Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

Har vært mye på rovviltjakt i Hurdal den siste tiden, og blitt godt kjent med terrenget der. Hele tanken bak rovviltjakta var å bli kjent der mtp. duejakta, og ellers småviltjakt.

 

I dag lot jeg børsa ligge igjen, og gikk meg en lengre tur med bikkja for å finne hvilke jorder som var best mtp. duejakt, og kom fort fram til at det var kun to store hvete-åkere hvor det holdt til en god del duer rundt. Jeg satt lenge på en liten grushaug og speida.

 

Da jeg kom tilbake til bilen kom det en gammel mann kjørende i full fart, veiva ned vinduet og var tydelig muggen.. Han spurte meg "ser du driver å vaser rundt med bikkja her?" "ja..." svarte jeg bare.. Han svarte kjapt "Ja, vet du ikke at dette er privat innmark, og at du ikke har lov å ferdes her?"..

 

Det slo meg raskt at her er det null vits å krangle. Forstod jo og at dette var karen som eide jordene jeg hadde sett meg ut, så noe jakt kunne jeg bare glemme uansett..

 

Jeg svarte han bare at "slik jeg har forstått det, så er selve jordene innmark, mens alt rundt er utmark, og jeg holdt meg selvfølgelig utenfor jordene". Han svarte så at alt der er innmark, og privat område, og dette burde jeg SELVFØLGELIG skjønt siden det var en liten enkel kjetting over veien som går inn dit.. Han spurte meg syrlig "hva tror du den kjettingen der er der for"?

 

Jeg brøt han bare der og spurte om det var han som eide marka her, og om det var noen som hadde drevet med duejakt her noen hang.. Han svarte da at ingen hadde noen gang jaktet due der, og ingen ville noen sinne gjøre det heller...

 

Herlig type..

 

Dueterreng

Anyways, saken er nå at jeg har ingen sted å jakte due i morgen. Er det noen som vet om et jorde eller et annet egnet område i oslo/akershus/østfold et sted? Gjerne Østfold... :)

 

Og et siste spørsmål:

Hva er vanlig praksis mtp. jaktkort? Er det småviltkort som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg skal jakte due til helga, og fikk litt ammunisjon av noen jeg kjenner.

Bl.a litt lerdueammo som heter Super Sport. Men jeg lurer på om det er bly.. Det er US 7.5 28gr i 12/67.

Fikk også Nitedal Ekspress nr 6, men det tror jeg er bly.

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Flott lesing Tor Ola.

Kjekke tips å ta med seg videre, tror selv at jeg ikke klarer å holde meg unna åkeren på lørdags morgen. Kanskje jeg heller bør ta en tur etter gåsa :P

Hvor i landet klarer du å skyte 100 duer på en dag? Sør i norge eller?

 

På Østlandet ja. Kan få til det både i Hedmark, Oppland, Akershus, Buskerud, Telemark, Vestfold, Oslo og Østfold. Agderfylkene kjenner jeg ikke godt nok til.

 

Men det er faktisk muligheter for 100 + på en dag i Trøndelagsfylkene også. Områdene sør og nord for Trondheim har mye kornåkere og bra med duer, så det er bare å sette seg i bilen og ut og rekognosere ;)

 

Ikke funnet noen skikkelig bra åker til i morra, men håper på 50+.

Link to comment
Share on other sites

Åkern er tresket, gutta, dvs brodern og jeg er klare og gira. Opp før hanen galer, 36 lokkeduer og strålende sol om vi skal tro lokalavisa, selvom det regner i kveld. Hadde vært moro om duene slår seg ned der vi skal sitte. Vet at de trekker over der. Regner med at flokken ligger på 100-200 duer.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vel bare løst lisens og lillatelse av slike som han muggne typen du snakket med :lol::D

 

Ville bare være helt sikker her, lisens, som i jaktlisensen til staten ja? :) Denne er naturligvis betalt.. :)

 

Hurra

Har fått lov til å jakte i et område hvor ingen andre får lov, så har en 4-5 store kornåkre til rådighet.. Ut i morgen å finne ut hvor det er best, så satser jeg på ettermiddagstrekket.. Blir kun med rifle i dag, men får hagla transportert ned om en ukes tid.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra morgenøkten nå, noe amputert pga Emilio måtte jobbe. Uansett, tror årets duejakt blir en suksess med godt over 500 sette duer fra kl 06-09!!!!!!!!! til tross for pissregn hele morgenen og :lol: Dessverre hadde vi ikke fått lov til å gå i erteåkeren, men vi prøvde nå ut med en 15 lokkeduer inntil kanten likevel. Duene skulle selvsagt sette seg på strømlinja rett ved jordet, så hadde ikke en eneste due ned på lokkefuglene... Men det var greit det, vi hadde nemlig sagt vi ikke skulle jakte med hagle i dag tidlig, så det ble .22lr som fikk spille opp i stedet :wink:

Tok 7 duer med den, men dette var egentlig mest en rekognoseringstur for å finne ut litt hvordan man bør gjøre ting på denne åkeren.

 

Strategien nå før treskinga tror jeg blir å bygge et lite skjul under strømlinjene og ta duene som sirkler inn for å lande på de. (var godt over 150 duer som satte seg på den i løpet av morgenen så :) )

 

Andre som har skutt duer?

Link to comment
Share on other sites

stille og våt morgen her, kom inn en due som jeg prøvde meg på, men kjente fort at skytestillingen var feil så det ble total bom, og når jeg hadde pakket sammen alt utstyret, ja da begynte trekket for fult :roll: , men skal ut et annet sted straks, har en erteåker som skal prøves ut i kveld.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. jeg har ikke Lokkeduer osv men er det en annen metode man kan bruke for og få inn duer?

Har regna helt til nå i dag.. Har fløyter men det er bare til Rev funker det og bruke noen av dem?

 

Tror ikke det kommer duer hvis du lokker på rev nei gitt....

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute to dager på skadefelling i erteåkeren her nå. Har blitt 5 duer. Idag er det frem med lokkeduene. Tror det kan bli knallbra, for det har vært MYE duer der. Så flere hundre duer der på fredag.

Gleder meg til etterpå nå...har regnet her hele formiddagen så er vel noen sultne duer som sitter inne i skogen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur ut i Steinkjerområdet, for å se om jeg kunne se noen dueflokker. Har funnet noen skikkelig gromområder, knallfine kornåkre med mye kratt å gjemme seg vekk i kanten. Så ikke en eneste due, men det har vel mye med at de ikke har tresket åkrene enda. Kommer vel så fort det er gjort tenker jeg. Dessuten er jeg ikke nøyaktig sikker når trekket er på sitt beste her i Trøndelagen.

 

En kamerat tar med lokkeduer over helga, så blir nok å prøve seg så fort det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Strategien nå før treskinga tror jeg blir å bygge et lite skjul under strømlinjene og ta duene som sirkler inn for å lande på de. (var godt over 150 duer som satte seg på den i løpet av morgenen så :) )

 

Har og sett litt duer som sitter på høyspentkabler, men kan man skyte disse? Jeg har rifle tilgjengelig nå, og har tenkt at er man MAKS uheldig, så treffer du rett på kabelen, og hva skjer da? :) Og skyter du med hagle så treffer du jo kabelen hver gang... :)

Link to comment
Share on other sites

Ble 15 duer på brodern og meg i dag. La ut 36 lokkeduer, og la ut endel av de vi skjøt med vingene ute. Regnet på morningen, så vi tok en ettermiddagsøkt. Blir morgen og ettermiddag på søndag om været holder seg slik det er nå. Moro med en fin start. Mange duer i området og fint trekk over der vi sitter.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn fra dagens jakt. Jeg og kameraten fikk ned 26 stk! Meget arti. Måtte avbryte pga voldsomt regn, nå er vi kommet hjem, og da lysner det selvfølgelig opp.

 

 

Grattis, men vi slo dere såvidt :mrgreen:

Ble 27 stk på oss i dag totalt. Burde fått mere, men vi hadde så dårlig skjul, så det tapte vi endel duer på.. I tillegg kom duene ALLTID foran høyspenten når de var på perfekt hold :roll:Og det var en gård rett ved som vi heller ikke kunne skyte mot så da mista vi endel der og. Med bra skyting og en hel dag til disposisjon, bør det være mulig med en red letter day på den åkeren, VILT mye duer!! Men alt i alt en knallbra dag! :D

 

Legger ved et bilde av ettermiddagens fangst:

p8210221.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

Ville gjort det hvis det ikke var for at vi rett og slett ikke får lov :( Greia er at sønnen til hu som bor på gården forpakter det, og han sa hun ikke skulle slippe til noen jegere før det var treska på ertene... Men hun gjorde et lite unntak med oss siden vi er så tøffe :wink:

Vi viste fram den svære posen med duer og donerte 7 stk til hu, og da mente hun at vi måtte ha nok duer for en liten stund så vi fikk vente til det ble treska... :roll: MEN DA! Mangla forøvrig noen duer på bildet der.. de fra morgenøkten og et par vi ikke fant igjen men så dette ned.

 

Ellers tror jeg det går greit å jakte 2 dager på en superbra åker. Mindre bra åkre er nok lurt å gi pauser

Link to comment
Share on other sites

Ble 50 duer på oss i dag.Ikke så mye egentlig når vi var 3 mann fra det ble lyst til kl 18:30.Sett utrolig mye duer,men kun en brøkdel som kom inn på skuddhold.Masse hull i lufta lagde vi også.

 

Prøver igjen i morgen fra det lysner og frem til lunch,så får det være bra for denne helgen.

Link to comment
Share on other sites

Bomma litt på anslaget av hva jeg trodde jeg kom til å skyte på åkeren jeg jakta idag, men heldigvis bomma jeg den rette veien :D

Ble 102 duer + 2 stokkender.

Jakta på en treska byggåker, og da jeg var der i dag tidlig for å ta siste spedinga så det ikke ut til at det skulle bli noen stor dag, men det kom duer jevnt og trutt utover ettermiddagen.

Starta 1130, første timen skøt jeg 3, hadde 10 etter 2 og 20 etter 3 timer. Klart best mellom 16-17. Måtte vente 45 minutter fra due nr 99 til jeg endelig nådde 100 :D

Høres litt rart ut hvis jeg sier at det ikke var skikkelig trøkk når en skyter over 100 duer på en dag, men det var kun en halvtime da det virkelig rant på med duer.

Perfekt vær med lettskya og endel vind.

 

I morra tidlig må en ut og prøve å finne en ny plass til morradagens ettermiddagsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og jakta litt duer i går det endte med 6 duer. 4 stk på meg og 2 stk på ein kompis.

var heilt vilt med duer i år aldri hatt så mange duer inne på plassen vi jakter før :D:D

Her på vestlandet da uten noe som helst åkrer bare gras og atter gras, så vi så vel ein 40-50 duer totalt og det er laaangt over normalt.. Årene før har det vert vanlig og fått kansje 1-2 stk på kvar tur og no slo vi til med 6 stk første dagen. Nett før det hjelper godt på med kråkejakt :?::D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har tilgang på erteåker med masse duer

før jakta. Var ute 2 ganger i går og på

morran idag. Masse duer å se i lufta

men ingen kommer ned på lokkeduene.

Hva skjer?

 

mvh Terje

 

Flere lokkeduer! Vi brukte 15 stk på morgenen i går, og ingen kom ned. På ettermiddagen brukte vi 60 stk + en swooper, og da kom de ned fra alle kanter i ett sett!

Jævlig synd vi ikke får jakte mere før det blir treska :|

Link to comment
Share on other sites

Jaktet duer i Bø i helga.

To dager og 25 stk på to mann er vel ikke akkurat noe å skryte av. Har hatt lite tid til spaning (som jeg regner som veldig viktig), derfor blei det litt på måfå.

Lørdags kvelden var best med ca. 15 på ganske kort tid. Hyggelig uansett med kaffe og jaktprat. Duejakta er fin sånn sett. :)

 

Tatt mye videoopptak i år. Skal lage et par snutter og legge på bloggen snart!

Link to comment
Share on other sites

Fikk bare en idag før jobb..... 12 lokkeduer er kanskje litt snaut ser jeg..... duene fløy 50m over meg.... Får kjøpe meg noen flere i lunsjen til i eftas..... Når det er vindstille, hvordan skal lokkeduene være i formasjon.. noen som vet...

 

Bør de settes opp mot sola eller med ryggen mot.... kjøpt de på xxl.... ink. pinner.... skal alle stå på pinner eller noen ligge.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...