Jump to content

Er par spørsmål angående våpenskap og våpensøknad


CHB

Recommended Posts

Jeg sitter her med en ferdig utfyllt våpensøknad jeg vil sende inn i morgen. Jeg har ikke penger til våpenskap i morgen

pga at jeg ikke får lønning før om to uker. Kan jeg sende inn søknaden selvom jeg ikke har kjøpt skapet enda?

 

Jeg må bolte fast skapet. Jeg har parkett på alle gulv i leiligheten. Holder det at jeg bolter skapet fast i veggen?

Må det være betongvegg? Var en som fortalte meg at skapet kunne festes i en gipsvegg så lenge det måtte over

300 kg kraft for å få det av veggen? Kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

I følge FG's krav skal sikkerhetsskap som veier mindre enn 300 kg forankres til gulv eller vegg med minimum 4 stk bolter/skruer.

Ved forankring anbefales:

Mot tre: Tresnittskruer min. M6x65

Mot mur: min. M8x60

 

Sånn jeg tolker forskriften så kan du sette alle fire skruene i veggen på våpenskapet.

 

Det med våpenskap er jeg ikke helt sikker på, Men tror det holder med at du krysser av på at du skal oppbevare våpenet i FG-godkjent våpenskap. så kan du heller kjøpe våpenskap samtidig som du kjøper deg våpenet ditt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite våpenskap som henger på gipsveggen min, men jeg har skrudd det fast der det er en bjelke i veggen, det kan være en fordel. Det sitter som støpt ihvertfall. Bjelke i veggen kan på finne med å banke deg frem, så hører du når du er over en bjelke. Eventuelt så kan du kjøpe et instrument til et par hundrelapper på Biltema/Clas Ohlson som finner den for deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene.

 

G.G: Det med 300kg er det eneste jeg vet. Vet du om det blir godkjent å ligge 190kg kg vekter i et 110 kg tungt skap?

 

O.M.H: Jeg skal ringe inn på politikammeret i morgen og spørre for å være sikker. Jeg rakk det ikke i dag.

 

njetnjet: Å finne stender i veggen går greit. Har allerede 3 flatskjermer på veggene. Hvor tungt er skapet ditt?

Link to comment
Share on other sites

[...]
Det med 300kg er det eneste jeg vet. Vet du om det blir godkjent å ligge 190kg kg vekter i et 110 kg tungt skap?

Sorry, men å fylle skapet med bly eller leire er ikke godt nok. Det er vekten på tomt skap som er regelen.

Gidder ikke lete fram kilde akkurat nå, men dette er ikke nødvendigvis riktig.

Kortversjonen: Løse ting inne i skapet regnes ikke med i vekten (dvs. våpen, ammunisjon og evt blylodd lagt løst i bunnen av skapet), men vekter som er forsvarlig festet og ikke kan løsnes fra utsiden regnes med. (dvs lodd som er skrudd/sveiset fast slik at de sitter godt fast og du må låse/bryte opp skapet for å få de løs). På noen skap har (kanskje) produsenten anvisninger om hvordan eventuelle lodd skal festes, de må isåfall følges for å holde FG-godkjenningen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et av de veggmonterte sikkerhetsskapene fra Raufoss Safehouse.

 

 

 

Det med 300kg er det eneste jeg vet. Vet du om det blir godkjent å ligge 190kg kg vekter i et 110 kg tungt skap?

Sorry, men å fylle skapet med bly eller leire er ikke godt nok. Det er vekten på tomt skap som er regelen.

I følge en ansatt hos FG nemda, er dette feil (forøvrig den eneste ansatte :wink: ).

Vekter, som er festet inne i skapet (egentlig nevnte han ikke spesefikt at vektene må festes, men jeg antar det). Og alt som er boltet til skapet gjennom orginale feste hull (der man ikke kommer til å demontere boltene utenfra), er god sort. Han poengterte med at når en boltet skapet fast til ett hus. Så ble skapets totalvekt i prinsipp likt med huset. :wink:

Forøvrig regnes skapets innredning (hyller etc) med i skapets vekt, men ikke ting som er lagret i skapet (ikke del av skapets funksjon). Vekter regnes som del av skapet (ihvertfall om de er boltet fast).

 

Videre gotdas ikke festehull som ikke var på skapet under FG testing av FG nemda, d.v.s. Jeg fikk blankt avslag på forespørsel om å borre hull for å feste to skap sammen side ved side (for å komme over 300kg), men om jeg t.d. boltet de rygg mot rygg i eksisterende hull, var alt helt ok.

 

I tilfellet Duun SGS17, og mitt forslag om å montere de på felles sokkel (i orginal hull i bunn), så ble dette utenvidere godtatt som en enhet (med ett obs om at der er andre og strengere regler som trer i kraft om man kommer over en eller annen vektgrense for frittstående skap (tror det var ett tonn). Og at jeg måtte passe på å ikke sette sammen nok skap til at denne grensen ble overskredet.

Da jeg spurte om det var greit å konstruere min egen sokkel, var dette ok så lenge man ikke kunne komme til boltene utenfra skapet.

Faktisk lurte han på om jeg var interessert i å produsere og å få godkjent en slik sokkel (jeg nevnte ett par former for fyllbare utforminger for ham), da han mente det var en smal sak å få en slik sokkel FG godkjent rent teknisk (han kunne ikke forstå at skapprodusentene ikke hadde sett muligheten for dette markedet selv).

I den forbindelse, kan jeg nevne at ved kontakt med Duun. Var de overhode ikke interesert i å få tilpasset og godkjent hverken kodelås eller sokkler til sine produkter. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte og snakket med en i Hordaland politidistrikt i dag som har med søknader å gjøre.

Jeg spurte han om jeg kunne sende inn søknad før jeg hadde skapet.

 

I samtalen kom jeg frem til at:

Jeg kan sende inn søknad før du har kjøpt skap, men da må jeg skrive NEI i feltet om fg godkjent skap og da blir ikke søknaden godkjent.

Jeg kan skrive JA og en * ved siden av og skrive at skapet skal bestilles om 2 uker, men det er ikke sikkert at det ble godtatt.

Skriver jeg JA og det blir undersøkt kan jeg bli straffet for det siden det er straffbart å lyge i søknader til politiet.

Han sa også at jeg ikke trenger å sende inn kvittering og sånt med søknaden.

 

Jeg venter til har kjøpt skapet med å sende inn søknaden. Tror det er det lureste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I den forbindelse, kan jeg nevne at ved kontakt med Duun. Var de overhode ikke interesert i å få tilpasset og godkjent hverken kodelås eller sokkler til sine produkter. :evil:

 

 

Det tror jeg så gjerne. Hun som bruker å svare på telefonen hos Duun har mye ( alt ) å lære om kundebehandling!!! Hun er generellt sur og tverr og ikke interessert i å hjelpe kunder. Jeg har ringt dit som privatperson og min forhandler, den lokale FK avdelingen, har ringt dit for meg og samme sure resultat begge ganger.

 

Nå skal det sies at Duun har sluttet å produsere våpenskap. Et annet firma skal ta over produksjonen, men hvem og når aner jeg ikke?? Duun er i allefall ikke interessert i å hjelpe sine tidligere kunder med å finne fram. Jeg har også to Duun biltilhengere, og de har selvsagt sluttet å produsere disse også. Hjelp til gamle kunder? NEI!! Har handlet ganske mye fra Duun gjennom årene da mine foreldre var venner av forrige generasjon Duun på Åsen. Da var det hygelig å handle der, men etter at neste generasjon tok over ble det en endring når det gjelder kundebehandling. De lager mye fint utstyr som er fornuftig for bønder, men jeg kjøper nå prinsippielt andre merker!

Link to comment
Share on other sites

Så sant du ikke har noe på rullebladet så får du jo invilget søknad om våpen. Så det er jo bare og kjøpe skapet.

 

Men jeg leste nettopp i en finn.no annonse i fra en forhandler om ett våpenskap på 150kg som var godkjent etter nye regler? Noen som vet om det har kommet nye regler og at de har senket kg kravet?

Link to comment
Share on other sites

Så sant du ikke eier noen våpen fra før så gjør du overhodet ingenting feil ved å krysse av på "JA - Jeg oppbevarer mine våpen i FG-godkjent våpenskap".

 

Der er ingen krav til at man må ha våpenskap i hus allerede for å få godkjent første våpensøknad. Det er våpna som skal i skapet tross alt, ikke søknaden.

 

Bare pass på å kjøpe skapet før eller samtidig med første våpen, så har du ditt på det tørre.

 

EDIT: Husk også at skap ikke MÅ være FG-godkjent. Det er FG-godkjent eller bedre som gjelder.

 

 

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det at du ikke trenger skap for å få godkjent søknad, men hva gjør du da når de spør etter dokumentasjon på våpenskap på lensmannskontoret?

Forklarer saken at du ikke har tenkt å kjøpe skap før du har fått godkjent søknad? Går dette i praksis greit?

 

Fikk jo selv spm om dokumentasjon på skap, kanskje noe verre å snakke seg ut av da jeg har registrert våpen fra før..!

Kanskje det var derfor hun spurte om jeg hadde våpen fra før, først! :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg dessverre ikke svare deg på. Dette er et typisk eksempel på hvordan "skjønn" skiller fra våpenkontor til våpenkontor. De har ikke hjemmel for å kreve dette, men hva du skal gjøre når de først har spurt vet jeg ikke. Du kan jo prøve å på en høflig måte be om en henvisning til paragrafen de baserer seg på, men da er det vel god mulighet for at de setter seg på bakbena ganske fort.

 

EDIT: Ops, så ikke at du sa du hadde våpen fra før. Da er det med skap et ganske legitimt krav ja. Alt jeg sier over gjelder hvis det er snakk om første våpen.

 

EDIT igjen: Surrer litt mye i dag. Det skal da fortsatt ikke være krav til dokumentasjon på skap selv om du har våpen fra før. Krav til skap, ja, men ikke til dokumentasjon på dette. Har du krysset av på "JA" på søknaden skal dette være god fisk. Hvis politiet føler de har grunn til å tvile på at du følger loven med tanke på oppbevaring har de jo mulighet for å foreta et hjemmebesøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er dette noe å diskutere ? Det er jo bare å kjøpe seg skap like godt først som sist. Det er slutt på de dager da man kunne gå ifra dørene åpne og ha hagla eller HV-AG.en i garderobeskapet, det må man bare innse. Østeuropeiske drittstøvler støvsuger i dag bygdenorge for lettlurte gamlinger og uforsiktige folk - ikke en krik er trygg lenger. Sliker det bare, og da er våpenskap, sikkerhetslås på dørene og en generell årvåkenhet det som må til. Kravet om våpenskap er faktisk både et fornuftig og nødvendig påbud. Og det vil dessuten forhindre tragsike vådeskuddsulykker der unger leker med våpen, som det dessverre har vært noen av opp gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel fra der jeg jobber.

Det kommer ofte ferske jegre inn og spør det spørsmålet tråstarter stiller.

Jeg har tatt det opp med politimyndighetene.

 

Her er svaret.

Søknad kan sendes inn uten å eie våpenskap.

Men da skal det stå i søknaden, at våpenskap blir kjøpt og montert før våpen kjøpes.

Dette har blitt godkejent av bevilgene myndighet.

I noen sammenheng har våpenkjøper blitt avkrevd dokumentasjon på kjøp av våpenskap når våpenet blir overtatt.

Link to comment
Share on other sites

PerP, nei det trenges ikke diskuteres, da det ikke finnes noe hjemmel noested som sier at jeg må ha ett våpenskap før jeg sender inn en søknad.

Søknaden gjelder i 12måneder, så selv om søknaden leveres og godkjennes neste uke kansje jeg ikke handler noe våpen før oktober 2013..

 

ALLE må forholde seg til loven. Også våpendamene/politiet og POD.

 

Ønsker politiet siden å sjekke om du har våpenskap har dem den muligheten med hjemmebesøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når jeg leverte min første søknad, så sa jeg at Skap kjøper jeg sammen med Riflen.

Skulle tatt seg ut å kjøpt skap, å så få avslag!

Damen i skranken var helt enig :D

__________________________________________________________________

 

I dag så skulle jeg hente noen søknader, siden jeg har vært snill og snart Jul :)

Dette er et annet kontor enn det første..

"Trenger 3-4 stk, mulig jeg skriver feil eller noe annet" sa jeg

Da vart det jammring over hvor dyrt papiret er???

Å tok frem 2 stk søknader.

Hallo!

"Jeg skal ha 3 stk, siden det skal leveres 3 søknader"

Skal slenge med 2-4 søknader til når jeg leverer siden det KOSTER så mye. Trenger to løp til CZ min også, + noe annet som jeg kan kjøpe senere..

De 400 og noe kr skal gå til litt papir, det er bra sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...