Jump to content

Er det lurt med vinterforing av hjortedyr?


VestlandsJeger

Recommended Posts

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, er enig i at man ikke bare skal ta uten og gi;)

 

Men spørsmålet er om vi gir til det gode eller om det vil ødelegge f.eks rådyrstammene etterkort?

og som du sier, det er hardt, men har di mat så overlever nok mange svake dyr også..

La vi si at vi jakter rådyr, og skyter kun friske et helt år? hva vil skje?

jeg bare ramser opp noen problemstillinger jeg asså, sannsynligheten får vi ta en annen gang :)

Link to comment
Share on other sites

Trur nokk naturen e det beste for stammen, ikke at vi forer opp di syke.

det er jo tross alt naturens gang, er det en hard vinter blir stammen mindre.

det er jo heilt naturli å da får du kansje rydda ut di svake så di beste står igjen.

så svinger stammen opp igjen å det er sån det er.

Da er di hjortedyra som er friskest og beste gener igjen som fører videre genene til neste genarasjon isdedenfor en aen som har værre gener.

Trur ikke vi skal være redd for hjortestammen, den går jo bare opp.

 

The fittest survive, thats it! :mrgreen:

 

Jeg bare spør, når vi jakter skyter vi de minste dyra? skal vi ikke la de største bokkene få gå for di har best gener?

 

Vis du forer, kan du ikke ødelegge for di også da??

Du kan vel ikke bare stoppe å fore, du må vel fore ned noen år slik at di blir me vant til å finne mat selv igjen ?

Link to comment
Share on other sites

Stedvis her i distriktet fores det Elg,men tror den klarer seg bra uten og ser det ut til..I bygda her,har Rådyra det tøfft med store snømengder,mye granskog/lite beite,Endel Gaupe,Rev osv..For å prøve å holde liv i noen til våren,forer iallefall jeg Rådyr,og de kommer tilbake hver vinter,ser også andre har hatt glede av dette.Er ikke tvil om at foring av såpass små dyr hjelper på steder med tøff vinter!(1-1.5m snø 5mnd i året..)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi hatt ulven som forvalter her på vestlandet, skulle jeg vært enig i at naturen bør gå sin gang. De svake hadde blitt tatt ut, og de som overlevde vinteren ville være livskraftige dyr.

 

Nå er det jegerne som til slutt styrer hjorteforvaltningen. Retta avskyting, bedre beitegrunnlag både i utmark og på innmark, (milde vintre, ikke unaturlig men dog) og en forvaltning som har vært opptatt av å øke stammen har ført til at det lever mer hjort enn noen gang på vestlandet. Skal man "tukle med naturen" om høsten når det er jakt, for så å la naturen gå sin gang om vinteren. Etisk feil er min påstand.

 

Menneskene har stått bak mye av bestandsøkningen. Når jakta er over, bør man ikke lukke øynene. Forvalterne har også et ansvar for vinterstammen.

 

Jeg har begynt å fore. Moderat. Så skal jeg også være med på å skyte de mindre dyra når jakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

Å fora er ein god ide. Er det dyr i skogen, treng dei mat når vinteren er hard. Det er ikkje snakk om å skilja svake individ frå sterke. Eg blir kvalm av å høyra på einskilde her som skal leika fadervår (eller Hitler?) og bestemma over liv og daude. (Les: vinterforing er tull, då dei "svake" individa bukkar under).

 

Ofte er det store dyr som omkjem på grunn av djup snø og kulde over tid, mns mange mindre dyr klarer seg.

I alle fall gjeld dette hjort, som eg har observert mange av om vinteren.

 

For i veg- anten du skal skyta dyra etterpå eller ikkje! :wink:

 

 

God helg,

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke prat om å vær hitler.. :shock:

 

Men vil heller vinkle det over til "helt" latt i det minste økosystemet få gjøre sin jobb.

Men det går ikke, siden vi jakter. Da blir det kluss.

 

Men vi skyter jo siden vi jakter bjørn, jerv, gaupe og ulv så blir det jo kluss der og.

Så vi tar jo ikke bare av en rådyr stamme? Vi skyter trosalt mange gauper i løpet av et år.

Som da kanskje hadde ti xxx rådyr viss det hadde levd..

 

 

Så slik det nå ser ut så må vi fore og jakte..MEN om 100år sitter vi kanskje igjen med en svak "tamstamme" som vi jakter på..

 

Men jeg tar ikke part i noen sider, bare oppsummerer;)

 

BEKLAGER at jeg poster my, men er over gjennomsnittet interessert i nettopp denne problemstillingen:)

Link to comment
Share on other sites

2qvtqo5.jpg

 

 

 

La oss ta det sånn

 

1 Gaupe tar 2 rådyr

Viss vi ikke da skyter noen av delene så går det fint.

 

Men viss vi da skyter 1 gaupe og 2 rådyr. Da blir det jo det samme? bare det at vi har tatt ut en gaupe.

Så da tar vi jo liksom ikke noe, vi bare ommøblerer litt i økosystemet..Så da blir det kanskje feil og fore rådyrene da vi tar bort det naturlige fiendene?

Ja, jeg vet at økosystemet er større en gaupe og rådyr, men skjønner dere tegninga?

 

Er jeg helt på villspor?

Link to comment
Share on other sites

Gaupa kan ta et rådyr om dagen, bare så det er sagt. Ellers er det nok med ei lausbikkje i skogen, for å sprenge et stort og friskt rådyr i 1 meter snø. Det koster dyra enormt med energi bare å grave seg ned til maten. Å snakke om evolusjon og survival of the fittest i den sammenheng, blir feil for meg. Man kan jo også tenke på at rådyra er en forholdsvis ny art her i landet, som har innvandret fra forholdsvis snøfattige områder. I så måte burde man kanskje også skyte ned hele bestanden, i likhet med mårhund, iom. at det er en art som har innvandret i nyere tid ? Siden vi nå drar diskusjonen ut, mener jeg ?

Link to comment
Share on other sites

Etter at gaupa har kommet hit for fullt har jeg begynt å fôre rådyra om vinteren. Dødeligheten i bestanden har økt enormt på grunn av gaupa. Det siste rådyra her trenger å bruke energi på om vinteren nå er å finne mat. De har mer enn nok med å holde seg unna gaupa. Sultne rådyr, som bruker all sin energi på å finne mat, er et lett bytte for gaupa. Et velfødd rådyr kan ligge i ro og observere.

 

Selvfølgelig virker fôringsplasser for rådyr som magneter på gaupe, men gaupa hadde funnet dyra selv om de hadde gått spredt i terrenget også.

 

Man kan si at man klusser med naturen ved å fôre. Men nå er det nå alltids slik at det har en verdi for meg å ha rådyr å jakte på også. Så det får så være...

 

Det er muligens på grunn av oss mennesker at rådyra i det hele tatt finnes her i landet. Spørs om rådyra hadde klart å spre seg utover i Norge i noen større grad på starten av 1900-tallet hvis vi ikke hadde rydda ut omtrent det som var av gaupe og ulv på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Slik det har blitt så syns JEG rådyr tilhører Norge! :wink:

 

Men er vel ingen som har pratet om og utrydde dem?? Det var bare noe random du kom med! ;)

Rådyra greide seg jo på 1900 å jegere var nokså harde på den tiden og. Og tviler på at det foret rådyra med gulerøtter, høy osv;) Det jaktet vel gaupe da og, akkurat som vi gjør nå:)

Jeg tror rådyra greier seg nå viss vi ikke hadde jaktet verken rovdyr eller rådyr! ( men vi må jo jakte :mrgreen: )

For verden er god til og tilpasse seg :wink:

 

Rein kom jo for 12000 år tilbake. Den overlevde både jegere og jerv! Men det jaktet kanskje mye jerv for 12000 år tilbake? ( var det jerv i norge for 12000år tilbake?)

 

Jeg graver meg mer og mer utenom min kunnskap nå, men jeg prøver litt;)

Link to comment
Share on other sites

Eg spør er hjortestammen i norge så liten at vi må fore, eller er det bare for vi skal ha mer å jakta på?

 

Har ikke noe mot foring, men noen plasser er det sykt med hjort men fore det jørr di!!!

Syns det blir lit feil, det er ikke gaupe eller noe aent rovdyr som tar hjorten enn jegeren mangen plasser.

 

Vis vi må fore så e det kvota vi burde fikse på, ikke fore ette min mening.

Det blir jo mildere og mildere vinter så foring i mitt syn har ikke noe for seg.

Selfølgeli der stammen er liten å kansje ikke klarer harde vintrer kan det ha for seg å fore men når skogen er full av hjortedyr å så forer du. Da tenker du mer på jakta enn hva som er godt for økosysteme spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

når jeg skriver hjortedyr mener jeg da spesielt hjort, rådyr og elg;) rein er med, men den vinterfores vell ikke så mye;)

 

Ja så du mener min tankegang ikke var så dum? Eller er du bare gammledags og sta? :lol::lol::mrgreen:

eg er ein gamaldags 19 åring ja;)

 

syns hjorten bør greie seg sjølv om vinteren og om nokon dyr dør er det slik det alltid har vært..vinterane var verre/like gale før som det har vært dei siste åra

 

dårlige tider for mange jaktlag tippar eg er forvaltning og nedskyting, ikkje hard vinter..

 

skal litt fleire vinterar til før vi merkar det er mi meining

 

har funne to døde dyr her i år, jaktar vi jaktlag med 17 grunneigarar og 36 løyver..eine kolla dødde mest sannsylig i vinter eller seint høst og kalven som eg fann hadde fore utfor ett stup og knekt nakken..ellers ser vi sjeldan døde dyr, har funne ett par opp igjennom åra som har gått på elva, drukna og havna i sjøen

Link to comment
Share on other sites

Så reven, ravna, ørna osv ikke skal få ete hjorteviltet som dør av vinteren?

Det er bedre å skyte predatorene isdedenfor di sulter.

 

Det er økosystem, vi bryter det, men vi trenger ikke å bryte det mer en nødvendig bare for vi vil skyte flær hjortedyr. Vis det er lite dyr trenge du ikke fylle kvota, er det mye fyller du kvota.

 

Det er mi meining.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du gående en Gaupe ell fler i terrenget over en tid,så tar dem mer enn to Rådyr skal jeg love deg!

 

Tror ikke gaupa er så hard på rådystammen vis enn ser på hvor store revir den bruker... Les litt her :

 

http://scandlynx.nina.no/LinkClick.aspx ... tabid=1972" target="_blank

 

Reven er en større synder som ofte blir glemt å som kan være mye hardere på stammen enn gaupa. Nå snakker jeg om områder med normal og høy rådyr stamme. Ikke for steder hvor rådyr er lite utbredt... Skyt mere rev å la voksen geit få leve trygt hele jakta så er det like effektivt som vinterforing tror jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Kvamsgutten; har bare lyst til å sakse ut signaturen din;

 

Jakter du rype osv er det en selvfølge at du jakter predatore!

Jakter du hare er det en selvfølge at du jakte predatore!

SÅ derfor JAKT PREDATORER!

 

Hvorfor skal vi jakte predatorer ?

 

Fordi vi jakter på rypen uten å fore den;)

 

SOM SAGT jeg tar ikke side i dette med vinterforing osv fordi jeg ikke vet hva som er best! Men er veldig interessert i nettopp dette teamet så derfor laget jeg denne tråden for og se hva folk syns;)

Link to comment
Share on other sites

Men det ser nå ut som vi har greid oss godt til nå.. :D For det er jo ikke før nå i senere at det har blitt "inn" og fore rådyr ;) Har alltid vært noe, men for 50-100år tilbake var mennesket mer opptatt av og få mat på bordet og mat til dyra i fjøset ;)

 

Men for all del, kanskje det funker bare positivt og for det jeg vet ;) Det får vi nok vite:)

 

Er ikke dere redde for og klusse for mye med økosystemet? :roll:

 

Nå har jeg sagt mitt, nå vil jeg se og lære av dere :)

Link to comment
Share on other sites

er eining med kvamsguten! la naturen gå sin gang slik den skal og slik den gjorde før i tida..

 

her har vi hatt harde vinterar dei to siste årå, men finn sjeldan døde dyr..funne to i år og ett av dei var ein kalv som hadde rast utfor ett stup og knekt nakken, ikkje noko vinter samanheng

 

ser ein som skriv at han ikkje vil at dyra skal lide unødig, då burde ein vel begynne og fore opp alle artar då, ikkje berre hjort?

Link to comment
Share on other sites

Ved å fora td hjort, kjem størrelsen og kvaliteten på dyra lett inn i ein vond sirkel. Mennesket har truleg innebygd eit "vera-snill-med dyra gen". Dette kan hjelpa på kort sikt, men på lang sikt kan det vera øydeleggjande for stamma.

 

Naturen er brutal. Skal me td gå inn med vaksinasjon og foring av lomhunden etter eit smågnagar-år...

Link to comment
Share on other sites

Alle som er negative til foring burde kanskje prøve å skaffe seg all maten for et år selv og se blir nok ikke mange dagene før nærmeste matbutikk blir besøkt.Det som en bør passe på ved foring er jo selvsagt og ta ut nok dyr hvis bestanden øker og ikke minst di dyra som er små.Syntes det er rart at norge er det siste landet som skal akseptere foring av vildtet siden vi ligger langt fremme på nesten alt annet.Ola normann er en rar og sær skapning!(noen værtfall)

Link to comment
Share on other sites

Har du gående en Gaupe ell fler i terrenget over en tid,så tar dem mer enn to Rådyr skal jeg love deg!

 

Tror ikke gaupa er så hard på rådystammen vis enn ser på hvor store revir den bruker... Les litt her :

 

http://scandlynx.nina.no/LinkClick.aspx ... tabid=1972" target="_blank" target="_blank

 

Reven er en større synder som ofte blir glemt å som kan være mye hardere på stammen enn gaupa. Nå snakker jeg om områder med normal og høy rådyr stamme. Ikke for steder hvor rådyr er lite utbredt... Skyt mere rev å la voksen geit få leve trygt hele jakta så er det like effektivt som vinterforing tror jeg :D

 

Tror nok også att gaupa kan holde til ett sted der det er godt med mat.

Men Veldig enig i att og la produksjons dyra gå i fred vil gjøre godt for bestanden kommende åra.

Og selvfølgelig skyte rev der det er mye av dette=)

Link to comment
Share on other sites

Alle som er negative til foring burde kanskje prøve å skaffe seg all maten for et år selv og se blir nok ikke mange dagene før nærmeste matbutikk blir besøkt.Det som en bør passe på ved foring er jo selvsagt og ta ut nok dyr hvis bestanden øker og ikke minst di dyra som er små.Syntes det er rart at norge er det siste landet som skal akseptere foring av vildtet siden vi ligger langt fremme på nesten alt annet.Ola normann er en rar og sær skapning!(noen værtfall)

 

 

 

Vi skaffer all maten sjølv :wink: jeg får den ikke levert på døren, men vi skaffer på en annen måte, vi må BETALE for det, og det er ikke alle som greier.

Link to comment
Share on other sites

Tommy.A tykkjer det er rart at me er det siste landet som skal akseptera foring.

 

Norge har hittil hatt hjort med dei største, gjennomsnittlege, slaktevektene (- i alle fall i Vest-Europa)

 

Eg har studert ein del hjort der det vert fora. Har sett svært mykje småvaksen hjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjører ut rundballer til hjorten. Det har til nå vært minst like streng vinter som i fjor. Håper våren kommer tidligere i år. I fjor gikk det 44 rundballer. Alt fra egen lomme. :roll: Fikk dog litt støtte fra viltnemda i kommunen. Men jeg blir overrasket om de dekker det i år. Det ble dyrt for de i fjor, da omtrent alle bygder hadde slike som meg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, slik det er i dag, brukes store summer på trafikkskadd vilt. Det er da kun snakk om ettersøk og opprydding. Omtrent ingenting på forebyggende tiltak. Dog har ett vald fått litt støtte til et cd-plateprosjekt, men ellers ikke noe. Ved å tenke forebyggende, vil man spare samfunnet for store summer samt dyr for store lidelser. Her er vinterforing et meget effektivt tiltak. Jeg kan nesten vedde på at det ikke blir påkjørt hjort her denne vinteren. Rådyra derimot er mer utsatt. De oppsøker ikke foringsplassen, og har en lei tendens til å oppsøke fjæra i disse tider. Da må de krysse hovedveien.

Link to comment
Share on other sites

Viser til artikkelen "Vinterforing av hjort- myter og fakta" i Hjorteviltet 2010 (s. 70).

Artikkelen er skrevet av Hegland, Solheim og Aarhus fra Norsk Hjortesenter og Røyrvik fra S&F skogeigarlag.

De tegner et bilde som er mer nyansert enn det blant andre eies gjør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hjorten klarer seg godt uten vinterforing :!:

At kommunene skal betale for foring er jeg ikke enig med.

Det har hvert høgt fokus på reduksjon av hjortestammen grunnet beiteskade på innmark.

Resultatet er en unaturlig høg anndell fellingsløyver, sommerjakt på skadedyr samt jakt til jul.

Jeg kan ikke forstå at denne skaden blir mindre når det i tillegg fores på innmark om vinteren.

En ny jaktform som spredd seg de siste åra i fylker med jakt til jul, er åtejakt(rundballe) på hjort.

Dette synes jeg blir litt usmakelig.

Alt dette sett i en sammenhegn blir det faktisk litt merkelig å starte foring av disse dyra straks jakta er over(eller før) :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...