Jump to content

17 HMR på rev


Lassewan

Recommended Posts

er virkelig kaliber 17hmr så smalt i bruksområdet som denne tråden kan gi inntrykk av? eg har aldri hørt slike diskusjoner om 22wmr selv om den har noen mm dårl presisjon enn .17hmr på 100m. kansje det er på tide å sende mail til vilt direktoratet for å få avklart 17hmr i forhold til revejakt. er det lov så er det lov. ramler reven like kjapt m 17hmr som med 22wmr så skjønner ikke eg hva tråden dreier seg om... da er det jo bare å komme seg ut i marka og gjøre det vi liker som best...la oss gå på jakt,og la meninger være meninger. skitt jakt!

 

Hvor langt kan du strekke avstanden med en .22 wmr når du jakter rev?

Har en følelse av at .22WMR er og foretrekke ovenfor .17 hmr?

Er mange spørsmål osv rundt disse kaliberne. Men hvor langt skyter dere inn riflene deres på ?

Er avhengig av at når jeg velger en av de 2 kaliberne nevnt, så er jeg avhengig av at reven detter i skuddet i kanskje 9/10 tilfeller og at holdet kan strekkes rundt 115-130m og at reven detter i smellet, noen av revene er jo hardskutte og kan løpe opp til 200m etter skudd, men det mår man regne med.

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

eg vet ikke hvor langt holdet kan strekkes. som jeg skrev før så skyter eg ikke på lengre hold enn ca 100 m. det har med mine skyte ferdigheter å gjøre. husk at det er forskjell på pappfigurer og levende vilt. hvis du har som mål langhold skyting med lette kaliber på småvilt som svært ofte beveger seg litt,kanskje blåser det også litt,mulig lite lys i tillegg,da har eg ingen gode råd å gi deg.sorry.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kan se for meg at .17hmr kan skyte rev på lengre hold, men har den virkelig nok punch til å knocke en rev på opp til 130m?

De riflene har vel mere presisjon enn .22WMR, og har lest at det er et par som sliter med presisjonen sin. Blir veldig usikker på om jeg har lyst på .22 wmr ovenfor .17hmr siden den skal primært brukes til revejakt?

 

Hadde vært kjekt å fått vite om 22 wmr er bedre enn 17 hmr til revejakt, eller omvendt. Det blåser sjeldent mye her, og når det blåser så blåser det ikke mye !

 

.22 wmr har jo stor suksess i USA osv på coyoter, som er langt mye større enn en rev.

Hva tror dere?

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha satset på et annet kaliber enn 22 win eller 17 hmr dersom jeg skulle ha en børse til hovedsakelig revejakt.

Har skutt endel skjære med 17 hmr både på korte og lengre hold. Jeg syntes 17 hmr er litt oppskrytt, poffeffekten var der liksom ikke helt. Ingen tvil om at du dreper en rev med den, men det er ikke et optimalt kaliber til det formålet. Dersom vinkelen og avstanden er rett så er det ingen problemer, men dersom vinkelen er ugunstig og du treffer "overarmsbeinet" Så tror jeg du lett har ett problem. Stikkordet er dybdevirkning eller mangelen på det. Jeg opplevde å ikke få gjennomskyting på skjære på 50 meters hold(mener det var med TNT) på 5 meter derimot så kunne man se antydningt til poffeffekt men selv på så kort hold så det ikke noe fælt ut. Hadde jeg skulle kjøpt en rifle til primært revejakt hadde jeg satset på 223 Rem.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kan se for meg at .17hmr kan skyte rev på lengre hold, men har den virkelig nok punch til å knocke en rev på opp til 130m?

De riflene har vel mere presisjon enn .22WMR, og har lest at det er et par som sliter med presisjonen sin. Blir veldig usikker på om jeg har lyst på .22 wmr ovenfor .17hmr siden den skal primært brukes til revejakt?

 

Hadde vært kjekt å fått vite om 22 wmr er bedre enn 17 hmr til revejakt, eller omvendt. Det blåser sjeldent mye her, og når det blåser så blåser det ikke mye !

 

.22 wmr har jo stor suksess i USA osv på coyoter, som er langt mye større enn en rev.

Hva tror dere?

 

Mvh.

Mads

Har du ikke fått nokk svar i dine tre andre tråder som omhandler akkorat det samme??

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg kan se for meg at .17hmr kan skyte rev på lengre hold, men har den virkelig nok punch til å knocke en rev på opp til 130m?

De riflene har vel mere presisjon enn .22WMR, og har lest at det er et par som sliter med presisjonen sin. Blir veldig usikker på om jeg har lyst på .22 wmr ovenfor .17hmr siden den skal primært brukes til revejakt?

 

Hadde vært kjekt å fått vite om 22 wmr er bedre enn 17 hmr til revejakt, eller omvendt. Det blåser sjeldent mye her, og når det blåser så blåser det ikke mye !

 

.22 wmr har jo stor suksess i USA osv på coyoter, som er langt mye større enn en rev.

Hva tror dere?

 

Mvh.

Mads

Har du ikke fått nokk svar i dine tre andre tråder som omhandler akkorat det samme??

 

Haha. Har blitt endel spørsmål ja, har lest en hel haug av forums, syntes det er morsomt å høre hva andres erfaringer og anbefalinger er, derfor denna spørringa :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ha undersøkt litt her og gi meg, selv om jeg tro ikke det er lov og jakter rev med 17hmr og personlig ikke ville jakter med en så liten kal. Men det er difinetiv noe jeg ville undersøkt med dep. for naturforvaltning for jeg gikk ut på rev jakt med et 17hmr kal på for hand. Men jeg ser tidlige store forskjell med de kal. her er mitt funn..

AMMUNITION BALLISTICS FOR: .17 Remington

 

VELOCITY ENERGY TRAJECTORY

CARTRIDGE BULLET MFG. WT. TYPE MUZZ. 100 YDS. 200 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS. MUZZ. 100 YDS. 200 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS. 100 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS.

.17 Remington ® 20 PP 4250 3594 3028 2529 2081 1684 802 574 407 284 192 126 +0.6 -4.5 -14.4 -32.6

® 25 HP 4040 3284 2644 2086 1606 1235 906 599 388 242 143 85 +1.0 -6.0 -20.3 -47.3

 

AMMUNITION BALLISTICS FOR: .223 Remington

 

VELOCITY ENERGY TRAJECTORY

CARTRIDGE BULLET MFG. WT. TYPE MUZZ. 100 YDS. 200 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS. MUZZ. 100 YDS. 200 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS. 100 YDS. 300 YDS. 400 YDS. 500 YDS.

CALIBER (P) 40 NT 3500 2606 1871 1315 1008 864 1088 603 311 154 90 66 +2.6 -12.8 -44.6 -111.0

(CB) 40 HP 3800 3248 2761 2323 1927 1577 1283 937 677 479 330 221 +0.9 -5.5 -17.6 -39.4

 

Men jeg spør med dette er det dødliger og blir truffet av et balling ball som ha blit slappet fra 2 m på hoder en et golf ball fra 10m

Link to comment
Share on other sites

chris78@

la meg si en ting til deg.

jeg har nå jaktet i 2 år og er flere her som har jaktet lengre en deg og som kanskje pugger regelverket om kalibre her.

så har jeg polti i slekta mi og prater stort sett med polti hver dag og da har jeg blandt annet fått svar på det at minste lovlige kal på rev er 17 hmr og 22 wmr. så jeg tror ikke du skal si så mye mere. å hvorfor i huleste kan du ikke laga en annen tråd du kan krangle i?

Link to comment
Share on other sites

cris 78:

17 Rem er en sentertenningspatron. Tror det er en 223 remington de har strupt ned ( dvs krympet enden på hylsa ) til å ta den ca 1,2 gram tunge 17 cal kula.

17 HMR er basert på 22 magnum ( en forvokst salongpatron) som er strupt til å ta samme kula som i 17 Rem

 

17 Rem har utgangshastighet på 1100 m/s

17 HMR har utgangshastighet på ca 750 m/s

 

Jeg har hatt begge, men bare skutt rev med hmr varianten. Den er ikke ideell på rev, det gikk galt en gang holdet ble for langt. Tror nok 22 Mag er bedre. Holder man seg under 100 meter er det en grei nok revepatron. Og ja, den ER lov på rev, det vet "alle" som har litt peiling på dette. Grunnen er at anslagskravet på rev er tatt bort, men 22 LR er nevnt i loven spesifikt.

 

På en måte har du rett, det er mulig jeg ville blitt dømt for uansvarlig jakt siden jeg skadeskøyt en rev med kaliberet. Grunnen til skadeskytingen var at jeg skøyt på et hold der energien i den lille kula tydeligvis var for blitt for lav.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det spørsmålet ditt er litt vanskelig å svare på Mads.

 

Dersom du skyter en rev rett inn i fra siden bak bogen men ikke for langt bak så vil nok reven dø rimelig fort.

Dette fordi at kulen fra 17 hmren vil ødelegge lungene til reven såpasse mye at den dør ganske umiddelbart av et blodtrykksfall som igjen gjør at hjertet stopper, noe som igjen fører til en permanent død.

 

Men dersom du treffer litt lengre fremme i bogen så vil du oppdage at det er litt tykkere bein med noe mer muskelmasse utenpå. Dersom vinkelen er litt ugunstig slik at kulen treffer denne muskelmassen før den treffer bein så er det ikke sikkert at kulen har nok energi til å trenge inn i vitale organer, dette kan medføre at reven løper skadet ifra stedet.

 

 

 

Håper dette kan være oppklarende for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at du har lagd en mengde tråder her på forumet på et par dager, det er fint at du tenker på 17hmr og 22wmr.

Men jeg ser ikke poenget i å kjøpe salong som første våpen og spesielt ikke for rev, da folk opplever at 223 ikke er kraftig nok.

Så jeg stemmer for at du kjøper deg, en billig rifle pakke som koster tusen kroner mer en det du tenkte.

 

Men det er jo nesten sant at en våpengarderobe er ikke komplett uten et salonggæver men da er det 22lr.

Jeg vet at når jeg fyller 16år, så skal jeg kjøpe meg en hagle, og en salong @ 22lr. men det er fordi det dekker mine behov for human jakt.

Link to comment
Share on other sites

reven er svakest ved skudd rett forfra.så fremt at du treffer riktig.ei ekspanderende riflekule rett forfra vil ramme hovedpulsårene til hjertet,for så og gå videre gjenom lunger.har alltid hadd knall og fall på forfra skutt rev...er brusk og spinkle ben midt i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...