Jump to content

Skogsfugljakta 2010!


Bård 308

Recommended Posts

Hei! Skulle på en liten runde etter skogsfuglen i dag! Var cirka -2 og 15 centimeter puddersnø. Tok opp 6 orrhøner tilsammen på to timer, og jeg vender turen tilbake til bilen, uten fangst sålangt :? Plutselig flyr det opp ei orrhøne utenfor skuddhold, og jeg bestemmer meg for å gå etter. Går 100 meter og står og speider etter den da det kommer en tiur og setter seg 15 meter fra meg, i toppen av ei gran!!

BANG SA DET :lol::lol:

DEN datt :D

 

 

762689.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaktet to timer på lørdag, og fire timer på søndag. Brukte samme hund, da den andre akkurat er ferdig med penicilin-kur for halsbetennelse.....

 

Så en del spor i snøen begge dager, og hadde en del stander. En del var nok blindstander, men hadde nok flere der fuglen reiste før jeg kom opp til standen. Mye snø på skogen, så jeg hører ikke vingeslag langt. Trolig satt også noen i buskene og bare slapp seg ut.

 

Så en røy lørdag, og en søndag. Begge slapp seg ut fra furuer, og hadde ikke mulighet på skudd. I begge situasjonene hadde vi hatt stand like før. Enten hadde de beitet på bakken like før, eller så kom det vitring ned fra trærne.

 

Det er langt mellom skikkelige situasjoner nå, men man sette mer pris på de som er.

 

763204.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ville ha vært med sosialt på isen.. med rifle og kikkert... og gå noen turer for å holde varmen :-) Kan ha med jaktradio mot han som vil speike fast på isen istedet..

 

Det ble isfisketur, men det ble bare vann og is på kroken gitt... Mye røye å se med ekkolodd, men de ville bare ikke bite. Røyeblinken skremte i stedet for å lokke. Fisken er nok veldig var. Kjekt med lite ekkolodd egentlig...

 

Tok med salongrifle på isen og drepte noen trelegger bare. Valpen min fikk løpe fritt rundt omkring, så litt av ideen var å se hvordan hunden reagerte på skudd. Salongrifla til kompisen har ikke demper, men med subammo smalt det veldig lite. Hunden var utrolig interessert i det smellet og kom løpende så fort det smalt. Ser bra ut.

 

Lørdag var det ca 7 minus og god sikt. Ikke filla av fugl å se noe sted. Hadde ikke skutt uansett, for salongrifla er ikke det beste uansett. Kun moroskyting i sikre omgivelser!

 

Søndag gadd vi ikke fiske. Vi gikk i stedet en tur med dyret delvis rundt et vann, på en kjerrevei og utpå, langs et litt større vann. Null fugl å se noe sted. Ingen spor etter fugl på bakken heller, men vi så ferske ulvespor da... Litt nervøs i forhold til dyret mitt, men han hadde et "trangt søk" for å si det sånn! 14 uker gammel før helga. Han snuste mest rundt beina våre og løp kanskje 30 meter inn i skogen og tilbake. Men det er moro å se tassen snuse rundt. Det er faktisk første gang han har fått løpe fritt i skogen (vært lite skogsaktivitet i det siste). Har vært redd for at han skulle blitt borte, men kompisen, som er hundevant har hjulpet meg her.

 

Senere fikk vi høre at når snøen kommer, forsvinner fuglen fra området! Kjekt å vite... Kompisen har ikke sett fugl der på lenge heller. Salongrifla ble med for å myrde en kvist eller to. Moro å skyte på tynne trelegger og rense dem for snø! :)

 

Dyret reagerte knapt på skuddene etter hvert.

 

Det er for øvrig veldig lite snø oppi Rendalen enda. Mellom fem og ti cm med "sukker". Fint å gå på da. Trærne var også hvite, så om det hadde vært fugl i trærne burde vi sett det.

 

Så får en se om en tar en jakttur til før jul, men det er vel tvilsomt. Har så mye annet å måtte prioritere nå. Avslutter nok med en toppjakttur til Sverige i januar og kanskje en rypetur til Oppland i vinterferien.

Link to comment
Share on other sites

Da har man skutt sin første orrhøne, noe sent på høsten men det er aldri for sent for en actionfylt opplevelse i tett bjørkeskog. Jeg og en kompis gikk en ettermiddagstur etter orrfuglen, etter 10 min gåing letter det 3 høner som flyr på langt hold. Jeg så dem ikke men kompissen min som står 30 meter nedenfor meg ser dem, "de lettet fremfor deg, ca 100 m." Jeg roper tilbake, "det kan sitte flere". Jeg går med min nye Franchi Falconet S høyt hevet fremover, da letter det en orrhøne på 15 meter og flyr oppover mot fjellsiden, skuddet går mitt i blinken å fuglen klapper sammen, herlig med fulltreffere på flukten!! Vi går videre å tar opp de tre hønene 4 ganger til, før mørket tar oss.

 

Vi kunne med det avslutte denne lille jaktorgasmen, nydelig vær men det var skikkelig knaskeføre. Det var i det hele tatt rart at vi klarte å komme inn på skuddhold siden vi bråkte så mye.

 

Fuglen var stor, ingenting som indikerte at det var en ungfugl.

Har skutt flere orrhaner før men dette var min første høne, så det var en fin opplevelse!

 

Lykke til videre alle jegere, vi har en liten måned igjen av skogsfugljakta, så de som har de kaldt og mye snø

kan det jo hende at de får seg noen fine turer med rifla, kikkerten og hvit kamo. Her i nordland er det nok førsent

å prøve seg på storfuglen med hagla, den sitter i topp for lengst.

SKITT JAKT!!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...