Jump to content

17 HMR på rev


Lassewan

Recommended Posts

Har .17 HMR, og mine erfaringer er å holde seg under 150 meter, for det er ekstremt liten og lett kule, og den er kanskje hakket betre enn .22 WMR på vind, men det er lite punch i den over 150 meter.

 

Når det gjelder rev, så har eg ikkje prøvd dette sjølv, men av andres utsagn, så er det litt for lett kaliber på reven, den har som regel mykje lengre fluktstrekning med .17 HMR kontra .22 WMR.

Frontskudd, trur eg du skal gløyme, då skal du være ekstremt heldig med skuddplasseringen, treff den kula der bein, så blir det stygg skadeskyting vil eg tru. Anbefaler deg å holde deg helst på undersida av 100 meters merket på reven, det trur eg funker best.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rever med 17 hmr, 5-6 stk har det nok blitt. Konklusjonen min er at dette ikke er et bra revekaliber. For det første bør holda være korte, maks 60-70 meter etter min mening. Kula er lett og mister fart fort, skudd forfra eller på bogblad er ikke å anbefale. Ingen av mine rever har lagt seg i smellen, de har ikke gått langt heller, men marginene er for små til at jeg jakter rev med 17hmr. Det går å skyte rev med 17, det er ikke det, men ser på det nesten som å knulle stående i en kano, det er for de som liker å gjøre ting vanskligere enn det bør være.

Link to comment
Share on other sites

Har akkuratt gått til innkjøp av samme kaliber :D Primært for å jakte rev. Tror man egentlig må finne rette holde med rett kule skal det bli suksess. Overdrevent hold er nok ikke bra, men ut til 100m funker nok bra! Han som jeg kjøpte rifla av sa at det ble TOTAL kortslutning hvis treff og hold var forsvarlig! Men jeg kommer nok til å ha 6.5 som en backup med meg i glugga :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rever med 17 HMR å V-max. Topp resultat ikke gjennom skyting og lengste flukt var 10 meter. Å si at de er som å pule stående i kano synes jeg var å dra det litt langt. Ingen tvil at det er tryggere å bruke 338 lapua mag. Men ser ikke vitsen så lenge du treffer der du skal så blir ikke reven noe mere død av grovere kaliber.

 

PS. Har faktisk lengere flukt med 6,5x55 kammret med Federal Fusion og Lapua Mega i noen tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å like innleggene her! Alle har dårlige og bra erfaringer med alle kalibre :lol: Jeg mener det å skyte rev med 17HMR, er det samme som og skyte rådyr med 222. Mange mener at 222 er for lite og at man må bruke ett kraftigere kaliber med tyngre kule! 17HMR er det minste tillatte kalibre på rev og 222 på rådyr, konklusjonen er at (plasering, hold og kule må stå i stil) til kalibre. Jeg har enda ikke sett rådyr som har overlevd ei 222 kule i hjerte/lunge regionen, og jeg tror heller ikke jeg kommer til å se en rev med ei 17HMR kule på samme sted overleve! Gleder meg til å prøve "pels fangern" i vinter :lol:

 

Kan noen som har skutt rev med 17HMR legge ut bilde av reven sin her?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill - for å sitere Ulf Lindroth som jo har skutt noen rev, så er drømmebørsa hans i kaliber 17.HMR, men det er ikke lov i Sverige - så han måtte gå opp til .204

Personlig tror jeg basert på hva jeg har sett av effekt på diverse filmer, at V-max kulene har en veldig dødbringende og eksplosiv effekt. Jeg tror nok at 100-130 m kanskje er maks skyteavstand, men litt av cluet når man bedriver lokkejakt er jo og få viltet reletivt nære, om man skyter en rev under lokking på 250 m - kan man da si at man har lokket den inn? Og under åtejakt om natten, så er det jo uansett begrensninger på sikt og skytelys - så holdet blir jo ikke særlig langt allikevel.

 

Jeg gleder meg til å ta dette i bruk, stiller større krav til jegeren - men det tror jeg bare bidrar til at man ikke slenger av gårde ett skudd,som man gjerne har lett for å gjøre på rev..

Link to comment
Share on other sites

Veldig overraska over at Ulf Lindroth mener drømmekalibret til rev er 17 hmr, hadde han sagt 17 rem så hadde det hengt på grep etter min mening.

17 hmr er det minste tilatte kaliber til rev, og det sier vel litt om at man er i grenseland. Hengte opp en nyskutt skjære og skjøt på den med17hmr. Bak satte jeg opp en papp plate. Hadde 5 fragmenter som dro igjennom pappen. Ei kule på 1.1 g delt på 5 ikke mye igjen av den kula da.

Det blir skrevet her at mange av de revene som har blitt skutt med 17hmr datt i smellen, helt suverent det, men er dette ungrever skutt i aug eller er det voksen rev skutt i februar. Mange faktorer spiller en rolle her. Det blir også skrevet at det det krever mer av jegeren med et så lite kaliber, det er fan så riktig, men hvem er det som er den store taperen om ikke kula sitter riktig? Rev som løper lenger med 6.5, sikkert riktig det også. Hvor tung kule ble brukt i 6.5`n? Dette kaliberet er lov på elg, sier seg selv at det ikke blir riktig ekspansjon når en 150 gr kule treffer en rev, ei kule på 100 gr derimot hadde gjort jobben.

Dette kan diskuteres i all evighet, og det er sikkert derfor vi har et forum også. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Har trolla forums nå i et par dager for og finne ut folks erfaringer med 17 HMR på rev, sett at det er en del som bruker det i andre land som England og USA. Er interessert i og høre hvilke erfaringer folk her inne har med dette kaliberet, da jeg vurderer sterkt og skaffe meg det hovedsaklig for og jakte rev på åte/lokke.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har trålet forumet litt dårlig :)

Det er flere poster om 17hmr på småvilt og rev. Et utmærket kaliber til dette bruk. Jeg har selv bestillt meg en Brno CZ 455 Varmint med løpskiftesystem i kal 22lr. Med løp i kal 22mag og 17hmr. Nettopp til bruk på rev(kal 17hmr),å rypejakt(kal 22lr), 22 mag vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke til,men mulig på rev det også. Må se ann pressisjon på di to kraftigeste kalibrene.

Kal 17hmr er som sakt et utmærket kal til predatorjakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror du har trålet forumet litt dårlig :)

Det er flere poster om 17hmr på småvilt og rev. Et utmærket kaliber til dette bruk. Jeg har selv bestillt meg en Brno CZ 455 Varmint med løpskiftesystem i kal 22lr. Med løp i kal 22mag og 17hmr. Nettopp til bruk på rev(kal 17hmr),å rypejakt(kal 22lr), 22 mag vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke til,men mulig på rev det også. Må se ann pressisjon på di to kraftigeste kalibrene.

Kal 17hmr er som sakt et utmærket kal til predatorjakt :mrgreen:

Du kommer nok mest sansynlig til å oppleve at 17hmr løpet blir stående i, til du skal trene (17hmr koster for mye til mengde trening).

 

En annen sak er demping av 17hmr, noe jeg på det sterkeste anbefaler. Men man trenger en kvalitetsdemper, som t.d A-Tec som CTM6-Rimfire (min er en 22 demper med 8 moduler), der en setter på ekstra moduler til man er fornøyd. I original utførelsen (6 moduler) mener jeg det blir litt for dårlig demping.

 

Med min cz452 varmint i 17hmr, med nevnte demper. Har det blitt skutt mellom hus, uten at folk har blitt skremt ut av stolene sine (obs! det blir aldri som en 22lr med sub amo, men nokså likt t.d stinger i en 22lr). Bonus med dette oppsettet og cz455, er at en kan bruke samme demperen på alle løpa (kansje kappe 22lr løpet ned til48-50cm? for å få litt hendigere våpen).

 

Vær obs på at med 17hmr, og demper bruk. Så må demperen av ved lagring, og løp og kammer må pusses relavtivt ofte. Jeg gjorde ikke dette i begynnelsen, og resultatet var at kruttslam fra demperen, ramlet ned i løpe og kammer. Neste gang jeg brukte våpenet, presset jeg så skitten fast i kammeret. Til jeg en dag ikke kunne kamre ny patron.

 

I dag har jeg den stående innskutt på 100m, og bruker den til hold på 30-110m (uten å endre siktepunkt). Når jeg går etter Kråke og skjor. Gidder en å trene på det, er den forbløffende presis opp til 200m (i vindstilla).

P.s. Nærbegrensning på 30m grunnet fast forstørrelse på 10x på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Nei,så det sises over..hold opp til 100 m funker som snus med rett kule og ok skytefærdigheter.

Jeg bruker pr.dd en 308W på revejakt..med 100 grains kule. Den skyter ganske så flatt fram til 140-150 m,men etter det tupper den ganske mye vil jeg tro siden laddningen er forholdsvis svak,men pressisjoner er desto bedre.

Tilbake til kal 17hmr..

Kulen til dette kal er jo forholdsvis lette,så er det noe vind fra en eller annen kant,vil dette sikkert ha noe/mye å si på treffpunktet. Så er det"kuling"ville jeg valgt et grovere kaliber. Trening på forskjellige skyteavstander vil gi deg en pekepinn på den ballistiske kulebanen,å du vil med dette bli trygger på hvilke hold du skal avfyrre ditt dødelige skudd. Samt du vil se hvor mye åver senter og under senter børsa går på di forskjellige hold. Jakter du mye på åte med dette kal,vil jeg annbefale deg å skyte en del på den avstanden,hvis det ikke er samme avstand som rifla er skutt inn på(eks 100 m).

Skytetrenineg uannsett våpen og kaliber er foresten aldri feil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, under norsk lov det er ikke tilatt og bruker kal 17 hmr på rev jakt. Med kal .22 er det lov til og skytt dyr opptil størelser av hare men ikke hare! Så tro at dere må tenk deg om hva dere holder på med og kansker undersøker til mer. vennlig hilsen chris78

Link to comment
Share on other sites

Hei, under norsk lov det er ikke tilatt og bruker kal 17 hmr på rev jakt. Med kal .22 er det lov til og skytt dyr opptil størelser av hare men ikke hare! Så tro at dere må tenk deg om hva dere holder på med og kansker undersøker til mer. vennlig hilsen chris78

 

22 lr opp til hare men ikke hare!

17 hmr er lov den jo! da isåfall har du misforstått.

17 hmr og 22 wmr er de to minste kal du har lov til å bruke på rev

Link to comment
Share on other sites

Hei, under norsk lov det er ikke tilatt og bruker kal 17 hmr på rev jakt.

 

Denne påstanden synes jeg du skal dokumentere med henvisning til lovverket du hevder ikke tillater 17HMR. Til nå har jeg ikke vært i tvil om det motsatte. Omvend meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Leser i hefte til NJFF om rev jakt, vist du ha tatt jegerprøven så ville du og ha vist om dette!

Rifle

Fordelen med rifla er at man kan øke

skyteavstanden. De vanligste av de

egnede riflekalibrene er .222 Rem., 6,5

x 55 mm, .308 Win og 30-06. Det er lov

til å benytte både blyspiss og helmantel.

For avliving av rev i bås eller felle, kan

også salongrifle, revolver eller pistol i

kaliber 22 LR nyttes (men ikke under

jakt!).http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98495.PDF

Link to comment
Share on other sites

Hei, under norsk lov det er ikke tilatt og bruker kal 17 hmr på rev jakt. Med kal .22 er det lov til og skytt dyr opptil størelser av hare men ikke hare! Så tro at dere må tenk deg om hva dere holder på med og kansker undersøker til mer. vennlig hilsen chris78

FØR du påstår noe slikt regner jeg med du har lest deg opp på lovverket slik at du kan vise oss andre hvor dette står :wink:

Kom gjerne med en link :idea:

Link to comment
Share on other sites

Leser i hefte til NJFF om rev jakt, vist du ha tatt jegerprøven så ville du og ha vist om dette!

Rifle

Fordelen med rifla er at man kan øke

skyteavstanden. De vanligste av de

egnede riflekalibrene er .222 Rem., 6,5

x 55 mm, .308 Win og 30-06. Det er lov

til å benytte både blyspiss og helmantel.

For avliving av rev i bås eller felle, kan

også salongrifle, revolver eller pistol i

kaliber 22 LR nyttes (men ikke under

jakt!).http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98495.PDF" target="_blank

 

Hvor er kaliber 17HMR nevnt her?

Er det heftet en lov?

Link to comment
Share on other sites

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-2002 ... 13.html#15

Link to comment
Share on other sites

etter at kravet om anslagsenergi ble fjernet på rev er det ingenting som kan gjøre 17hmr ulovlig på rev. det er opp til jegeren selv å velge egnet kaliber(utenom .22lr)

men på svalbard er 17 hmr ikke tillat bruk på rev pga anslagsenergi. meg bekjent eksisterer fortsatt kravet om anslagsenergi på svalbard?

Link to comment
Share on other sites

Har .17 HMR, og mine erfaringer er å holde seg under 150 meter, for det er ekstremt liten og lett kule, og den er kanskje hakket betre enn .22 WMR på vind, men det er lite punch i den over 150 meter.

 

Når det gjelder rev, så har eg ikkje prøvd dette sjølv, men av andres utsagn, så er det litt for lett kaliber på reven, den har som regel mykje lengre fluktstrekning med .17 HMR kontra .22 WMR.

Frontskudd, trur eg du skal gløyme, då skal du være ekstremt heldig med skuddplasseringen, treff den kula der bein, så blir det stygg skadeskyting vil eg tru. Anbefaler deg å holde deg helst på undersida av 100 meters merket på reven, det trur eg funker best.. :)

 

dette var et godt svar. selvom 17 er kjent for hullihull presisjon så er kula lita og lett i forhold til min favoritt 22wmr. lett kule med høy hastighet og varmint exp får problemer i bein knoker etc. er man en så god jeger at man kan utnytte denne presisjonen på disse etter mitt skjønn altforlange 100m+ holda så ta nå med den siste viktige faktoren ogda!! jo når man jakter så skyter man jo på levende dyr og ikke papp figurer og disse har liksom en tendens til og bevege seg litt,da hjelper det ikke med super presisjon med ei lita kule som er mer kravstor til kule plaseringa. hvis man skal drive sikrest mulig jakt så ikke drøy holda mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Nope?? Og hvorfor ikke?

 

Forskriften sier jo at salongrifle kaliber .22LR er forbudt.

.22 short er ikke det samme som .22 LR. Kortere og svakere javist, men det er ikke krav til anslagsenergi på småviltjakt. Kun at prosjektilet skal ha en drivladning av krutt.

 

Faktisk er det jo da selve våpenet man har forbudt, og ikke kaliberet, så en rifle i .22 short med god friflukt kunne jo også bli brukt med .22 lr patroner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok til å slite uansett hvordan du vrir og vender på dette, dersom du velger å bruke .22 short på rev. Kanskje, etter et par år i rettssystemet og slikt har du like stor sjangse til å få medhold, som jeg har på å komme i trusa på Sandra Bullock.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Leser i hefte til NJFF om rev jakt, vist du ha tatt jegerprøven så ville du og ha vist om dette!

 

Jeg har jegerprøven, og jeg synes du går ut litt vel hardt.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-2002 ... 13.html#15" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lovverket sier at 22LR ikke er tillatt på rev, men sier ingenting om 17HMR. Sistnevnte er en kraftigere patron. Jeg vil anbefale deg å være sikker på ting du skal poste her. Men det har du sikkert forstått selv nå.

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til det tråden skulle handle om - før denne også ble litt preget av diskusjoner med negativ klang...hehe

Ser av manges erfaringer at 100 meter er en forsvarlig skyteavstand på rev hva presisjon angår. En helt annen ting er de lette kulene som kanskje mister en del effekt på la oss si 200 meter.

Noen som vet hvor mye 17 grs V-Max fra CCI faller på 200 kontra innskutt i senter på 100 meter? I utgangspunktet av ren nysjerrighet, da jeg selv innser at å skyte på rev på 200 meter kanskje ikke er det beste med ett så lite kaliber. Men dersom noen mener noe annet, så kom med det :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mye 17 grs V-Max fra CCI faller på 200 kontra innskutt i senter på 100 meter?

 

Tja, har ikke eksakt data. Men det skulle bli 120jule -8,9cm @ 150m og 85joule -29,5cm @ 200m.

 

Ved omtrent 210m overtar .22LR når det gjelder anslags energi.

Så det å diskutere jakt på rev på 200m i .17hmr blir omtrent like meningsfullt som "kan jeg skyte rev på 200m med .22lr?"

Link to comment
Share on other sites

17 gr tnt treffer 33 cm under på 200m når innskutt på 100. Eley target i 22lr faller 128,5 cm ved lik innskyting. Begge har rett over 70 joule!

 

Nå vil bare tnt kula være supersonisk til 225m så den er ikke egnet for stort mer enn 200 i praksis.

Men etter min erfaring er effekten på småvilt lange bedre enn patronens beskjedne størrelse gir inntrykk av!

Link to comment
Share on other sites

ikke mis forstå meg, men som jeg ha forstått er kal 17hmr en reletive ny kal. som kom på marked i midten av 2000 en gang og vist man går in på et våpen butikk på nettet fek. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10202 er CZ ZKM 452 AMERICAN 17 HMR lagt ut i katagorie salongrifler. jeg er en relativ ny innen for jakt og våpen og jeg kan godt si jeg er ikke expert om våpen. spørsmal her er hva som definere en salong rifer fra en rifler. Da ville jeg ha sagt at en salong rifler faller i katagorie rimfire mens kal .223 faller i katagorie centerfire. Blir det da at loven mener at salong rifler og alle fra og kal. under.22lr ikke kan brukes til jakt etter dyr større en hare? Spør deg selv er det humant og jakter dyr med en så liten kal. det er egentlig det loven skal frem til.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvor du vil, men jeg mener bestemt det er humant å jakte med 17hmr. Den dreper, etter mitt sjønn, småvilt mer effektivt enn 22 lr. Og nei, jeg har ingen tror på at lovens intensjon er å eksludere kaliberet.

 

Beste medisin er å prøve selv!

Link to comment
Share on other sites

Chris, hør nå her. Du må jo se littegrann på hva som befinner seg bak kula. Du ser deg blind på diameteren! Høyere fart = Større anslagsenergi. Og om det er humant å jakte med er jeg ikke helt sikker på om du har grunnlag for å diskutere :?: Har du noengang skutt noe som helst? (klarte ikke dy meg lenger)

Link to comment
Share on other sites

CZ ZKM 452 AMERICAN 17 HMR lagt ut i katagorie salongrifler. .

 

Rifler i 22WMR bruker også ligge i kategori salongrifle, uten at det betyr så mye...

 

Tror vi avslutter dette med å konkludere med at 17HMR er egnet til rev, sålenge avstanden og skuddvinkel er tilpasset patronen :D

Link to comment
Share on other sites

startet og jakter ifjord år, siden sommeren ha jeg skutt med min 270 og noen våpener til kopiser 6x5, 308 og 9x3. Ha skutt en del tidliger med salong. Betyr ikke at jeg ha tenkt og ta med med ut luft gever og skytt kråker fra stue mi på 20 til 30 meters hold! og selv om det er noen fart i kuler til den 17hmr bytr ikke at det ligge nok bakk den, som ha noen mulighet til og lager nok skade selv om du treffer vital del som lunge. godt mulige at du komme gjennom huden men tro nok at et nål stikk i hjærte til et dyr på størelsen av et rev ta litt tid før den dør.

Link to comment
Share on other sites

Og på dette ene året så har du opparbeidet deg nok kompetanse til å uttale deg :?::?:

Til og med uten å ha skutt en eneste rev med 17hmr :?: Ikke mindre enn fantastisk vil jeg påstå.

 

En ting til. Nålestikk i hjerte? Et revehjerte som er truffet av et ekspanderende prosjektil i cal .17 har mer enn et lite hull i seg, det vil bli rimelig herpa!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er virkelig kaliber 17hmr så smalt i bruksområdet som denne tråden kan gi inntrykk av? eg har aldri hørt slike diskusjoner om 22wmr selv om den har noen mm dårl presisjon enn .17hmr på 100m. kansje det er på tide å sende mail til vilt direktoratet for å få avklart 17hmr i forhold til revejakt. er det lov så er det lov. ramler reven like kjapt m 17hmr som med 22wmr så skjønner ikke eg hva tråden dreier seg om... da er det jo bare å komme seg ut i marka og gjøre det vi liker som best...la oss gå på jakt,og la meninger være meninger. skitt jakt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...