Jump to content

Forsvarets 5,56 til Tikka T3 .223


wicken

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har etter fattig evne forsøkt å søke etter erfaringer med Forsvarets 5,56 ammo til Tikka T3 .223 her på forumet. Og fant ingenting, så nå spør jeg; Er det noen der ute som har testet denne ammoen til dette våpenet?

 

Jeg vet at kalibrene skal være noenlunde identiske, men at det er en ørliten forskjell i lengden(?) på hylsen. Også har jeg hørt noen rykter om at enkelte kammer takler begge kalibrene.

 

Vurderer sterkt å kjøpe en Tikka T3, og siden jeg jobber i Forsvaret ville det jo såklart vært meget gunstig om jeg kunne utnyttet meg av ammo-dealen vi har.

 

Håper på fornuftige svar!

 

-Jørgen

Link to comment
Share on other sites

hylsa er helt lik, innefor toleransene til begge kalibere

 

mål avstanden fra hylsebunn til der kula har full diameter og sammenlign med en .223 patron, eller bare prøv

det verste som kan skje er et tregt hevarmsløft og litt messingspon i bolthodet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er fysisk mulig å skyte med forsvarets ammunisjon i en .223 rifle, rent størrelsesmessig.

 

Har prøvd dette på en remington 700 sps i .223. Har aldri sett på maken til dårlig treffbilde med forsvarsammunisjonen. Var heldig om jeg fikk samling innenfor en sirkel på 40cm på 100meter. Prøvde å søke litt her på kammeret etterpå, for å finne en logisk forklaring, uten mye hell.

 

Dette er det helt sikkert noen som vet mer enn meg om. Men jeg mener at disse patronene har en kraftigere ladning pga stålprosjektil, og at dette i sammenheng med "feil" riflestigning på våpenet gir prosjektilet en merkelig rotasjon som endrer treffpunktet drastisk. Noen som kan bekrefte eller utdype dette?

Link to comment
Share on other sites

Min T3SV, kamret forsvars amoen uten problemer.

 

T3 passer forøvrig bedre enn mange andre, da den har en løps stigning på 1/9. Forsvarets amo har nokså tunge og lange kuler, det er det ikke alle løp som klarer å stabilisere.

 

OBS, jeg garanterer ikke at andre T3 rifler, en min gamle. Kamrer 5.56Nato.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har "specsa" på forsvarets 5x56? Hvor mange grains og slikt..?

 

Leste faktisk litt om dette på wiki i dag, og der stod det at man kunne oppleve økt slitasje.

 

Et lite tileggspørsmål, dette med messingspon i bolthodet (noe jeg ikke helt vet hva er? enden på sluttstykket?) tror jeg at jeg opplevde i går.. Etter noen skudd så jeg at det lå noe messingaktige dråper på sluttstykket, rett ved tennstemplet.. Hva kommer det av?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at 5.56 er ladda hardere enn "sivil" .223, og kan dermed være hardt for "sivile" rifler å bruke denne ammunisjon.

Max spec på NATO er 63kpsi som er brennmye hardere enn SAAMI som er 48 eller noe sånt. Boltrifler håndterer trykket mye bedre enn halvautoer uansett.

 

Messingfliser blir det i rifler, særlig i billige som har røft maskinerte flater til å skave de av med. Ved overtrykk blir det av og til svære noen, som setter fast utkastere og kiler seg.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

altså, boltrifler kan håndtere større trykk enn halvautoer, her AR og HK 416. NATO ammo brukes i halvautoene...

det som er "problemet" er at om kammeret har kort kulesylinder som er SAAMI spec, så vil enkelte NATO patroner få liten eller ingen friflukt - då får du enda høyere trykk. I såfall merker du det som om det var en litt vel frisk ladning, litt avhengig av dette og hint.

Om du tusjer kula og kamrer patronen, og det er merker etter riflingene på kula etterpå så gjetter jeg du får saftige trykktegn - men rifla ekspoderer ikke.

Er det ingen merker på kula er det bare å skyte, vel og merke om du har ei moderne boltrifle som er i den stand den skal være. Får du trege hevarmsløft så får du velge om du vil fortsette - det er da nokså std. med NM60 og .308 rifler utan at noe går i filler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

og throat.

Er det friflukt så er det friflukt, uansett hva som er std.

 

K

 

 

Så du mener at hvis det er friflukt så har det ingenting å si hvor mye friflukt? Dv man vil få likt trykk med 0.1mmm og 2.1 mm friflukt?

 

Jeg vil bli veldig overrasket hvis han får merke etter å ha prøvd trikset ditt. Ammoen er ikke lagd til en lengre OAL så kula står nok ikke i bommene. Men normalt sett med NATO kammer så hopper kula lengre før den entrer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det samme, men forskjellen på 0 eller "jam" og litt friflukt er veldig mye større enn forskjellen på 1 og 2 eller 4 mm.

Poenget her er at dette er en evig tilbakevendende diskusjon, hvor folk kan lese seg opp selv - det er utrolig veldokumentert da det er verdens mest vanlige kaliber vi snakker om og "alle amerikanere" har et par stykker.

Eller de kan prøve. Om noen får utstøtermerker på hylsene eller kjenner motstand i hevarmen på Tikkaen sin, eller tennhettelommene blir litt romme, så er det ikke verdens ende selv om trykket har vært over spec.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller; Det ville jeg ikke gjort på en høytrykkspatron. Vi vet ingenting om ladningen, det å sette kula dypere kan også gi høyere trykk. Når det eneste vi vet er at patronen er ladet til høyere trykk en SAAMI standard kan det være

tvilsom praksis.

 

Skal man skyte mye militær ammo er det best å brotsje litt dypere friflukt i pipa om det er nødvendig.

Det vil gi en mer skånsom trykkoppbygging, og vil trolig ikke ha noen negativ effekt for sivil ammo heller.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har "specsa" på forsvarets 5x56? Hvor mange grains og slikt..?

 

Leste faktisk litt om dette på wiki i dag, og der stod det at man kunne oppleve økt slitasje.

 

Et lite tileggspørsmål, dette med messingspon i bolthodet (noe jeg ikke helt vet hva er? enden på sluttstykket?) tror jeg at jeg opplevde i går.. Etter noen skudd så jeg at det lå noe messingaktige dråper på sluttstykket, rett ved tennstemplet.. Hva kommer det av?

 

62grain kule, vanlig mantel på utsiden. Todelt stålkjerne. En hard del forrest og en mer lik vanlig stål bak. Kula er lang siden den er fylt av stål. V0 890-910 i et halvkort løp. Litt lenger kule enn 69gr Scenar som gjør at den ikke funker i det hele tatt i enkelte rifler, deriblant min. Scenar funker veldig bra, NM229 ikke i det hele tatt. Det med slitasje er det vel ingen som kan bevise helt enda, men høyere trykk gir sikkert mer slitasje enn lite. Ellers er det bare å si at NM229 er noe dritt og burde vært forbudt. Angående presisjon eller mangel av dette så leste jeg en artikkel om blandt annet US M855 som er ca tilsvarende NM229. De regnet med 2-3 moa spredning. Det er ikke imponerende. artig lesning om man liker sånt http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA512331Location=U2doc=GetTRDoc.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å huske at pipa i 416 er kaldhamret, og vesentlig hardere enn det man finner i ei "normal" børse... Det sammen med stålkjerne og høyt trykk kan fort gjøre sitt til at man må bytte pipe litt oftere enn normalt. Men for all del, ødelegg børsene deres, hvis det er ønskelig. JEG kommer aldri til å trøkke bellona-ammo i mine våpen.

 

Messingspon kan fort komme av høyt trykk. Har hatt nesten ei halv hylse igjen i låskassa etter noen eksperimentelle ladninger i 6.5x47 (eller hva, Jørgensen :mrgreen:)

 

edit: 416 har 1/7 stigning, forresten...

Link to comment
Share on other sites

[...] Men for all del, ødelegg børsene deres, hvis det er ønskelig. JEG kommer aldri til å trøkke bellona-ammo i mine våpen.[...]

Men nå er vel dette for de aller fleste kun en teoretisk diskusjon? Er ikke så veeeldig mange lovlige kilder til norsk militær 5.56-ammo til bruk i private/sivile våpen. Og vi stjeler ikke fra forsvaret, gjør vi vel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt masse NM229, M855 (SS109) med C8 SFW og C8 CQB, samt HK416, både i inn og utland.

Har aldri hatt vesentlig trøbbel med M855, presist nok for mitt bruk, og ingen trøbbel med kroppen i etterkant.

Forøvrig så er M855/SS109 litt annerledes enn NM229, da det kun er stål i tuppen på prosjektilet. Vi gikk vel forholdsvis langt for å haie M855 fra Amerikanerne ved de siste turene mine...

 

SS109/M855 her: 1_3.gif

 

Og litt info på ammo'en: http://www.igman.co.ba/ammunition.htm

 

NM229 derimot...jaja. Presisjon var egentlig ikke ille, helt greit for mitt bruk den også. Men så var det kroppen da...

Vi drev på en dag på skytebanen i januar 2007, ganske mye skyting med C8 SFW og NM229, sammenstøtsdriller. Røyken lå sånn passelig tett, men har sett det verre. Vi skulle egentlig skyte dagen etterpå også, men måtte bare kansellere hele greia, for hele banden lå med heftige influensa-symptomer, helt utslått. Ikke sånn "ååh, jeg er litt tett i nesen i dag, og det verker litt i ledda" men HELT knekt. Og det var vel ingen av oss som kunne sies å være i spes dårlig form... :wink:

Så kan vel si det sånn at jeg skal ikke skyte noe mer med den ammo'en enn absolutt nødvendig. Problemet sies å være metall-innhold i avgassene, primært sink og kobber, etter hva jeg har hørt.

 

Bedre ble det ikke da en av instruktørene våre kom med en P80 som hadde skutt ca 3000 skudd, kun miljøammo. Pipa og sleiden var sprukket. Har ikke sett dette på noen av de tidligere nevnte militære riflene, og P80 har jo polygonrifling, men allikevel. Nok en grunn til at jeg ikke vil røre den ammo'en i mitt eget våpen.

Link to comment
Share on other sites

Så kan vel si det sånn at jeg skal ikke skyte noe mer med den ammo'en enn absolutt nødvendig. Problemet sies å være metall-innhold i avgassene, primært sink og kobber, etter hva jeg har hørt.

 

Bedre ble det ikke da en av instruktørene våre kom med en P80 som hadde skutt ca 3000 skudd, kun miljøammo. Pipa og sleiden var sprukket. Har ikke sett dette på noen av de tidligere nevnte militære riflene, og P80 har jo polygonrifling, men allikevel. Nok en grunn til at jeg ikke vil røre den ammo'en i mitt eget våpen.

 

Det med helse og NM229 er godt kjent. Etter skriverier i diverse aviser satte man ned en kommisjon som skulle finne ut hva gassene inneholdt. FFI konkluderte med at det var en del ting som ikke var direkte bra, men at det ikke var farlig. HMS arbeid i staten på sitt beste. Vi blir fremdeles dårlige av å bruke ammunisjonen. Det er kommet et par nye føringer under bruk av ammunisjonen. Blandt annet skal det begrenses antall skudd dersom man skyter fra innbygget bane. Det skal og begrenses antall skyttere og alle båser skal åpnes for å lufte ut best mulig. Det skal og tas hyppige pauser. Det meldes inn avviksmeldinger flere ganger i uken men lite skjer.

 

9mm "miljø" har vært diskutert tidligere. Der har en eller annen nisse klart kunststykket å lage mantelen i en eller annen legering som inneholder jern og kjerne av kobber. I de fleste hoder burde vel det vært omvendt mtp slitasje, men det er bedre mtp gjennomtrengning.

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller; Det ville jeg ikke gjort på en høytrykkspatron. Vi vet ingenting om ladningen, det å sette kula dypere kan også gi høyere trykk. Når det eneste vi vet er at patronen er ladet til høyere trykk en SAAMI standard kan det være

tvilsom praksis.

 

Det å sette kula dypere i en 9mm patron kan få trykket til å øke på grunn av lite volum i hylsa,men ikke i en større riflepatron.Ved å sette kula dypere (vi snakker her om 0.5mm og ikke cm)vil trykket bli lavere+ at du i tilleg bryter limforseglingen på kula som de fleste militære patroner har.Dette gjør at trykket bygger seg opp saktere en en med kula satt til å ta i bommene.Dette er beskrevet i ladebøker (Hornady) og jeg har måtte bakke av litt, ca 1 grain på en ladning i 22-250 der kula ble satt til 0 friflukt mot tidligere 1mm friflukt.Denne ladningen var litt heit i utgangspungtet,men med kula satt i bommene ble hevearma tung å løfte og hettelomma utvida seg.Dette er tydelige tegn på høyt trykk.Nå har 22-250 noe større volum enn 223 men, prinsippet er det samme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det å sette kula dypere i en 9mm patron kan få trykket til å øke på grunn av lite volum i hylsa,men ikke i en større riflepatron.Ved å sette kula dypere (vi snakker her om 0.5mm og ikke cm)vil trykket bli lavere+ at du i tilleg bryter limforseglingen på kula som de fleste militære patroner har.Dette gjør at trykket bygger seg opp saktere en en med kula satt til å ta i bommene.Dette er beskrevet i ladebøker (Hornady) og jeg har måtte bakke av litt, ca 1 grain på en ladning i 22-250 der kula ble satt til 0 friflukt mot tidligere 1mm friflukt.Denne ladningen var litt heit i utgangspungtet,men med kula satt i bommene ble hevearma tung å løfte og hettelomma utvida seg.Dette er tydelige tegn på høyt trykk.Nå har 22-250 noe større volum enn 223 men, prinsippet er det samme.

Det er forskjell på 0 friflukt og friflukt. Trykket går vanligvis ned ved lengre patronlengde helt fram til du begynner få lite (ned mot 0) friflukt . Om du dytter kula lengre inn i patronen får du endret trykk i patronen. Hvordan dette vil forløpe kan man vel ikke si helt sikkert så det er nok ingen automatikk i at om du dytter miljøkula 1 mm lenger inn at den vil få lavere trykk (prøv i quickload ;) )

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller; jeg er helt enig med deg på egne ladninger. Der har jeg kontroll med kruttype og mengde, så der sjongleres settedybde fritt innen fornuftige grenser.

Når vi vet at militærammo i 5,56 er ladet heitere enn SAAMI standard og at vi ikke vet så mye mer enn det (jeg gjør ihvertfall ikke det :) ) så er jeg skeptisk til å sette kula dypere. Å trykke den inn "så lite som mulig" for å bryte limforseglingen støtter jeg derimot. Det kan ofte bedre presisjonen om ikke annet. Og jeg klarer ikke å finne tegn på økt trykk av det.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som prøvde forsvarets 5,56 ammo i ei Howa 1500 223rem å d så ut som han hadde skutt med buck shot på 100 m. Muli d er riflestigninga på rifla som gjør at den ikke stabiliseres. men patrona gikk fint inn i kammeret der.

Veit ikke om d er så stor forskjell på tikka eller howa kammer.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med militær ammunisjon i Tikka T3 .308? Snakker da ikke om den nye miljøammunisjonen, men bly.

 

Jeg har en Tikka Master sporter M595 i 308win som er skutt endel nato ammo(2000+).Har hatt 2 klikk ellers ingen problemer av noe slag.Nato samler ikke fullt så bra som sierra matcking. Har skutt med nato på "kort "langhold opp til 600m og er egentlig fornøyd med presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...