Jump to content

ballistics calculator til Android-telefoner?


bobbcat123

Recommended Posts

Bulleflight (balistisk program for langhold) er som sagt bare lagd for Iphone (meg bekjent), nå haler google og android systemer kraftig innpå og det er ikke lenge før de er like store som iphone "over there" Her på berget er vel android større...

Mitt spørsmål er finnes det ikke et slik program til andriod-plattformen? (SonyEricsson, Samsung, Htc osv. bruker android!) - Er det ingen dataguruer her som er medlem i diverse opensource-forum som kan fritte ut til diverse dyktige våpen/datanerder?

 

For de som kjenner til bulletflight så trenger ikke et evt. androidprogramet å være like avansert siden bulletflight er utviklet først og fremst til det amerikanse forsvaret. Trenger rett og slett "bare" en kulebaneutregner ut til la oss si 1000 m.... Vind/fuktighet/temperatur osv er ikke nødvendig i første omgang. (noe må man da ta på gefyren!)

 

Er det noen som kan hjelpe til med denne saken?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lastet ned et prog som heter ballistics calculator, det virker veldig greit bort sett fra at kulebanen ikke stemmer. Da er jo liksom morro over :-(

En mulighet er at jeg tolker programmet feil og laster inn feil brukerdata, følg med ressonementet mitt og gi meg en tilbakemelding på om jeg gjør rett eller ei?

 

Taster inn følgende:

 

Drag function: Her kommer det bare opp valg i fra "G1 til "G7" (Hva står drag fuction for?)

Drag Coeffecient: (bc på kula, ikke sant?) 0,485

Muzzle Velocity: 2700 fps (822 m/s)

Sight Height 1,5" (høyde på siktemiddel over løp?)

Target Elevation: 0 (grader/helling til blink)

Target Range: 500 yds (avstand til ønsket treffpunkt)

Wind: 0 (Windstyrke)

Wind Angle: 0 (hvor kommer vinden fra)

Desired Intercept Height: 0 (forstår ikke hva det menes med dette?)

Zero Range: 100 Yds (innskutt avstand)

Altitude: 0 (Høyde over havet)

Barometic Pressure: 29,53 (Hvilket lufttrykk det er..)

Temperature: 59 F (temperatur)

 

Har jeg tolket inndataen rett? Hvis jeg har det skal altså min 6,5 kule ha et kulefall på 11,16 tommer eller MOA (står ikke oppgitt måleenhet) på 500 yds i følge tabellen som blir utregnet, det er riv ruskende galt...Visste at 6,5' har en flat kulebane men det får da jaggu være måte på!

 

Noen som ser noen opplagte feil her?

 

Fant ut! gang 11,16 tommer med avstand, 3 gangen for 300 m og 5 for 500 m osv.. så ordner alt seg:-)

Link to comment
Share on other sites

Genialt!! jiiippi!! Akkurat slike prog jeg var ute etter, fikk ikke til å laste ned akkurat samme prog. (shooter) fant det ikke via telefonen... må prøve litt mer..har du noen tips kanskje?

 

Shooter Lite krever (så vidt jeg husker) at du har Android 1.6 eller 2.1 på telefonen, har du 1.5 så finner ikke telefonen programmet på Android Market.

Link to comment
Share on other sites

@Ilatad.

Jeg vet ikke, jeg har samme erfaring som Tron. Oppdaterte fra 1.5 til 2.1 og fant Shooter Light med en gang.

 

@Tron.

Shooter i fullversjon er en applikasjon som koster penger. Google har av en eller annen grunn stengt muligheten for enkelte land deriblant Norge fra å kunne laste ned slike apps.... :? Dette kan løses ved å bruke et simkort fra feks Usa når slike applikasjoner skal lastes ned. Finnes på Ebay for noen tiere. :wink: Da er det bare å koble opp på wifi og laste ned det en trenger.

Link to comment
Share on other sites

Fuck... har jo bare 1.5 ver på Heroen min... da må jeg oppgradere ASAP!!! Fikk for øvrig beskjed fra HTC at deres telefoner blir automatisk oppgradert til Android 2.1 i løpet av starten på juni:-) Da venter jeg bare på den sms...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kupper denne tråden og spør om det er flere som har problemer med å sette opp HTC telefonen til å kunne sende mms samt bruke WAP?

 

Har fått innstillinger fra min operatør og lagt de inn etter beste evne, men får fortsatt ikke til å sende mms eller bruke wap.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Prøv og aktiver moblit nettverk. Har samme problem med Desire, men når edge/3G er aktivert, laster jeg ned mms meldinger/(om ikke, får jeg feilmelding; generisk nettverks feil).

OBS!!! Dette koster som regel ekstra penger, så sjekk dette med operatør. Netcom har fri nettbruk i sommer, men sjekk også dette.

 

Har ikke hatt tid til å sette meg inn i de generelle MMS instillingene, men dette bør/skal gå uten og koste ekstra penger for mottageren.

Link to comment
Share on other sites

Här finns lite info. om detta trevliga program.

 

Dock verkar det som det är borta och inte finns att ladda ner som "freeware" längre.. :evil:

Desire var slut under en tid här i Sverige och när jag äntligen fick min så var programmet borta.

 

Försöker få till så jag kan ladda ner "hela" Shooter.. :roll:

Har nån lyckats?? pma gärna hur... (har ett US sim på gång)

 

Här finns det LITE att läsa om hur programmet utvecklades...

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... 543&page=1

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dock verkar det som det är borta och inte finns att ladda ner som "freeware" längre.. :evil:

Det virker det som for meg også.

 

Försöker få till så jag kan ladda ner "hela" Shooter.. :roll:

Har nån lyckats?? pma gärna hur... (har ett US sim på gång)

Jeg har ikke prøvd med US-SIM, men det funker som snus med UK-SIM kjøpt på eBay for etpar-tre norske tiere inkl. alt. HTC Desire, åpnet Market, lastet ned programmet via WiFi, betalte 10$ med kredittkort. Smertefritt :P
Link to comment
Share on other sites

Shooter på Android er utviklet med input fra brukerbasen på Snipers Hide, også Bryan Litz har vert involvert i utviklingen.

Jeg driver å tester (og melder in eventuelle bugs) fullversjonen av Shooter på en Sony Ericsson Xperia X10 mini.

Har installasjons filene, men selvsagt ikke lov å videredistribuere disse :-)

Det er en helt glimrende ballistisk kalkulator.

Jeg har både Lite og full versjonen. Fullversjonen har mye mere "features" og lite versjonen blir ikke utviklet lengre.

Om en får fatt i fullversjonen, får en samidig tilgang til oppdateringer og varsel om disse.

Jeg håper dere greier å laste ned fullversjonen med et US sim kort. Synd vi ikke har full tilgang til Androidmarket i Norge!

Det fungerer mot formodning også fint på den lille 2.55" skjermen på X10 mini'en, om en ikke har dårlige øyne.

Programmet er faktisk så bra, at jeg vurderer å kjøpe en større Android telefon.

Jeg vet om folk som vurderer å bytte til iPhone for å få ballitisk kalkulator, det er det i alle fall ingen grunn til om en får fatt i dette.

 

En kan lese mer om utviklingen av Shooter her:

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... 962&page=1

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

 

Har hittat LITE versionen..

Kunde inta bara söka efter den och ladda ner den MEN skaffa "Barcode Scanner" och ta en bild på streckkoden (tillhörande LITE programmet) o sök.... Voila!! :D

 

Stämmer så när som på ett klick...

 

Har fortfarande inte fått mitt US Sim. :(

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nokon som har peiling på om det er mulig å få inn det beste *host* kaliberet i Skandinavia ( 6.5x55 ) på den der Shooter Android Apps`en ?

Har kikka litt på den der apps`en, og den ser ganske grei ut den der, og 10$ er ikkje akkurat så dyrt, dersom den fungerer for ein sniperwannabe som meg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra, men dårlig trøst til oss stakkarslig skyttere med norske sim-kort...

 

Shooter Lite funket knallbra - helt til telefonen måtte inn til service, og kom tilbake UTEN Shooter Lite :roll: Selvfølgelig etter at Shooter Lite ble trukket fra Android Market. :x Så når i helheimen skal vi få tilgang til kjøpe-apps!?!

Link to comment
Share on other sites

@MagnusEJ: Les litt lenger opp på denne sida ;)

det funker som snus med UK-SIM kjøpt på eBay for etpar-tre norske tiere inkl. alt. HTC Desire, åpnet Market, lastet ned programmet via WiFi, betalte 10$ med kredittkort. Smertefritt :P

 

@Mauser68: Shooter har nå en haug .264"-kuler i databasen, så jeg skjønner ikke helt problemet. Du kan til og med bruke egendefinerte kuler. Ingen av de ammotypene jeg har lagt inn er hentet fra noen database med ferdigrulla

Link to comment
Share on other sites

Sorry, det var vel litt snartenkt av meg å spørre, når eg tenkjer meg om, så har dei fleste anerkjente produsenter kuler i .264, og då er det vel resten av datene, som kulevekt, hastigheit osv, som må til, for å få output`n.. :oops:

 

Ellers er du fornøygd med programmet Sako30-06 ? Korleis funker det i praksis med dei Simkortene, må du ha eit blankt simkort i, for å få det til å fungere? Og har du eventuelt link til dei Simkortene du kjøpte ?

Link to comment
Share on other sites

Programmet virker bra, men det har vært lite skyting på meg i det siste. Så hvordan det er i praktisk bruk på banen får noen mer kompetente enn jeg uttale seg om.

 

UK SIM-kort kjøpte jeg på eBay. T-Mobile "Pay as you go", kosta 2 pund inkl. alt. Jeg sjekka akkurat eBay-kontoen min, men jeg fant ikke igjen noen transaksjoner og jeg har ikke bekreftelses-emailen fra selger, så jeg kan ikke si hvem jeg kjøpte det av. Finn en selger med bra rating og pris i rett leie, så blir det sikkert bra. Jeg bruker konsekvent PayPal når jeg handler på eBay.

 

Bruk er enkelt. Åpne telefonen, ta ut det norske SIM-kortet, sett inn T-Mobile-SIM. Skru på telefon, gi beng i velkommen-SMS og varsler om at du har bytta SIM, "skal jeg gjenoprette noe?". Skru på WiFi, åpne Market, søk opp Shooter, kjøp med kredittkort. Så enkelt at selv far kan få det til. Når app'en er installert, skru av telefonen og bytt SIM-kort. Legg det ytenlandske SIM-kortet i ei skuff til du skal handle noe annet (eller har glemt hvor du la det ;) ). Når du skrur på telefonen igjen, er app'en der. Bare husk at hvis det kommer en ny versjon må du bytte SIM-kort for å klare å laste ned oppdateringen

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

 

Fick inget US sim men fick däremot ett UK som såldes av en firma bara ett "skotthåll" från där jag bor.. :shock:

Så lång väntan och så kunde man få tag på ett sååå lätt, fanns dessutom lite trevliga tillbehör till min Desire..

 

http://www.droidstuff.se/

 

Ja, så kan det gå..

Har varit lite motståndare till att bara använda ball.mjukvara för skyttet, är fortfarande så men måste säga att Shooter fungerar förvånandsvärt bra har ibland haft ett klick el. 2 skillnad (0,1-,2mil) mot mina verifierade tabeller.

Dock när jag gått igenom varför det varit så har det aldrig skillnaden varit mer än 1 klick.

 

Och det får man väl vara nöjd med. :D

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm, har testa litt på den der Shooter i kveld, lagt inn data på rifle, lagt inn info på heimeladd ammo, og fått opp vinduet, der ein legg inn avstand, vind og vind vinkel..

Men så begynner ting å bli ganke rare, på Elevasjon, så får eg opp -0.2 Moa ved 100 meter, eg har valgt 100 meter som basis, det er for så vidt greitt, sidan det er andre matematiske elementer inne enn fart og kulevekt... Men når eg går oppover i avstand, så øker antall klikk/Moa til eg kjem opp til 330 meter, der viser det 24.2 Moa heilt opp til 385 meter, for så å gå den andre vegen igjen ?? Og så går alt nedover igjen, til ein kjem til 920 meter, då er det 0.1 Moa og 0 klikk igjen.. Djeezz..

 

Men for å sei det sånn, så er det eit par ting eg ikkje har funne ut, og det er på sjølve patrona, der er det eit par ruter, der det står Lead Speed ( mph ) og Lead angle ( grader )

Der har eg latt det stå 0 i begge rutene, for eg var ikkje heilt sikker på kva dette var. Vinden er jo spesifisert lengre nede blandt dataene, men det ser jo ut som at det er vind dette handler om, nokon som veit dette ?

 

På ruta over Pressure ( InHg ) kva slags måleeinheit er dette i forhold til Millibar ?

 

Er det ingen muligheit å lagre eit skyteoppsett ? Ser ein kan sende dette på mail, sånn at ein kan få det tilsendt som .csv fil, men når ein opner den i Excel, så er jo heile oppsettet føkked up.. Mulig det er den konverteringa på Office som roter det til, bør ein ha OpenOffice installert, for å få det til å funke ?

Link to comment
Share on other sites

Da har du lagt inn feil data ett sted. Du kan også endre klikkverdier og legge inn metrisk oppsett.

 

Du kan lagre ulike våpenprofiler, og ulike patronprofiler til hvert våpen.

 

Skal se om jeg rekker å lage en hurtigstart guide i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Flott Stille6,5x55, då har eg tabell over trykket, det er meget bra. :)

 

Eg fant forøvrig ut ein genial megabommert, når eg gjekk over alle dataene på rifla mi igjen.. I rubrikken som hadde med siktelinje over løpslinje, så hadde eg sett opp 50, og der skulle målet vært i tommer, det er LITT forskjell på millimeter og tommer, så eg skjønner problemet hadde sin årsak, ha, ha, ha.. :lol::mrgreen:

 

Satte inn dataene eg hadde no, og då blei plutselig det litt meir logisk og varierende klikktabell... :mrgreen:

 

Er det plasser på nettet, der ein kan finne værdata for lokale plasser, med hensyn til temperatur, lufttrykk og luftfuktigheit ?

 

Kjenner lite til sånne program frå før av, men av det eg har sett, så ser dette programmet rett å slett genialt ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...