Jump to content

Kongsberg M67 magnum?


slemmo

Recommended Posts

Jeg får en M67 snart og hadde opprinnelig tenkt å bygge den om til jaktbørse og beholde kaliberet, men så har det seg plutselig sånn at jeg får en annen bra 6.5 jaktrifle med optikk og alt. Tenkte derfor på et annet kaliber for M67en. Er det noen konstruksjonsmessige begrensninger i denne ift. til å bygge den om til noe grovere?...tenkte kanskje i retning av en 375 H&H med åpne sikter e.l. morro. og hva må evt. gjøres for å komme dit?

Link to comment
Share on other sites

Du får litt problemer med .375H&H, men 375 Ruger går problemfritt. Det har vært bygget forskjellig på disse kassene,- men det blir som regel kostbart og ikke alltid like gunstig m.t.p settedybde på kuler etc grunnet begrensninger på magasinlengde. Det må vel også fjernes litt gods i kassen? Det har vært gjort-men...

Kjøp heller en Brno eller CZ hvis du vil bygge "billig" magnum :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg får nå denne børsa og har lyst til å gjøre noe med den, andre kaliberalternativer som er enklere/billigere? Det må ikke være magnum, men i det minste noe grovere enn 6.5 siden jeg ikke har bruk for to børser i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

I utganspunket skal m98 kassene kunne takle kaliber helt opp til 458 winmag. Noen kaliber der hylsene og kulene er lange kan det være noen problmer med. Det sies at 300 winmag kan være litt lang, og det trengs litt ombygging av kassen.

Vet ikke om 375 HH passer i kassen uten ombygning, men 9,3x62 og 338 Winmag skal fungere godt i M98 kassene.

 

Et annet kaliber er å satse på 6,5 , meni kraftigere utførelse som 6,5-284 og 6,5-06.

Mener at du kan få en børsemaker til å "bygge om" 6,5x55 løpet til 6,5-284.

Da få du en langholdsbørse med et super langholdskaliber.

 

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

eller hva med 458 socom, den bør gå greit både på patronlenge og går rett i det sluttstykket du har i dag

 

Så man trenger strengt tatt bare å bytte løp?

 

jepp, her er det kun snakk om løskifte, kanskje en finjustering i forhold til mating. men sluttstykket er det samme og plenty patronlengde å gå på og vil jeg tro. denne er jo fin til både elg og sub skyting ( flere andre her på forumet som kan si mer om ytelsene til denne enn meg)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å gjøre det enkelt og billigere. Beholde løpet og kamre den opp til f.eks. 6,5-284, 6,5 Rem. Mag, 264 Winchester, 6,5x68. Der er sikkert flere alternativer. Rundt 1000-1500,- vil det koste.

Løpsbytte koster fort 4-6000,-

En evt. montering av kikkertsikte blir fort brutalt dyrt. Boring og gjenging for kikkertbaser, endring av hevarmen og montering av ny sikring på sluttstykke, og ikke minst kjøp av kikkertsikte. Og når man først er kommet så langt bedre avtrekk og stokk.

Eller rett og slett la det være.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tilbake til .375 Ruger, er det også kun avhengig av løpsbytte?....dimensjonene er jo ganske like 9.3x62.

Eller 9,3x64... :wink:

 

Ja, det dreier seg om pipebytte, litt omforming av hevarmen din (tror jeg, utfra bildet), åpning av støtbunn, justering av mating, ev. ny stokk med bedding og kanskje en rekylbolt igjennom, nytt avtrekk, siktemidler/montasjer for kikkert. Så vips.........er du der! :lol:

Mye av disse tingene er mulig å gjøre selv selvsagt, og det er først da jeg mener at en Mauser kan være gøy å bygge om. Men det er klart at en skikkelig bygd Mauser i en litt grov utførelse vil aldri bli utslitt eller svikte deg i strid. :wink:

 

Mauser M67 tåler sikkert det meste, men vær obs på at noen av dem er en smule myke, da Kongsberg slipte dem ned for å fjerne merkene etter det 3'dje Rikets herjinger, og dette fjernet noe av sett-herdingen utvendig på kassene.

Har lyst på en 375 Ruger selv. Oppdaget at jeg ikke har 375 :shock: .

 

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tommelen opp - jeg bruker en Micro aimpoint på en rifle og er rimelig godt fornøyd med den til det bruket jeg har den for, men jeg hadde ikke utelukket Leupold Scoutkikkerten heller, har brukt en slik noen år og synes den er finfin.

 

Begge er det muligheter for å få tittet på/eventuelt skutt med (the proof of the pudding is in the eating) ved en passende anledning.

Link to comment
Share on other sites

Omforming av hevearm er vel bare nødvendig om man skal ha optikk på?

Hevarmen på M/67 (i motsetning til M/59) er ok til vanlige kikkertmontasjer.

 

Skal en montere kikkert på M/59 og M/67, er problemet at den bakre låskassebrua er slipt ned, for å passe til standard, toppmonterte dioptre. Dermed passer ikke den vanlige bakre klakken for M/98 ("46"?).

 

Jeg har M/67-en inne for montering av kikkert-remedie (hos Arvid Buhaug), og sendte med en kassert Elit-diopter, så han kan montere på den, og slipe den ned som "base" for ei leupold-skinne e.l..

Link to comment
Share on other sites

Begge er det muligheter for å få tittet på/eventuelt skutt med (the proof of the pudding is in the eating) ved en passende anledning.

 

Takk for det, det kunne vært interessant å prøvd en scoutbørse en gang, bruksområdet på min kommer til å bli jakt på kort hold, så sannsyneligvis blir det ikke nødvendig med forstørrelse i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...