Jump to content

Hva skal til for å få innvilget 9mm?


IImilleniumII

Recommended Posts

Jeg holder på å ta pistolkurs. Å søke er en ting, men å få innvilget er noe annet. Tror dere jeg kan få innvilget en 9mm sammen med en billig 22. etter det har gått 6 mnd med pistolkurs? Hvis ikke, hva trengs for å kunne få innvilget?

Jeg trenger ikke 9mm sånn med en gang, men jeg tror nok behovet vil komme etterhvert, og siden det koster ca 1000 kr (?) å søke så er det jo like greit å søke om begge deler med en gang..

Link to comment
Share on other sites

pris på søknad er lik uansett hvor mange våpen du søker på.. (på en gang)

Du må vel ha en anbefaling fra skytterlaget og så må du ha pistolkurs. så må du vel ha vært medlem i 6månter. tror ikke det har så mye og si om det er en billig eller dyr 22lr du skal ha..

Link to comment
Share on other sites

I Prinsippet får man ervervstillatelse til våpen ved behov eller annen rimelig grunn. POD har en egen oppfatning av hvilke behov pistolskyttere kan tenkes å ha, og har laget et rundskriv om det:

http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f46909914/samlerundskriv.doc

Det fremgår av det rundskrivet at enhver som er kvalifisert til å erverve pistol kan erverve minst 4 stykker (med forskjellig bruksområde).

 

Behov er dog et vesentlig punkt; når du sier at du ikke trenger en 9mm sånn med en gang har du ikke noe behov eller rimelig grunn og bør ikke få ervervstilatelse. Hvis poenget er å spare penger ved å lever flere søknader under ett gebyr kan du vente med .22-søknaden til behovet for 9mm har oppstått. Det burde ikke ta lang tid.

 

Edit: fixed bad link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt trenger du å være medlem av en klubb som er tilsluttet et forbund som har skyting med 9mm på programmet. F.eks. Norges Skytterforbund/militærfelt. Utover det er det ingen grunn til at du ikke skal få det innvilget så snart du har unnagjort dine 6 mnd med tilstrekkelig oppmøte.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt trenger du å være medlem av en klubb som er tilsluttet et forbund som har skyting med 9mm på programmet.

 

Dumt spørsmål kanskje, men finnes det forbund som har .22 på programmet og som ikke har 9mm?

Ikke som jeg kan komme på i farten.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig ingen lov som tilsier at du skal ha noen som helst form for oppmøte... :roll:

 

Det fremgår vel at av du -skal- være aktiv pistolbruker i klubb på blink for å få innvilget, og for å fortsette å ha tillatelsen på pistol\revolver må du også i fremtiden være aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Hm...

Hva er det egentlig folk lærer på disse kursene?

 

Det er forøvrig ingen lov som tilsier at du skal ha noen som helst form for oppmøte... :roll:

 

Riktig skyte stilling.

Avtrekk.

Holdninger.

Behandling av våpen.

Skytebane regler.

 

Skyting med instruktør.

 

Dette var det illafall når jeg tok kurset for mange år siden, fordi da var det krav om kurs.

Men det er det tydeligvis ikke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Utrykket som er brukt er "nødvendig opplæring" (fritt etter hukommelsen). Hva den enkelte klubb gjør ut av den passusen er antagelig litt forskjellig fra klubb til klubb, basert på hvor mange aktuelle kandidater som er i klubbens nærområde...

 

Er det "Glesbygda pistol og spaserklubb" har de antagelig endel færre intressenter pr år enn "Sentral Pistolskytterlag" og kan tillate seg mer sporadisk* opplæring basert på når det dukker opp folk som er interessert enn å sette opp venteliste på kurs.

 

*Sporadisk er ikke ment å utrykke dårlig opplæring, men mer på behovsbasis...

Link to comment
Share on other sites

Fedral & clacks: det er krav om medlemskap for å erverve våpen. Kurs er noe de fleste klubber kan kreve for at du skal få bli medlem. AKtivitetskravet sier noe om hva myndighetene legger til grunn for behov. ¤ ganger oppmøte på bane i løpet av et år? det er altså ikke engang spesifisert at du skal skyte på blink...

 

Millenium... Jeg håper instruktøren din ikke heter Rolf, eller at kurset ble holdt i en bunkers sentralt i oslo... Det lurer jeg fælt hva slags klubb som avholder slike kurs. (Flash har et poeng om størelse på klubben)

Link to comment
Share on other sites

Millenium... Jeg håper instruktøren din ikke heter Rolf, eller at kurset ble holdt i en bunkers sentralt i oslo... Det lurer jeg fælt hva slags klubb som avholder slike kurs. (Flash har et poeng om størelse på klubben)

 

Nei til begge spm.

Liten klubb. I bunn og grunn fikk vi den opplæringen som "Federal86" beskrev i sin post litt lenger oppe i denne tråden. Syns ikke det var spes. dårlig opplæring vi fikk. Jeg har aldri holdt en pistol før det kurset, men jeg syns jeg fikk lært mye av det viktigste mtp. sikkerhet. 2 av instruktørene har holdt på lenge og er erfarne skyttere, de 2 andre kjenner jeg ikke, men han ene var der bare som kasserer. Hva mener du med å si "med slike kurs" egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det har verdt og er enkelte "pistol-klubber" i dette landet, spesielt i hovedstaden, som har tatt seg godt betalt for

"kurs" som ikke godkjennes av andre klubber i ettertid. (dette er også gjerne klubber som hevder at du må skyte så og så mye på den banen de adminsitrerer og medlemene må betale for, og ofte har påstander om at du må ha et eget "Kurs" for det de kaller grovpistol.)

 

Jeg personlig, syns at et nybegynner kurs bør inneholde en del grunnlegennede informasjon om lovverket rundt skytesporten (slik at et nytt medlem ikke trenger å spørre på internett, hva som skal til for våpen erverv), i tilegg til inføring av sikker våpenbehandling, skyteteknikk og hvilke programmer klubben administrerer / Hvilke godkjente skytterforbund man har representert i klubbens grupper eller skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Det skal ikke være noe problem å få innvilget det når du har vært medlem i en pistol klubb i 6mnd eller mer å du har vært aktiv.

De kan jo ikke forvente at nybegynner kun skal skyte fin felt, fordi da blir de nok fort lei.

 

Når jeg søkte for første gang så hadde jeg følgende 22lr, 357magnum å 9mm.

Godkjent med engang.

Link to comment
Share on other sites

Er det lenge siden du søkte da? Har blitt mye strengere i det siste kan det virke som. Fikk iallefall beskjed om dette. Jeg kommer uansett til å søke på både 22. og 9 mm. I værste fall får jeg bare avslag på 9mm. Men det er rart om noen fylker har andre regler enn andre når det gjelder å få innvilget søknader, eller er det helt vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Fedral & clacks: det er krav om medlemskap for å erverve våpen. Kurs er noe de fleste klubber kan kreve for at du skal få bli medlem. AKtivitetskravet sier noe om hva myndighetene legger til grunn for behov. ¤ ganger oppmøte på bane i løpet av et år? det er altså ikke engang spesifisert at du skal skyte på blink...

 

Dette vet jeg faktisk ganske godt hassel.

Jeg er faktisk skytter jeg å.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Dette er isåfall en praksis som klubben din har. Ingenting i lov/forskrift/rundskriv som tilsier dette. Praktiserer de dette hadde jeg skiftet klubb

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Dette er isåfall en praksis som klubben din har. Ingenting i lov/forskrift/rundskriv som tilsier dette. Praktiserer de dette hadde jeg skiftet klubb

 

Alternativet mitt er en times tid unna i stedet for 5-10 min så jeg skifter nok ikke. Er det noen regler eller lover som taler imot det instruktøren min sier? Ringte til politiet i sør-trøndelag i dag (ble rutet dit automatisk), fikk tlf nr og navn til en jeg skulle ringe til. Får prøve å ringe dit i morgen. Når vi hadde teoridelen så ble det sagt at både pistolklubben og politiet syns det var greit at man begynte med 22.cal i starten, noe jeg syns var logsik der og da, men det virker ikke særlig logisk lenger etter det jeg hører fra dere :?

Link to comment
Share on other sites

Støtter Blackops i det, det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å "skyte" seg opp på mosjonist nivå i 6 mnds perioden mellom kurs/klubbinnmelding og da har du iht forskriften rett på å få innvilget ett våpen til hvert av programmene innen det forbundet du er medlem av, dette er iht lov/forskrft og ikke opp til lokale klubbdiktarorer (hvilket det dessverre finnes alt for mange av)...

 

Fra politiet.no

Ajourføring av samlerundskriv G-126/92, hvor det forklares hvilke kategorier håndvåpen skytterene havner i i forhold til forskriften...

 

Mosjonsskytteren

Et høyere aktivitetsnivå.

Deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner.

Minst 2-3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold)

 

Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement.

Kan erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement. Gjelder de(t) forbund som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor vedkommende har oppfylt krav til fremmøte og stevneaktivitet.

 

For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Er det lenge siden du søkte da? Har blitt mye strengere i det siste kan det virke som. Fikk iallefall beskjed om dette. Jeg kommer uansett til å søke på både 22. og 9 mm. I værste fall får jeg bare avslag på 9mm. Men det er rart om noen fylker har andre regler enn andre når det gjelder å få innvilget søknader, eller er det helt vanlig?

 

Reglene er like (og de er ikke endret/blitt strengere i det siste). Våpenkontorene forholde til Våpenloven og Våpenforskriften og forholder seg gjerne til Politidirektoratets rundskriv (fx. det som er referet til i denne tråden). Hvordan lov, forskrift og rundskriv faktisk tolkes varierer dog sterkt våpenkontorene i mellom dessverre.

 

Hvis du har behov for .22 og 9mm, og får tillatelse til den ene, men ikke den andre bør du be om en begrunnelse for avslaget. Siden den begrunnelsen neppe er særlig godt fundert burde det være en smal sak å vinne frem med en anke.

Link to comment
Share on other sites

Må og må, det er nå desverre en gang slik at endel klubber og våpenkontor driver med privat regulering av folks våpenkjøp istedet for å forholde seg til det faktiske regelverket. Og det virker som om trådstarter er medlem i en slik klubb eller bosatt i et slikt distrikt.

Link to comment
Share on other sites

Må og må, det er nå desverre en gang slik at endel klubber og våpenkontor driver med privat regulering av folks våpenkjøp istedet for å forholde seg til det faktiske regelverket. Og det virker som om trådstarter er medlem i en slik klubb eller bosatt i et slikt distrikt.

 

Ja, jo, men synsing (privat regulering) holder ikke i en rettsal. De må egentlig forholde seg til "loven" selv om de ikke alltid gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Svar til trådstarter:

Ja du kan med god samvittighet søke begge deler etter at du oppfyller kravet i våpenloven om at du har vært aktiv medlem av en pistolklubb i 6 måneder. Det finnes ingen hjemmel i noe lovverk eller rundskriv som nekter deg dette.

Under feltet "våpenet skal brukes til" skriver du eks. Finfelt og Militærfelt. Da har du sammtidig dokumentert hva du skal bruke disse to våpnene til.

 

Lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De kan jo ikke forvente at nybegynner kun skal skyte fin felt, fordi da blir de nok fort lei.

Nei, de kan også skyte finpistol, standardpistol, hurtigpistol fin, silhuettpistol og fripistol.

 

Selv om felt er populært, er det ikke det eneste alternativet som fins. Og man skylder å innvie nybeynnerne i ALLE programmene, ikke bare de som man sjøl liker. Bare så det er sagt, dette siste gjelder ikke på noen måte deg eller din klubb. Bare en generell betrktning.

Link to comment
Share on other sites

De kan jo ikke forvente at nybegynner kun skal skyte fin felt, fordi da blir de nok fort lei.

Nei, de kan også skyte finpistol, standardpistol, hurtigpistol fin, silhuettpistol og fripistol.

 

Selv om felt er populært, er det ikke det eneste alternativet som fins. Og man skylder å innvie nybeynnerne i ALLE programmene, ikke bare de som man sjøl liker. Bare så det er sagt, dette siste gjelder ikke på noen måte deg eller din klubb. Bare en generell betrktning.

 

 

Du sier noe der, men det blir jo fort kjedelig for en nybegynner vis han/hun kun kan skyte 22lr når de endelig ble gamle nok til å kunne ha sitt eget håndvåpen.

Heldigvis så tillater paragrafen/regel/rundskriv/lov osv deg å inneha mer en 1stk 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål rundt søknader.

 

Jeg har en revolver i .357, til Revolver og Magnum1 og ønsker nå i tillegg å skyte Finpistol og Felt/Militærpistol. Jeg er forholdsvis aktiv og overholder kravet til aktivitet omtrent på nivå med Mosjonsskytteren, slik POD definerer det.

 

Da jeg søkte om revolveren (mitt første håndvåpen) la jeg ved et ark med påtegnelser fra klubben. Spørsmålet er om jeg trenger dette skrivet på nytt igjen ved søk på disse nye våpnene. Bør/trenger jeg å legge ved startkort og eller terminliste fra klubben som viser at disse grenene er på programmet?

 

Jeg ser av Politiets hjemmesider at ”Dersom du allerede har pistol eller revolver, bør du legge med en oversikt over hvilke stevner og treninger du har deltatt på.” Hvor mye vekt bør man legge på dette ”bør”, jeg husker ikke dette i farten men kan jo bla det frem ved neste trening.

 

Er det noen som selv fører egne opptegnelser over hvilke treninger og stevner en har deltatt på?

 

Ja, og dessverre sogner jeg til Oslo Politidistrikt...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg søkte på håndvåpen sist, men det var ihvertfall etter at forskriften hvor det henvises til aktivitetsnivåer mv. kom. Jeg la ved en egen liste over stevnedeltagelse for å dokumentere aktivitetsnivå - en enkel sak med dato, sted, gren og resultat. Og en bekreftelse fra klubben på at vedrørende våpen kunne benyttes i program innen klubbens regi. Det fungerte helt uproblematisk for min del. Den søknaden gjalt 9mm til militærfelt, og ble innlevert i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Det du minst trenger å dokumenterer er aktivitet tilsvarende "rekreasjonsskytteren. Noen steder krever de resultatlister for alle stevnene, andre steder er det nok med en liste.

 

Sist jeg søkte om en kjøpetillatelse søkte jeg på revolver i .32. Jeg har fra før en pistol i samme kaliber, samt pistol i 9 mm og revolver i .38, så jeg la ved ei liste over stevner i 2007 pluss et brev fra klubben. Og søknaden ble innvilget, som reservevåpen til .32-øvelsene. Jeg presiserte i søknaden at dette var et mere egnet våpen til grovpistolprogrammet enn det våpenet jeg allerede har.

 

At det er totalt uegnet til grovfelt og hurtigpistol er en annen sak, men i sin argumentasjon tar jo ikke våpenkontorene hensyn til hva som er egnet. Det fins jo eksempler på at folk har fått avslag på søknad om pistol i .32 fordi de har en 9 mm pistol som er tillatt til grovøvelsene selv om den er uegnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å ta pistolkurs. Å søke er en ting, men å få innvilget er noe annet. Tror dere jeg kan få innvilget en 9mm sammen med en billig 22. etter det har gått 6 mnd med pistolkurs? Hvis ikke, hva trengs for å kunne få innvilget?

Jeg trenger ikke 9mm sånn med en gang, men jeg tror nok behovet vil komme etterhvert, og siden det koster ca 1000 kr (?) å søke så er det jo like greit å søke om begge deler med en gang..

 

For å erverv våpen du må være gammel nok, har god vandel samt behov. For pistol er ervervsalder 21 år. Du vet selv hva slags vandel du har. Behov for pistol er ganske spissformulert. Våpenforskriftenes § 2-12 sier:

 

"Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap i skytterlag/-klubb tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen."

 

Aktivitet under karatenetid defineres av Rundskriv 2002/17:

 

"Minst 2-3 ganger på banen pr mnd under opplæringsperioden før eget våpen kan erverves."

 

Svaret er du kan søk om en pistol i 9 mm etter at du har gått seks måneder i klubben men følgende punkter må innfris og bekreftes skriftlig:

 

- At du har vært tilstrekklig aktivt (2-3 ganger på banen hver måned)

 

- At våpenet er av en type som brukes i konkurranser godkjent av den skytterorganisasjon du er medlem av

 

- At din klubb organiserer skyting med slike våpen

 

- At du har er våpenskap (eller lignende) som pistolen skal lagres i

 

Førstegangssøknad koster kr 860. Det er lov å søk om flere våpen samtidig uten at det koster mer.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se vil jeg komme til å oppfylle alle krav du nevner Grevling. Dvs at politiet bør komme med en motbegrunnelse på en av punktene du nevner for at de skal kunne avslå søknaden min hvis jeg ikke tar helt feil. Godt å ha noe jeg kan slå i bordet med hvis jeg skulle få avslag, men siden reglene virker ganske klare så skal de ha ganske klare og gode argumenter for å avslå.

Link to comment
Share on other sites

De fleste klubber har et standardbrev som førstegangssøkere kan legg ved sin søknad. Min klubb har et brev som går slik:

 

"NN er aktiv medlem av vår pistolklubb og har vært siden (dato). I løpet av denne periode har han deltatt i (antall) approberte stevner, (antall) uapproberte stevner og (antall) organiserte treninger.

 

Den omsøkte våpen benyttes i konkurranser godkjent av Norges Skytterforbund som klubben arrangerer jevnlig."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

De fleste klubber har et standardbrev som førstegangssøkere kan legg ved sin søknad. Min klubb har et brev som går slik:

 

"NN er aktiv medlem av vår pistolklubb og har vært siden (dato). I løpet av denne periode har han deltatt i (antall) approberte stevner, (antall) uapproberte stevner og (antall) organiserte treninger.

 

Den omsøkte våpen benyttes i konkurranser godkjent av Norges Skytterforbund som klubben arrangerer jevnlig."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det skrivet du forteller om der var cirka 90% likt det vi bruker.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en VELDIG utviding av det opplysning som kreves for å behandler et våpensøknad. Jeg liker ikke spørsmål nr. 5: "Har søker tidligere ervervet andre våpen som kan benyttes til det oppgitte bruksområdet?" Med dette kan en pistolskytter med en standardpistol nektes en fripistol fordi standardpistol KAN benyttes til det oppgitte bruksområdet. Grunnen at folk skaffer seg flere våpen er fordi det våpen du har kan kanskje brukes i flere områder, men er ikke gunstig. F.eks en 9 mm militærpistol kan brukes for å skyter VM-Grov og Hurtig grov, men en konkurransepistol i .32 kaliber er absolutt et mer gunstig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en VELDIG utviding av det opplysning som kreves for å behandler et våpensøknad. Jeg liker ikke spørsmål nr. 5: "Har søker tidligere ervervet andre våpen som kan benyttes til det oppgitte bruksområdet?" Med dette kan en pistolskytter med en standardpistol nektes en fripistol fordi standardpistol KAN benyttes til det oppgitte bruksområdet. Grunnen at folk skaffer seg flere våpen er fordi det våpen du har kan kanskje brukes i flere områder, men er ikke gunstig. F.eks en 9 mm militærpistol kan brukes for å skyter VM-Grov og Hurtig grov, men en konkurransepistol i .32 kaliber er absolutt et mer gunstig våpen.

 

Dette er et skjema som Sør-Trøndelag politidistrikt bruker. Har egentlig ikke noe problem med noen av spørsmålene. Begge klubbene jeg er medlem av svarer vet ikke på spørsmål 5, fordi klubbene ikke har oversikt over hvilke våpen medlemmene har

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Det høres ikke riktig ut. Mulig at instruktøren har misforstått ditt spørsmål?. Hvor har du gått kurs? Søk om begge våpen på en gang. Under bruksområde for 9mm, skriver du Militærfelt NSF. Kan du dokumentere behov, og fyller de andre kriteriene, burde det ikke være noe problem å få innvilget søknaden.

Jeg husker at jeg søkte på .22 og Revolver 357/38, første gangen jeg søkte etter kurset. Det ble godkjent den gangen.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en annen instruktør i samme klubb og han svarte på en litt annen måte (som jeg også nevnte i en tidligere post i forige side). Får skyte i klubben med 22.cal inntil det har gått 6 mnd, deretter prøve å søke på en 22. cal + en 9mm. Skal låne og prøve en 22. cal walther p22 i løpet av helgen/mandag, hvis jeg liker den skal jeg kjøpe en slik. Den kan jeg bruke som spesial våpen (pga. str), derfor vil jeg tro det er større sjangs for at jeg også får innvilget både 9mm og 22.cal :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge siden jeg fullførte kurset mitt, og jeg søkte på 22lr ,9mm, 32 cal og en 357 Mag.

Slik jeg ser det er det smart og søke på fire våpen med en gang, siden du uansett betaler samme pris om du søker på en eller fire våpen. Nå mangler jeg bare å kjøpe en 357 Mag :D

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en annen instruktør i samme klubb og han svarte på en litt annen måte (som jeg også nevnte i en tidligere post i forige side). Får skyte i klubben med 22.cal inntil det har gått 6 mnd, deretter prøve å søke på en 22. cal + en 9mm. Skal låne og prøve en 22. cal walther p22 i løpet av helgen/mandag, hvis jeg liker den skal jeg kjøpe en slik. Den kan jeg bruke som spesial våpen (pga. str), derfor vil jeg tro det er større sjangs for at jeg også får innvilget både 9mm og 22.cal :)

 

Det er egentlig bare tull!

Stoerlesen paa vaapnet er fullstendig irrelevant, du soeker paa vaapen til bruksomraader. Spesialfelt og finprogrammene er like forskjellige fra miltierfelt / grovpistol. Det er heller ingenting som tilsier at du maa soeke om .22 i det heletatt.

 

Dog, er mitt raad at du anskaffer deg en ordentlig .22 pistol (ikke noedvendigvis konkuranse pistol, gjerne typee ruger MK2?/3 eller Browning Buckmark) Og ikke en jalla pistol som "walther" P22 (Denne bygges under navnet walther av luftvaapen fabrikanbten umarex)

Link to comment
Share on other sites

Dog, er mitt raad at du anskaffer deg en ordentlig .22 pistol (ikke noedvendigvis konkuranse pistol, gjerne typee ruger MK2?/3 eller Browning Buckmark) Og ikke en jalla pistol som "walther" P22 (Denne bygges under navnet walther av luftvaapen fabrikanbten umarex)

Og skulle du finne på å kjøpe deg en brukt matchpistol, vil du få et våpen som er ende bedre egnet til både bane og felt. Jada, jeg vet det er en av mine kjepphester...

Link to comment
Share on other sites

burde ikke være noe problem det.. dere har vel grovfelt eller noe dere skyter som du trenger noe heftigere enn .22 til..

jeg er nylig ferdig med mitt 6 mnds kurs + godkjenningskurs for praktisk..

og jeg søkte om .22 9mm .45 og praktisk rifle og alle ble godkjent selv om hun politi dama ikke var helt blid

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der, men det blir jo fort kjedelig for en nybegynner vis han/hun kun kan skyte 22lr når de endelig ble gamle nok til å kunne ha sitt eget håndvåpen.

Heldigvis så tillater paragrafen/regel/rundskriv/lov osv deg å inneha mer en 1stk 22lr.

 

Jeg kjøpte min første pistol i cal. 22 i 1995. Nå vurderer jeg å kjøpe nr.2, en revolver i .357. Det går utmerket å drive aktiv å variert skyting med "bare" .22. Men det fordrer selvsagt at man finner glede i å trene på presisjon/hurtigskyting - og ikke bare felt (da blir det kanskje kjedelig i lengden).

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Dette er isåfall en praksis som klubben din har. Ingenting i lov/forskrift/rundskriv som tilsier dette. Praktiserer de dette hadde jeg skiftet klubb

 

 

 

Svaret på det opprinngelige spørsmålet til trådstarter er veldig enkelt:

 

Det eneste som skal til for å få innvilget en 9mm. pistol er nøyaktig det samme som for en .22.

Du må ha vært aktivt medlem i en skyteklubb med pistolprogram i 6 mnd. og være fylt 21 år. Du må også være "edruelig og skikket" (eller noe slikt som det står i loven).

 

Det er absolutt ingen forskjell på kriteriene for å få innvilget en .22, en 9mm, eller en 44. magnum for den saks skyld.

 

Poenget er bare at du må oppgi hva du skal bruke våpenet til. Dersom du skriver (som andre har foreslått) f.eks. "Militær felt" så finnes det absolutt ingen grunn til å nekte deg det - så sant du oppfyller de andre kriteriene som loven fastsetter. Det er veldig vanlig å søke på f.eks. en .22, en 9mm, og en .357 revolver første gang.

 

Hvis noen i din klubb påstår noe annet, så foreslår jeg at du f.eks. leser denne (det kan kanskje høres ut som om den aktuelle klubben driver med noe noe av det samme.:

 

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=8&t=4410

 

Men når det er sagt er det jo veldig vanlig å begynne klubbskyting med .22. Det er vel kanskje ikke så vanlig at klubber har/låner ut grovere kaliber vil jeg tro. Dessuten lærer man også bedre med .22 da grovere våpen gjerne har en rekyl som "kamuflerer" feil i avtrekk osv. Dessuten er det jo ganske mye dyrere med f.eks. 9mm (3 kr. pr. skudd kontra 30 øre med .22)

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt på 4-5 våpen med en gang. Bare sørg for at våpenet kan brukes til det programmet du oppgir at du skal bruke det på. Jeg sier absolutt ikke at du skal kjøpe 4-5 våpen med en gang, men det koster det samme (ca 500 kroner første gang ?) å søke på ett, som å søke på 10. Når du så har fått innvilget søknadene (som ingen med loven i hånd kan nekte deg) så kan du i ro å mak bestemme deg for hva du ønsker å kjøpe. Ta en tur til ulike forhandlere og snakk med andre medlemmer i klubben (ikke bare instruktørene). Se om du kan få prøve våpenet til andre på banen osv. Søknadene er gyldig i 6 mnd, og kan enkelt forlenges med ytterligere 6 mnd. om du ikke har kjøpt våpen innen den tid.

 

Så bruk tiden fram til du skal søke på å sette deg inn i de ulike programmene, og hvilke kaliber og våpentyper som brukes, og så søker du på de våpen som er egnet til å bruke på de programmene du kan tenkte deg å drive med.

 

GreyGhost

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der, men det blir jo fort kjedelig for en nybegynner vis han/hun kun kan skyte 22lr når de endelig ble gamle nok til å kunne ha sitt eget håndvåpen.

Heldigvis så tillater paragrafen/regel/rundskriv/lov osv deg å inneha mer en 1stk 22lr.

 

Jeg kjøpte min første pistol i cal. 22 i 1995. Nå vurderer jeg å kjøpe nr.2, en revolver i .357. Det går utmerket å drive aktiv å variert skyting med "bare" .22. Men det fordrer selvsagt at man finner glede i å trene på presisjon/hurtigskyting - og ikke bare felt (da blir det kanskje kjedelig i lengden).

 

Jeg sier ikke at det er noe gærent med en 22 kaliber, du får jo trossalt trent en god del med den for en billig penge. Men for de som liker at det smell og riv litt som blant annet meg så er et grovere kaliber å foretrekke. Jeg skyter en god del med min 22 kaliber men jeg synes det er mye artigere med en 9mm.

 

Men det blir fort kjedelig vis man kun skyter på en blink hele tiden, så vis man varieret litt slik at det blir alt fra presisjons blinker til felt blinker, flasker fylt med vann osv så er en kaliber 22 utmerket.

 

Men som sagt folk er forskjellig, noen liker å skyte med presisjons pistol som Walther GSP Expert i kaliber 22/32 mens andre foretrekker pistoler som man får litt mer slik "REAL" nostalgi med.

Slik som Colt 1911A1 45 ACP, GLOCK 17, Hk P7, osv........

Eller revolvere osv................

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...