Jump to content

Skogsfugljakta 2010!


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Ko-stens

 

Klart man har forventninger til jaktstart!Dette er jo ett av årets store høydepunkt.Nå skal det jaktes,spises god mat,få masse frisk luft og kanskje ta en liten knert eller to om kvelden. :wink:

 

Selv har jeg satt av 10 dager til jakt nå under den første perioden.Når det kommer til kvinnfolk må man sette skapet skikkelig på plass fra første stund!Noe av det første jeg sa til kvinnfolket etter vi hadde møttes var at MANNEN JAKTER OG MAN KØDDER IKKE MED JAKTA TIL MANNEN! Så fra 10 August og frem til jul skal MANNEN jakte når han vil.

 

Resten av året kan han bli med rundt og holde lanke :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til forventinger folk har til jakta begynner da! :shock:

 

I år har jeg latt være å tenke for mye på jaktstarten egentlig, selv om jeg drømmer om storfangst. Har normalt ventet og ventet på at datoen skal komme, men det har endt med skuffelser hvert år. Enten har jeg ikke sett fugl omtrent, eller så har jeg ikke fått jaktet (i fjor var feks fruen på utenlandstur fra 10. - 14. mens jeg satt uten barnevakt). I år ble vi bedt i fest som vi har meldt oss på for lengst. I fjor var det den 5. I år ble det så klart den 11., så helga ryker. Rekker to korte småturer i stedet for hel helg. Fangst har jeg aldri fått åpningsdagen/helgen heller, så for meg er ikke starten så viktig. Det har ofte vært startskuddet for frustrasjoner gjennom hele høsten, noe som nesten fikk meg til å gi opp all jakt i fjor. I år tar jeg det heller med knusende ro og tar tingene som de kommer!

 

Den eneste jakta jeg egentlig har hatt forventninger til i år er duejakta. Synes det er utrolig moro og en fin innledning på jaktsesongen etter fugl, og i fjor gikk den til h.... Selvfølgelig har jeg ikke fått vært på en eneste tur i år heller da ingen av de tre gårdbrukerne jeg kan jakte hos har fått tatt kornet enda... :roll:

 

Så i år starter jakta med null forventninger egentlig! Det er vel da det går bra... :wink: Kanskje detter min første tiur og!

 

Enig med deg, kan være lurt å senke forventningene, jo lavere de er, des gladere blir du om de blir oversteget :) Jeg gleder meg uansett!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært ute å sett etter skogsfugl i Nord-Trøndelag?

I følge tellingene hos Statskog var det så og si null produksjon. Håper noen kan motbevise meg :)

 

Er ikke noe fugl der nei, for et par år siden var det ganske bra med fugl, men nå i år er det veldig dårlig!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det står til med skogsfuglbestanden på Nordre land ved Dokka og i indre Østfold? Skal jakte begge steder påfølgende helger. I fjor skjøt Brodern og en kamerat av ham en orrhane hver ved Nordre land. I indre Østfold er vi helt blanke, men ble litt gira av repotasjen om Fjella i Østfold, som var i et av disse jaktbladene. Virket i allefall lovende der.

Link to comment
Share on other sites

Om et døgn er jeg på jobben enda, men drar få fort jeg har fått vekk unga! Har hatt høye forventninger og gledet meg mye, men har redusert dem til å tenke at det er godt jakta er i gang, så slipper man å vente mer! Det jeg håper mest på i år er at jeg omsider skal få lov å treffe en tiur! Av og til har jeg tenkt "Star Wars" når jeg har sett dem fly som om ingenting har skjedd, selv etter at jeg har vært overbevist om treff. De må jo ha en eller annen form for usynlig beskyttelsesskjerm ala romskipene i Star Wars! :lol:

 

Får jeg en tiur føler jeg at jakta i høst uansett er vellykket. Har ikke skutt mer enn to, tre fugler i året, men mangler altså tiuren. Jakter veldig lite i forhold til mange, så har vært greit fornøyd med fangsten lell. Har jo fått noe og har opplevd mye spennende. Men prikken over i'en mangler...

 

Forventer at tiuren henger på sekken klokka søttenhundre i morgen... :twisted::lol: Ellerkanskjeikke...

 

Har igjen 8 -10 Eley vismuth i str 3 og har kjøpt inn 25 Eley vismuth i str 4 for årets jakt. Tipper jeg putter en 4'er i første løpet og en 3'er i det andre.

 

Har også fått riflesekk i posten (var så heldig å bli en av testjegerne til den nye sekken som er omtalt her på forumet), så .222'en blir også med, med patroner ladet med 50 grs Norma fmjkule til 801 m/s (13,8 grs N-110), men må få skutt noen skudd først (tar også med Berger 30 grs med 17.4 grs N-110 i ca 1050 m/s da jeg har lagt ut reveåte 83 meter fra hytta - kan fyre løs fra stua!). Får neppe bruk for den, men en vet jo aldri...

Link to comment
Share on other sites

Var i sverige 3-5.Sept.

Der var det utrolig med gnagere og insekter, så dette lover bra!

Vi var i et terreng hvor det var storfugl og jerpe.

Så bra med Tiur, men de satt i vanvittig tett skog, så det ble dessverre ingen skuddsjanser.

 

Støkkjakt på Tiur må være den vanskeligste formen som finnes.

Utrolig vanskelig å holde konsentrasjonsnivået på topp etter 6 timer uten fugl, før den plutselig letter i tetta.

 

Ble derimot 10 jerper og en hare. Jerpekullene var svært store og innholdt over 80% årsfugl, og det lover meget godt.

 

Da starter vi i morgen!

 

Skitt jakt alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er her!

Sitter bak skjermen og ergrer meg over fint vær på første jaktdagen.... som jeg ikke deltar i.....

For å strø salt på såret, sendte en kamerat meg MMS med bilde av årets første tiur.... klokken ti på åtte i morges......

DA var det lett å gå og sette seg til å jobbe........!

(tror ikke dette blir den mest effektive dagen jeg har gjort....)

 

Lykke til alle sammen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kom meg ut med min bror og en kamerat i 15tiden.

 

Vi var nok så høyt i terrenget så regnet med det et fint orrfuglterreng...første som flyver opp er ei orrhøne som min bror ikke rekker å skyte...deretter 400-600m lenger nede letter det en tiur som han skyter bom på :wink::lol: støkkjakt på skogsfugl er ikke akuratt det letteste...jeg og Hovinjr går sammen, han uten børse....vi følger et bekkdrag mens min bror går på toppen av åsen...plutselig braker det inni tetta og jeg roper tiur...så bare vinger, hvitt og svart...men kunne ikke skyte da den lettet mellom meg og min bror...tiuren hiver seg ut bakover og jeg hopper utpå myra og får tiuren rett imot sola...skyter bom på 1 og treffer på andre, skikkelig fjærpoff...................

 

Meeeeen, tiuren flyr videre nedover myrdraget....faan tenker jeg...ikke er det lov til å bruke hund eller så det var uaktelt å begynne å tilkalle follk med hund...så vi følger mydraget tilbake igjen og tror dere faen ikke at min bror finner den igjen 400-500m lenger nede :P

 

fy f*** så lettet jeg ble :D

 

endte med et 3 skudd...ble heldigvis ikke ødelagt av halgskur nr 3....men jeg har vært med på ettersøk av tiur før og jeg vet hvor kjapp de er på beina, brukte Rio Venatum med vismuth, haglstr 4 i 36grm

 

har ikke veid den ennå, men regner med den ligger på 4,2 - 4,4 en plass...skikkelig kroknebb og slitt, liten og tjukk.

 

47551_439191499029_781559029_5088786_4008743_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med tiur, flaks at dere fikk den tredje sjansen. De trykker noe sykt når de er skadeskutt.

 

Selv ble det en orrhane i dag, årskylling. Halv brun, halv svart. Ble kun to sjanser i dag. Første sjanse ble den klassiske feilen, glemme og avsikre. Har manuell sikring, så derfor blir ikke det øvd på når man er på skytebanen. Sjanse nummer to datt orren etter et perfekt sideskudd... :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med skutt fugl allerede. :D

 

Hjelp meg litt. Jeg er nybegynner, og skal ut å jakte i oslomarka på søndag. Skal prøve å unngå sopp-plukkere/bær-plukkere og andre "turister", og det vil nok gå bra.

 

Det jeg ikke klarer å finne info om er:

hvis jeg skulle være så heldig å få en orrfugl eller evt storfugl, skal de henge 40 døgngrader FØR de gjøres om til fillet og lår?

 

På forhånd takk (link meg gjerne til tråder som beskriver dette) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min fetter var ute en liten tur i kveld (ca 3timer) på skogsfugljakt i setesdalen. Men vi fikk skutt ei orrhøne hver :) så noen til, men de letta utenfor skuddhold. Meget fornøyd med første jaktdag! Gleder meg til i morra, da skal vi være ute hele dagen :D

(beklager dårlig bilde..)

718525.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med skutt fugl allerede. :D

 

Hjelp meg litt. Jeg er nybegynner, og skal ut å jakte i oslomarka på søndag. Skal prøve å unngå sopp-plukkere/bær-plukkere og andre "turister", og det vil nok gå bra.

 

Det jeg ikke klarer å finne info om er:

hvis jeg skulle være så heldig å få en orrfugl eller evt storfugl, skal de henge 40 døgngrader FØR de gjøres om til fillet og lår?

 

På forhånd takk (link meg gjerne til tråder som beskriver dette) :)

 

 

Du har helt rett ja:)

Men pass på at det ikke er FOR varmt når de henger da.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg hjemme etter årets første tur. Ble kort tur da jeg skal bort i kveld i hyggelig lag, men det gjør ikke noe. Er allerede lei... Kjedelig og alltid jakte alene, så tålmodigheten tar fort slutt, og da er det greit med korte turer.

 

I går efta hadde jeg opp fem, seks fugl på et par timer. Skjøt etter to av dem, en tiur og en røy, men begge dro småskremte videre. Røya var en hundreprosentsjanse. Begynte å bli sliten og lei og bare vaset ut på ei hogsflate og gikk noe ukonsentrert oppover. Hadde passert samme stedet en drøy time før, og da var det ikke noe der. Det var det nå. To fugl. En forsvant uten at jeg så den, men den store røya dro rett til værs og inn i tetta med to haglskurer etter seg. Styggnært treff da. Så kvistene føk rett bak fuglen, men det hjelper jo lite! At en aldri lærer å følge med...

 

I dag tidlig ble det en kort timestur, fra ca halv sju, nærmere der jeg har hytta. Hadde opp to fugl da. En så jeg aldri, men hørte tunge vingeslag rett i nærheten. Den satt i et tre. Senere dro en tiur, og den fulgte jeg med hagla og burde skutt, men fikk den ikke i siktet før det var for stor avstand. Bruker holografisk sikte på hagla, og det skal dermed av!

 

Støkket en hare og, og burde strengt tatt ha skutt etter den og, men den fikk løpe.

 

Så får en se når det blir tur neste gang. Da skal jeg ikke jakte i de to områdene jeg har vært nå. Prøver nok lengre opp, i ulveland, så får en håpe det ikke er så trasig terreng der. Er altfor mye tett skog, kratt og hogstflater med tørrkvist der jeg har prøvd nå. Å mase seg gjennom buskas tre fjerdedeler av tiden er ikke moro...

 

Har for øvrig lagt inn en liten kommentar i tråden om stortiur... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så får en se når det blir tur neste gang. Da skal jeg ikke jakte i de to områdene jeg har vært nå. Prøver nok lengre opp, i ulveland, så får en håpe det ikke er så trasig terreng der.

 

Hehe, du veit at det er observert en "ulvelignende" skapning langs E6 ved Moelv i dag tidlig? :) Så "opp i ulveland" kan tolkes på mange måter :D

 

Var i går på fjellet etter rypa, men i dag tidlig begynte den virkelig jakta, nemlig storfugljakta. Fikk jaktet i nærmere to timer før bikkja plutselig kommer inn og går fot. Jeg må innrømme jeg skjønte ingenting, før vi stoppet og jeg så at han haltet og bar preg av å ha ett veldig vondt bein. Finner ikke noe overfladiske skader, så han har nok strekt seg eller lignende. Så nå blir det støkkjakt i ettermiddag før regnværet setter inn for fullt også får vi se om han er i form til i morra, kanskje prøve rypa igjen da.

 

Dagens tur forløp som dette: på tur inn til slippstedet flyr det opp tre orrhaner ved siden av bilen, så jeg aner at det er muligheter for å få noe i sekken i dag. Parkerer inne i terrenget, gjør klar sekk og bikkja før han setter av gårde i ett søk jeg ble meget stolt over. Søkte av ett gammelskog-område som var vel 150 meter bredt, fra ene kanten til den andre, i store flotte slag.

 

Går rundt 250 meter, før han markerer helt enormt rundt ei bærtue. Jeg går opp og viser at far er glad for at han lagt av seg gårsdagens lemenjaging (en helt annen, frustrerende historie :D ). Vi går to meter til, da slipper selve "gamle-svarten" seg ut fra ei furu på 35 meter og seiler ifra oss med noe som lignet veldig på ett digert glis i nebbet.

 

Dette ble dessverre de eneste fuglene vi både så og hørte i dag, og iom at bikkja ikke viste tegn til å ville jakte med vondt bein reiste vi hjem for å spise mat og slappe av. Nå sitter jeg og vurderer sterkt å ta med meg en sekk med ved og svartkjelen opp i skogen for å nyte en delvis regntung dag i norsk natur, og kanskje gå litt støkk om noen timer.

 

Jaktes skal det, uansett om bikkja er med eller ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du veit at det er observert en "ulvelignende" skapning langs E6 ved Moelv i dag tidlig? :) Så "opp i ulveland" kan tolkes på mange måter :D

 

Er nok i ULVELAND jeg skal prøve meg, Gravberget/Kynna. :wink: Eller et eller annet sted mellom Sørsåssjøen (hytta jeg leier ligger rett ved der) og det området.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter en særdeles vellykket tur i skogen. Gikk i rundt 12km og vel fremme igjen ved bilen var sekken 2 tiurer tyngre. En årskylling og en på 2-3 år tipper jeg. Så bra med fugl i terrenget, til tross for lett regn/yr og nokså tett tåke stedvis. Fuglen trykket hardt, og de jeg så dro ikke mange meterne unna meg.

 

I går var også en vellykket dag, ikke for meg personlig, men for faren min som jeg jakter med. Han fikk to orrhøner, så det har vært en bra start på jakta for oss!

 

ko-stens: Jeg jakter i Heberget/Ranumsberget, hvis du er lokalkjent. På de to første dagene har vi sett 25-30 skogsfugl(50/50 orrfugl og storfugl anslagsvis). Om du leter etter terreng ikke så altfor langt unna der du har tenkt å jakte nå, er det absolutt en mulighet oppi der.

Mye fint terreng, som er nokså lett å gå. Anbefales!

Edit: Når du i tillegg har hytte ved Sørsåssjøen er det jo ikke mange minuttene med bil til nevnte område. Hvertfall mye lenger til Kynna og Gravberget ;)

 

Beklager kvaliteten. Tatt med dårlig mobilkamera i mørk kjeller :(

40074197.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En brukbar jaktstart sett under ett! :) Vi var 4 stk som reiste opp for å jakta igår. Vi delte oss i to og to, for å få litt mer frihet når vi gikk. Jeg og en kamerat så ikke fjøra av en hønsefugl engang!!

 

Mens de to andre hadde sett massevis, og kom tilbake med ei flott røy, en gammalhane og en orrhanekylling.

 

Rare greier, men uansett flott at noen skjøt ( og så ) fugl :)

 

Se blogg for bilder og mer detaljert historie :) ---> http://kbsnaturfoto.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Til tross for lungebetennelse og feber ble det en liten tur i går.

Gikk en liten stund før det letta et fint storfuglkull på 6 røy mog 1 tiur, her ble èn røy og èn tiur med i sekken :wink:

Senere på hjemveien møtte vi på kullet igjen og enda en ungrøy ble med hjem :D

Knallmoro med en slik start på sesongen !

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur idag også..ute i halv 9 tiden i terrenget...vi så totalt 2 tiur, 1 orrhane, 3 røy og en orrhøne...langt imellom hver observasjon, de tre røyene satt sammen.

 

men jammen meg klarte Losn1990 å skyte sin første tiur - voksen...skikkelig morro :P kommer vel noen bilder fra turen litt senere i kveld :wink:

 

har også handlet nye skudd... 42grm 4 hagl med tungsten...regner med disse skal gjøre nytte...tror det var 34kr smellen, anelsen dyr men.

Link to comment
Share on other sites

Var ute ein tur oppover mot fjellet på orrfugl jakt meg og bror min i går.. har vel egentli aldri sett på her som eg bur på noe spesiell skogsfugl plass da ein aldri ser verken røy eller tiur og ein sjelden gang orrfugl oppover fjellet, så trua var ikkje heilt der, men tur blei det :D kom oppover fjellsiden og nett i skifte tregrensa traff vi på første kullet.. bror min trakka så og sei på den eine orrhøna og den andre flaug ikkje ut før han hadde vert i buskane for andre gang :P men siden brunfugl er fredet på disse kanter smalt det aldri..

gjekk videre og etter ein halv times gang letta fugl nr 3 og 4 dette også orrhøner.. no syntes vi det var på tide med noen hann fugler her og ca etter 5 min letta det ein svær orrhane ut fra noen busker.. Eg hadde ikkje sjangs og bror min hadde den på vel 20-25 m men er ikkje alltid like lett og reagere :P så endte med ingen fugler, men for ein opplevelse 5 orrfugl og ei rugde såg vi totalt.. regner med det blir fleire turer etter orrfuglen ja :D no går eg bare og venter til 10 oktober for då er det skogsfugl jakt bort på østlandet...

Link to comment
Share on other sites

jeg, Bård308 og Hovinjr var ute i fint vær i hele dag og fikk sett en del fugl.

 

resultatet ble en tiur på meg. min aller første. vekta var 4,5 kg.

var på vei opp ei skråning da jeg hørte den tok løs. og der kom den, i overkant av tretoppene. jeg drog ivei et skudd og tiurn datt ned. død i smellet. skutt på 25-30 m med Eley VIP.

 

46873_429483207470_644797470_5552477_1848559_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: Jeg jakter i Heberget/Ranumsberget,[/img][/url]

 

Takk for tips! :) Får se om fruen låner bort bilen sin...

 

Klarte nemlig å miste jakka med bilnøklene min i i natt etter en relativt "utørr" aften på byen... Noen har nok tatt med seg feil jakke hjem... Finner jeg ikke den må jeg skifte tenningslås og dørlåser. Får ikke bestilt nøkkel sånn uten videre i og med at det er skiftet før. Tenningslåsen har ikke samme nøkkel som til dørene, så da sliter jeg! :evil:

 

Smule krise og ikke komme seg på jakt! :?

Link to comment
Share on other sites

Har vært i Hedmark i helga. 5 fugl (røyx2, jerpex2 + orrhane). Dette på 2 jegere. I forhold til tidligere var dette dårlig. Jeg har dog skutt min første for min unghund så jeg er fornøyd alikevel. For 3 uker siden så var det mye mer fugl i terrenget. De som finnes trykker rel ok i allefall.

 

Reiser igjen i morgen for 3 nye dager.

Link to comment
Share on other sites

Hatt tre turer på ca. 3 timer i hælja med fadern. Sett bra med fugl egentlig, men vi endte opp med bare 7. 3 høner, 3 haner og ei jerpe. Men, har enda ikke fått draget på tiuren jeg har vært ute etter i 2 år nå.. Går å håper på at gordonsetter valpen skal ta stand på den, og jeg får skutt hans første ;)

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummering av første helga.

 

Fredag: jakta ca 3 timer om kvelden. Fikk skutt ei orrhøne og det gjorde fetteren min også. Fikk ikke flere skuddsajanser den kvelden, men så ca 10 orrfugl tilsammen.

 

Lørdag: Skikkelig møkkavær med kraftig regn og tåke hele dagen, men jeg fikk skutt ei orrhøne ;) Vi fikk ikke flere skuddsjanser.. men så vel 5 orrfugl til sammen på hele dagen..

 

Søndag: Ganske bra vær ;) Vi hadde bestemt oss for å prøve litt høyere opp i terrenget for å se om det var noe særlig med rype der.

Vi så veldig mye rovfugl på vei opp, blant annet 1 kongeørn, 3 hønsehauker og 10-15 spurvehauker... :evil: Så hadde nesten dårlig samvittighet for å støkke opp rypa.. Etter 2-3timer i rypeterrenget hadde vi skutt ei rype hver og skutt en bom hver. (hater å bomme.. :evil: ) Begge rypene var stamfugl :( , så vi bestemte oss for å la resten være i fred å heller prøve mer etter orrfuglen i skogen. På vei ned fikk jeg skutt en orrhane :D Vi så også godt og vell 10 orrfugler til denne dagen, men ingen flere skuddsjanser..

 

Er egentlig vedlig fornøyd med helga, var de første orrfuglene jeg har skutt :) så det var morro :D

Brukte wingmaster HD 12/76 4, veldig fornøyd med patronen :D De 3 orrfuglene jeg løsnet skutt mot havna i sekken :) (får vel også legge til at alle orrfugle vi fikk var kyllinger)

 

 

719856.jpeg

 

719855.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...