så lenge av gangen, holder det gjerne med puss som nevnt over og litt ekstra olje. En liten oppgradering fra dette er å spraye de delene som skjules av plast/treverk (og ikke er bevegelige) med Tectyl eller lignende, da går pussen som en lek og de værste rustangrepene kan unngåes. Men nesten uansett hvor forsiktig man er vil det nå og da bli litt rust og etterhvert er det gjerne ikke en gang antydning til blånering og den originale finish igjen på våpenet. Løsningen blir da Durcoat eller noe tilsvarende på alle de store delene. Tilbake står alle små fjerer, skruer, løpsvelgere og slikt, disse må man bare behandle som best man kan med varmtvann og olje. Med god pleie vil de nok kunne vare rimelig lenge, men uansett hva man gjør vil ett våpen brukt på kajakkjakt slites og eldes fortere enn ett som kun brukes til fasanjakt i finvær.

 

Jakttaktikk:

"Smygjakt" -Min favorit. Enkelt forklart padler man rundt til man ser en fugl eller to i horisonten eller inne i en bukt, så må man posisjonere seg slik at man kan komme inn på fuglene uten at disse skjønner at det er fare på ferde før det er for sent. Siden det (stort sett) er sjøfugl man jakter, så utnytter man disse fuglenes mangelfulle flygeferdigheter. Store og feite ærfugl, svartender, haveller og skarv må nemlig ha en ganske høy hastighet for å klare å lette fra vannet, derfor disse fuglene lette mot vinden og de trenger en 5-15m "rullebane" for å løpe i gang i tillegg flyr de kun helt rett frem de første 20-30 meteren av flukten. Dette gir kajakkjegeren den store fordelen at om h*n har plassert kajakken korrekt vil fuglene være nødt til å pasere fryktelig nærme (og forhåpentligvis innen skuddhold). Best er det om både vind og en lav novembersol kommer fra samme retning, da er forholdene ideelle for at du skal kunne komme på perfekt hold (eller til og med for nært, husk isåfall å sikt på hodet.....)

 

Ærfugl og svartender er det jeg jakter helst, så vi konsentrerer oss om de her. Når fuglene er oppdaget er første bud å ikke skremme de før planen er klar. Det er først og fremst tre ting som skremmer sjøfugl; 1: baugen rett mot fuglen. 2: for mye vifting med åre og armer og 3: du er for nærme. Nummer 3 kan du ikke gjøre stort med (unntatt å skyte, om for nærme også var nærme nok :twisted: ), Nummer 2 er relativt lett å holde styr på, hvertfall etter litt trening. Og nummer 1 er den store utfordringen, det er her valget av rute inn mot fuglene avgjør. Den idèelle ansmygning (om det kan kalles "smyge" når man sitter i en knallgul kajakk som er synlig på 3km avstand :lol: ) er den der fuglene kan lett padle unna uten at de føler seg helt fanget. Det koster masse slit og energi å lette for en sjøfugl, så dette vil de ungå i det lengste. Du må derfor, så langt det lar seg gjøre, redusere avstanden mellom deg og fuglen(e) uten at disse ser noe behov for å gjøre noe annet en å svømme bedagelig unna (siden det er dette fuglen helst vil gjøre). For å bruke en velslitt klisje: "tenk som ditt bytte"! Tenk hvordan fuglen vil oppfatte deg. Er du en angriper? En tømmerstokk? En litt nærgående og plagsom, men ufarlig, kajakkpadler? En skjitskummel idiot? Uansett, tålmodighet er din venn.

 

Er du så heldig at du får lurt fuglene til å dykke kan du selvsagt gjøre akkurat som du vil så lenge fuglen er under vann, utfordringen da er å gjette hvor fuglen kommer opp og å plassere seg innenfor skuddhold.

 

"Store flokker" -Når det begynner å bli kaldt i været og det går mot vinter vil særlig ærfuglen samle seg i store flokker. Disse flokkene kan bestå av hvertfall 1000 fugl og er gjerne plassert så langt ut mot havet det lar seg gjøre å komme uten at det blir for dypt for fuglenes matjakt. Ærfuglen spiser mest småkrabber, diverse kreps og blåskjell og ser ut til å foretrekke å plukke dette på dyp fra 0m til 5-6m dyp. Så innimellom de ytterste skjær eller på større grunntvannsomåder i åpent vann er vanlige steder for slike flokker. Å snike seg innpå en slik flokk uten å bli oppdaget er nærmest umulig, men på grunn av det store antallet fugler blir det gjerne noen skuddsjanser uansett. Taktikken er som alltid å bevege seg med vinden og første mulighet for skudd kommer gjerne når de mest skvettne fuglene letter og (forhåpentlig hvis) flyr forbi innen haglehold, neste mulighet er alle de fuglene som blir liggende igjen når hoveddelen av flokken har tatt til vingene. Disse er gjerne av den typen som heller dykker enn å fly, enten fordi de ikke kan annet (skadet eller for feite) eller helt vanlig fugl som bare har valgt denne måten å komme unna på. Disse fuglene vil nesten uten unntak ligge svært dypt i vannet, og kombinert med at det gjerne er mer bølger langt der ute på havet, bør man mye nærmere før skudd løsnes enn "vanlig". Ofte er det ikke annet enn hodet som stikker over vannet og de dykker lynkjapt, så jeg prøver å få de på 8-10 meter eller nærmere før jeg skyter. Det kan kanskje se og høres litt "grisete" ut, men alle spiselige deler ligger under vannflaten og det blir ganske skarp vinkel med vannlaten når man sitter lavt i en kajakk, så selv ikke en fulltreff med 36g #5 fra full trangboring trenger å bety ett eneste hagl i lår eller bryststykkene.

Når det svermer av fugl overalt kan det være lett å bli litt ivrig, det bør man prøve å unngå først og fremst fordi det kan være fristene å skyte på langt hold eller på fugl i tett flokk og andre ting vi vet vi ikke burde. Men også fordi det kan være lett å overse hvor langt det er hjem igjen når man sniker innpå en fugl som stadig dukker opp rett utenfor hold og stadig lenger ut på havet. Husk at siden du sniker innpå fuglene i medvind er det nødvendighvis motvind tilbake igjen.

 

 

Edit1: Formålet med tråden er å samle kunnskap og erfaringer, noe vil kanskje være sikker kunnskap som redigeres inn i 1.posten (bidragsytere blir sitert på høvelig vis), og annet er kanskje mer egnet som diskusjon der man ikke nødvendigvis ender med å bli enige. Uansett håper jeg ferske kajakkjegere kan komme til denne tråden både for å lese og for å stille spørsmål, mens de litt mer rutinerte kanskje kan bidra med sine erfaringer?

 

Edit2og5og7og8: noen små stavefeil

 

Edit3og4og6o9: Utvidet innholdet under "sikkerhet" og la til "våpenhåndtering" og utvidet "jakttaktikk", la til "rustbeskyttelse".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D

 

JEg gleder meg til fortsettelsen her - jeg er en av de som har både kajakk og hagle, men som ikke helt tør å padle i isvann med skarpladd våpen.

Såvidt jeg vet, har alle jeg kjenner som jakter fra kajakk har enten skutt seg selv, kajakken, eller veltet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

kamerat !

Jeg er en sånn raring som kjøpte kajakk bare fordi det må være mulig og dekke områder som jeg ellers ikke kommer til,

Tenker (tenkte) både på fluefiske i rolig elv og vann samt jakt i fjord og vann.

 

Erfaring så langt, kjøpte kajakk før ferien og som tenkt like enkelt og padle kajakk som og sitte på en tømmerstokk :(

Padla en del men har ennå ikke følt at jeg har balanse nok til verken fiskestang eller hagle.

 

Vurderer nyinnkjøp av kajakk (ikke nevnt dette ennå hjemme :P ) kompisen kjøpte akkurat fiske kajakk som han kan stå oppreist i :shock::shock: Det hadde vært noe det....

 

Så til noen som er mer glad i selve padlingen en jeg, Kajakk til salgs her ,,

 

Neste år derimot

 

Følger tråden med stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjempespennende tråd mS!

Har jakta litt fra grønlandskajakk men har lagt det på hylla noen år gunnet trøbbel med revmatisme. Er jo himla god trening å padle eller også, nå håper jeg på nye takter og bedring som etterfølges av gjenopptakelse av kajakkglede.

Har nok lite å tilføre men som et tips i starten kan det være ok å kombinere kajakken med jakt fra holmer og skjær. Den er fin å hente vilt med og lett å stikke bort så den ikke kan ses av fugl. Så kan man tilegne seg skyting fra kajakk etter hvert.

En god grunntrening kan være å sitte på bakken, deretter på en stokk og skyte leirduer; det er slettes ikke enkelt men hvert skudd som man kan lære av er kjekt å ta med seg før jakta starter.

Takker for initiativ og vil kose meg med tråden.

 

Begge tomler i været!

JJ

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd.

 

Har jaktet litt ender fra kajakk. Synes det fungerer fint. Perfekt å sitte på post i sivet og ta de som passerer på trekket. Eller padle rolig langs sivkanten. Man kommer nærme nok til at en rekker å legge ned åra og ta opp hagla når de vinger opp inne fra sivet. Veldig fint å alltid få tak i dem igjen fort, padler bare rundt å plukker de opp med en gang.

 

Har en camofarget jakt og fiskekajakk som heter Dagger Delta.

http://www.kajakkogfjell.com/Paagaaende_jobber/Produktsider/Kajakk/hav_kajakk/dagger-kajakk.htm

 

Veldig fin å fiske fra. Stødig nok å fluefiske fra i alle retninger. Ikke noe problem med hagleskudd heller.

 

Skal følge med på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jakter fra Hasle Expedition selv, en stødig kajakk med bra væregenskaper. Foreløpig har jeg ikke skutt hverken kajakken eller meg selv, eller veltet. Men det har helt klart med respekt for forholdene å gjøre. Jeg mener pumpehagle er perfekt til denne typen jakt. De første gangene jaktet jeg med ett skudd i magasinet og tomt kammer. Når jeg fikk skuddsjangs var ikke ladegrep noe problem, og ingenting er sikrere enn tomt kammer. Jeg bruker også sikkerhetssnor på børsa, og har hatt god bruk for den. Jakter også med salongrifle fra kajakken, og har hatt god erfaring med å spraye løpet utvendig med litt seig olje før jeg pakker det inn i gladpack :oops: Funker forbausende bra, men naturligvis er puss etter jakt et stort tema uansett. Børsa blir stygg! Ikke noe problem for meg, men det betyr at det er en hel del våpen jeg overhodet ikke vurderer til kajakkjakt.

Jeg har alltid med skift i vanntett skott, og oppbevarer patroner i vanlig patronbelte under sprutskjørtet. Det er ofte ikke godt nok, patronene bærer preg av det etter noen få turer.

Av sikkerhetsutstyr har jeg årepose, pumpe, sikkerhetsline i åra, mobil i vanntett etui og hodelykt. vurderer signalpistol. Det viktigste sikkerhetsutstyret er værmeldingen, jeg har kraftig ydmykhet ovenfor sjøen. Jeg padler hele året, men etter forholdene. skyting bør ikke skje i skarp vinkel ut fra baugen, rekylen kan oppleves som spennende når båten gjør et vipp! kombinert med en usett bølge kan det sikkert bli fuktig...

Link to comment
Share on other sites

Ser en del er redd for å velte, det skjer egentlig veldig skjelden (jeg har bare veltet en gang på 15 år med padling, pluss en masse ganger med vilje da men de teller vel ikke) men er av de tingene man må ha en løsning på (sånn at du ikke dør den ene gangen det skjer).

 

Det er egentlig bare to måter å løse problemet på:

1) Stålkontroll på eskimorulle (dvs. du kommer opp igjen 99 av 99 ganger).

2) Påkledningen tillater deg å ligge i vannet en stund mens du fikser problemet.

 

Selv padler jeg så og si alltid uten spruttrekk og eskimorulle får jeg uansett til sånn ca 1 av 1790 ganger, så jeg har valgt å padle i tørrdrakt (6mm neopren dykkerdrakt) og å trene på å klatre opp i kajakken igjen fra vannet. I den drakten kan jeg fint holde det gående i 2-3-4 timer i skikkelig kaldt vann, så jeg har goood tid til å løse problemer (øse kajakken og klatre oppi igjen). Skal jeg ut i skikkelig kjipt vær, eller spesielt langt ut, pleier jeg å å ha med svømmeføtter slik at så lenge land er innenfor 3-400 meter skulle jeg greie å få slept kajakken med meg dit og om jeg lar kajakken gå burde ikke en kilometer eller 2 være noe stort problem (i medvind) om det skulle vise seg umulig å komme oppi kajakken igjen. I en slik situasjon ville det nok være best å ringe etter assistanse, men stoler ikke helt på mobildekningen 0,1cm over havflaten. Padler man sammen med andre har man selvfølgelig flere muligheter, da særlig innen det å få tømt kajakken for vann og å komme oppi denne igjen.

 

Nå høres dette kanskje veldig alvorlig å vanskelig ut, men egentlig kan det kortes ned til: bruk våtdrakt eller tørrdrakt og tren på å komme oppi kajakken igjen av og til. Så er du sikkret ganske greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri satt stussen nedi en Kajak, men syns det ser spennende ut! Så lysten til å prøve er der!

Jeg bor like ved Øyeren, der er det mulig å ta et eget jegerprøve kurs for å kunne jakte i Nordre Øyeren Naturreservat...mye regler, men også mye fugl.

For å jakte der er det ikke nødvendig å tilbakelegge noen større avstander, så jeg lurer på å investere i denne http://www.cabelas.com/fryprod-0/product--Freedom-Hawk-Freedom-12-Fishing-Kayak--701690.uts.shtml med tid og stunder. Bøylen som står opp skal kunne legges ned ganske enkelt, hvis ikke kan det bli litt problemer med svingen på hagla...

 

Kommentarer eller erfaringer?

 

De har den på Villmarksbutikken på Jessheim. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe den nå, men om noen skulle ha det så skulle de kunne gi en god pris på denne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har børsa liggende i en hjemmelaget vogge betående av en plankebit på ca 50cm. i den har jeg skrudd fast 4 stumper av rundstokk slik at de klemmer børsa over og under kolbehalsen og over og under løpet rett framfor forskjeftet. Jeg la børsa på planken, markerte med tusj og borret og skrudde fast med litt trange toleranser. Denne vogga fester jeg under strikkene på framdekket og legger børsa oppi. der sitter den forbausende godt, og er lett å få tak i. Løpet kan aldri få pekt på egne ben, og i og med at munningen peker fremover har jeg alltid kontroll på hva som er foran den. Kommer noen i nærheten er forskjeftet lett tilgjengelig slik at jeg kan åpne sluttstykket uten å ta opp våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter fra en knallgul plastkajakk,og er storfornøyd med det. Hmmm, har vel lagt ut noen bilder... Her er ett:

normal_kajakkjakt.jpeg

Jeg har en deckbag, og stikker hagla ut nder strikken i den. Peker alltid opp og frem altså.

Jeg har gått rundt en gang, da jeg skulle plukke opp en skutt ærfugl. Jeg jakter alltid med padledrakt (tørrdrakt) så da er det jo bare å riste av seg vannet og fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Knallgul kajakk ja, høres kanskje ikke så bruklig ut på jakt, men har ingen dårlige erfarnger med det jeg heller.

s6kw1y.jpg

Og tørrdrakt er selvsagt smart.

 

Men hvordan fungerer det egentlig med så mye "ræl" på dekket? Synes det gjerne bremser nok i motsjø med en ærfugl på tvers der framme, men det er vel litt avhengig av baugens utforming.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!

 

Jeg har en RTM Brio-kajakk som jeg jaktet noen turer med i fjor.

19_1210601264624.jpg

Den er stø som fjell og er praktisk å oppbevare vilt m.v. i, men er nokså treg å padle og uten spruttrekk bli det etterhvert endel vannsprut fra årene inni båten. I år jaktet jeg derfor fra en en Essence havkajakk. Den er mye raskere og bedre egnet til turbruk, men rankere og mer ustø og krever følgelig mer av padleren.

PA155391.JPG

Jeg har ikke våt- eller tørrdrakt, men padlet med lett tøy og ull underst, i tillegg til å ha ekstra skift i tørt kammer. Av sikkerhetsutsyr har jeg pumpe, fløyte, vanntett telefon, årepose, åresnor og selvsagt snor på børsa. Alt det er svært viktig. Men det viktigste for sikkerheten er å holde seg nærme land. Selv for en øvet padler er det ingen enkel sak å komme seg oppi en kajakk etter velt, spesielt ikke en som har ror. Dersom man er i svømmeavstand fra land er ofte raskere og sikrere å svømme inn for å tømme båten før man setter kursen hjemover. Husk bare at svømmeavstand med tøy på i kaldt oktoberhav er mye kortere enn med badebukse om sommeren.

 

En annen viktig sikkerhetsfaktor er å være to kajakker. Det stiller strengere krav til skytesikkerheten, men gjør at man kan bevege seg litt lenger ut på havet enn om man er alene. Kameratredning er lettere å få til enn egenredning.

 

Jeg gikk rundt i Kragerøskjærgården i høstferien - jeg dro et skudd mot en ærfugl litt for langt, og rakk kun å tenke "treff" før jeg lå i vannet. Jeg var et stykke utpå, men vi var heldigvis to slik at jeg kunne svømme til land mens jeg holdt i hans kajakk og dro min egen. Det var en skremmende opplevelse å kjenne hvor raskt musklene stivnet i det kalde vannet. Alene hadde det neppe gått bra. I land pumpet jeg kajakken, skiftet til tørt tøy, plukket opp fuglen som hadde drevet etter oss og padlet hjem for å stå i dusjen en times tid.

 

Til neste år blir det drakt, og flottører til å øke stabiliteten. Er det noen som har prøvd slike og har noen å anbefale?

 

Haglen jeg bruker er en 870 pumpehagle, med duracoat. Når jeg padler er kolben mellom bena og løpet ligger i et rør som er en brusflaske uten topp og bunn. (Ikke på bildet) Da er det nokså enkelt å dra ta den opp for skudd. Åren er festet i snor slik at jeg kan slippe den rett i vannet om det haster, men vanligvis er det tid nok til å legge den over fanget før skudd.

Link to comment
Share on other sites

Og tørrdrakt er selvsagt smart.

 

Men hvordan fungerer det egentlig med så mye "ræl" på dekket? Synes det gjerne bremser nok i motsjø med en ærfugl på tvers der framme, men det er vel litt avhengig av baugens utforming.

 

Fikk tørrdrakt av min mor, som ikke likte at jeg jakter alene fra kajakken i vinterhalvåret... Glad for den ja!

Jeg har en Necky Narpa kajakk, og baugen er såpass høy at det blir lite bølger over dekket. Fungerer fint!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte kajakk i sommer. Riot Edge 12.5

Kjempe fornøyd med den men pga dårlig vær har jeg ikke fått jakta med den enda.

Da jeg kjøpte den tenkte jeg på dette med sikekrhet så jeg endte også opp med tørrdrakt. Med den geniale detaljen jeg savner på dykkerdrakta! Glidelås i skrittet!! grit når man må late vannet!!

 

Blir været fint i helgen får jeg prøve med en tur! Kjøpte også lite digitalt kamera som skulel være vanntett til 3 m. Burde tåle sjøsprøyt og en velt.

 

Jeg lagde haglestavid av sorte PE plastrør og litt rustfrie deler på jobb.

 

Jeg tror jeg bare mangler noen tynne neoprenhansker før jeg kan sette av gårde.

 

Flott tråd dette der jeg håper mange kan legge ut bilder av løsninger med hagleoppbevaring samt fangst ol

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dykkerhanskene mine, går fint det. Det finnes jo også tynne padlehansker med mansjett man trer over drakten, slk at man unngår å få vann i hanskene. Fleece lue er også bra, og gjerne et ekstra par i brønnen. Foret kjeledress i en vanntett pose er også lurt, dersom man ikke har eller stoler på tørrdrakta. Må man klare seg på en holme en natt på denne tiden av året er det lurt å ha noe å ta på seg...

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips om denne tråden og tenkte jeg kunne komme med noen tips til kajakker og utstyr.

Har mer enn 15 års erfaring med havpadling og 4 år i elv, så anser meg som en kompetent padler...

 

Bruker selv en Pyranha Orca til skjærgårdsjakt, det er en litt stutt havkajakk ,456cm og litt bred 60 cm. Ikke et første valg i dag, men den tåler alt å fungerer tilfredsstillende.

Av våpen bruker jeg en Benelli Nova, som ville vært første valg hvis jeg skulle velge i dag...

Siden jeg behersker eskimorulle, padler jeg med spruttrekk og har våpenet liggende i en "Y" fremme på kajakken og dekstrikken over kolben.

33u9z89.jpg

 

Ser en del legger ut linker og referer til kajakker jeg mener er helt ubrukelig til jakt i skjærgården, noen av de kan brukes til postjakt på innsjøer, men er ikke helt sikker på det heller...

Skal det padles mer enn et par kilometer før man snur bør bør man velge båter som er tiltenkt turpadling, lengden bør være minimum 4 - 4,5 meter og bredden under 63 cm, er du veldig nybegynner kan du kanskje utelukke de som er smalere enn 57 cm.

Her tenker de fleste nybegynnere at de må velge så bred som mulig for at den skal bli så stødig som mulig, det er forsåvidt riktig at en bred kajakk blir stødigere. Men utforming har minst like mye å si, en racerkajakk er det mest ustøe som finnes den er formet som en halvsirkel under og like lett å balansere som en badeball. Mens da en pionerjolle er helt flat i bunnen og stø som et fjell.

Så selv om en racerkajakk hadde vært 50% bredere ville de fleste veltet med en gang selv om den var bredere.

Så skal du som nybegynner se etter en litt stødig kajakk velg en som er smalere enn 63 cm, helst ned mot 57-60cm, og se etter at skroget har et flatt parti. Rundere skrog mer fart og mer ustø, flatere skrog mindre fart og mindre ustø velg et passende kompromiss. Velger du en for treg kajakk kommer du til å angre når du blir flinkere til å padle å tørr å dra lenger ut og i dårligere vær.

Hvorfor jeg liker smalere kajakker: når du sitter i kajakken skal du ha et naturlig grep på åra, finnes litt forskjellig preferanser her, men jeg liker å holde ca like bredt på åra som skulderbredden min. Og siden de fleste av oss ikke har en skulderbredde på over 2m, vil det resultere i at når man padler i en veldig bred kajakk vil du ende opp med et unaturlig bred grep og/eller slå hendene/åra i båten. Et for bredt grep vil ofte føre til vonde skuldre... I tillegg går smale kajakker fortere, eller du kan padle lenger før du bør gi deg.

 

Materiale: Til en kajakk til jakt for en nybegynner er rotasjonstøpte kajakker i "pionerplast" det beste valget. De tåler alt du tørr å utsette dem for! Du kan padle rett inn på et svaberg uten at båten tar skade, gjør de det med noe av glassfiber/kevlar ender du med skader, som du riktig nok kan reparer ganske enkelt. Plast er litt vanskeligere å reparer, men fult mulig, men er så godt som umulig å lage hull i. For vært år som har godt siden jeg kjøpte min første plast kajakk har de blitt stivere, lettere, bedre isolasjons egenskaper, bedre sol bestandighet og flere fargevalg.

 

Forslag til gode båter:

Et godt valg til en nybegynner kajakk som holder i mange år fremover og egner seg meget godt til skjærgårdsjakt er Hasle Excursion, Explorer og Expediton.

Et godt valg for en litt mer erfaren padler er Prijon Barracuda, den er noe ustø, men for en trent padler er dette ikke noe problem selv med skudd 90grader av båten.

 

Åre:

Her vil jeg ikke komme med et forslag da åra må føles god i hånda, hvor lang, om du skal ha høyre eller venstre åre, hvor mye vriding osv må man nesten finne ut selv. Men et par tips skal jeg komme med. Den første åra du kjøper kommer du helt sikkert til å bytte ut, derfor kan du kanskje velge en litt traust og solid åre til første gangs åre, en slags årens remington 870. Du kommer helt sikkert til å bruke åren til skyve ut deg og kajakk fra steiner og strender, så velg en som tåler litt juling.

Se deg ut en åre til ca 1000 kr som har et solid blad, glassfiber eller alu skaft og fargerike åreblad. Tror du fuglene ser det kan du male den ene siden av årebladet grått. Spør i butikken om du kan prøve 2-3 forskjellige årer å velg den som føles best.

I utgangspunktet er jeg motstander av snor i åra, dette fordi det er i veien for noen rulle tekniker og at det ser dumt ut, men under jakt kan det benyttes en line. Hvis dette gjørs bør den festes i vesten din på motsatt side av der du skyter, ellers er det fort at snora til hagla og åra leker med hverandre... selv bruker jeg ikke snor i åra, men hender jeg klippser den fast i en snor jeg har med en stor karabinkrok.

 

Vest:

Hvis du padler med en tørrdrakt til dykking kan du sløyfe vesten, men hvis du bruker en padledrakt eller våtdrakt anbefaler jeg å bruke en vest. Her gjelder det å styre unna alt som blåser seg opp selv, er til rafting, har krave eller går langt på nedsiden av brystkassa. Vesten bør være laget til kajakkpadling i litt dårlig vær eller elv, dette fordi de har litt mer oppdrift enn en vanlig tur vest, vi har gjerne lyst til å berge hagla eller har et ammobelte på oss når vi jakter. Og selv om det er dumt å prøve å berge hagle hvis ting går galt, har mennesker en egen evne til å tenke litt dumt når ting går galt og da er det litt dumt hvis dette skal drepe deg. Hvis du ikke har pupper kan det være lurt å velge en uten glidelås, de tåler salt dårlig og er en svakhet hvis noen skal løfte deg opp etter vesten.

 

 

Siden mS ikke sier så mye om jakt med flere kajakker kan jeg jo nevne litt om det, har jaktet endel sammen med en kamerat å har innarbeidet visse rutiner. Siden begge to er høyrehente og helst skyter i sektoren 30 grader til høyre og ut til 90grader venstre praktiserer vi stort sett at bare en som skyter og en som presser fuglen til venstre. Ofte blir den andre da liggende litt bak den andre.

162a6iu.jpg

Kammeret er tomt når jeg ligger bak han andre slik...

 

Eller så ligger vi ved siden av hverandre og da gjelder det å ha klar avtale på hvor man skal ligge og hvilken sektor man skal skyte.

Men opplever at man er omtrent like effektiv om bare en skyter avgangen, da får man itillegg muligheten til å ta bilder også...

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, nå begynner det å strømme inn med erfaringer og gode tips. Ser noen nevner hundepeiler i lomma, og det kan sikkert være kjekt for de som allerede har en slik. For oss andre kan telefunnummer 120, som bringer deg til nærmeste kystradiostasjon, være lurt å huske (eller legge inn på mobiltelefonen). Kystradiostasjonene kan rope opp båter i nærheten av deg, de kan koble inn Hovedredningsentralen, de kan kontate Redningsselskapet, formidle legeråd og mye annet. Det meste/alt av dette koster også kun tellerskritt. Har man en bærbar VHF-radio (med de maritime kanalene) kan man selvsagt bruke den til dette.

 

Angående vest og tørrdrakt/våtdrakt: Med en god drakt vil du selvsagt ikke ha behov for en vest, men en revnet tørrdrakt av skalltypen kan være litt slitsom å holde seg flytende i. Lovligheten av å ikke ha vest ombord kan vel og dikuteres, langt fra alle tørrdrakter er "godkjent flyteplagg" og møter du en riktig grinete politi/oppynsmann kan du nok teoretisk få 500,- i minus på kontoen om du kun har tørr/våtdrakten som flytehjelp.

Link to comment
Share on other sites

Her opp i fjorden er det ikke helt lov å bruke rifle så har aldri prøvd å ha med meg rifla, som forøvrig akkurat går nedi aktre lasterom med futteralet på. Men kan forestille meg at det er en spennende jaktform...

 

Glemte forresten å nevne spruttrekk: Når man velger spurt trekk kan man tenk på om man har tenkt til å lære seg rulle eller ikke, skal du lære deg å rulle anbefaler jeg å gå etter det trekket som sitter hardest på båten. Jeg kan løfte min kajakk på 24 kg etter trekket. Men har du ingen planer om å lære deg å rulle innenfor de neste 6 mnd kan man med fordel kjøpe et litt slappere og billigere trekk. Men styr unna alt som er laget av nylon, det holder ikke tett!! Velg et neopren trekk passer lommebok og kajakken din, et godt valg kan være level six, et billig og godt trekk beregnet for elv, men som egner seg utmerket til hav/skjærgård. Et slikt trekk sitter godt nok på til å rulle samtidig som det er enkelt å løsne, hvis du skulle få lyst til å svømme en tur...

 

Av utstyr jeg har med som ikke er jakt relatert pleier jeg ha med meg; lykt, mobil, spole med 12 meter 3mm snor, 1-2 bisselkroker, kompass, kniv og en fløyte. Alt pent klipset til en strikk i lomma på vesten, hvor jeg også har en zipbag med ammo

95yazl.jpg

Sorry for skjevt bilde..

 

Til å feste våpenet på dekk vet jeg om flere som sverger til de "sorte løpsklipsene" som finnes i diverse våpenskap. Fant dessverre ikke noe bilde nå men håper dere skjønner... De har da skrudd fast et slikt klips fremme på kajakken og bruker en strikk over kolben.

Link to comment
Share on other sites

Du halcyion, jeg har sett bilde av hvordan du har festet haglen din, og jeg skjønner ikke hvordan du får tak i den? Jeg stikker løpstuppen gjennom strikk på dekksbaggen, og har bare kolben liggende i fanget mitt. Dukker det opp noe er det bare å slippe åra, løfte hagla bak og opp og jeg er klar. Du må strekke deg langt frem for å få tak i hagla vel? Ikke skuddklar på en liten straks da vel?

på bildet her er dekksbaggen nesten mot kanten av brønnen, og ærfuglene ligger oppå spruttrekket

normal_kajakkjakt.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sniker meg nærmere fugl tar jeg hagla ut av strikken bak og trekker hagla ca 30cm bakover. Slik at kolben ligger over knærne og hælkappa nesten i magen. Da er jeg skudd klar på sekundet, men når den ligger fremme på dekket trenger jeg noen få sekunder ekstra. Men til gjengjeld sitter hagla såpass fast at jeg kan kante kajakken kraftig å padle i mye sjø uten at hagla går i vannet.

 

Edit:

Lite tillegg, når jeg bruker en "Y" fremme peker jeg aldri løpet mot tær/skrog. Når jeg flytter våpenet bakover trekker jeg det bare i "Y'en" og når jeg løfter det til skulderen og legger det ned igjen peker løpet automatisk over baugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

På gårsdagens lille kajakktur oppstå ett nytt problem: Ising

Ganske tykke kaker med is formet seg på fordekket, på åren og generellt overalt. Først og fremst går det utover stbiliteten (kajakken blir topptung og ustø) men det hjelper heller ikke på motstanden gjennom vann og bølger. Jeg løste problemet med å hakke løs på isen med åren, da forsvant isbelegget fra både fordekk og åreblad. Noen som har noen "smarte triks" for å unngå slikt? Smøre inn kajakken med fett så isen ikke fester seg f.eks??? (Ja, det åpenbare trikset for å unngå slik er å holde seg på land...)

Link to comment
Share on other sites

Så bra Tommy B!.

Det nest beste rådet jeg kan gi deg er å sause hagla godt inn med fett før du drar på tur, også inni. Og så rengjøre den godt etter turen. Jeg plerie å bruke vannkokeren, og spyler av hele dritten med en gang jeg har kommet hjem. IKKE la den stå med sjøvann på!!! Så på med olje igjen. Men det er klart, hagle som brukes på sjøen blir ofte rustrød, så ikke ta med deg bestefars stashagle der.

Det beste rådet, mener jeg, er å duracoate hagla.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis vil du ikke miste hagla i sjøen, men det kan jo skje. Vil tro du bare kan tømme vannet ut av hagla og fortsette jakten (kan være jeg tar feil). Iallefall er det første du bør gjøre når du kommer hjem: ta fra hverandre hagla, skylle den i masse vann og deretter helle kokvarmt vann over den. Deretter olje godt. God som ny!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner tråden her litt.

Tenkte jeg skulle jakte litt sjøfugl til høsten, kikka litt på denne:

http://www.padlespesialisten.no/product/565179/Feelfree_Moken-12-Fishing.html

 

Noen som har prøvd en slik, tenker på stabilitet, lett å komme ut og inn av etc?

Jeg veier 120kg så stabil farkost er viktig :wink:

 

Eller vil et mer klassisk valg ala Hasle exp være riktigere, skal også bruke den til rekreasjon året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si jeg har prøvd en slik, men den er mest sannsynlig både stabil og grei å komme inn og ut av. Hadde jeg vært deg hadde jeg allikevell ikke vært i tvil, og heller gått for expidition eller lignende ettersom det er en kajakk som garantert er mye lettere å padle, med tanke på bredden så blir det mye tyngre å skulle padle noen timer, og man har mer motstand i vannet. I tillegg så er jeg ganske sikker på at en "vanlig" kajakk er mye mer stabil på sjøen hvis det er litt skvulping, ettersom du da kan bruke benene til å stabilisere kajakken i bølgene.(du blir heller ikke bløt på bena) I tillegg så har du som regel to vanntette skott i en vanlig kajakk, så du kan ha med deg både rifle og tørt skift. En annen viktig faktor er ror. En kajakk uten ror er mye tyngre(synes nå ihvertfall jeg) å padle, særlig på jakt da man ofte svinger lydløst rundt skjær og holmer med haglen i hendene, noe man ikke kan uten ror. Er det strøm eller vind er det også tungt å padle en kajakk uten ror :?

Når du først skal legge penger i kajakk, ville jeg gått for en vanlig kajakk, jeg har ihvertfall ikke angret for jakt ifra kajakk er fantastisk! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tips for de som ønsker en veldig stødig og god kajakk. Ta en kikk på modellene til Current Designs, Storm (for de store), Squall (for de mindre) og Sirocco for de som vil ha senkekjøl i steden for pedaler og ror. Aktiv fritid selger disse.

 

Jeg har padla Current Designs Sirocco i mer enn 12-13 år og ennå ikke gått rundt. Har prøvd uttallige merker og modeller, men ennå ikke funnet noe jeg liker bedre enn den jeg har nå. Dette er en nyproduksjon av en legendarisk modell som het Gulfstream. Konstruktøren er Derek Huthcinson. Han lagde også flotte kajakker i firmaet P&H, bla Sirius, men disse er nesten samleobjekter i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg har denne: http://www.tahemarine.com/?module=Product&id=21 veldig fornøyd. Jeg pleide å leie og låne kajakker i mange år så jeg har padlet mye rart, men trolig mye billige greier...

Dette er uansett den beste kajakken jeg har prøvd, du får en helt annen fart i en glassfiberkajakk enn i de fleste PE kajakker.

 

En utfordring i kajakk er imidlertid å få rifla ned i pakkrommene.. Det er også mye vanskeligere å komme fort på land og fort uti igjen, i forhold til robåt - så jakt og skyting blir "med ryggen til" :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

DAGGER DELTA

 

Stødig, god kajakk med stor cockpit. Kajakken alle kommer lett inn og ut av. Kommer polstret sete, ryggstøtte, gummiluke og skott bak. En ideel kajakk til jakt/fiske eller bare en padletur for de som ønsker maksimal komfort og stabilitet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Knakende fin tråd. :D

Jeg har selv en Hasle Excursion 520 (i polyetylen), som jeg jakter fra. Stødig sak med god plass til jeger og utrustning. Verktøy er 870 i 12/89 med .223 som backup. (I stedet for duracoat bruker jeg rustoleum på mine våpen, billig og bra.) :winke1:

 

Lurer på om det er noen som har erfaring med kamuflering av kajakk? Male eller teipe?

Sikkert ikke helt umulig å male, men det hadde vært himla kult hvis det fins noe folie med vannmønster/farger som enkelt fester seg på polyetylen.

 

Jeg leker også med tanken på å postere med lokkefugl i vannet. Noen som har erfaringer med dette? :D

Link to comment
Share on other sites

I stedet for duracoat bruker jeg rustoleum på mine våpen, billig og bra.

 

Lurer på om det er noen som har erfaring med kamuflering av kajakk? Male eller teipe?

 

Rustoleum hva er det???

 

Camo som film for å legge på kajakken skulle la seg ordne, tenker da på bilreklame film som legges på biler.

Mange firmaer som sikkert kan ordne det, blant annet http://braks.no" target="_blank kan ordne dette, se under profilering, bare send ett bilde av mønsteret du vil ha på filmen så legger du filmen selv når du får den. Filmen kan du fjerne etterpå hvis du vil.

Link to comment
Share on other sites

Å kamuflere kajakken er nok ingen god ide om den skal brukes på sjøen. Jeg tror heller ikke det har mest for seg. Min er lyseblå med hvite spetter, og er altfor kamuflert som den er. Skulle jeg kjøpt i dag, ville det vært i en skrikende farge..

Om du har tenkt å postere etter ender kan det ha doe for seg med lokkfugl, og har du båten gjemt i sivet kan et overtrekk i sivkamo sikkert funke, men det gjør litt opprevet siv strødd utover dekkene også.. Til slik jakt foretrekker jeg ei jolle, det er lettere å tilbringe lang tid i ro i en slik syns jeg.

Kajakkjakt er aktiv jakt, og der ligger også hele gleden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rustoleum hva er det???

Camo som film for å legge på kajakken skulle la seg ordne, tenker da på...

 

Se der ja, får sjekke litt rundt. :D

Har ikke lyst til å tråkke noen på tærne her inne, men "Rust-Oleum - Hard Hat, Heat-Resistant" er en spraylakk som har lignende egenskaper som Duracoat. Rustbekytter, varmebestandig, slagfast osv. Kommer i nesten alle farger og gir en kjempebra finish. (mulig det er jeg som er god, men ferdig lakkerte komponentene ser fabrikkny ut) Vet ikke om det er bedre eller dårligere enn duracoat, men det gjør jobben. Du finner det hos for eksempel Albert E Olsen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å kamuflere kajakken er nok ingen god ide... Min er lyseblå med hvite spetter, og er altfor kamuflert som den er. Skulle jeg kjøpt i dag, ville det vært i en skrikende farge..- ...Kajakkjakt er aktiv jakt, og der ligger også hele gleden :smile:

 

Aner jeg at du hatt noen situasjoner pga din lyseblå med hvite? :D

kajakken kan gjerne være skrikende under, men ovenfra skal den bli usynlig. Og jeg er selvsagt enig at aktiv jakt er tingen, men man må tilpasse ut i fra terrenget. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er selvsagt enig at aktiv jakt er tingen, men man må tilpasse ut i fra terrenget

Og til halvplaneren som kjører over deg skal du si?

Min kajakk er knallgul oppå, og det holder ikke for å unngå å bli overrent - å kamuflere kajakken vil jeg si er helt enkelt livsfarlig. Som å gå rundt i trafikken om natta, svartkledd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg padler en Venture Easky 17 som er så knallgul som de kommer. Kan ikke si jeg har skremt noe vilt pga fargen som jeg kan huske. Kunne godt tenkt meg en selvlysende kajakk hvis det var å oppdrive. Bruker lightsticks som lanterner om kvelden/natten. Etter noen år i Redningsselskapet og et ikke lite antall utrykninger etter veltede kajakker har jeg fått all respekt for de som har fargerike kajakker, både over og under vann. Det samme gjelder bekledning på sjåføren. Det er ikke lett å se en kar i mørk jakke og en sort "drittøff" padlevest som dupper i overflaten.

 

Hvis man for en hver pris skal kamuflere kajakken så anbefaler jeg å lage et trekk som passer over dekket som kan brukes ved nødvendighet.

 

Ellers har jeg funnet ut at eskimorulle er kult, men ikke mulig med båten full av fugl, hagle (eventuelt rifle) og all den andre driten som er på dekk på min kajakk. Jeg bruker sprutrekk, men ikke tørrdrakt. En sommer for noen år siden trente jeg og en makker på å komme opp i båten etter velt. Etter å ha mestret grunnprinsippene fant vi ut at dette er helt uproblematisk. Trener nå litt på dette hvert år så jeg er sikker på at det sitter i ryggmargen. (blir ikke mye tid til tanker når alt er vått og kaldt og bølgene er mer enn høye nok).

 

Båten min er meget godt egnet til jakt og langtur. Anbefaler den til alle som veier litt. God oppdrift og lastemuligheter, solid og god både primær og sekundær stabilitet. Bruker for øvrig eskimoåre i mye vind. Anbefaler å prøve dette, nesten ikke vindfang i åra. Har den uansett alltid med som reserveåre.

 

Rifle eller hagle festes med strikk og fangsnor på dekk som med alt annet utstyr som befinner seg utenbords.

 

Legger ved et bilde av noen bevingede venner med meg i bakgrunnen. Håper flere legger inn bilder i denne tråden :)

 

P7060090.jpg

 

 

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

[...]kajakken kan gjerne være skrikende under, men ovenfra skal den bli usynlig.[...]

Hvorfor det? er du plaget med at fuglene ser deg for tidlig? Eller er det for å øke marinejeger-faktoren?

Er det det første så husk at fuglene ser deg hele tiden uansett, det som gjør at kajakkjakt fungerer er at fuglene ikke ser deg som en trussel (før det er for sent) og der er bevegelser og oppførsel viktigere enn farge. Er det det andre så får du selv vurdere "dritkul kajakkamuflasje" opp mot litt grunnleggende sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har padlet havkajakk i snart 20 år, jaktet en del fra kajakken. Min gamle Icefloe uten last, med sine rundt 50 cm bredde kan være litt nervøs i visse vinkler med skyting syntes jeg. Bruker en gammel baikalhagle. Den kajakken er rask og god når man kjør i den litt barlast, men kan kanppast anbefales til jaktkajakk primært! Jeg bruker ikke tørrdrakt, men jakke og spruttrekk, får til rullen 99 av 100 ggr..... men aldrig behøvt den på jakt, ellers sjelden utnom når man leker seg i bølger eller surf.

Men jeg har også en klepper sammenleggbar kajakk, 5,2 meter lang, tomanns. Den er helt perfekt, den fremre mannen er skytter, den bakre fokuserer helt på padling. Bred som pramm, 80cm. Jeg har også seilrigg til den, som jeg brukt noen ganger på jakt. Det er utrolig artig å seile inn på jakt. Jeg har fremst brukt den sammen med ungan som har en begynnende jaktinteresse, selv om jeg er glad i å skyte er det helt ok å være den som manøvrerer.

Må slå et slag for kleppern som kajakk generellt også, men enten hater man dem eller så elsker man dem i kajakk miljøet! Sterk pålitlig, enkel å sette sammen, håller i 40 år, litt treg vil noen si, og det er nok sant, men utrolig stødig, mulighet å seil eller ha en liten påhengsmotor på siden ( ikke til jakt da).

Vet ikke om norske marinejegerne bruker denne, men de svenske gjør det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...