Jump to content

Våpenskap hos foreldre


Fjellsokningen

Recommended Posts

Først og fremst. Begynner som nybegynner i nær fremtid.

Jeg begynner med pistol. madammen har jegerbevis og skal kjøpe seg Hagle.

 

Så til saken

Kan man oppbevare våpenskap fast i huset hos foreldre når man ikke bor der selv. Foreldrene mine har og har ikke hatt våpen tidligere. vist jeg har Nøkken til skapet i min forvaring har jo de fortsatt ingen tilgjengelighet til våpenet...

 

Jeg bor i leilighet og det blir vansker med å bolte et skap fast.

_______________

 

Vist det ikke går ann å ha det hos foreldre. kan man ha det i sportsbod. den er jo tilknyttet leiligheten, men har egen dør utenifra.

___

Hvordan blir det da mtp. fukt og kulde for våpenet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er separert og har ikkje tatt meg råd til innkjøp av våpenskap enda. Har vore på lensmannskontoret og spurt om det er ok at rifla mi står i våpenskapet hos pappa, og fått til svar at dette er heilt ok. Har ikkje sjekka loven noko utover det, var jau fornøgd med svaret :D

Link to comment
Share on other sites

Ringte til lennsmannen idag.. var strengt forbode. ¨våpen skal oppbevares inne i bebodd enhet på den folkeregistrerte addressen til til eieren av våpenet.¨ Spurte også om sportsbod var tilatt. då fekk eg te svar. ¨nei det er heller ikke lov. våpenet skal være inne i bebodd enhet. det har nettopp vært en stor rettsak ang dette¨ Var vist en som hadde fått frastelt våpenet fra en sportsbod der han hadde våpenskapet sitt. Etter måten ho forklarte det på var det eigaren som fikk størst problem pga feil oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Så bra at de enkelte lensmannskontor lager sine egne lover da. Enkelt å vite hva man kan og ikke kan gjøre...

 

Egne og egne fru blom :oops:

 

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

 

Kapittel 16. Privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS 3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av våpen.

 

§ 81. Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..nå er det vel slik at foreldrene til trådstarter bor i det huset som våpenkapet står? Da skulle det ikke vær noe problem at han oppbevarer sine våpen hos dem. Men slik jeg kan lese det,så må hans far ha våpekort for tillsvarende kaliber? Det er pussi egenlig. Jeg har stort sett samme problem. Jeg og husøkonomen skulle lage matbod og hobbyrom i kjelleren her,men så ble det utsatt på ubestemt tid. Så mitt våpenskap står i kjelleren til mine svigerforeldrer. Dette pga da vi flyttet fra Vesterålen til Bardu,bodde vi hos dem i 6 mnd,før vi fikk kjøpt et nedlagt gårdsbruk. Så til saken..pga byggingen i kjelleren er utsatt,så måtte jeg kontakte lensmannsetaten i Bardu. Hun jeg pratet med,ang at mine våpen ikke ble oppbevart på min bostedsaddresse,sa dem kunne oppbevares hos mine svigerforelder såfremst det bare var jeg som hadde tillgang på nøkklene. Hun nevnte ikke at svigerfar måtte ha våpenkort på samme kaliber..noe han IKKE har..å aldri blir å få heller. Så jeg kan ikke se noe hindringer i at han ikke kan oppbevare sine våpen hos sine foreldrer...

Link to comment
Share on other sites

Hmm..nå er det vel slik at foreldrene til trådstarter bor i det huset som våpenkapet står? ...

 

Nei. Jeg bor i leilighet med planer om husbygging om noen år. Jeg fikk beskjed om at våpen som ble registrert på meg skal ha oppbevaringsplass på min folkeregistrerte addresse. vist jeg hadde bodd hos mine foreldre hadde det ikke vært noe problem siden jeg da hadde bodd der selv. Alle i huset må jo ikke ha våpenkort.

 

Syns det er litt tøsje at jeg ikke kan ha skapet stående hos mine foreldre. Er jo ingen som sjekker hvor mange som har nøkler til leiligheten. Mine foreldre har jo ekstra nøkkel så når jeg ikke er hjemme har de jo liksågod tilgang. er jo bare 15 min spasertur mellom oss...

Link to comment
Share on other sites

§ 81. Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

Skaff deg skriftlig tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

@bbdg

 

Jeg er fullstendig klar over hva som står i loven. Hvis du leser hele tråden vil du se at en annen person her på Kammeret har fått beskjed om at det er greit å oppbevare våpen på en annen adresse enn sin egen, mens andre får beskjed om det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Loven er vel klinkende klar i dette spørsmålet, i alle fall slik jeg tolker det.

Om jeg skulle snakke med politiet om dette ville jeg levert en "søknad" om midlertidig oppbevaring slik og sånn og få det for all del _skriftelig_.

Da kan man i ettertid hevde god tro om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Litt OT men fremdeles relevant. Hvis våpenet er ei hagle, og personen er gammel nok til å ha eid en lovlig uregistrert hagle, da må jo kravet til å ha våpenkort i samme våpen være oppfylt? Lurer på om svaret fra lensmannen hadde vært annerledes hvis det ikke hadde gjeldet en pistol.

 

Altraum...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange tar ut en vital våpendel når de går fra bilen på skytestevne eller på vei dit for innom butikken?

 

Ikke for å oppfordre til lovbryter tendenser, men det virker her som at hvert politikammer tolker forskjellig og er man trygg på oppbevaringen så må vel det være godt nok.

Våpenskap hvor eier har nøkkel og hvor foreldrene bor i huset til daglig. burde nå være brukbart trygt det. Det beste er vel å tolke loven selv enn å spørre politiet til tider for de tolker også loven helt personlig fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

I forskriften står det følgende:

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Etter å ha lest forskriften finner jeg ingen påbud om at oppbevaringen av våpenskapet må være i EGEN bolig. Så lenge det skjer i et FG-godkjent våpenskap, det er en bebodd bolig og uvedkommende ikke får tilgang til våpenen synes forskriften å være fulgt.

 

Ser ikke at et våpenskap hos forledre hvor man selv har nøkkelen da skal være ulovlig.

 

Mr. Polar har tydeligvis kommet i kontakt med en saksbehandler som visste hva hun drev med.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter å ha lest forskriften finner jeg ingen påbud om at oppbevaringen av våpenskapet må være i EGEN bolig. Så lenge det skjer i et FG-godkjent våpenskap, det er en bebodd bolig og uvedkommende ikke får tilgang til våpenen synes forskriften å være fulgt.

 

Ser ikke at et våpenskap hos forledre hvor man selv har nøkkelen da skal være ulovlig.

 

Mr. Polar har tydeligvis kommet i kontakt med en saksbehandler som visste hva hun drev med.

 

Hva med å lese hele forskriften :?:

 

§ 81. Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må beklage noe for at jeg trekker opp en noe eldre tråd, men:

 

Jeg besøkte politikammeret i Bergen sentrum for å forhøre meg angående dette med våpenskap og oppbevaring hos foreldre. Har akkurat flyttet på hybel, og våpenskapet står fremdeles hjemme. Jeg snakket med fyren i skranken angående dette med våpenskap og en mulig dispensasjon for å oppbevare våpnene på den gamle adressen, ettersom eier av hybelen min nødig vil at jeg skulle begynne å bolte fast ting i vegger og gulv.

Ble fortalt da at det skulle mye til før eventuelt en slik dispensasjon ble gitt, og at grunnen jeg hadde nå ikke var god nok (og at våpnene nå under en kontroll ville bli sett på som "på avveie"). Så kom det noe merkelig fra fyren bak skranken, og her ble jeg virkelig forvirret.

Han påstod at så lenge skapet jeg hadde kjøpt var FG-godkjent, og det ikke kom instruksjoner med om at jeg måtte bolte skapet, eller øke egenvekten til det, så trengte jeg heller ikke å gjøre noe av delene. Da var skapet i seg selv godt nok, og det kunne stå uboltet/med egenvekt under 300kg. Dvs, jeg kunne bare flytte våpenskapet opp i hybelen min og la det stå slik jeg fikk det når jeg kjøpte det. Det trengtes ikke bolting om skapet var av FG-godkjent type.

Jeg spurte han enda en gang om å presisere hva han mente med akkurat dette, og fikk fortalt akkurat det samme igjen. Det var ingen rom for misforståelse oss imellom.

 

!?

 

Etter alt jeg har lest av lover her på Kammeret.no så er det siste her ifølge reglene angående FG-godkjente våpenskap helt feil. Hvorfor påstår da denne personen som jobber på våpenavdelingen for selveste politiet noe helt annet da? Eller er det jeg som misforstår reglene? Er dette han har fortalt meg helt korrekt?

 

Tenker bare på om dette har blitt fortalt til andre også, og når da politiet kommer til sjekk av våpenskapet står de der med uboltet skap og kan fortelle "...Eh, personen i skranken på politistasjonen sa det var greit..." Tror en neppe slipper unna bøter eller inndragelse, jeg har i hvert fall ikke lyst til å forsøke.

Link to comment
Share on other sites

Han påstod at så lenge skapet jeg hadde kjøpt var FG-godkjent, og det ikke kom instruksjoner med om at jeg måtte bolte skapet, eller øke egenvekten til det, så trengte jeg heller ikke å gjøre noe av delene. Da var skapet i seg selv godt nok, og det kunne stå uboltet/med egenvekt under 300kg. Dvs, jeg kunne bare flytte våpenskapet opp i hybelen min og la det stå slik jeg fikk det når jeg kjøpte det. Det trengtes ikke bolting om skapet var av FG-godkjent type.

 

Tror nok det var litt rom for misforståelser alikevel. Fordi: et skap blir ikke FG godkjent iht. den påkrevde normen dersom det ikke boltes fast, med mindre det veier minst 300Kg.

Grunnen: Normen de godkjenner skapene etter sier bla. at skapet skal motstå innbruddsforsøk i minst 10 minutter uten å kunne åpnes. Veier skapet 90kg så er det liten vits i at lås og dør er solid og motstår 1 TIME med åpnings forsøk. Man tar da heller med seg skapet og går. 90Kg tar man på ryggen med noen stropper og drar med seg ut.

Derfor sier normen at skapet MÅ veie et visst antall Kg dersom det ikke skal boltes fast.

Link to comment
Share on other sites

@Tjuagutt.

Vedkommende er helt på bærtur, alle våpenskap med egenvekt under 300kg. Skal være fastboltet etter produsentens anvisning (som skal være den anvisningen det ble testet etter).

 

P.s. Alt som er festet fast inne i ett våpenskap, regnes med i egenvekten (hyller, vekter m/m) da dette blir en del av skapet. våpen og ting som lagres i skapet, regnes ikke med i skapets vekt.

 

Edit, Glenn slo meg visst der.

 

P.s. 2. Glenn har dere luftgutter, fått med dere at alle luftvåpen i kalibder over 4.5mm skal stå i FG godkjent våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Virket ikke som personen tenkte i de baner du gjør Glenn, spesielt ettersom han fikk to ganger å forklare saken. Om jeg hadde plassmangel mente han også at jeg bare kunne kjøpe en liten FG-godkjent safe og plassere de vitale delene der sammen med ammunisjon, så skulle ikke det være noe problem. Og nei, ingen bolter eller egenvekt på over 300kg her heller. Hvis den var FG-godkjent ved kjøp var den FG-godkjent.

Er det ikke endel av jobben ved våpenavdelingen å kunne reglene som angår våpen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner denne tråden litt til et lignended spørsmål.

Jeg bor på østlandet mens resten av min familie bor på vestlandet, når jeg er på besøk der kan jeg låse inn mine våpen i min brors våpenskap? Når jeg er på besøk så "bor" jeg da i samme hus som våpenskapet står, men min bror har ikke erverstillatelse på dei samme våpen/kaliber som jeg har. Jeg er medlem av pistolklubben på min brors hjemsted også, så i teorien kunne jeg hevdet at jeg bare transporterte våpnet mellom mitt hjem og skytebanen (med et innlagt stop på 10-14 dager.....).

Et annet alternativ er at jeg bærer rundt på sluttstykket eller andre vitale deler så lenge jeg er på besøk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...