Jump to content

Skogsfugljakta 2010!


Bård 308

Recommended Posts

ko-stens.

Har en kamerat som leier ved Skarderudsetra. Han jaktet 4 dager for ei uke sia fikk 6stk. Er vel i nærheten av der du jakter.

 

Vi gitt ved myrene mellom der og Heberget, med utgangspunkt fra Ullerudkoia. Men i dag blåste det ganske kraftig, og det var ganske kaldt. Regnet kom også etter hvert. Ikke akkurat kongeforhold. Tiurene var lenger ned, to en km sør for Holtsjøen og en ved Sørsåssjøen (leier hytte der). To korte turer der. Begynner å slippe opp for ideer hvor jeg skal prøve nå. Er da så inn i h.... mye kratt og jævelskap en må forsere overalt. 3/4 av turene går med til å banne seg gjennom kratt og prøve å unngå store hogstflater. Hvordan er det oppover forbi Kynna, mon tro?

Ok dette er lengre ned enn der jeg er kjent. Terrenget opp mot Gravberget er på mange plasser veldig fint. Hvor langt gjelder jaktkortet deres (hele Våler på østsiden av Glomma)? Jeg jaktet en del på disse kanter for 15 år siden,men på Åsnes siden Glorviksætra. Tør ikke lenger pga av ulv. Harehunder er veldig utsatt for ulveangrep.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble jaggu en tiur til for engelsksettern i dag :D

Litt moro fordi han har kun vært rypehund før så har måttet trene litt på å få vekk tiurfrykten :lol: (ja han var redd for tiur en stund)

Så nå har 2 stk måtte bøte i år, og han er blitt en fullkommen skogsfuglhund, slenger ved et par bilder av den første :)

 

p1020603web.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

p1020598justweb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En uke med Jakt. 4 greit slitene jegere og fornøyde :) Er litt skuffa for å ikke fikk skutt for bikkja, skulle ha vært en tiur men den fløy når røya i nabo treet fløy. Hadde akuratt fått øye på`n med rifla. Var iallefall en bra los.

 

107825_s.jpg

 

 

HAHAHA, det var en fin tur ser jeg! Bildetekst; "Petter hadde med seg en jævla kjøter. Drittsekken skøyt alle fuglene i skogen. Drit!" :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Da var første jakta unna gjort for min del. Var ute 3 dager på støkkjakt, så 79 fugl og en voksen Orrhane og høne ble med hjem. Kunne ha fått med meg en gammal tiur hjem også men løpsvelgeren ble selvfølgelig dytta halveis over i det jeg avsikra våpnet, så da sa det bare klikk.

 

2ngvau0.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktet rundt hytta i helga i helga.

Lørdag var det stort sett fint vær, men grått og noe tåke. Litt regn på morran.

Søndag begynte grått, og gikk over til regn som økte etterhvert.

Mye vind hele helga.

 

Forholdene gjorde at fuglen nok var ganske lett. Og vanskelig kastevind for hundene. Vi fant mye seter, og unormalt mange blindstander tydet på at fuglen lettet før vi hørte den i vinden.

 

Men en orrhane kylling ble med hjem. Burde også hatt en voksen orrhane som jeg klarte å bomme på verdens fineste sjanse på. Hadde også en god sjanse på tiur, men fikk aldri kløna meg til å skyte.....

Igjen var hundenes innsats bedre enn jegerens/skytteren....

 

Legger ved ett bilde av orrhanen og ene bikkja.

 

732280.jpeg

 

Og til Ko-Stens: om du har tid til det en hund krever av dressur, mosjon etc. så er det å anbefale. Mye mere hyggelig å gå med hund en uten.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jakttider:

 

Er de pause en hel mnd i elgjakta for og jakte storfugl?

 

Mente de var 2 uker jeg? Men fikk høre at de var 1 mnd.. da blir de jo 2 uker man kan jakte storfugl her da.. for 15 november e de snog.....

Her er det 14 dager,eller på ferdigskutt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur meg hagla i dag. Veldig sterk vind i begynnelsen. Droppet rypejakt langs elvadalen og dro rett mot ei li som huser skogsfugl. Vinden var litt roligere der. Tok ut en orrhane, men for langt hold. Tok ei stund etterpå ut ei orrhøne. Prøvde meg, men bommet. På retur tok jeg ut ei ny orrhøne, og den fikk jeg. Fin dag i fjellet, bortsett fra vinden. Heldigvis så løyet den.

 

Bilde0063.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg jakter i Sverige mellom arvika og charlottenborg, og her går du ikke en tur uten å ha sett en tiur eller lignende gjerne 10-20 av dem. De har fått hvert i fred nå i mange år nå. Men det er det slutt på men de er så jævlig lure! Har ikke fått en skiit...

Ps hva bruker dere av camo, bare jaktdress eller full camo med ansiktsmaske osv tar gjerne imot tips :)

Link to comment
Share on other sites

Litt oppdatering.

 

Ble nok en fridag idag og dro til Drangedal og nytt terreng.

Gikk og har vel aldri "gukket" (to'g du 'an...) så langt og mye på en dag....

Lite fugl, gikk fra kl. 0800 til 1800 og så 8 fugl....

Men det var 3 tiur, 2 røy, 2 høner og 1 hane. For første gang mer storfugl enn orrfugl.

Det ble med 1 ungtiur hjem i sekken og "one-in-a-million" sjanse på gamle-svarten og 2 x stjernebom! Skal ikke være mulig!!!

Men godt en ikke treffer på alt heller :D

Sein fredag og noe rødvin får vel ta skylda, men likevel:

Jaggu godt at GS finnes. God på fjellet, god i skauen.

Ærlig hund som står på i mange og lange dager og bringer skuddsjanser på alt for fører.

I år mangler det bare jerpe (som jo ikke trøkker for hund)

 

739783.jpeg

Kaiser og dagens fangst, nyttårsmiddagen er i boks !

 

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

I dag klaffet alt for unghunden, vi hadde med oss en ekstra skytter og det ble felt en flott Tiur på 4.45 kg for henne i dag etter Stand og foting.

 

Heldigvis får jeg en bit av fuglen, selv om jeg ikke skaut :) Noen fordeler må hundefører ha.

Og gleden av å posere med bikkja da :D

 

 

normal_tiur_hedda.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jeg gir opp jakta for i år snart. Seks turer, seks turer uten fugl. Kun tre skuddmuligheter. I dag så jeg ikke fjæra en gang. Gadd ikke mer enn en time heller. Har sett endel fugl i år, men kombinasjonen uflaks/udyktighet har ført til dårlig resultat.

 

I stedet for å frustrere meg selv, lar jeg heller børsa ligge. Har imidlertid lovet frøkna en tur etter fugl, så kan hende det blir en kort økt neste helg. En liten niåring orker ikke sååå mye. Hadde vært moro og sett fugl da. I fjor så jeg mye fugl rundt hytta jeg leier, i år har jeg sett fire, og to av dem så jeg før jakta startet.

 

Gikk heller en lengre tur med Dyret, bretonvalpen min, og det var mye spennende lå snuse på gitt! :D

 

Får håpe jeg får til en hund som kan hjelpe meg litt neste år da i hvert fall! Vel å merke om jeg tør slippe den i det ulvebefengte området... Mye mulig jeg heller satser på å jakte andre steder og gir blanke i hytta selv om jeg har den et år til.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg jakter i trøndelagen hadde vi fått ferskt snøfall i helga, og skogsfugljakt sto for tur. Startet dagen kl. 0830, og en kompis skøt seg ei røy etter bare en halvtimes tid. Deretter gikk vi langt i et område der jeg har sett mye fugl før, men så bare en orrhøne på turen.

 

På tilbaketuren skulle vi ta en gammelskogteig som jeg har hatt flere spottinger av tiur tidligere, og det var intet unntak i dag. I den verste tetta kasta gammeltiurn seg ut, og jeg rakk å få inn en god treffer før den kom seg videre. Ble litt baksing i snøen før den trakk den siste pusten, men den var truffet såpass godt at den hadde nok dødd uansett.

 

Etter en god lunsj, med bålkos og kaffe, trakk vi oss oppi en furuli, med mye fin undervegetasjon, der jeg har sett flere orrekull tidligere i år, og vi kom ikke langt oppi der før det fløy opp en orrhane på 20-25 meter, rent sideskudd - død i smellen. Supert!

 

Vi så lite fugl i dag - 6 stk, og 3 av dem måtte unngjelde med livet. Bra uttelling, men har ikke dårlig samvittighet grunnet det, for det er plenty fugl der jeg jakter, selv om vi ikke så dem. Kan sammenlignes med 2007.

 

Uansett, fantastiske opplevelser i hvitt landskap er noe av det ypperste jeg vet.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Noe eg har lakt merke til i år er att eg har sett orre mye høgere oppe i terrenget, ja nesten heilt oppe på nutane!?? noen som vet hvorfår eller har lakt merke til noe liknende?

 

er glad får svar? :D

 

Jeg var ute forrige helg (Buskerud) og opplevde det samme som deg, fant så godt som ingen orrfugl lavt i terrenget - måtte ganske høyt opp i terrenget for å finne fugl.

Link to comment
Share on other sites

Aha... Kanskje derfor jeg knapt har sett fugl i år da. Har jaktet lavt. Kanskje jeg likevel skal gidde en tur til... :) Besøke ulvene og skremme dem til Sverige! Dessverre litt for sent, for de tok en elghund for litt siden... http://www.ostlendingen.no/rovdyr/elghund-bitt-i-hjel-av-ulv-1.5701165

 

Tror neppe jeg kommer til å bruke hund i det området for å si det sånn... Neste år blir det andre, ulvefrie, terreng å jakte på, for da kan jeg bruke tassen. Biiiittelitt tidlig i år enda. 9 uker... :D

Link to comment
Share on other sites

Skal man jakte i Hedmark/Oppland,kan man dessverre aldrig vite hvor Ulven dukker opp..men heldigvis ikke stor sjans for at en fuglehund med god kontakt blir tatt da :) Har hatt en middels jakt sålangt..med så mye Mus og Lemen i skog og fjell,hadde jeg forventa flere og større skogsfuglkull ja!Er litt skuffet..ser ut som Rypa har hatt bedre utnytte av Lemenår.Vet ikke hva det skyldes,iskald mai/beg av juni?Nesten ikke blåbær å se..men heldigvis fått litt fugl,og flere skal det bli!Endelig den fordømte Elgpausa over!Blir godt å slippe hundene igjen!Satser på en Tiur igjen nå,drar på koia i morra :D Yngste hunden har hatt flere gode arbeid på Tiuren i høst,fortjener en nå..

Link to comment
Share on other sites

Okay takk får gode svar her på mitt spørsmål. Jo det hadde seg nemelig sånn att ein kamerat hadde vert på rypejakt oppe på ein nut i nerheten av mitt terreng skøyt ei rype og ei orrhøne! han hadde vitt sett 10 orrfugler Ja ganske høkt, laaaangt forbi tregrensa.

 

Venter på m in første orrfugl dette året har skutt orre før men ikke i år.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er spådd 25mm nedbør i form av SNØ på torsdag. Hadde vært knallmoro om så var tilfelle! Skytebanen i morra og skyte inn med helmantel, ja!

 

Gratulerer til de av dere som har fått fangst, forøvrig! Gikk en 4-5 timer lang tur i dag selv, og så skuffende lite fugl. Kan det være de er engstelige for været som er på vei? ;) Hadde også drømmesjanse på en pen tiur idag, men ubrukeligheten selv bomma på begge skuddene. Har fått tre tiurer i år, langt over forventning, så alt fremover blir en ren bonus!

Link to comment
Share on other sites

Har ett lite spørsmål.. Skal på storfugljakt i morgen, snør godt her nå, og melder minusgrader og fint til i morgen. Hvor mye snø skal det til før fuglen setter seg i topp istedenfor å beite på bakken? Lurer på å ta med 308`n isteden for hagla.. Tips mottas med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

normal_hedda_latex.jpg

 

Hedda var flink og tok ut en Tiur for meg. Hun hadde stilful stand ned en steinur, reiste villig på komando. men fuglen spratt ikke opp fra bakken, den satt 15 meter over hodet vårt i steinura :).Jeg fyrte av førsteskuddet i rent selvforsvar og andreskuddet satte jeg fint langt bak. Det er oppskriften for årets fire feite Tiursjanser ;). Senere hadde hun stand, avanse og ny stand. Reiste villig, og det gjorde pippen også fra en tretopp 20 meter lenger nedi myra.Ga sitt kommando, hedda satt. Jeg fyrte så av ett skudd, mest for å trene ro i skudd, og litt for å se om jeg traff alikevel. Hedda satt fin jente :) Og fuglen fløy lykkelig videre. Skytter søkes :D

Link to comment
Share on other sites

var ute i bjerke allmenningen forrige helg og de skogsfuglene er ikke lette å få has på =/

bikkja tok 2 stander, men fikk ikke skutt noe =/ så ellers ganske lite fugl. 4 fugl på en hel dag...ikke gode hundeforhold, men dog hadde håpet å se mer. står skrevet at det skal være veldig bra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...