Jump to content

Skogsfugljakta 2010!


Bård 308

Recommended Posts

Grubler på en tur i efta og i morgen tidlig. Men, det er jo hærn fløtte meg snart ti minus om morgenen nå. Hvor godt trykker egentlig fuglen da? Det knaser jo godt i lyng og gress da, når snøen ikke har kommet enda.

 

Det har vært minusgrader om morgenen og ganske kaldt hele dagen her omkring i det siste. Hvordan reagerer fuglen på det? Flytter de seg oppover, nedover, eller er de stasjonære i terrenget da? Løvfallet er over, om det skulle ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som vet hvordan det ligger an med fugl i Regionfelt Østlandet på Rena? Skal en tur nedover neste helg, og må satse på at det blir tid til å ta en tur ut på jakt også. Eller er det andre områder i det området som er bedre? Var der en helg i fjor, og så mye fugl. Men har hørt rykter om at det er mindre i år. Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det ligger an med fugl i Regionfelt Østlandet på Rena? Skal en tur nedover neste helg, og må satse på at det blir tid til å ta en tur ut på jakt også. Eller er det andre områder i det området som er bedre? Var der en helg i fjor, og så mye fugl. Men har hørt rykter om at det er mindre i år. Noen som har erfaring?

Litt mindre enn siste sesong, men et av de bedre områdene. Ikke så lurt å slippe hund sør/sør øst for leiren. Mye spor og oppservasjoner av ulv i teigen siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nei, nå gir jeg meg for i år, tror jeg... Åtte turer, åtte bomturer. De siste tre gangene har jeg ikke sett fjøra av fugl engang. Da blir det kjedelig! Har prøvd fem forskjellige steder i jaktområdet og, men akk... :roll:

 

Kan hende jeg tar en tur til Sverige etter hvert i stedet. Har fått tilbud av en vennlig sjel der om å komme og jakte etter at jeg la ut et spørsmål om hvordan det er med toppjakt i det området! Gratis jakt og overnatting! Ganske utrolig egentlig! Han kan ta med gjestejeger på kortet sitt og kan jakte alt unntatt elg, sier han, så jeg fikk beskjed om å planlegge en helg! Da blir ikke 30 mil så veldig langt likevel! :D

 

Uansett, nå er det to uker opphold med jakt. Blir en "havfiske"tur neste helg, til Drøbak, med havfiskeguru Torunn Handeland (kollega), så får da håpe en får litt der. Ellers lurer jeg på å ta med hagla til Skjerdingen om to uker da jeg skal på hyttetur med ekskollegaer.

 

Noen som har peiling på om det finnes noe som kan ligne rype oppi der? Har hele lørdagen å jakte på! Om jeg tar med hagla vel å merke. :)

Link to comment
Share on other sites

Jakta har bydd på mang en mulighet i høst, både i skogen og på høyfjellet. :D Utbyttet har derimot blitt av den magre sorten da jeg or andre året går med lånt hagle som ikke er tilpasset meg. :? Er og usikker på skuddbildet på hagla. Hagla er dermed tilbakelevert eier og går neste år systematisk til verks med ny og tilpasset hagle. :mrgreen: Skulle jeg derimot treffe like dårlig etter dette skal jeg ta til meg at det trengs mer trening på bane,men ikke før! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, nå gir jeg meg for i år, tror jeg... Åtte turer, åtte bomturer.

Det funker sikkert ikke som noen trøst, men jeg har 6 turer på fjellet og 20+ i skauen. Likevel ser det ut til at jeg må spise grønnsaker frem til neste høst. Fugl har jeg sett, enkelte ganger bra med fugl også. Men gamle tiurer i tett skau er en formidabel utfordring for en ung og uerfaren fuglehund. Og når det koker like mye i huet på eieren som hos bikkja, blir det smått med steik. Jeg traff forresten en gang, men alt som datt var noen fjær. Jeg håper treffet var skikkelig dårlig og ikke førte til større skade. Det så ikke slik ut. Fjellturene var forresten bare tull. Maks uflaks med timingen, så snø og tåke var stort sett hva jeg så.

Uansett, bikkja er blitt skapelig bra og jeg er blitt skikkelig sprek i beina. Dette var treningssesongen for oss begge. Neste år legger jeg ferien til sept og reiser inn i dype skogen. Da blir det saker... Men vi har ikke gitt oss helt enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Endelig skogsfugljakt igjen, etter elgjaktsfredning.

 

Men i helga, og i forkant av helga, har det vært kaldt. Noe som selvsagt resulterte i skarpt føre med mye lyd. som ventet var fuglen lett. Vi hadde en del stander i helga, men kom sjelden opp til standen før fuglen reiste. Men noen avvikere finnes, og totalt tre-fire trykket brukbart. Men de har blitt flinke til å lette bak trær...... Så det ble ikke noen felling.

 

Jeg fant forholdsvis mye tiur i forhold til orrfugl. Noe som er motsatt av min erfaring tidligere iår. Mulig orrfuglen var enda mer lett, og reiste før vi kom fram til den.

 

Men neste helg er det spådd annet vær.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Men gamle tiurer i tett skau er en formidabel utfordring for en ung og uerfaren fuglehund. Og når det koker like mye i huet på eieren som hos bikkja, blir det smått med steik.

 

Hehe - så sant så sant.

 

Men når spetsvalpen på 5 mnd leverer på sølvfat, men det koker over i hodet på jegeren - til å grine av..

Link to comment
Share on other sites

Frustrerende forhold om dagen,stedvis et tynt lag med skaresnø som bråker no inni hel.. :evil: Hunden får stand på stand på Tiur,men nytter ikke komme opp i situasjonen..kommer jeg endelig nær nok,kan en banne på de letter i det tetteste granskoga!Ble med en Orrhane til hjem i dag da,egentlig utrolig det og med de forholdan vi har nå!Min Gordonsetter hadde stand på 4 forskjellige Tiur på 15min i går!Hadde fortjent en for hunden sin del nå..Men endel Orrfugl har det blitt,og har Tiurer fra i fjor i frysen :wink: Satser på at snørestan regner bort i løpet av morradagen,så blir det en tur søndag og da..

Link to comment
Share on other sites

Lørdag var det elendige forhold med regn, vind og tåke.

I mine hjem-områder er det kjent som gode skogsfuglforhold, men jegere rundt hytta mener det motsatte. Uansett må man jo ut. Men det var særdeles lite fugl å se. Jeg gikk totalt mellom 7 og 8 timer, og så 4 fugler. Alle på eftasøkta. Men de lettet på langt hold, og vi hadde kun en stand.

Søndag var været bedre, og vi fant mer fugl. Hadde 5-6 stander med hver av hundene, men nesten samtlige var flinke til å lette bak trær.... En røy burde jeg hatt med hjem, men ble nok for ivrig da jeg endelig hadde en noenlunde sjanse. Ble fokusert på fuglen, og skuddene havnet bak.

Resultatløs helg med tanke på fryseren, men hundene har jobbet godt.

 

Egentlig lite å skrive om, men synes det er greit å skrive om de gangene det ikke blir fangst også......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur på søndag, fint vær, bra vind og forhåpninger....

Lite fugl og de få var lettere enn fjær.

Kun to-tre tomstander og en som kun ble påbegynt, tiur letta på 30m og jeg fomla med snusesken.. :oops:

Solid dobbelbom :lol:

 

Så en hane som dro i vei på langt hold (100+), en tiur letta på nesten samme avstand og et storfuglkull på 4 godt utenfor skuddhold.

Gikk høyt og lavt, tett og åpen skog, myrer og bekkedrag, hogstfelt og lier. Dette var ikke dagen.

Men fin tur da, og godt jobba av hunden.

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Nettopp bestilt skogsfugljakt i indre østfold, lørdag uke 45 og 47, kjenner jeg gleder meg veldig. Jaktet der tidligere i sesongen, uten å få skutt fugl, men har gått på både tiur, røy og orrfugl. Minuset er at røy og høne er fredet og for en uerfaren jeger kan det by på problemer når fugl flyr opp og drar rett i fra. Slet med å bestemme om det var orrhane eller røy/høne, spesielt om lyset var vanskelig i tillegg. Uansett er det deilig å komme seg litt ut i naturen og rusle litt. Blir en fin opplevelse, uansett resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt mange turer i skog og mark, også denne høsten. Mest orrer å se men også endel tiurer, - faktisk sett mindre røy denne høsten - så de som har kommet forbi har blitt spart (mer el mindre frivillig...). Godt samarbeid med bikkjer og jaktkompisen min gir resultater :D denne luringen ble felt i perfekt samarbeid mellom jegere og flinke Uma.

 

 

004-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

har hatt 10 turer i skogen og på fjellet hittil i år men det er svært lite fugl å se. har blitt 3 liryper, men ingen orrfugl. har hatt skuddsjanse på flere orrhøner men de er fredet her så de får fly videre. har som regel vært tåke når jeg har kommet meg opp i fugleterrenget og mine erfaringer da er at orrfuglen trykker svært dårlig. har hatt skuddsjanse på et par haner, men har bare blitt bom hittil. noen som vet hvordan rypa oppfører seg når det er tåke? tenker mest på lirypa. håper å kunne ta en tur til denne uka om ikke himmelen skulle åpne slusene for fullt men det ser ikke spesielt bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Anita:Gratulerer med flott fugl!Ikke på hver tur en får skuddsjns på disse gutta..Hmm mulig vi jakter i samme områder?..Lurt å holde tilbake skudd på brunfugl nå ja!Var ikke så mye skogsfugl i år som jeg forventet..blitt noen Orrhaner med hjem siste turene,og maange muligheter på Tiur,men mangler det lille siste flaks..går nok for mye alene..best med to jegere og en erfaren skogsfuglhund etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hadde min merkeligste/artigste jaktopplevelse i går. :D

Var på rypejakt. Hadde gått i 3 timer uten å se så mye som ei fjær. Det blåste å snødde da vi bestemte oss for å forflytte oss fra en dal til en annen. Dermed måtte vi krysse en fjelltopp som lå langt over fjellgrensa. Var snøstorm og ca 50 meter sikt oppe på toppen. Motvind også. Han jeg jaktet med orket ikke engang å se opp. Plutselig ser jeg noe som kommer ut av snøføyka 40 meter foran meg, jammen er det ikke en tiur! :mrgreen:

 

Tviler på at jeg kommer til å oppleve dette flere ganger i livet!

 

Nå skal den stoppes ut :D

 

Slenger med et bilde:77117_1627894133407_1118187435_31740996_5582066_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig! Ikke ofte en opplever noe slik i fjellet.

 

Var selv øst i Ringebufjellene i går. Først etter rype, men null å se. Ingen fjær, ingen spor, ingen fugl i det fjerne etter å ha trålet hele dalen. Det eneste jeg så var en lemen...

 

Reiste deretter endel km nedover og gikk en runde i skogen for å se om det var skogsfugl. Samme resultat. Lemenet ble byttet ut med et ekorn.

 

11 minus da jeg dro ut, men det steg til ca 3. Kjempevær, nesten ikke snø, bare noen flekker/tynt lag her og der.

 

Fint å gå i fjell og skog i det minste, men det hadde jo vært artig og hatt kontakt med fugl da.

 

Fem turer på rad uten å se filla av en fugl nå... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var ute i skauen på fredag i flott høstvær med god vind.

En orrhane i bakken etter 10 min etter flott fuglearbeid.

Deretter time opp og time ned uten å se ei fjær....

 

Dro tilbake til utgangspunktet og da ble det fart :D

Først stand, reis og bom på rugde, deretter støkk av røy og 2 x bom.

Hunden går etter som en kanon, men stopper opp. Stand, reis og dobbelbom på orrhane som dro inn i tetta.

Da kom ei høne min vei som stod der med tom børse.. :oops:

 

Hadde planer om å gi meg men dro inn til et hogstfelt.

Der ble det stand og laaang avanse. En flokk på 6-7 orrhaner letta og 1 datt.

 

dscf0842p.jpg

 

Fin tur :-)

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjemlige trakter i helga.

Lørdag var det noe lett fugl, men også noen å komme på talefot med. Etter en drøy times tur fikk bikkja stand i kanten av en hogstflate. Hun stod inn mot tetta. Lurte litt på hvordan jeg skulle angripe saken da jeg kom opp. Men jeg kommanderte reis og lot det stå til. Bikkja inn i tetta, masse lyder, deriblandt vingeslag....tunge...... Ut kom en tiur på skrå mot meg. Etterhvert perfekt hold, på tvers av meg. To herlige bom over den åpne hogstflaten...... :evil::evil:

Helt utrolig! Må nok trene mer, men vet ikke om det hjelper. Tror jeg blir altfor ivrig i situasjonene, og glemmer kinnkontakt. Mente jeg hadde bra avtrekk denne gangen, men den seilt utover så langt jeg så den......

Hadde etterpå stand på orrhøne i plantefelt som jeg ikke så engang, en orrhane som jeg også bommet på. Men dette var bare en liten glenne å skyte i, så det var greit. Imidlertid trykket orrhanen noe aldeles forferdelig. Både bikkja og jeg gikk forbi den på hver vår side, uten at den lettet. Etter reis, der bikkja var veldig forvirret, gikk hun tilbake og tok ny stand på første stedet. Ved reis på nytt, så fikk hun den opp.

Hadde også en slags stand på tiur som satt i ei stor gran, og ei orrhøne på slutten. Men det ble ikke flere skuddsjanser.

Søndag var fuglen veldig lett, og vi hadde bare en stand. Orrhøna satt helt på kanten av en skrent, og slapp seg ut uten at jegt så den. Hørte bare vingeslag. En del seter fant vi, noen tok bikkja blindstand på. Så det var tydelig at det var en del fugl, men at den lettet før vi kom fram.

 

Det ser ut til at jeg får fortsette med å beskrive dager da ting ikke går som de skal, for nå har det nok gått forbannelse i skytinga mi...!

Får håpe det retter seg snart

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i hjemlige trakter i helga.

 

Det ser ut til at jeg får fortsette med å beskrive dager da ting ikke går som de skal, for nå har det nok gått forbannelse i skytinga mi...!

Får håpe det retter seg snart

 

mvh Dagl

 

Godt å høre at det er flere som bommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 12 års erfaring med bomskyting bak meg, så jeg kjenner følelsen :D

 

Men har kjøpt meg kombi og spets, så nå henger det to tiurer i kjelleren (4,5 og 4,6 kg). Begge felt med rifleløpet, den første på 100m den andre stående på 35m :)

 

Hadde ei flott helg i sverige med mye fugl, desverre ødela vinden mye av helga.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... tror nok at man kan bomme på skogsfugl selv om man drar 10 ganger på en skeetbane i løpet av sommeren............ Men takk for tipset, og jeg skal nok trene mer til sommeren. Nå er imidlertid det å skyte på skogsfugl noe helt annet enn å stå på en bane etter min mening. All trening er bra, men jeg tror ikke man får trent så man er forberedt på alle mulige og umulige situasjoner som kan dukke opp i skogen. Jeg vet hva bommene skyldes, det gjelder bare å rette på det.... noe som ikke er lett i iveren da vingene bakser......

 

@CatLikeFox: Jeg har også hatt finsk spets en periode. Dog uten at det ble det store. Nå er jeg for nære ulveland til at jeg har lyst på noen som helst hund som gir lyd fra seg. Dessuten bor jeg på byggefelt......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir jo selvsagt ikke nøyaktig det samme, men jeg mener hvertfall at skeet er den beste treninga til skogsfugljakt (har ikke prøvd sporting, mulig det er bedre). Greia er at man ikke rekker tenke noe særlig eller dobbeltsjekke at korn osv ligger nøyaktig der du skal før du skyter på skogsfugl. Det må sitte i ryggmargen. På skeeten er det det samme. Dersom du ikke har kornet på rett sted innen 0,5 sek så bommer du :P

Her er det monteringa mange sliter med. Den blir ujevn og forskjellig fra gang til gang. Når du har skutt kontinuerlig hver uke en stund, forsvinner dette problemet gradvis, og monteringa blir jevnere og jevnere. Etterhvert peker øyet der hagla peker hver gang, og man treffer vesentlig bedre. Skeet TVINGER deg altså til å få jevn montering HVER gang, fordi du ikke rekker å gjøre justeringer underveis. På Trapen har man såpass tid at man kan justere inn et dårlig anlegg ganske greit, og man trenger ikke gjøre ting 100% riktig for å treffe mener nå jeg da..

 

Mengdetrening på skeeten er altså min oppskrift.

Har skutt 2 tiur og 1 rugde i år på 3 skudd, så det funker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fin tur i dag med min fetter i indre østfold. Vi gikk på en tiur på slutten av økta. Jeg så den ikke, men hørte oppflukten, mens min kjære fetter så gammelgubben. Var snø på bakken, så jeg vet ikke om det har noen betydning, men synes vi generelt så og hørte fint lite. Gikk i et fint terreng, der vi tidligere, før sneen har gått på endel fugl. Er kanskje slik at de setter seg i trærne på denne tiden og flyr opp på lengre avstander?

Link to comment
Share on other sites

Da ble det bare en tur på snøen som vi har venta på lenge..siste dag i dag..Hatt stand på sikkert ti fugler i dag,mange hadde satt seg i treet,og håpløst å få skutt!Men rett før jeg ga meg,ble det en gammeltiur :D burde minst hatt to,pluss en Orrhane,men får vel være fornøyd for i år..

Link to comment
Share on other sites

Var en kort tur på søndag. Våt snø som dryppet, bart under trærne. Burde egentlig vært glimrende forhold. Fant ikke fugl i det hele tatt, svært skuffende.

 

Ser ut til at det skal bli slutt på skogsfugljakta med stående hund i mine områder nå. Snøen laver ned..... håper på skikkelig mildvær....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner som jeger, og har løst jaktkort i østmarka for å kunne gå ofte på jakt.

Jeg har gått mye i skogen, og har faktisk fått skutt litt etter fugl (uten hell), og sett noen fler. Forrige lørdag gikk jeg en lengre tur, og på hjemoverturen dukket det plutselig opp en spraglete hønsefugl flygende fra tre til tre fremfor meg. Etter litt rask listing, og to raske skudd gled fuglen avgårde nedover langs stien jeg gikk på. Jeg ble litt engstelig for skadeskyting da jeg så noen dunfjær dale ned der jeg dro etter den (måtte lade om først). Etter litt frem å tilbake så jeg at den lå steindød på stien (så den ikke med en gang og gikk forbi). Trodde med en gang at det var en liten orrhøne, men etter et oppslag i feltboka noen dager etter skjønte jeg at det var snakk om en jerpe.

Den er nå gjort opp, og på plass i fryser'n. Selv om ikke fryser'n ble "sprengt" av viltkjøtt fra denne jerpa, må jeg si det var gøy å få belønning for alt "strevet" for å bli jeger. Det blir nok flere turer, og forhåpentlig mer mat frem til 23.12.

 

Ønsker imidlertid alle nye og gamle jegere lykke til videre :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Siste feriedag ble brukt igår, dro til skauen på speilglatte veier med by-bil....

Passe kaldt og fint, skare- og knekkebrødføre.

Masse tomstander, fuglen gikk ut lenge før vi kom fram.

Men noen fine situasjoner ble det.

Så 2 tiurer og hørte en.

Så 3 orrhaner og hørte 3 orrer til.

 

Kaiser jobbet på tiurfot og en innskytelse fikk meg til å se meg rundt.

Da så jeg gamlesvarten svevde lydløst over meg og i skjul.

Merkelig, så stor fugl og ikke en lyd....

 

Hunden og jeg tapte også en tiur-spurt ned ei bratt li.

Fuglen kom først fram til lysningen, hunden skle over kanten på sokkene og keg tryna før kanten :D

 

Sokker forsvant etterhvert og hunden ble noe sår foran, er ikke helt restituert etter høsten i Njardarheim.

Ingen fugl i sekken, men fin dag likevel.

 

bilde0420.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner som jeger, og har løst jaktkort i østmarka for å kunne gå ofte på jakt.

Jeg har gått mye i skogen, og har faktisk fått skutt litt etter fugl (uten hell), og sett noen fler. Forrige lørdag gikk jeg en lengre tur, og på hjemoverturen dukket det plutselig opp en spraglete hønsefugl flygende fra tre til tre fremfor meg. Etter litt rask listing, og to raske skudd gled fuglen avgårde nedover langs stien jeg gikk på. Jeg ble litt engstelig for skadeskyting da jeg så noen dunfjær dale ned der jeg dro etter den (måtte lade om først). Etter litt frem å tilbake så jeg at den lå steindød på stien (så den ikke med en gang og gikk forbi). Trodde med en gang at det var en liten orrhøne, men etter et oppslag i feltboka noen dager etter skjønte jeg at det var snakk om en jerpe.

Den er nå gjort opp, og på plass i fryser'n. Selv om ikke fryser'n ble "sprengt" av viltkjøtt fra denne jerpa, må jeg si det var gøy å få belønning for alt "strevet" for å bli jeger. Det blir nok flere turer, og forhåpentlig mer mat frem til 23.12.

 

Ønsker imidlertid alle nye og gamle jegere lykke til videre :D

 

Gratulerer med første fugl! Da er kontoen åpnet skjønner jeg! :D

 

 

 

Kontoen min er visst sperret i år, for jeg har ikke fått noe som helst på de ti turene jeg har vært ute... :? Har gitt opp hele høsten og lagt hagla på hylla. Gidder rett og slett ikke tråkke rundt i ti minus og knaseføre nå. Har tilbud om å bli med på jakt i helga med en kompis som har to vorstehere, og han har sett tiur i topp i området sitt, men jeg har allerede lovet meg bort på røyefiske på isen, med en annen kompis, så må vel nesten være med der. Tipper siste mulighet for fugl i år røk med det (i tillegg til rådyrfangst, for det kunne vi visst prøve og, med en dachs han har til det formålet)! Kanskje jeg skulle ta med rifla på isen og håpe det kommer en tiur og setter seg i en topp i nærheten...

Link to comment
Share on other sites

Men Ko-stens..

 

Nå er vel ikke fugljaktsesongen ferdig? Dvs den begynner jo i august og varer ut februar. Skogsfugl til jul ja.. Fiske? Den sesongen begynner ikke før 1.mars og varer til i begynnelsen av august? Så du må ikke gjøre dumme valg nå :wink:

 

Ville ha vært med sosialt på isen.. med rifle og kikkert... og gå noen turer for å holde varmen :-) Kan ha med jaktradio mot han som vil speike fast på isen istedet..

Link to comment
Share on other sites

Var på Finnskogen , Rafjellet fredag og lørdag. Ute hele dagene , men her var det dårlig med fugl denne gang. Tidligere i høst har det vært kongeforhold her :) Men nå virket det tomt :roll: Hvor ble fuglen av??

Noen det har svar på hvor fuglen oppholder seg nå? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...