Jump to content

ballistics calculator til Android-telefoner?


bobbcat123

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Ok, nei for det er kun 2 valg, og det er G1 og G7, så då må eg ta vanlige kuler som v-max 95 grain som G1 og 130 gr Berger VLD som G7...

 

Du kan bare bruke G7 dersom du vet hvilken BC-verdi kula har i G7-dragfunksjonen. De forskjellige dragfunksjonene- G1 og G7 er noen av de som finnes- er tilpasset forskjellige kuleformer men ei og samme kule vil ha forskjellig BC i de to forskjellige funksjonene. Du kan dermed ikke bare ta en oppgitt G1 BC-verdi og plugge inn i G7-funksjonen, selv om kula måtte ha en form som tilsier at G7 er mere riktig. Det finnes omregningsformler, men hvor nøyaktige de er vet jeg ikke. Dersom produsenten (eller pålitelig tredjepart evt egne målinger) oppgir en BC for G7, så bruker du G7. Ellers G1.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:|:|

Nå fikk jeg plutselig et skikkelig "MÅ HA" -sug!! :shock::oops:

Må ha litt stæsj å leke med i disse kalde vinterdager.

Tips om en god tlf som takler dette uten problemer?

 

Og, er dette prgrammet også utformet slik at det finner skuddvinkelen og korrigerer klikkene i tabellen, bare ved å legge tlf oppå pipa for å måle gradene. Eller der det kun til IPhone-programmet?

Link to comment
Share on other sites

@ Buster

 

Har brukt Shooter en stund til å beregne kulebane og vindavdrift for 223, 6,5x55 og 308 og det ser ut til å virke nøyaktig på de holdene jeg har skutt på så langt, dessverre har jeg ikke fått testet lenger ut en på 320 m. Det legger inn vinkelen ja, ved å legge tlf på pipa.

 

Moro å leke seg med, men også kjekt å alltid ha en ballistisk kalkulator med i lommen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Buster

 

Har brukt Shooter en stund til å beregne kulebane og vindavdrift for 223, 6,5x55 og 308 og det ser ut til å virke nøyaktig på de holdene jeg har skutt på så langt, dessverre har jeg ikke fått testet lenger ut en på 320 m. Det legger inn vinkelen ja, ved å legge tlf på pipa.

 

Moro å leke seg med, men også kjekt å alltid ha en ballistisk kalkulator med i lommen. :wink:

 

GREAT!! :D

 

Hvilken av Sony Ericsson sine telefoner er å anbefale da tro? (sorry, men hodet mitt har med tiden blitt konfigurert til Sony Ericsson's oppsett, og menyer og jeg ønsker HELST å fortsette med det. Men MÅ man skifte, så må man....) :roll:

Setter pris på tips her, da jeg ikke følger nevneverdig mye med på hva som rører seg innenfor "dataverdenen". :oops:

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg støtte Kjell Olav, Shooter fungerer glimrende! Har lekt litt med det i noen måneder, og til den nette sum av ca. 70 kr så burde det ikke være den værste investeringa for oss skytegale :lol: . Fungerer på klikket ut til 300m i de 3 kalibrene jeg har testet. Om man skrur på GPS-en på telefonen henter den også værdata og posisjon automatisk. Sikkert kjekt for dere som skyter på druuuuuge hold :)

Link to comment
Share on other sites

IPhone da? Eller får jeg en masse ræl som jeg ikke trenger da?

 

Jeg har valgt å holde meg unna iphone uten at jeg skal utdype så alt for mye hva jeg mener om dem (blir fort diskusjoner av slikt)

men må nevne et par fordeler med HTC (og andre android telefoner).. Man får et mye større utvalg i gratis programvare, man kan kjøpe en mobil som passer til brukeren, man slipper å betale ekstra for å få bilde av et halvspist eple, man slipper å godta feil og mangler etc etc

Dette er som bensin på bålet for enkelte så skal du ha mer kan vi vi ta det på PM

Link to comment
Share on other sites

@ Buster

 

Har brukt Shooter en stund til å beregne kulebane og vindavdrift for 223, 6,5x55 og 308 og det ser ut til å virke nøyaktig på de holdene jeg har skutt på så langt, dessverre har jeg ikke fått testet lenger ut en på 320 m. Det legger inn vinkelen ja, ved å legge tlf på pipa.

 

Moro å leke seg med, men også kjekt å alltid ha en ballistisk kalkulator med i lommen. :wink:

 

GREAT!! :D

 

Hvilken av Sony Ericsson sine telefoner er å anbefale da tro? (sorry, men hodet mitt har med tiden blitt konfigurert til Sony Ericsson's oppsett, og menyer og jeg ønsker HELST å fortsette med det. Men MÅ man skifte, så må man....) :roll:

Setter pris på tips her, da jeg ikke følger nevneverdig mye med på hva som rører seg innenfor "dataverdenen". :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl og vært tro Sony Ericson bruker, men prøvde mors X8 her før jeg skulle ha ny. Den var så ulogisk og tung å bruke at jeg ga opp.

 

 

Falt pladask for HTC Desire HD, og den ligger nå i lomma mi.Maken til mobil :D . Et minus er at den bruker mye strøm, men det gjør alle disse med masse ting på og diiiiiger skjerm. Når alt står på(wifi,div navigerings prog, oppdatering vær, facebook, GPS å alskens oppdaterings greier) må jeg lade hver kveld. Men du verden hva jeg koser meg med denne mobilen.

 

Skal se om jeg og finner noen bal cal til min på android marked.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytta mobil for første gang på 5 år rett før jul. Da ble det HTC Desire HD med shooter på. Har ikke testet det programmet fullt ut, men det blir vel til helga. Hadde aldrig trodd det var mulig å bli så glad i en teknisk dings som jeg har blitt i denne. Bare batteriet på minus siden. Supert kamera, surfe på nettet på stor skjerm, gps og diverse nyttige og unyttige program. Jeg har valgt rett telefon for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei Buster!

Jeg har ikke shooter, men har android-telefon. Når jeg bytta telefon i høst stod det mellom HTC Desire og Samsung Galaxy S i9000. Jeg kom til at Samsungen passa meg best, og kjøpte derfor den. Trur ikke forskjellen er veldig stor.

 

Det som jeg ikke er overraska over, men like fullt en smule skuffa over, er at disse telefonene dessverre ikke er lagd for norsk vinter. Jeg fikk problemer med min pga kulda, og har derfor slutta å ta den med på tur. Da duger det best med en go gammal en :wink:

 

Edit:tyrkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm....

Jeg har skotta litt på denne HTC'n og Samsungen jeg også.

Denne "wildfire"-modellen da, er'n for klein?

Strømtilgang og at den tåler MEG, har jo til nå vært viktig for meg, men jeg skjønner at man her kanskje vil slite med å få i pose og sekk. Det strømsparetipset er jo ikke dumt da.

Så får jeg vel kanskje heller bruke gamle-telefonen min til lange turer i vekslende vær, kanskje?

Snakket litt med Gravningsmyhr'n, og han advarte meg litt om at det å skrive tekstmeldinger står sett er noe knot på disse touch-screen greiene. Er det sant?

Setter stor pris på deres syn og erfaringer, da jeg har meget lite tålmodighet med slikt hvis det IKKE funker til mitt bruk. :?:lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på Gravningsmyhr'n han tuller bare med deg :lol:

Jo det er litt knotete, men android har eget kalibreringsverktøy der du skriver en tekst og telefonen registrerer hvor du trykker, da blir den mye bedre å skrive på.

Med litt trening synes jeg det går kjempe fint å skrive sms på touch screen.

Sikler litt på den HTC desire HD.. den er smooth ;)

Link to comment
Share on other sites

Galaxy S har en slik funksjon at du kan dra fingeren sammenhengende fra bokstav til bokstav når skal skrive et ord, synes det gjør ting betydelig enklere og raskere.

Men generelt er det ikke noe problem å skrive med touch-skjerm, jeg har hatt telefoner med det i flere år og har aldri vært plaget nevneverdig. Og nå som skjermteknologien er kommet såpass langt slipper du jo å nærmest trykke inn skjermen til den knuser for å velge en bokstav, så skrivingen går fort unna når du har jobbet inn teknikken.

Har forresten hørt at Kestrel med BlueTooth kan legge inn værdata selv i telefoner med Shooter? Ganske kjekt det, hvis det fungerer bra skal jeg nok slenge på litt ekstra cash til det når jeg skal kjøpe Kestrel om kort tid..

 

Edit - så nettopp at det siste allerede var nevnt lengre oppe i tråden..

Link to comment
Share on other sites

Skal en ha htc må en ha desire Hd. De andré htc modellene får lunkne omtaler. Galaxy er heller ikke dumme mobiler. Men dette e ikke noe villmarksmobil da,litt fuktighet så er den historie. Har tvillingene kort, å bruke den gamle på tur. Et alternativ er å kjøpe vanntett pose på den.

Link to comment
Share on other sites

Snakket litt med Gravningsmyhr'n, og han advarte meg litt om at det å skrive tekstmeldinger står sett er noe knot på disse touch-screen greiene. Er det sant?

Gravern har vært ute ei vinternatt før, så reknar med at han prøvde dette med skikkelige polvotter.. :mrgreen:

Men frå spøk til Android, eg har hatt den Desire`en i et halvt år no, og er begynt å få til det med å sende meldinger, men ja, med vestlandske pølsefingre, så har eg fortsatt litt problemer med å få tasta ei lang sms/mms melding, uten at et eller annet går i krøll og at eg må rette opp i det.. Men det er litt tilvenning, så kjem det..

 

Jeg behøver langt fra det grommeste, men det må funke skikkelig med "Shooter" og div tilleggs apps.

Tja, den beste, fortjener det beste, og rekner med at du ikkje har så mykje å spare på å gå på ein billigere modell..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Samsungen er suveren å skrive tekstmeldinger med. Kan nesten ikke skjønne at det skal være plundrete uansett hvor overdimensjonerte hender du har. Jeg synes heller det er vanskelig å skrive korte meldinger fordi det nå går så fort :wink:

 

Når det gjelder batteritid, mener jeg Samsungen er noe bedre enn HTC`en -iallefall på papiret.

 

Problemene mine med å bruke den som turtelefon, handler ikke om fuktighet. Jeg har hele tida hatt den i en pose, og også betjent den uten å ta den ut. Det virker som det er kulda den ikke liker. Sjøl om jeg bærer den på kroppen, blir skjermen fort kald når du drar den fram i 20-25 blå. Det hører også med til historien at jeg har brukt den hele jakta uten problemer. Nå har jeg ordna meg en annen telefon som jeg putter i lomma på de værste turene.

 

Jeg kjøpte for øvrig samme telefonen til guttungen (15 år) sånn at han kan fungere som mentor for meg. Han har oversikten :D

Link to comment
Share on other sites

Har HTC Desire, og har aldri hatt en mobil som er bedre å skrive meldinger på. Kan ikke skjønne at folk er negative til touch-skjerm. Det er dette som er framtida, og mye bedre enn de små tastene på relativt mye mobiler.

 

Touch fungerer meget dårlig med handsker/votter og om man er veldig kald på fingertuppene :) Hadde jeg bodd i skogen ville jeg hatt en annen mobil, men det gjør jeg ikke så da går det greit :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

satt å prøvde shooter sitt program å begynner å bli fortvilet.ser ut at jeg har fått inn noen verdier riktig men noe er galt siden tallene ut er gal. ser du har hatt litt plunder med dette. er litt usikker på moa innstillingen og hva slags verdier man skal bruke.

har en shultz og larsen 6.5x55.

hjemmeladet 123 hornady a-max i 841 ms.

kikkerthøyde er 44mm

kikkert leopold 6.5-20x50 LR

1/4 knepp.15 moa pr. runde.

 

på firearms data

hva legger man inn derelevation unit/turrets grad

windag unit/wind turret grad

å lead unit

 

å hva er elevation correction/ wind correction?

va er coriolis effekt

latitude/azimunth

Link to comment
Share on other sites

kikkerthøyde er 44mm

kikkert leopold 6.5-20x50 LR

1/4 knepp.15 moa pr. runde.

 

på firearms data

hva legger man inn derelevation unit/turrets grad 1/4 MOA om du har dette på kikkerten

windag unit/wind turret grad 1/4 MOA

å lead unit Dette er bare å gi beng i om du ikke skal skyte på bevegelig mål, med en gitt hastighet

 

å hva er elevation correction/ wind correction?

Elevation=høydejustering, wind=side

va er coriolis effekt Dette er bergninger ift. jordrotasjonen. Dette begynner å ha litt å si om man skal skyte på hold over 1500 eller 2000m. Jeg har aldri sett noe effekt av denne verdien, så jeg bruker den ikke

latitude/azimunth Etter det jeg har skjønt så har dette noe med beregninger ift. hvor på jorda du befinner deg. Nordlige eller sørlige halvkule. Blir for avansert til at jeg har giddet å sette meg helt inn i det. Tviler på at man klarer å nyttiggjøre seg denne verdien. Sikkert noen som kan svare mer konkret, men er vel neppe relevant ift skyting som bli drevet her på berget. Kanskje for skytterne i forsvaret som skal skyte på flere km. Er sikkert noen artillerister som kansvare :)

 

Svarer deg med fet tekst

Link to comment
Share on other sites

prøvde shooter med salongen her om dagen, og har laget en "profil" til CCI subsonic som er slik: Diameter: 0.22, Weight: 40gr, Zero range: 100m, Muzzle Vel: 320mps, Drag model: G1, Atmosphere STD.: ICAO, Coef: 0.14

 

skøyt meg inn på 100m, og fant et nytt mål i avstandsmåleren på 138m, shooter ville da at jeg skulle skru opp 125klikk (1/4"), jeg fikk ikke dette til å stemme i det heletatt, traff laangt over. hva har jeg gjort galt?

 

Har et annet spørsmål også. kan noen lage en oppskrift på jaktmatch i .308? får heller ikke den til å stemme helt

Link to comment
Share on other sites

For å slippe å telle klikk skrur jeg heller hele moa på kikkerten, det fungerer fint for de som har nummererte tårn.

1/4 moa = 7,3 mm på 100 m, i Shooter setter jeg da inn 7,3 x 4 = 29,2. Da slipper jeg å tenke klikk og skrur kun moa.

 

Feks i 308 Win med 155 Scenar i 830 m/s, avstand 500 meter, får jeg da ut (12,7) 13 moa elevasjon i Shooter, da vrir jeg tårnet til 13 og skyter. Noe lettere en å telle 52 knepp :wink:

 

For å være pinlig nøyaktig kunne jeg ha skrudd ett klikk tilbake (12,7) men det gidder jeg ikke, det stemmer mer en bra nok på 500 m med 13 moa. :wink:

 

Regnet ut med 200 m høyde over havet og 0 grader temp, ikke tatt hensyn til barometertrykk. Innskutt på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg HTC Wildfire i bursdagspresang i går, og har allerede lasta ned Shooter. Den funker greit iflg mine tidligere beregninger på ark.

MEN, er det noen som vet hvorfor jeg ikke får til å legge inn Æ Ø og Å, når jeg skal redigere mine kontaker, og disse har disse bokstavene i navnet sitt? Feks Geir Flø, blir enten, Geir Fl , eller Geir Flo eller Geir Floe, den nekter å legge inn Ø. Har ingen problemer med dette under skriving av sms og sånne ting. Jævelig irriterende, må jeg si. I tillegg er det visst begrenset med bokstaver i Navneteksten på kontaktene. Får ikke med hele etternavn. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ahhh, endelig ser det ut til at eg har fått til Shooter her og riktige innstillinger. Plotta inn samme verdier på både Shooter og Strelok og det var iallefall likt på både 200 og 300 meter når eg sammenligna det. Skal prøve det ut til helga, håpar berre eg har riktig hastigheit på ladningen min. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg HTC Wildfire i bursdagspresang i går, og har allerede lasta ned Shooter. Den funker greit iflg mine tidligere beregninger på ark.

MEN, er det noen som vet hvorfor jeg ikke får til å legge inn Æ Ø og Å, når jeg skal redigere mine kontaker, og disse har disse bokstavene i navnet sitt? Feks Geir Flø, blir enten, Geir Fl , eller Geir Flo eller Geir Floe, den nekter å legge inn Ø. Har ingen problemer med dette under skriving av sms og sånne ting. Jævelig irriterende, må jeg si. I tillegg er det visst begrenset med bokstaver i Navneteksten på kontaktene. Får ikke med hele etternavn. :(

 

Har du lagt SIM-kontaktene over på telefonen? Jeg gjorde ikke det til å begynne med og fikk samme problemer som du. Hvis du importerer alle kontaktene til telefonen så får du legge inn mye mere når du redigerer kontaktene, også æøå. Husk bare å velge at kun telefonkontaktene skal vises etter importering ellers vises alle kontaktene dobbelt.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, endelig ser det ut til at eg har fått til Shooter her og riktige innstillinger. Plotta inn samme verdier på både Shooter og Strelok og det var iallefall likt på både 200 og 300 meter når eg sammenligna det. Skal prøve det ut til helga, håpar berre eg har riktig hastigheit på ladningen min. :)

Hmm, jeg får ikke riktige data på Strelok vs PCB. PCB og realiteten vet jeg stemmer sånn nogenlunde, så da mistenker jeg at Strelok er feil. Eksempel:

 

6,5x55 Norma Diamond Line 130 grains, BC lik 0,548, V0 lik 880 m/s, nullpunkt på 100 m, 3,4 sikteakse over løpsakse. Null vind, 0 grader, barometertrykk 1000 mm kvikksølv. Hold: 500 meter.

 

PCB sier 32 klikk opp.

Strelok sier 38 klikk opp.

 

Det er en forskjell i treffpunkt på 30 cm det...

 

Blant annet stusser jeg på at man ikke kan/skal legge inn kulevekt - er det virkelig bare hastighet og BC som bestemmer hvordan kulebanen blir?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På gamle Strelok programmet var det input på kulevekt og den blir ikkje nøyaktig lik Strelok`en på Android, føkk... :twisted:

 

Edit : Då har eg tatt ein runde med Norma ballistic calculator og plotta inn samme verdiene som eg har på Shooter og dataene der stemmer veldig bra med Shooter.. Då reknar eg med at det ikkje er heilt borti natta uansett.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...