Jump to content

Hva skal til for å få innvilget 9mm?


IImilleniumII

Recommended Posts

Pardini, hva vil du anbefale av brukte matchpistoler? Gjerne et par tre alternativer og prisklasser...
Ja si det... Smaken er jo fortsatt som baken. Men det fins jo både gamle og nye slagere: (I tilfeldig rekkefølge)

 

:arrow: Walther GSP - Den gode gamle "rørtanga" henger med fortsatt. en fordel er at dersom du liker den kan du bygge ut med et .32-sett etter hvert og beholde samme skjefte(vinkel).

 

:arrow: Pardini - Den nye slageren i kongeriket. Blir naturlig nok noe dyrere enn en gammel GSP, men ikke uten grunn et populært våpen.

 

:arrow: Unique DES 96 og 69 - Velprøvde franskmenn

 

:arrow: FAS - Min personlige favoritt. En potensielt temperamentsfull italiener. Men finner du en stødig en, er den vanskelig å slå.

 

:arrow: Hämmerli - Fins både i stål og kunststoff, avhengig av modell. Har også sine svorne tilhengere.

 

:arrow: Benelli - Nok en italiener. Uttrykket "Benelli-hilsen" (markering av funksjoneringsfeil) synes å ha gått av moten, noe som tyder på at de etter hvert fungerer bedre enn de gjorde i sin spede ungdom.

 

I tillegg finnes det modeller fra Morini og Feinwerkbau, samt Sako fra våre venner i øst. Og Walther SSP har jeg bare såvidt sett, aldri prøvd. Og det er sikkert opptil flere våpen jeg har glemt, både russere og andre.

 

Prisklassene overater jeg til andre å kommentere, jeg har hatt min standardpistol i ca 13 år, og aldri vært fristet til å bytte. Så jeg kjenner ikke markedet godt nok.

 

Selv har jeg eid/disponert Ruger MkII, Sako 22/32, Uniques Des 69 og Fas 602. Etter et par år følte jeg at Rugeren begrenset meg hva resultater/poengummer angikk. Dette var ikke et tema med de 3 andre, alle disse har jeg skutt over 580 poeng med på finpistolprogrammet.

 

Alle de nevnte pistolene vil ha sine svorne tilhengere og fiender. Du må finne den som passer deg og din hand. Grepsvinkel, balanse, avtrekk... Og du må være sikker (nok) på at det smeller hver gang du trekker av. Dersom du skal skyte felt må du ta hensyn til om det er problemer med å lade med 6 skudd.

 

Etter at du har prøvd mange nok våpen (ikke vær redd for å spørre klubbkameratene om å få prøve) vil du ha dannet deg en oppfatning av hva du vil ha. Så må du finne et OK eksemplar til en OK pris. Bytt rekylfjær og ev. rekylbuffer med en gang, man vet aldri hvor lenge disse slitedelene har stått i. Få tak i utdrager og tennstempel i reserve med en gang. Dersom disse delene er vanskelig å få tak i, bør man overveie et annet merke.

 

Og så snart nyervervelsen er i hus, kan man begynne den lange prosessen med Dremel og formtre/grepsmasse, file opp sikter, balansere fortrykk/avtrekk, osv... Og håpe at man blir fornøyd før fristelsen til å bytte blir for sterk og man må begynne på nytt...

 

Lykke til :!::!:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eneste som skal til uten om behov,aktivitet osv er da bare å levere søknad.

Søkte nettopp på .22LR, 9mm og 357Mag. Fikk godkjent alle uten spørsmål.

For de som lurer tok det 1 uke og 1 dag med postgang å det hele. Lenge nok å vente, men sist gikk det 3uker. Lurer bare på om det tar 3mnd denne gangen før våpenkortene ligger i postkassa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klubben din vet hva som skal gjøres :!:

 

Det er av og til dem som skal ha en Glock på nattbordet, disse må gjerne nøye seg med softgun :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har gått på kurs. Snakket med en av instruktørene i dag og han sa at jeg ikke kom til å få godkjent søknad om 9mm før jeg har hatt 22. cal i minst ett halvt år. Mulig dette varierer fra fylke til fylke også?

 

Skift klubb.. Hadde en klubb jeg har vært medlem i begynt sånn så hadde jeg skiftet klubb umiddelbart, samma hvor langt jeg måtte ha kjørt for å komme dit.

 

Hvis de er kapabel til å finne på noe sånt, hva blir da det neste?

 

Det er ikke klubbens ansvar å finne ut hva du trenger, det er politiets oppgave.

 

BB John

 

Ps: Får jeg vite hva denne klubben heter? Send det gjerne som PM hvis du ikke vil gå ut med det.

Link to comment
Share on other sites

eneste behov for en type våpen per kaliber har jeg nå fått vite, så sant det ikke sitter en særing på kontoret,

er et våpen per type per kaliber med grunn øvelse/konkurranse... utover det må du spesifisere bedre hvilken gren.. f.eks hvis du vil ha to stk .22 pistoler, en p22 ol til felt, og en fin pistol, type hammerli til 25m programmer... det går fint, men da må du gi litt mere info en "øvelse/konkurranse"

 

Eks.. du kan få alle disse og flere med kun med å skrive øvelse/konkurranse...

 

.22 revolver og pistol

32

9mm

.45 pistol

.45 revolver

.357 revolver og pistol tror ikke du får en ren .38 spesial revolver hvis du allerede har magum, men omvendt går somregel..

.44 revolver og pistol

.454

osv

 

Men klart, det å skrive på flere detaljer er jo sikkert en fordel jo særere ønske av våpen, men skriver du feil så er du screwed hehe..

 

uansett, ikke noe hokuspokus dette. skyt aktivt hver uke i et halvt år, eller sjeldenere og ta deg litt lenger tid, så har du gjordt det loven krever og somregel får du det du trenger.

 

Jeg ville personlig søkt på en .22 pistol, en 45 eller 9mm pistol, og en form for revolver 357 eller .44 evnt. alt du kan tenke deg innen 1 år ( 6 mndr+ utsettelse på 6mndr) fordi det koster penger å søke.... alle jeg kjenner der jeg bor søker på en .22 og noe grovere..

 

Jeg søkte på min første pistol , kun 9mm på 90tallet i oslo, og det gikk utmerket etter 6mdnr of lapp fra klubbformann at jeg var aktiv... han skrev søknaden for med, og skrev kun "øvelse/konkurranse" ... han mente da at spesifisering var kun nødvendig når du skal ha flere ting innen samme kategori, og hittil så virker det som han har hatt rett...

 

 

ps.. og søke på revolver og skrive "leke cowboy" på søknaden fører nok til at du aldri vil få noe våpen godkjent ever da de neppe tar spøken...

Link to comment
Share on other sites

Pardini, hva vil du anbefale av brukte matchpistoler? Gjerne et par tre alternativer og prisklasser...
Ja si det... Smaken er jo fortsatt som baken. Men det fins jo både gamle og nye slagere: (I tilfeldig rekkefølge)

 

:arrow: Walther GSP - Den gode gamle "rørtanga" henger med fortsatt. en fordel er at dersom du liker den kan du bygge ut med et .32-sett etter hvert og beholde samme skjefte(vinkel).

 

:arrow: Pardini - Den nye slageren i kongeriket. Blir naturlig nok noe dyrere enn en gammel GSP, men ikke uten grunn et populært våpen.

 

:arrow: Unique DES 96 og 69 - Velprøvde franskmenn

 

:arrow: FAS - Min personlige favoritt. En potensielt temperamentsfull italiener. Men finner du en stødig en, er den vanskelig å slå.

 

:arrow: Hämmerli - Fins både i stål og kunststoff, avhengig av modell. Har også sine svorne tilhengere.

 

:arrow: Benelli - Nok en italiener. Uttrykket "Benelli-hilsen" (markering av funksjoneringsfeil) synes å ha gått av moten, noe som tyder på at de etter hvert fungerer bedre enn de gjorde i sin spede ungdom.

 

I tillegg finnes det modeller fra Morini og Feinwerkbau, samt Sako fra våre venner i øst. Og Walther SSP har jeg bare såvidt sett, aldri prøvd. Og det er sikkert opptil flere våpen jeg har glemt, både russere og andre.

 

Prisklassene overater jeg til andre å kommentere, jeg har hatt min standardpistol i ca 13 år, og aldri vært fristet til å bytte. Så jeg kjenner ikke markedet godt nok.

 

Selv har jeg eid/disponert Ruger MkII, Sako 22/32, Uniques Des 69 og Fas 602. Etter et par år følte jeg at Rugeren begrenset meg hva resultater/poengummer angikk. Dette var ikke et tema med de 3 andre, alle disse har jeg skutt over 580 poeng med på finpistolprogrammet.

 

Alle de nevnte pistolene vil ha sine svorne tilhengere og fiender. Du må finne den som passer deg og din hand. Grepsvinkel, balanse, avtrekk... Og du må være sikker (nok) på at det smeller hver gang du trekker av. Dersom du skal skyte felt må du ta hensyn til om det er problemer med å lade med 6 skudd.

 

Etter at du har prøvd mange nok våpen (ikke vær redd for å spørre klubbkameratene om å få prøve) vil du ha dannet deg en oppfatning av hva du vil ha. Så må du finne et OK eksemplar til en OK pris. Bytt rekylfjær og ev. rekylbuffer med en gang, man vet aldri hvor lenge disse slitedelene har stått i. Få tak i utdrager og tennstempel i reserve med en gang. Dersom disse delene er vanskelig å få tak i, bør man overveie et annet merke.

 

Og så snart nyervervelsen er i hus, kan man begynne den lange prosessen med Dremel og formtre/grepsmasse, file opp sikter, balansere fortrykk/avtrekk, osv... Og håpe at man blir fornøyd før fristelsen til å bytte blir for sterk og man må begynne på nytt...

 

Lykke til :!::!:

 

 

 

 

Pardini er gutt som har vaska seg, vært ute en høstkveld før og alt det der...FANTASTISK LESNING!!! Sånne som dere som gjør Kammeret (og gode gamle sluttstykke) til ett fantastisk nettsted for oss skyteinterreserte..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Hmm ... Under arbeidet med å utforme et søknadsvedlegg kikket jeg på bl.a. det skjemaet. På et tidspunkt ble jeg veldig usikker på forskjellen mellom mosjon- og rekreasjon- (hva som er hva i denne sammenheng) og måtte kikke på rundskrivet for å se fasiten:

Nybegynner - Rekreasjonsskytter - Mosjonsskytter - Konkurranseskytter

 

Årsaken til den usikkerheten viste seg å være at man i nettopp dette skjemaet har snudd på rekkefølgen for de to nevnte alternativene:

Nybegynner - Mosjonsskytter - Rekreasjonsskytter - Konkurranseskytter

 

Hvis man ikke har rundskrivet for hånden og/eller tenker seg godt om er det fort gjort å gjøre en tabbe ved utfylling av det skjemaet, slik at en "mosjonsskytter" blir benevnt "rekreasjonsskytter". eller omvendt :shock:

Link to comment
Share on other sites

helsikes mye jobb for 9mm da.. aldri sett det skjema her jeg bor engang... leverte sist søknad på .44 revolver og .44 pistol før ferien, og har allerede kjøpt begge uten noe tull... Fornuftige folk på våpenkontoret her heldigvis som ikke sitter og synser og blander inn personlige idealer, men følger våpenloven :D

 

må si det var noe plagsomt skjema,, men grei tilleggsinfo for onkel. Klubben vår har eget skjema, som fylles ut og signeres av sjefen hvis man har skutt nok de siste 6mndr osv. Den dekker programmer og kalibre klubben skyter. Blir vel noe lignende egentlig. Men langt enklere enn det her..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...