Jump to content

trijicon


hunter boy

Recommended Posts

765 dollar. Må være styggbillig. Mulig jeg tuller, men innbilte meg det kostet 7-8000 i norge

Joda, dersom du får dette i postkassen til 765 dollar og er fornøyd med den garantidekningen den amerikanske selgeren tilbyr er det jo billig.

 

Dersom du legger til moms og frakt samt setter av noen penger til "risikofond" dersom det viser seg å være/bli feil på siktet kommer du nok ganske tett på tommelregelen om tigangeren på dollarprisen som et anslag på hva norsk forhandler minimum må ha for siktet.

 

Klart, får du et sikte uten feil og kan ta det med deg engang du likevel er i USA er det jo grei skuring.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sansynligvis verdensomspennende garantiordning på Trijicon også, og momsen utgjør kanskje en 1000 lapp. Frakten fra unaiten er vel i snitt på et par 100 lapper. Blir gunstig.

 

Når det er sagt legger jeg personlig heller i noen ekstra grunker å kjøper der man får god service. Veldig god erfaring med ABC Fritid by the way. De selger den aktuelle kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

har 2,5-10x56 og er strålende fornøyd med det. anbefaler http://myworld.ebay.com/dennysdenn på ebay.

handlet et par trijicon fra han i fjor. kommer til bestille meg et par til nå i vinter. God service :)

 

Hvordan gjør du det med garantier og slikt om det skulle bli noe galt med siktet eller lignende når man kjøper i utlandet?

 

Veldig interessert i hvor folk flest kjøper kikkert når de kjøper utenfor norges grenser og hvilke forhandlere som er å anbefale og stole på.

Link to comment
Share on other sites

har ikkje hatt noen feil på mine enda så har ikkje prøvd, tar det som det kommer vis det blir noe.

men av andre ting jeg har vert borti som jeg har kjøpt fra usa som det har blitt problem med så yter de ofte langt bedre service en i Norske butikker.

 

som eksempel så kjøpte jeg meg et par snøbriller fra usa til en verdi av 1500, da jeg fikk de så viste det seg og ver ei ripe på linsa, tok kontakt med forhandler og fikk beskjed at det ikkje var problem og at de skulle sende ny linse med en gang.

tre dager etter på så kom pakka i posten og jeg åpnet opp og der låg det er par nye briller samt ei beklagelse over første paret og det var bare jeg beholdt det. så enden på visa at jeg fikk to par briller :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør du det med garantier og slikt om det skulle bli noe galt med siktet eller lignende når man kjøper i utlandet?

 

Kjenner ikke til hvordan det er med Trijicon, men har vært borti at norsk importør har returnert kikkertsikte kjøpt i USA når det ble sendt inn på garantisak. Dvs at norsk importør i dette tilfellet hadde register over serienummer på siktene de tok inn, og kun sto for reklamasjoner/service på sikter som hadde gått gjennom deres forhandlernettverk. Husker ikke hvilket merke det var snakk om i dette tilfellet,

 

Så da må en evt ta garantisak/service med den en kjøpte siktet fra i statene.

Link to comment
Share on other sites

765 dollar. Må være styggbillig. Mulig jeg tuller, men innbilte meg det kostet 7-8000 i norge

Joda, dersom du får dette i postkassen til 765 dollar og er fornøyd med den garantidekningen den amerikanske selgeren tilbyr er det jo billig.

 

Dersom du legger til moms og frakt samt setter av noen penger til "risikofond" dersom det viser seg å være/bli feil på siktet kommer du nok ganske tett på tommelregelen om tigangeren på dollarprisen som et anslag på hva norsk forhandler minimum må ha for siktet.

 

I tillegg til at norsk forhandler forventes å ha siktet på lager når han selger det, og dermed må ha et visst antall liggende i påvente av bestillinger (som binder kapital og gir lagerkostnad), gange antall produkter forhandleren må ha for å ha et visst sortiment = en del mill i oppbundet kapital som bare ligger der og koster rentepenger (enten rentene på lån, eller rentene på penger du kunne hatt i banken) i tillegg til lagerleie osv.

 

I tillegg til alt annet...

 

Hvis du derimot selger kikkerter som hobby, tilbyr siktene til innpris + en hundrings + frakt, mot at kjøper venter til du har fått siktet fra din leverandør og nekter returer - da kan du tjene penger med betydelig mindre avanse. Men da er det også slutt på 2-3 dagers leveringstid, garantiordninger, service og ikke minst sportsforretninger en kan tusle rundt i for å kikke, pelle og spekulere...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

for et par timer siden satt jeg og en kompis å sammenlignet min trijicon 2,5-10x56 opp mot hans Zeiss classic 2,5-10x50. vi begge ble ganske overasket over hvor mye mer lyssterk trijicon var og hvor enormt stor forskjell det var på hvor lett det var å finne rett avstand fra kikkerten, på trijicon sammenlignet med zeiss. begge kikkertene var tatt av fra rifla. klarheten kunne man ikke skille de fra hverandre. det som klart skilte de fra hverandre var hvor nøye man måtte være med hvor man hadde hode og hvor lite som skulle til før det ble sort kant i zeissen, trijicon kunne man bevege ganske mye uten å få noen sort kant.

 

ble overasket over at zeissen skilte seg ut som en klar vinner. hadde trodd den skulle være bedre, men vi begge fikk inntrykk av at trijicon slett ikke var noe dårligere enn zeiss. jeg kommer ikke til å bytte trijicon ut med zeiss.

 

retikklet var klart i begge siktene, mildot i trijicon. litt usikker på hva retikklet i zeissen heter men var allt for tykke stolper på sidene og den som gikk ned syntes jeg, men det får man jo kjøpt som man selv liker.

 

klikkene var noe mer tydlig på zeiss enn trijicon men ikke noe stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes låvende ut. Jeg har virkelig fått troen på dette siktet og hadde håpet det skulle stille helt i klassen med europeerne, noe det virker for at det jør. Det liker jeg. Prisen er heller ikke avskrekkende, har fått tilbud på 8700 for en ny en og i stede for å dobble den prisen for en zeiss eiller swarovski med lys så går heller de 6-7 tusen kronene til et bedre formål.

 

Jeg satt på post etter hjorten i fjor, da med min zeiss classic 2,5-10x50. Jeg kunne se at det var dyr ute på åkern gjennom kikkerten, men var alt for mørkt til å kunne klare å plassere retiklet på noe som helst vis. Med det blåtte øye kunne en blind person sett like mye. Jeg mener at når det er så mørkt så har jeg ingen tro på at toppmodellen til zeiss, sub osv. skulle kunne gi meg en skuddsjanse og heller ville det ikke vært forsvarlig å skyte med tanke på å finne igjen dyre om det ikke ligger på stede, oppfølgingsskudd blir vel mer og mindre umulig. Da er det bedre og gi seg litt før :mrgreen:

 

Jeg får vel gi denne Trijiconen en sjanse så får vi se 8)

 

Kom gjerne med flere erfaringer dere som har.

Link to comment
Share on other sites

for et par timer siden satt jeg og en kompis å sammenlignet min trijicon 2,5-10x56 opp mot hans Zeiss classic 2,5-10x50

 

Hvordan blir lysprikken i mørke, får man justert den noe særlig eller får man bare et lyst punkt som blir for sterkt eller svakt? bare lurer etter som det er en cellen inne i kikkerten som benyttes når det er lite lys utenifra.

Link to comment
Share on other sites

har nettopp kjøpt en trijicon 3-9 x 40 .. ikke fått prøvd den mye enda men er kjempefornøyd sålangt

på min blir lysprikken gradvis svakere etterhvert som det blir mørkere da den får lys fiberoptisk , så i totalmørke vil den være helt død . retikkelet er uansett opplyst av tritium som jeg har forstått det.

og i sterkt lys lyser prikken i midten veldig godt , men kan blendes ned med en blender over den gule stripen oppå .

Link to comment
Share on other sites

for et par timer siden satt jeg og en kompis å sammenlignet min trijicon 2,5-10x56 opp mot hans Zeiss classic 2,5-10x50

 

Hvordan blir lysprikken i mørke, får man justert den noe særlig eller får man bare et lyst punkt som blir for sterkt eller svakt? bare lurer etter som det er en cellen inne i kikkerten som benyttes når det er lite lys utenifra.

har alltid åpningen på fullt, har mildot retikel å syns lyset er perfekt under alle lysforhold. jo lysere det er jo kraftigere blir prikken automatisk :D passer alle lysforhold like bra!! aldri følt den har blitt verken for sterk eller for svak :)

vil ikke bli på samme måte som med en vanlig kikkert med lys, pga at denne bare "gløder" avgir ikke noe lys den bare er der og syns alltid godt :D uansett lysforhold er den alltid lett å se 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

Har en Trijicon 1-4x24 på et våpen og en 2,5-10x56 på et annet. Er fornøyd med begge. Til drivjakt og hundejakt etter elg og rådyr er 1-4x24 mer en grei nok. Har en 1-6x24 z6i og syntes ikke den er verdt mellomlegget. I skumring har jeg ikke testet annet en en smith & bender med 50 lysåpning men uten lys og da var Trijicon best.

 

Hvor du kjøper får andre ha meninger om. Når vi bor i verdens beste land med tanke på levestandard må ting koste her. Vi får heller smile dagen lang, for at vi bor her.

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega som kjøpte 2,5-10x56. Dagtid å ut mot mørket fungerer lyset helt supert, men når han sitter inne i jakt tårnet sitt hvor det blir stup mørkt inni fungerer ikke lyset. Skal ikke denne atomcella holde liv i det lyset når fiberen ikke klarer det?

 

bumper denne...

Link to comment
Share on other sites

Det kan da umulig være stor forskjell fra en Zeiss til en Trijicon? Lysgjennomgangen på Zeiss er 96% (eller var det 95%??), så om rijicon er bedre kan det umulig være stort. Men, på en annen side, hvis skummrings egenskapene er i nærheten av Zeiss til halve prisen, så kan jo ikke det være negativt!

 

Noen som har sammenlignet i motlys?

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega som kjøpte 2,5-10x56. Dagtid å ut mot mørket fungerer lyset helt supert, men når han sitter inne i jakt tårnet sitt hvor det blir stup mørkt inni fungerer ikke lyset. Skal ikke denne atomcella holde liv i det lyset når fiberen ikke klarer det?

 

bumper denne...

Mulig gassen (Tritium) har lekket ut, men det kan også være at det er for lyst ute der han sikter og at han derfor ikke ser det svake lyset som isotopen skal gi. Han kan enkelt sjekke dette ved å se i kikkerten i mørke.

Link to comment
Share on other sites

Trijicons svakhet dette, om du sitter i mørket og det er lysere på utsiden, vil fiberoptikken ikke funke, den gir lys fra det som er rundt siktet. Tritium lyssatsen skal gi lys uansett, men sikter du mot en opplyst plass, ser du den ikke.

Hold hånda forran kikkerten så det ikke kommer noe lys inn, bør du se den. Eller gå inn i et helt mørkt rom, lyser den ikke da heller er det noe galt med siktet.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke det ut. Best før dato på en kikkert fra Trijicon, da mister jeg lysten på Trijicon :)

Tror ikke du skal bekymre deg. Både det Norske forsvaret og det Amerikanske bruker produkter fra Trijicon. Dette er gode produkter, men en mandags-kikkert kan sikkert forekomme. Hvis gassen ( tritium ) har lekket ut, blir dette fikset på service.

Link to comment
Share on other sites

For å være sikker på at det ikke er noen missforståelser.

 

Retikkelet i disse siktene lyser på to måter. Enten samler det inn kortbølget lys i en kveil av en optisk fiber som inneholder et fluoriserende stoff. Eller hvis det er helt mørkt, lyser det fordi radioaktiv ståling fra gassen tritium får et fluoriserende materiale (muligens det samme) til å lyse.

 

Det er bare den siste som vil avta med tiden, med halveringstid på 12,3 år.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket med forhandleren der kikkerten blei kjøpt idag, han har ringt Norma som er butikkens leverandør av Trijicon å dem sa at disse ikke lyste vis der var stummende mørkt. Jeg viste til erfaringene her på kammeret å fikk da beskjed om å levere kikkerten så skulle han sjekke litt grundigere :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...