Jump to content

Hvordan fikse Forsvarets feltstøvler når...,


Martin_O

Recommended Posts

Brukte Forsvarets feltstøvler på jakt ifjor og de ble gjennomvåte på slutten så de til dags dato er hvite isteden for svarte på deler av foten.

 

Hva bør jeg gjøre med de og er de mindre tette nå enn før mon tro?

 

Opplevde aldri dette i årene jeg brukte de i Forsvaret selv når de ble gjennom våte. Dårlig impregnering kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Alle støvler blir våte, spesielt M-77. At de er hvite skyldes at impregneringen er slitt vekk, og du må pusse de med sort Kiwi. Dette holder noen timer til hvis du bruker de i terreng med mye lyng, kvist o.l. så blir du våt igjen og støvlene hvite.

Så er det å pusse igjen, bli våt og karusellen går rundt.......

Link to comment
Share on other sites

...........inntil jeg får kjøpt meg noen ordentlig jakt sko.

 

Hvis du med "ordentlige" jakt sko mener gore-tex, vil du bli skuffet etter et år eller to, da blir du bløt med de også....

Jeg har gått bort ifra gore-tex, etter reklamasjon på tredje paret...

 

Etter gore-tex perioden hadde jeg ett par Lundhags Professional high, de er vel de beste skoa jeg har hatt noen gang, men krympet dessverre etter 3år, og ble derfor umulige å bruke.... (ble nok tørket litt vel hardt over en glo varm ovn i koia..... :shock: )

Bruker nå Varg Rastegaisa på tredje sessongen, de er også veldig bra, men ganske tunge synes jeg....

 

Begge de to nevnte skoa har holdt vann ute, med god runde imregenering før jakta, og litt ved behov under jakta, har jeg holdt meg tørr på beina ihvertfall...

 

Ulempa med Rastegaisa'n, er at det går med en del sportstape, og litt for lang tid å gå de inn.....

Link to comment
Share on other sites

Minkfett minkfett og atter minkfett.. Det er det eneste du trenger å smøre på.. Bruker aldri noe annet enn Kiwi mink oil og mine støvler er potte tette.. Smør på et skikkelig lag i ny og ne sett de ved peisen(ikke for nær, bare så de svetter littegrann) når alt er trekt inn smører du enda et lag og da holder det med å smøre jevnlig resten av jakta. Også repeterer du ved peisen før neste sesong.. Kjempegode støvler, men litt for dårlig stivhet i såle. Så i år prøver jeg lundhags ranger high. De er uten goretex og egentlig ganske like m77 bortsett fra sålen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller ikke problemer med å bli våt i mine M-77 støvler. Litt svartfarge(kiwi skokrem) og en type skofett jeg ikke kommer på navnet i farta i de periodene det var veldig vått i gresset. Men så etter 10 år så sprakkskosålene mine og de begynte å ta inn vann :cry: De ble da kunn brukt i penvær en periode før sålene datt helt fra hverandre og de måtte kastes :(:cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører kun M77 på støvelfronten, når de først er gått inn er det de beste støvlene man får tak i etter min mening.

Jeg smører de HVER gang jeg har brukt de, ja, HVER GANG... Om du kun bruker skokrem er dette et must, men jeg har

som nevnt over benyttet en del Kiwi Camp Dry Mink Oil, funker som pokker.

 

Må nok få rutine på smøringa gutt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det har M-77 kun to fordeler.Det er at de veier lite og former seg bra etter føttene hvis man går de inn skikkelig.Ellers så er det forbanna dritstøvler.Jakter du i vått terreng holder de ikke vannet ute når turen bli tilstrekkelig lang,samt at det finnes ikke ankelstøtte i det pløsete støvelskaftet.Ikke brukandes til postering vinterstid heller hvis det blir litt godt og kaldt..

 

Før jeg visste bedre så jaktet jeg 12 år med M-77.Jeg har også brukt de dagelig gjennom 4 år i forsvaret,både inn og utenlands..

 

Nei takke meg til skikkelig fottøy,det er tross alt føttene som gjør mye av jobbingen under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det har M-77 kun to fordeler.Det er at de veier lite og former seg bra etter føttene hvis man går de inn skikkelig.

Det er en ting til, som er hovedgrunnen til at de fremdeles er i systemet. Når samtlige brukerkrav til feltstøvler fra Forsvarets brukere samles i ett dokument, og grenstabene sier at vi skal ha bare en type feltstøvel til det meste av vårt personell - ja, da blir svaret M/77. Den er ikke best på noen ting, men er et kompromiss mellom alle brukerkravene, og er over middels god på de viktigste punktene.

M/77 vant forøvrig Norsk Designråds klassikerpris i 2008. Kravet er at et produkt skal være uforandret over en periode på 10 år. M/77 var 31 år - og er fremdeles med oss... :)

Link to comment
Share on other sites

M77 er enkel og robust.

Det er ingen gummistøvel, det er heller ikke en joggesko. Men den er noe i mellom der. Det er egentlig en god støvel om man er klar over dens begrensinger.

 

Jada, jeg bruker ting med goretex om jeg ikke vil bli våt på beina og har mulighet til å tørke støvler orntlig innimellom.

Eller gummistøvel om jeg skal i båt. Eller joggesko når jeg skal løpe.

Men M77 blir da brukt til sine ting og....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tøffler med høyt skaft...

God passform har de, det skal de ha.

 

Ser at mange anbefaler å "mette" lærstøvlene med alt slags lurium. Må si at jeg ikke har noe god erfaring med denne formen for vedlikehold. Skosmøringen skal sørge for at læret ikke tørker ut og lage å lage ett beskyttende sjikt.

Når læret blir mettet med fett mister det egenskapene sine, blir slapt og trekker vann.

Å varme inn smurningen er i allefall det verste du gjør.

Og Mink Oil som sko smøring :roll: . Inneholder silikon og lanolin og en av egenskapene er å gjøre læret mykt. Ikke det jeg ville brukt på jaktstøvlene mine i allefall.

 

Smører inn mine sko (Varg R) med Snow Seal på steder hvor jeg ser det trengs. De har høy gummi kalosjering så det blir ikke mye smøring på de. Og de er tette.

På mine m77 bruker jeg svart sko krem, og det holder fint i skohylla. Er ikke mange dagene det er så tørt at jeg bruker de.

Prøver nå ett par Crispi i nubuck, for første gang, blir spenede å se hvordan det fungerer.

 

Hvis du går med m77 i kjerr hele dagen må du regne med at de blir slitt fort. Det er bare en måte å unngå det på, og det er gummistøvler eller høy gummikalosjering.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Har nevnt det i en tråd tidligere - men jeg har avsluttet Gore-tex`en - og bruker bare M77`en.

 

For det første - synes jeg at de er lette.

For det andre - er "inngåing" nesten et fremmedord :wink: .

For det tredje - er prisen ok.

For det fjerde - er ikke sålene noe glattere enn mange andre støvler.

 

Den gang Lidl eksisterte - kjøpte jeg en masse motorsykkel-sokker, som er like bra som Seal-Skin`s.

 

De er lette å tørke/tar liten plass - samt at vekten på disse er "nada".

 

Det betyr at jeg er tørr på føttene hele tiden - selv om læret er gjennomtrukket av vann.

 

På kalde dager - er en kombinasjon av ULL-labber og disse - varme nok.

 

Et av parene jeg har - er blitt brukt i Afrika en rekke år, samt i masse lyng og kvast her hjemme, og "kviten" står og lyser av læret.

 

Og derfor trekker disse parene mer vann enn de andre som jeg har brukt litt "penere".

 

Men klart:

 

Gore-tex er bra til å begynne med - og mye bedre enn M77`en - men så har de samme "fuktegenskapene" som M 77`en etter en tids bruk.

Og det kommer an på hvor mye man ifører seg dette skotøyet :wink:

Jeg har endel timer i skauen - og synes at jeg får for lite igjen ved å kjøpe Gore-Tex.

 

Men når det er sagt - så kan jo Gore-Tex`en brukes som M77 når "egenskapene" har forsvunnet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tøffler med høyt skaft...

God passform har de, det skal de ha.

 

Ser at mange anbefaler å "mette" lærstøvlene med alt slags lurium. Må si at jeg ikke har noe god erfaring med denne formen for vedlikehold. Skosmøringen skal sørge for at læret ikke tørker ut og lage å lage ett beskyttende sjikt.

Når læret blir mettet med fett mister det egenskapene sine, blir slapt og trekker vann.

Å varme inn smurningen er i allefall det verste du gjør.

Og Mink Oil som sko smøring :roll: . Inneholder silikon og lanolin og en av egenskapene er å gjøre læret mykt. Ikke det jeg ville brukt på jaktstøvlene mine i allefall.

 

Smører inn mine sko (Varg R) med Snow Seal på steder hvor jeg ser det trengs. De har høy gummi kalosjering så det blir ikke mye smøring på de. Og de er tette.

På mine m77 bruker jeg svart sko krem, og det holder fint i skohylla. Er ikke mange dagene det er så tørt at jeg bruker de.

Prøver nå ett par Crispi i nubuck, for første gang, blir spenede å se hvordan det fungerer.

 

Hvis du går med m77 i kjerr hele dagen må du regne med at de blir slitt fort. Det er bare en måte å unngå det på, og det er gummistøvler eller høy gummikalosjering.

 

R

 

 

Nå ble jeg bare i tvil her;) nå står jeg her med en boks skopuss og en boks minkolje og litt usikker på hvem jeg skal høre på av dere. Flertallet heller mot minkolje(begge dele) så vet ikke helt jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Silikon gjør læret mykt, ikke noen stor fordel på jaktstøvler.

Silikon bryter ned læret og det vil begynne å sprekke etter hvert, heller ingen fordel på jakt støvler. :)

 

Så som Flashman sier det er noe svineri å ha på lærstøvler. Bruk boksen med skopussen :!:

 

På gummistøvler derimot synes jeg det forhindrer at de sprekker så fort. Har brukt spray.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vil ikke kverulere, men jeg tenner på kiwien. Slukker den etter et par sekunder, da er den flytende. Veldig effektiv inntrenging i læret. Metter læret to tre runder i tjukke lag. Siste laget blir hard pussa nesten til glans. Da holder mine i månedsvis i all slags terreng og vær.. Kan absolutt vasse i bekken også, uten at jeg blir våt.

Link to comment
Share on other sites

Alltid vært glad i m77, den blir aldri like tørr som endel dyrere fottøy, men de dyrere skoa er mye verre å få inngått på mine føtter enn m77. Har vel prøvd det meste av smøring etterhvert, det som funker bra er å smøre skoene inn med rikelig med tjæreholdig støvelfett (lundhags ettellerannet) sette skoa varmt til alt trekker inn, så smøre igjen og fortsette til de ikke tar til seg mer, da holder det en stund litt avhengig av terreng selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kverulere, men jeg tenner på kiwien. Slukker den etter et par sekunder, da er den flytende. Veldig effektiv inntrenging i læret. Metter læret to tre runder i tjukke lag. Siste laget blir hard pussa nesten til glans. Da holder mine i månedsvis i all slags terreng og vær.. Kan absolutt vasse i bekken også, uten at jeg blir våt.

 

Er omtrent slik vi lærte det i millitæret også, få mettet læret skikkelig ... alt du trenger etterpå er kun en lett vedlikeholdspuss etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vært noen årganger med smuldresåle (sålen spesielt på hælen smuldrer vekk, de jeg har sett har vært ca 85-86 årgang), det har og vært noen årganger med støvler hvor sålen har sprukket på tvers lengre fram, der støvelen bøyes mest (de jeg har sett som har blitt slik fort har vært 97-98 årgang)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...