Jump to content

Beste storviltkule i normalkaliber


sako.

Beste kule  

243 members have voted

  1. 1. Beste kule

    • Norma Oryx
      52
    • Swift A.Frame
      45
    • Nosler AccuBound
      40
    • Nosler Partition
      12
    • Hornady Interlock
      4
    • Rinho
      5
    • Woodleigh
      24
    • Swift Sirocco
      7
    • Andre,spesifiser
      54


Recommended Posts

Det evige spørsmål......

Jeg har brukt Oryx i 9,3`n, og A-frame i 6,5`n. Dette har fungert helt greit for meg, men et par kammerater har blitt negativt overrasket over Oryx i både 6,5 og 9,3.

Siste var ei hjortekolle som ble skutt på 93m med 6,5x55. Den hadde stått under samme tre i en time å beitet før han skjøt, ho tok en runde rundt treet før den la seg ned. Det var et bra skudd i bakkant av bogen, men fy som det så ut.....

Mye av samme erfaring gjorde en annen kammerat som skjøt ei elgku med 9,3.

Selv har jeg bare skutt en elg med Oryx i 9,3 og en hjortekalv med A-frame i 6,5, begge var pene slakt.

 

Umulig å trekke konklusjoner av disse fire erfaringene jeg nevner her, men jeg synes jeg lesere om fler og fler som synes Oryx gir uforholdsmessig blodslått kjøtt.

Så da hadde det vært nyttig å ta del i kammer folkets erfaring når det gjelder kule til norsk storviltjakt i normale utgangshastigheter 700-800ms.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg huket av for andre så vil jeg tilføye Barnes TSX. For min del 270 grs i .375 H&H

 

+1

 

Bruker 150grs TSX i .300 Win Mag. Selv med en utgangshastighet på nærmere 1000 m/s ser slaktene ut til å bli fine, og inntregningen er overraskende god. Skal nevnes at jeg kun har brukt denne kula i høst, og at 3 døde elger og ett rådyr ikke er stort å bygge opp påstander på. Har hatt gjennomskudd på alt jeg har skutt med den. Uansett har den fungert utmerket sålangt, jeg kommer ikke til å bytte kule med det første.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Woodleigh 140 GR i 6,5 x 55, å med gode resultat. Har felt noen hjorter med den, og fått greie slakt med den. i 375 H&H bruker jeg Barnes TSX 270 GR, men har ikke lagt ned dyr med den, så den har jeg ikke noe særlig erfaring med, bortsett fra at jeg har fått gode råd ang den fra andre med samme kaliber at den og A Swift er rå gode kuler. Men den Barnes TSX går veldig bra i min 375 da. Når jeg fikk rette ladninga lå alle hulla in inne i tiern.

Link to comment
Share on other sites

Stemte på "andre", Nova Grom tenke eg på. Kula er kopi Av Østerikiske Hirtenberger ABC. Halv homogen kule, ligner på Rhino, Bear claw, men ikkje bonded.

 

For meg, BESTE kula tatt pris i betraktning og. Har brukt denne no i kal. 7x57R, 8x57IS, 300win.mag og 308win og har xx antall fellingar, alt frå rådyr til elg. Har kun meget gode erfarigar. Gjennomskot, uansett vinkel, og lite gørr, reine sår.

 

Sakut ei kolle fredag med Nosler Partition 140grs, kal 270win....og fann ut at den kula skal ikkje i mitt løp meir, så lenge det er snakk om matvilt...gele, blodutrednigar osv. bogene såg ut som påkjørte av eit tog :evil: Hadde slik erfaring todelgare med NP, men tenkte å gi kula fleire sjanser..men..nei...

 

Så, får du tak i Grom og løpet ditt samler det....løp å kjøp meir, er min anbefaling

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt rundt 25 elg med Nosler partition i ei 30-06 rifle. Det er kun 5-6 av disse der slaktene har vært stygge. En kule som har gitt god presisjon i de fleste rifler jeg kjenner til. Rart ikke flere har stemt på denne.

 

Har også skutt noen elg med div. federal patroner og det skal jeg aldri mer gjøre. Dårlig kule, men pga dette har jeg fått avsmak på alt av federal.

 

Har også skutt et par elg med barnes x i dette kaliberet. Fine slakt, men jeg slet litt med presisjonsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Har også skutt et par elg med barnes x i dette kaliberet. Fine slakt, men jeg slet litt med presisjonsproblemer.
Var det den gamle "X", så var det ikke alle rifler som likte den. TSX og de andre med "riller" har ikke hatt de problemene enda, og jeg har ladd diverse kalibre.
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Oryx i 6,5 i flere år, skutt rev, rådyr og hjort med denne.

dyrene blir ofte stygge ved bogskudd, men det blir det vel uansett hvordan kule man bruker..

 

Har godt i innkjøp av Norma Nosler 9,0grams kule. Ladet til 850m/s. Fabrikkladet.

Så skal bli spennende å se hvordan denne fungerer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter haustens elgjakt er eg ikkje i tvil: eg vil ha ei kule som går gjennom dyret og gjev blodspor. Det betyr tunge, lodda kuler, eventuelt barnes txp. (Sjølv om eg enno er litt skeptisk etter nokre fall med vanle barnes x på nittitalet, der effekten var dårleg. 11,7 grams Woodleigh verka bra i kal 30-06, men skota gjekk ikkje gjennom vaksen elg.

 

Så det som me vurderer å lada med no, er:

 

- 6,5 x 55: 10,4 gram Woodleigh Weldcore (og ut med 10,1 gram Lapua Mega)

- 270 wsm: 11,7 gram Woodleigh Weldcore (og ut med 9,1 gram Accubond)

- 30-06: 13 gram Woodleigh ("magnum"),13 gram Accubond eller 14,2 gram Woodleigh Welcore RN

-300 win mag: samme som 30-06.

 

Nokon med synspunkt og tilrådingar? På førehand takk 8)

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Stemte Nosler Partition siden det er den jeg har soleklart best erfaringer med. Den sikrer inntregning og gjennomskyting omtrent uansett og presisjonen er best i klassen.

De siste par årene har jeg gått over til Oryx, med det er "kun" fordi XXL omtrent har gitt dem bort i et par kampanjetilbud :mrgreen: Meget gode kuler det også med soppform omtrent tatt fra et reklameblad, men jeg liker best gjennomskyting av elgen. Det faktum at Partition fåes kjøpt fra en stråhytte i Mogadishu ved behov er heller ikke negativt

Link to comment
Share on other sites

Mega er helt klart ei ok kule i normalkaliber, og "den beste kula i alle tenkelige situasjoner" finnes ikke. Selv lader jeg 185 grs Mega til ca. 800-820 m/s til min fars .30-06, og han skyter to-tre elger hvert år med denne ammunisjonen. Aldri noe å si på resultatet; gjennomskyting og fine slakt. Ihvertfall ikke verre enn andre.

 

Har selv tenkt å lade 165 grs Hornady Interbond til ca. 800 m/s i .308'en til neste sesong. Ser egentlig ikke noe poeng i å bruke superduperkuler så lenge hastigheten ikke går vesentlig over 820 m/s. Jeg må forresten si jeg stusser litt over at Interlock er med blant alternativene og ikke Interbond. Interlock er i min bok omtrent samme kule som Mega, mens Interbond ligger et sted mellom Oryx og A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter de som vil ha gjennomskyting. Er det bare meg eller er hovedregelen med Oryx at kula stopper i dyret? For meg virker Fusion veldig lik Oryx i praksis og prisen er bedre.

 

TSX er så god at jeg har slutta å eksperimentere.

 

Accubond er etter mitt syn ei perfekt blykjernekule, samme dybdevirkning som Partition med mindre splintring og (for meg) bedre presisjon og kulebane.

 

Edit: I et nummer av Riflemagazine fra 69 er den en veldig bra artikkel om penetrasjon, hastighet, moment og slikt. http://www.riflemagazine.com/magazine/P ... artial.pdf

 

Nesten så man kan lure på hvorfor diskusjonen fortsatt handler om det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

@Ersa: tip kula har bedre flygegenskaper enn gode gamle bear claw kula, altså bedre BC pga tuppen, ellers har jeg ikke hørt noe annet om endringer, annet at den skal være "bedre" på lenger hold, enn forgjengeren.

 

har skutt elg med fusion og mega, ellers har jeg testet mange kuler i 30-06, så kan ramse opp rest vekt på kulene om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...