Jump to content

17 HMR på rev


Lassewan

Recommended Posts

gjeeesp...........du mads,er ikke så mye mer å diskutere ang dette. ikke lås deg helt ang kaliber og merke. tenk hvis du får et knallkjøp på 6,5-55 nåda! blir det en ny runde med teori da? og da kan du skyte alt... 17hmr har bare kuledia som dei luftgeværa vi bruker på 17mai skytinga........

Link to comment
Share on other sites

jadda leste innlegget ditt ja,og det er vel lenge siden det var nok om ditt valg egentlig... men mener oppriktig at du ikke må være helt låst på merke og kaliber. mange gode tilbud hvis du fremdeles ser på finn,og snakker med forhandlere. ang savage mener eg dei leverer bra børser med fint avtrekk. har forøvrig god erfaring med jaktdepotet, kjøpte nettopp ny winchester hagle fra dei til en meget god pris.

Link to comment
Share on other sites

Å si man kan strekke holdet med 17hmr kontra 22wmr, er etter mitt syn ikke korrekt. Om noe er det vel heller motsatt, siden kula i en 22wmr er rundt 40-50gr (om er betydelig tyngre enn i 17hmr). At en kan forvente bedre presisjon i 17hmr enn i 22wmr, uten å måtte prøve "en mengde" amo fabrikat. Er nok så.

 

Jeg liker 17hmr, på den måten at det er en effektiv rett på patron ut til ca110m. Som kan skytes som "salong" patron (med hensyn til kulefall) på enda lengre hold om man tar seg tid til å trene.

Link to comment
Share on other sites

du mads,der er mange ting man kan bruke på revejakt. kan bare nok engang anb 22wmr.grunnen er at eg vet den funker. så sa du i starten av tråden at du ville skyte småvilt fra due-rev. da er 22wmr veldig god. hvis du foreksempel bruker cci gamepoint så går den dypt,og exp moderat. da kan du sitte i jordekanten og jakte duer og rev. dua blir ikke sprengt,og reven dør. ei kule,en kulebane, enkelt og effektivt. ang 17hmr så har eg ikke peiling. 22wmr gjør det eg vil den skal gjøre,og den gjør det problemfritt alltid. så var det presisjonen til 22wmr da- min cz med gamepoint skyter eg på blink med og det beste eg har prestert er innf kronestykket på 80m liggende og perfekte forhold. eg personlig syns det er fin presisjon fra en middelmådig skytter. eg strever alltid etter kortest mulig hold så mesteparten av mine skudd på jakt er 60-80m. hvis du skal ha en ren pred jakt børse kaliber så finnes det sikkert mange muligheter. men all around småvilt jakt som jeg driver med så er 22wmr glimrende.

Link to comment
Share on other sites

HUFF JA, er ikke lett... og mange brosjyrer i tillegg kansje? men man er faktisk avhengig av å spørre jegere som har vert ute ei vinternatt før for å finne ut div ting. hvis man ser på alle trådene her ang 30 06,eller 308,eller 6,5 eller zess,eller swarovski,- halvauto hagle,eller o/u eller s/s eller vismut,stål,bly,hevyshot osv osv... men det er viktig tross alt å spørre og- ERFARE SELV- og å ikke være låst for andre nye meninger. var foresten å prøveskjøt nyhagla i dag. med 12/70 ammo. den ga altså like fine bilder som min 12/76.... så da var det påan i gjen med for og i mot mag. :?: he,he, men det var vel et stort sidesprang, sorry..

Link to comment
Share on other sites

Spør du stardust får du hans svar, etter hva han har erfart i sitt lange jegerliv.....

 

Kjøp-prøv-og event. selg om du ikke blir fornøyd!

 

Takker herved for min deltakelse i denne tråden. Har til nå ikke kommet på noen nyttårsforsetter. Men det var før jeg fant denne diskusjonen.......

Link to comment
Share on other sites

som sagt før ca 100 m max for mitt vedkommende. hva kula gjør på 120 m+ må andre svare på for det har eg ikke prøvd. mi børse er innsk på 75m da trenger du ikke forandre mye opp eller ned uansett hold fra 100m ned til 25m. forskj ammo må prøves med forskj rifler ang pres og bane. finn ei kule du liker og lær den å kjenne på vind og avstander. tenk på at 100 m er langt nok på småvilt-lite vitalt omr på viltet og viltet har en tendens til å bevege seg litt,da er du fort ute av godt treff område. jakt skal være humant det er en større jeger som lar være å skyte når man er usikker,enn en jeger som plaffer avg skudd uansett. har jo hørt om jegere som setter kule i halsgropa på rype på 120-150m. det er ikke noe eg ville gjort pga mine skyte ferdigheter. så senk skuldrene unge mann,vil du skyte på lang avstand må du få råd i fra en annen jeger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter inn på 100m, og bruker rifla ut til 110m (rypejakt). Sikter midt i uansett. Det føler JEG er forsvarlig ihht mine skyteferdigheter. Er det lengre, skyter jeg ikke, eller sniker meg nærmere. Kaliberet er presist nok på dette holdet på små mål. Prøver uansett alltid å komme meg så nærme som mulig.

 

17hmr til lokkejakt på rev? Ville gått for et annet kaliber med mer punch utover 100meter. Hvor nærme man evt lokker reven, om det er 50m eller 250m, spiller ingen rolle, hvis man er utstyrt og kapabel til å skyte på slike hold.

 

250meter med 17hmr er uaktuelt pår rev, uansett skytekunnskaper og dyktighet. F.eks 6,5x55 burde gå med en god skytter som vet hva han gjør.

 

Skal du holde deg innenfor 100m, og la rever på 150m stå og se på deg før de forsvinner, så holder 17hmr til lokkejakt på rev. Hvis ikke, velg et annet kaliber. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare avslutte den diskusjonen som egentlig er lagt død nå - med tanke på at 17 Hmr er å regne som ett nålestikk i hjertet på reven :shock:

Skjøt ei revetispe i går med 17 HMR, rent sideskudd i motorrommet på 40 m - og den ble gjennomskutt og rusa ut 5-6 meter med MYE blodsøl...

Effekten kan være en annen på 150 meter selvsagt - men 17 grs V-max som gjennomskyter synes nå jeg er pepper nok for reven iallefall. En annen veldig fin ting er at ikke reven ser ut som en vrengt polvott etterpå - til tross for gjennomskyting..skyter man en flott stor hanne man vil stoppe - så er det ålreight om den ikke leveres preparant som lappeteppe:)

 

For de som er interessert - revetispa kom 20:45, og med fullmåne var jordet som lyse dagen..

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Har hatt ei rifle i kal 17 hmr og den funka bra på fugl, men på reven etter min mening er dette ubrukelig. for det første når avstanden blir mer en 70 mtr er det mye som spiller inn. Det jeg leser med foilk som har benyttet den på 200 mtr er forkastelig. Disse personer er ikke å betrakte som jegere men I...... en liten kastevind eller et strå er nok. Alle som lokker på rev vet at det beste været er litt bris. Har nå bla en sako i 222 med 40 gr vmax og det blir knall og fall. Ikke trenger du å tenke om det er en liten bris heller.

 

250 dager i året går med til jakt i norge og sverige :o

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Hei.

Dette var en opplysende diskusjon.

Har lært at man kan bruke 17 hMR til revejakt om forholdene og avstand det blir skutt på er optimale.

Tror jeg vil holde meg til under 100 m og vindstille hvis jeg skal skyte rev,men ikke før jeg har lagt en masse skytetrening bak meg.

 

Ha en super dag

Link to comment
Share on other sites

en 223 har ei 22 cal kule.

en 22-250 har ei 22 cal kule.

men det er ikke samme kalibret!skjønner??????

 

hmmm, de er vel begge kaliber 0.224

Kan jo tenkes at de er ladet i forskjellige hylser, derav forskjelden 223 kontra 22-250

 

Det samme med 17hmr og 17 Remington, samme kaliber men "muligens" ulik hylse.

Link to comment
Share on other sites

Mange som blander begrep. Kaliber er egentlig avstand mellom bommene i løpet enten i tommer eller millimeter. Som forrige innlegg skrev bruker både 223 og 22-250 Remington kuler som måler .224" noe som blir forkortet til 22 kaliber. Begge er PATRONER som bruker 22 kal kuler akkurat som 17 HMR og 17 Remington er begge 17 kal patroner som bruker .172" kuler......

Det kan være mange slags patroner innenfor hver kaliber"familie".

Link to comment
Share on other sites

UWErQzc0.jpeg

 

17 HMR 60 meter med vmax. Knall å fall. Nummer +20 skutt med kaliberet og fortsatt fornøyd med både rifle og kaliber.

 

Kaliberet er som sagt før ett spesialkaliber, og våpenet er ikke kjøpt fordi skudd koster 3-4 kroner for jaktskudd det har "flat kulebane" eller fordi rifla kosta bare 5K. Denne riggen tjener ene og alene på REV i åtebua mi når det passer seg grunnet svakt smell og begrenset rikosjettfare. Skyter ALDRI på lenger hold en 100m. Til annen revejakt brukes hagle eller rifle R93 tidligere 6.5 og 223, nå i 30.06.

 

Å ja tispa er gjennomskutt tru det eller ei. Det er ei hissig og farlig lita kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...