Jump to content

Jaktklær for barn - tips?


ko-stens

Recommended Posts

Frøkna i heimen blir snart 9 år, og hun er interessert i å være med på jakt til høsten. I tillegg synes hun fisking er artig. Klær til slik har hun imidlertid ikke, så da er det jo en fin idè å gi det i bursdagsgave.

 

Men, hvor finner man slik da? Har glodd litt rundt på nett, og ser at JahtiJakt har en grei en til en høvelig pris, 699,-. Problemet her er at de ikke har i str 130. Andre har i 140.

 

Noen som vet om hvor en kan få tak i jaktdress i de minste størrelsene, med lydløst stoff? Kamoklær er uinteressant for øvrig. Hun skal være med på jakt og fiske, ikke krig. Kamo er mer for de kule gutta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Magasinet.no, og det er en nokså interessant der, men er det noe for halvrå, halvkalde høstdager? Ser mer ut som en tynn fjelltursdress for sommerbruk. Er den lydsvak da tro? Får sende en epost!

 

Har også sett på Norteamengros.no, og der er det jo noen, men ser at minstestørrelser er 140 cm. Litt mye for ei som akkurat har passert 120 cm (bittebitteliten for alderen!). 130 er øvre grense.

 

Cabelas, har de noe som ikke er kamo? Har bare funnet kamoklær til barn der. Spørs om jeg rekker å få noe derfra i posten innen 16 dager uansett!

 

Tittet på Fjellraven (prikkene over a-en funker ikke på pcen min!), og der er det en spennende jakke: http://fjellrevenshop.no/produkter/jakker-og-vester/kids-greenland-winter-jacket/ Kan dette være noe, eller blir det for varmt tro? Kanskje kurant med en passende bukse til? Prisen var litt i stiveste laget, men... Med bukse til blir dressen dyrere enn JahtiJaktdressen min!!! :oops:

 

Synes det er påfallende lite friluftsklær å få tak i til barn. At det er lite utvalg i jaktdresser er for så vidt forståelig. Ikke veldig mange 9-åringer som løper rundt i skauen med hagle!

 

Får sjekke ut Turut i Stange før jeg leter videre!

 

Frøkna er fornuftig og vil heller bli med fattern i skauen eller ved et fiskevann fremfor å lage perlekjeder (som jenter ofte gjør...) i helgene, uansett vær! Så om jeg får tak i en brukbar dress, blir hun nok blid! Mer blid enn om hun får penkjole! :mrgreen:

 

Takker for innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det JahtiJakt Forest jr kamodress i str 120 til frøkna. Det synes hun sikkert er kuuult! :mrgreen:

 

Så da gjenstår sko/støvler.

 

Har funnet disse til 699,- pluss frakt. Skulle vel nærme seg 800,-.:

 

http://www.flust.no/klaer-og-sko/barn/sko-og-stoevler/scarpa-mowgli-gtx-sko/

 

Alternativer her? Noen med erfaringer? Vurderte Muckboot i ministørrelse, men de blir vel fort litt klamme å ha på. Det blir tross alt turer til sommeren og utover høsten og minimalt med kalde turer.

Link to comment
Share on other sites

kombinasjonen høye og gode støvler til barn som bruker under str 35 er ikke akkurat stort. Har leita etter turstøvler til junior i flere år, eneste jeg fikk tak i i str 35 var M77 marsjstøvler og gummistøvler, alle tursko som er mindre enn 36 er lave(ankel høye).....

Link to comment
Share on other sites

Bestiller Scarpastøvlene i str 32 fra flust.no. Hadde visst omtrent 750,- i Trumfbonus, og med frakt må jeg betale 30 kroner i tillegg bare. Da blir det ikke store utlegget, for den bonusen har blitt bygget opp det siste året og vel så det. Støvlene kostet for øvrig en tusenlapp pluss frakt på en annen side, så da er ikke 700,- pluss frakt dyrt heller. :) Andre alternativer jeg har funnet ettet litt søking er enten til tusenlappen eller noe smått og rart noe til femhundrelappen. Høye støvler finnes knapt antar jeg.

 

Så da gjenstår det å finne en veldig synlig cap å putte på toppen av ungen! Får vel finne en rosa en da, tenker jeg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bestiller Scarpastøvlene i str 32 fra flust.no
Ikke for å være ufin eller noe, men jeg for min del kan ikke fitte og begrap... - eh - fatte og begripe at folk tar sjansen på å handle fottøy på nett uten at brukeren har prøvd det på forhånd. Føtter er forskjellige, skotøy har forskjellig lest og det som passer perfekt til én kan være et sant helv*** for en annen. Såre føtter er en av de mer effektive måtene å drepe turglede på. Derfor har jeg alltid en god bunke Compeed i sekken, særlig når ungene er med på tur. Og ingen i min familie får bli med meg på tur i sko som de ikke har gått seg til i først.

 

Så, for å komme meg ontopic til trådtittel: Mitt tips er å la frøkna prøve skotøyet før du handler. Og prøv å ikke la deg lure av at ungen bagatelliserer dårlig passform fordi støvlene "ser kule ut".

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06, jeg er fullstendig klar over at sko bør prøves, og hvem har sagt jeg skal ut på ekspedisjon samme dagen som jeg henter dem på posten? Jeg kommer ikke til å sette i marsj på lange dagsturer langt unna folkeskikken før de er prøvd og funnet bra. Skulle de ikke passe så bra, har hun en lillesøster som nærmer seg samme størrelsen, så da kan hun prøve dem. Skulle de uansett ikke være greie på tur, kommer de til å ende som "lekesko" til hardt bruk høst- og vinterstid, hvor det dreier seg mer om å base i snø og klatre i trær enn å gå lange turer i skog og mark. De koster tross alt ikke mye mer enn vanlige sko på Skoringen eller lignende, som man prøver i full fart før man kjøper. Disse er uansett mer solide enn "Skofus" og er sikkert verdt et par hundrelapper mer.

 

Frøkna er liten på føttene, men har brukt str 31 i vintersko, og de har vært passe. Et nr større kan også justeres med såle og sokker. Derfor prøver jeg med 32. Skulle de vise seg å være for store uansett, kan en vente med å bruke dem til de passer.

 

De kommer selvfølgelig til å prøves på småturer før det blir lengre turer uansett, og da får en jo svar om man må se på andre sko, så dette tar jeg med ro. Blir uansett ingen tur før nesten i august pga kjerringstyrt fritid, så en har god tid til å skaffe andre sko om disse ikke passer!

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06, jeg er fullstendig klar over at sko bør prøves, og hvem har sagt jeg skal ut på ekspedisjon samme dagen som jeg henter dem på posten?
Ingen har sagt det. Men siden ingen har har sagt det motsatte heller, ville jeg gjerne komme med et slikt tips.

 

Var ikke vondt ment :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Dytter litt liv i denne jeg..

Er på jakt etter sko/støvel til poden, ca str 33/34..

 

Ikke lett å finne noe!

Har funnet en butikk på nett som selger M77 til 1000 lappen + porto..

 

Noen som har erfaring med sko/støvel til barn som kan komme med forslag?

Link to comment
Share on other sites

Denne kan jo funke: http://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/barnesko-barnestovler/alfa-horn-junior-gra.html

 

Leter etter nye sko til frøkna mi jeg og, for hun har vokst ut av sine nå, og grubler blant annet på disse selv. Skulle gjerne hatt de høyere da det er utenfor sti en gjerne går når man er på jakt, men det ser ikke ut til å eksistere. Men nå er det vel ikke akkurat stort marked for jaktstøvler til barn, for de jakter jo ikke... Finner ingen selv i hvert fall.

 

Disse, Scarpa Mowgli, har hun nå: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2981&cid=468, kjøpt for Trumfbonus. Virker som bra saker. Frøkna klaget i hvert fall aldri og syntes de var gode. Men nå er de altså for små (str 32).

 

Står i grunn mellom disse to støvlene.

 

Men, egentlig hadde det nesten holdt med Muckboots eller lignende, for er det en liten bekk eller myrsøkk i nærheten, kan du være hundre prosent sikker på at ungen klarer å tråkke uti og bli bløt på beina! :twisted:

 

Kjedelig periode egentlig, når de er over de minste størrelsene og akkurat litt for langt unna voksenstørrelse. Fjøra mi må ha 34 eller 35 i størrelse. De minste ordentlige jaktstøvlene jeg har funnet, begynner på 36... Får drøye til Jakt- og fiskedagene og dra henne med der for litt testing. Kanskje hun har vokst en størrelse og. Får fore med litt boler og kraftfor i mellomtiden! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dytter litt liv i denne jeg..

Er på jakt etter sko/støvel til poden, ca str 33/34..

 

Ikke lett å finne noe!

Har funnet en butikk på nett som selger M77 til 1000 lappen + porto..

 

Noen som har erfaring med sko/støvel til barn som kan komme med forslag?

 

 

Har Kamik til unga her oppe, virker bra men kan koste litt.Men vil ikke ha syke barn så da får man betale litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...