Jump to content

Unngå kje i slåtten !


elmo

Recommended Posts

Beklager elendig overskrift men det blei sånn i mangel av noe bedre. Grunneier skal slå jordet til uka og ender det som vanlig så ryker det en del kje. I fjor gikk det 5 stykker i slåmaskinen bare på det ene jordet ved jakttårnet mitt. Er det noen her inne som har noen måter å få kjeene vekk fra jordet på?? Vi har en ide om kanskje å lage en sak som er like bred som slåmaskinen som festes foran på lesseapparatet med kjettinger hengende ned. Vet ikke om dette vil funke i praksis men er villig til å prøve hvertfall. Jeg regner dette som viltforvaltning og er derfor villig til å bruke en del tid på det her. ALLE både gode og mindre gode forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Her omkring vet jeg endel bruker litt tid på å sette ett par-tre personer til å gå over stykket som skal slåes litt før slåmaskina kommer. Gjerne utstyrt med ett par tynne kjepper til å slå litt i grasset med. Har ikke gått noen kje i maskina her de siste åra etter at de begynte med det.

Link to comment
Share on other sites

Leste i en eller anna artikkel om bønder som hengte opp en klut dynket i klorin på jordet dagen før de skulle i gang med jobben. Den sterke lukta fikk visstnok geita til å flytte kjeet fra jordet i løpet av natten.

Link to comment
Share on other sites

Den med kjettinger som henger ned er effektiv !

 

Det er en bonde her ute som laget dette for en del år siden og har brukt dette siden. han har ikke tatt ett kje etter et dette ble tatt i bruk.

 

folk fra direktoratet for naturforvaltning har sett på dette og var imponerte over resultatene

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som pleier å tigge avklipt hår hos frisøren, og henger så små dotter med menneskehår i hyssing med jevne mellomrom rundt enga. Ser ut som dette er effektivt både for å holde rådyr ute av enga, og for å jage ælj ut av åkeren om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært med å gått med hund i bånd dagen før enn skal slå, når da natta kommer så vil geita flytte kjeet til ett "tryggere" sted...

 

dette med å henge ting i lasteren har jeg og hørt om men med variert resultat etter som at kjea bare ligger å trykker i håp om at faren skal gå forbi uten å skade dem. desuten må enn kjøre i gresset med traktoren for at det som henger i lasteren skal feise i gresset før slåmaskinen kommer neste runde, kjører jo normalt sett der enn har slått....

 

så ut fra de tinga jeg har hørt så er det å gå med hund i bånd litt på kryss og tvers dagen før enn slår det som har virket best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at dette kanskje er ett litt mindre problem i år, enn tidligere år, på mine kanter. Her har en svært kald vår forsinket førsteslåtten. Jeg vet at den ble tatt denne helga ved hytta vår. Og samtidig i går, mens vi holdt på med litt skoging på jaktterrenget vårt i ryfylke , såg vi på en 200 meters avstand ett rådyrkje i fullt firsprang etter mora si. Så jeg tror kanskje at det sure været har hjulpet rådyrkjeene til å bli gamle nok , før forhausteren kommer og tar dem

Link to comment
Share on other sites

Er veldig kjedelig når man tar rådyr i slåmaskinen, men det er noen triks som pleier å virke.

Ha litt aktivitet i området dagen\e før slåtten, da synest geita at det blir for mye bråk og flytter kjeet til eit roligre strøk for ei stund.

Men De kommer garantert tilbake til matfatet når det begynner å gro igjenn :D

 

Me har gått igjennom området dagen før gjerne flere personer med hund i band. Går man dagen før så vil lite og intet av gresset bli skadet da det reiser seg igjenn i løpet av natta så det går med i slotten.

 

Henge opp ting som lukter av menneske i jordekanten har eg hørt at andre har hatt suksess med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bonden din kjører like fort som meg med slåmaskina, så rekker ikke rådyrkillingene å flytte seg før maskina tar dem, uansett hvor mye skrammel han henger i lasteren. Han må eventuelt kjøre en runde først, men det vil tråkke ned mere gras enn to mann som labber rundt med kjepper et par timer før slåtten. Er det ikke en mulighet at to-tre karer (eller damer) "patruljerer" rund enga kvelden før slåtten, og så grytidlig samme dag som slåtten da?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips :D Jeg kommer nok til å prøve å gå opp der med min og kompis sin hund og valse litt rundt dagen før det skal slås. Kommer nok og til å henge opp diverse ting på staur der oppe som jeg skal sørge for at det lukter av(nei ikke mine skitne truser). Dyra rundt jordet her er vant til litt liv i og med at Jakttårnet mitt ligger her og det ligger ei sag i enden så det blir spennende å se. Skal gi beskjed i løpet av uka hva resultatet blir og håper på det beste. Takk igjen !

Link to comment
Share on other sites

Litt grisete kanskje, men 3-6 (etter som hvor stort stykke er) kjepper stukket i jorda med ei fille i toppen som man har pisset på funker fint for oss. Vi overdriver litt, og setter ut 2 dager før. Så tar vi en liten skvetterunde siste kvelden.

Har hørt men ikke prøvd selv, at det skal være bra å slå fra midten av jordet og utover.

Har litt lyst til å vri rundt hue på han som eier naboeiendommen på et av jaktterengene mine. Han tok 11 i slåmaskinen i fjord og formelig skrøt av det etterpå :evil: Hadde jeg bod nærmere skulle jeg tilbutt meg å ta "pisserunder" for han :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøvde selv tiltak for å få bort rådyr fra egen åker.

Har hat ei geit med kje gående i åker i 14 dager, sett geita hver dag.

To dager før jeg skulle slå satte jeg ut 5 påler med gule coop-poser på, siden den kvelden har jeg ikke sett geita å kjee i åkern.

Så dette funka fint hos meg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Før rådyrkalven er stor nok til å følge geiten gjemmer hun dem i langt gress for å unngå rev. Når kalvene hører traktoren bråke, er taktikken deres å ligge helt stille. Dette er en dårlig taktikk mot slåmaskiner og forhøstere!

 

* Gå gjennom engen et døgn før du skal slå. Geiten vil ofte kjenne lukten og flytte kalven til et annet sted.

 

 

* Sett opp et staur med en jakke på i åkeren. Rådyrgeita vil ofte oppfatte den som et fremmedelement og flytte kalven.

 

*Dra en fille fuktet med diesel rundt kanten på engen, rådyrgeita skal da vistnok flytte kalven i løpet av natta.

 

*http://www.gardsdrift.no/id/43325.0

 

Er det noen som har andre tips ?

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg og en bekjent tatt på oss oppgaven å iverksette et prøveprosjekt i regi av viltnemda. Prosjektet het Trøgstad viltfinnerkorps (inspirert av Danskene). Jobben vår var å sende ut mail til samtlige grassprodusenter i bygda, og informere om at vi kunne gå i gjennom engene før døm sku slå. Nesten alle var positive til dette, og vi gikk igjennom mange enger. Kalver var ikke lett å finne, men liggebeier ble funnet flere steder. På de stedene vi fant beier satte vi ut maledresser på pinner. Resulatet var bra, ingen av bøndene vi gikk for slo i hjel noen, og fler av dem har pleid å slå kalver hvert år. Ta det litt med en klype salt, men trur det bare var et sted her det ble slått kalv i år, og der gikk ikke vi.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat den gjennomsøkingen av slåtten FØR slåmaskinen begynner har jeg trua på. I Sverige er det t.o.m egne firmaer som påtar seg slikt arbeid. Gått tiltak å belyse denne problemstillingen @Hveem, for det er en del kje som ender sitt liv under slåmaskinen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

De bøndene som vil ha minimalt med tråkk i enga, aksepterer som regel at forskjellige dyr tråkker der.

 

Hunder som kan egne seg godt til dette, er godt dresserte stående fuglehunder av rasene vorsteh og münsterländer.

Dette er raser som i utgangspunktet er interessert i alt vilt. Om disse er komplett dresserte som fuglehunder, tar stand på alt vilt, og er komplett rolig i oppflukt (uansett viltart og type fluktmetode).

 

Har selv en Kleiner som tar stand på alt (f.eks. rev og rådyr). Og er rolig i opp/ut-flukt, også på rev/rådyr). Vi har tidligere gått en slik runde for en bonde, hvor jeg rikk rundt jordet, mens hunden avsøkte området. Ved stand, gikk vi inn, koblet hunden og plukket opp / flyttet de 2 kje vi fant. Skvatt forøvrig fælt den ene gangen det var en and hunden sto for.

Link to comment
Share on other sites

Plastposer kvelden før= Potensiellt FARLIG i rådyrhjerne>flytting= Ønsket resultat. Blir de hengende= Ikke farlig etter en stund, men da er det slått allerede... :D

Plastposer har jeg hørt mange bruker med stort hell, og hvis du er hjortevilt jeger med litt erfaring så skjønner du hvorfor dette virker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...