Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

hvor mange rever møter sin skaper i natt tro?? er vel mange som vil ut i natt med den fullmånen vi har i vente :D jeg skal hvertfall være ute noen timer. daglig besøk på åtet mitt, og lommene er fulle av div fløyter. fikk min første her for en uke siden. en liten som kom på musepip, rett ved åtet. :D

Link to comment
Share on other sites

Santo...er nok den enkleste måten å gjøre dette på ja. Vet mange bruker å "tane" skinnet. Da lager du en trespile som begynner i null framme, å ender litt breiere enn skinnet bake med en passe bue bakover. Så setter du papir på denne før du strekker skinnet utover. Tanen må være såpass bred at du merker at skinnet blir litt strekt bakover. På denne måten trenger du ikke åpne skinnet i buken. Dersom du skyter rever som er større, splitter du bare denne en del bakerst å setter inn en kile bak.

Denne måten brukte vi på minken når vi tørket skinnene. Hadde også flere varianter å størrelser til rev.

Dette var da kjøpte taner, å var utfrest to spor på hver side som skulle gjøre slik at det kom luft til innsiden av skinnet

Link to comment
Share on other sites

I folla har vi benyttet oss av månen, og fått en på torsdag og en på fredag.

 

Når vi kommer til gården i halvsjutida på kvelden går jeg inn for å fyre opp, mens fletchmatic står på trappa og prøver den nye kråkelokken. Etter et minutt eller to står det jammen en rev på jordet med ørene på stilk. Da er det bare å springe bort i bilen, pakke opp og lade den børsa som var lettest tilgjengelig, tilfeldigvis 30-06en, og legge seg på snøskavelen for å skyte. Mens jeg gjør dette blåses det som fan i div fløyter. Akkurat i det skuddet skal gå blir det liv i mikkeline som forsvinner bak et uthus, men den stopper og lytter når den kommer frem på andre siden. Skuddet går, avstand er vel 70-80 meter. Tydelige skuddtegn, men den er på føttene. Jeg relokaliserer, og får avgårde et andreskudd, knestående på ca 120-30 meter. Bom. I kikkerten så jeg imidlertid at det hang ut tarm og diverse, så det var bare å la den gå,m slik at den fikk legge seg. 0015 begynte vi å spore, blodsporet var som en motorvei. Lå pen og død under ei gran. Det kom også en på åtet, men to karer som gjør seg skuddklar lagde vel så mye lyd at mikkel ble skremt.

 

Fredag gikk jeg i glugga kl 2130. Kl 2200 kom det en fin en mot åtet. Den fikk en blåstring med haggel på seg, men ble ikke liggende. Gikk den opp da jeg ga meg kl0130, lå under ei busk, 150meter fra skuddstedet. Vanskelig å finne, da det hadde lagt seg et lite lag snø etter at skuddet gikk. Ene låret var knekt, og blod kom ut munnen da jeg hang den opp. Hadde nok fått tilstrekkelig haggel.

 

DSC00927.JPG

Link to comment
Share on other sites

Klarner opp her nå, og den store månen skal snart stige fram, litt mat i magen og så blir det vel å gå ut i 21 tiden.

Lurer på kvar eg skal sitta, samme stad som igår, på 100 meters hold er kommet eit eller 2 ferske revespor. Eller lenger borte der 2-3 rever har kryssa vegen kvar kveld/natt dei siste dagane.. Ulempa er at med vegen må eg sitte i brøytekanten og reven kan sjå meg lettare..

 

EDIT: Der røyk kveldens jakt, klarnet opp før det var helt mørkt, og no er det skya til overalt og beksvart. Faen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

by the way.den svarte revehvalpen ble skutt her i høst på bolle hørte jeg rykter om...men det skal gå en stor svart hannrev der fremdeles.....

V-max her er den svarte rev ongen fra bolle :) fin den :D

skutt en av di første degene av jakta

 

var det ikke ei jente som skaut den?hørte den ble skutt da den lå å sov....

Link to comment
Share on other sites

Var ute å jaktet på terrenget til TJFF idag med hund.

Var morsomt å høre losen gå, men var desverre ingen som så noe til reven.

Perfekte forhold idag, med 2-3cm nysnø som kom på nattmorraen.

Mye spor å se, men det var alt.

 

Prøver igjenn i morgen.

Link to comment
Share on other sites

tid for lokking i måneskin: satte meg ut kl 23 og så med en gang en rev på 500m avstand som gikk mot skogholt. blåste litt i lokken og den stoppa 2 ganger men snudde ikke :shock:

så etter litt kikking så jeg et dyr som lå ved en busk i kanten av et jorde. den reagerte overhodet ikke på lokken :shock: den va ca 3-400 meter unna. tenkte vel mest på at det var et rådyr..

satt å lokka litt dann og vann og etter ei god stund kom den første i retning mot meg(og delvis mot det dyret jeg ikke helt visste hva var)

plutselig bjeffa dyret og sprang ned i dalen mot den andre. så kom begge revene på skrå mot meg. begynnte å få trua på det for nå var avstanden godt og vel 200m.

så stakk den ene fra meg og etter litt stakk den andre etter :( lokka litt igjen og der kom pinade den ene på bånn gass tilbake mot meg :P først en liten dal så skulle det jammen bli sirkus 8) satt klar med rifla i skuldra! den var borte i et par sekunder før den skulle dukke opp på passe skuddhold. gikk et par sekunder for mye og der stikker den jaggu avgårde :cry: om den lukta meg eller om den bare ville etter den andre aner jeg ikke men den kunne hvertfall ikke sett meg. avstander var ca 100 meter..

hørte de bjeffa og lagde noen rare lyder men det var bare å gi opp.

hele historien tok 3 timer og det var ei artig jakt selv om jeg ikke fikk rev. men nå skal jeg ut igjen og se etter de 2 8) beste månen på 26 år sa onkeln min :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på fjellet og lokka en liten time i kveldinga. Stabil vind. Grei sikt. Hadde trua. Men ingen rev å se. Hadde ei lang myr foran meg og en elvadal på siden. Håpet å se reven komme inn i luktsona, men nei da.

Satt til månen dukka opp over et skar. Fin opplevelse. Tusla ned igjen. Lokkejakt er ikke lett.

 

Null respons på åtene her. Men spor etter rev flere steder i nærheten. Gidder ikke sitte oppe lengre enn til midnatt. Ser ut til at reven er frampå senere. Ja, ja. Trodde jeg kunne klare 20 denne sesongen, men står på 17 etter nesten en måned med tørke.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur ut idag med musepipen og pee-wee'en, og det angrer jeg ikke på, for å si det sånn :wink:

 

Tispe_Mpip.jpg?t=1300571186

Tispe, lokket innmed musepipen.

 

Lokkrev_Birke.jpg?t=1300571241

Ganske stor hannrev, lokket inn med Pee-wee.

 

Begge revene skutt med Norma Fågel Elektron, altså helmantel. La seg i smellen, både tispa og hannreven. Sistnevnte kom forøvrig inn med vinden, etter bare maks to minutters lokking.

 

Slenger med et bilde av utgangssåret på hannreven, til de som er i tvil om helmantel kan brukes på rev:

Exit_elektron.jpg?t=1300571439

 

Grattis til alle andre som har felt rev! Stå på fremover, så det blir færrest mulig kull som kan fråtse i skogsfuglkyllinger til sommeren :!:

Link to comment
Share on other sites

Glad jeg holdt meg hjemme i fra byen i kveld, angrer ikke på det :wink: .

 

hpim2646.jpg

Fullmåne, klarvær og snødekte jorder er fint. Falt for en .223 Nosler ballistic tip

Link to comment
Share on other sites

sitti 2-3 timer ute nå å lokka. så en travel rev ca5-600 meter unna :shock:

 

liten varme- og forepause så får jeg ta et par timer til. vanvittig flott ute nå 8)

 

oppdaterting: gikk ut igjen klokka 1.. så et dyr på lang avstand(ca 600 m) som jeg ikke helt så hva var og lokka samtidig som fulgte med i kikkerten. visste seg å være katt.. når jeg holdt på med det hadde det dukka opp en rev på ca 200 m avstand og den kan ha sett meg for den var på vei bort.. ga opp i 3 tia. flott natt - 0 fangst 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satt fra 22:30 til 02:40 i kveld. Meget fint lys ute - og det så det ut til at reven syns også :D Falt en klokken 23:15 og en klokken 01:30. I tillegg observerte jeg en til. En skikkelig rugg. Men det så ut til at den lot seg sjenere av at det lå to døde artsfrender i matfatet ...

Bilder kommer i morgen når fruen kommer hjem fra jobb.

 

Gratulerer til alle som har fått napp!

Link to comment
Share on other sites

Hjemme fra jakt nå!! FOR en natt!!

Vi skulle postere oss bak et ganske nytt fjøs som de kjører ut broilermøkk bak, så da lå vi på toppen av en skråning der hvor det var helt broilermøkk nedover. Posterte oss ut kl 21.00, i tilfelle vi skulle være forsent ute om vi f.eks posterte oss kl 2300. Gikk vel ca 10min, så hørte vi et ganske så grovt revskrik(hannrev??), så skulle vi til å ta en kopp med kaffe, så plutselig oppdaget kompisen min en rev ca 450m unna, så han tok opp rifla å så på den i riflekikkerten å kunne bekrefte at det var rev!

Så da la jeg meg på posten igjen(hagle) og gikk vel litt over en time(2240 ca) så kommer det en rev løpende ifra en annen møkkhaug på en veg kanskje 80m unna.. Han slipte den litt før han plystra forsiktig å reven stoppa opp, BAANG.(30-06).

Den løp som f***, å når den kom litt over kulen, så begynte den å snuble å dette, så den ligger ikke langt unna!! Vi var nedpå der en tur, men var ikke å finne i mørket.. Finner den imorra :D

Så var vi å lokket en tur.. Gikk vel kanskje 5min før han med rifla fikk øye på en rev til i riflekikkerten. Hadde dessverre vinden helt feil, så den så vi aldri igjen gitt...

 

 

 

Satt 1 time ved åta også men var -8 og hadde lite klær så ble for kaldt.

Men for en natt, utrolig artig. Nå gjenstår det bare å finne igjen reven :P Men den ligger ikke langt unna, for det lufta skikkeli rev der.

Link to comment
Share on other sites

flott natt :) blei desverre ingen rev på meg. lokka med red river banditt, musepip, og pee wee. ingen rev hørt eller sett :cry: bra dere andre greier det da. jeg får holde på, så detter det vel noen til. jeg sto opp kl 04.00, og har jakta til kl 7.

Link to comment
Share on other sites

legger ved noen bilder av "bua" jeg lagde meg igår samt åte jeg la ut igår. reven var der mellom 00.30 til 03.00 samma natta som jeg gjorde bua og åte :D

196962_10150214044325200_554725199_9081434_3200919_n.jpg

bua forfra. legger ikke med noen bilder av sidene i og med at dem er veldig like.

 

197055_10150214044930200_554725199_9081450_3122979_n.jpg

åte mitt

 

189521_10150214044770200_554725199_9081446_7354743_n.jpg

inni, veldig komplisert :lol:

 

199538_10150214045130200_554725199_9081455_7857679_n.jpg

bua fra åte. regner avstand ca 50-60m

Link to comment
Share on other sites

Denne datt i går i 23 tida, Driveway Patrol gjorde jobben sin og varslet at det var bevegelse på åtet. Skutt med UMC i 308, 70 meters hold.

 

IMAG0118.jpg

 

Åtet ligger 20m bak løeveggen så om jeg vil kan jeg også postere med hagle, tredje reven i vinter. Den forrige var en skabbrev som våget seg bortpå åtet en morgen for 14 dager siden, fullt dagslys og jeg tok den med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Felte ei voksen flott revetispe ca 23.30 på åtet nedenfor huset fredag kveld, den andre i år, første var forøvrig en liten hanne. 308 lapua mega hjemmelada, død i skuddet (begge to), hold ca 70-80m.

Har forøvrig vært plaga av en grevling som kommer innom med jevne mellomrom på natta, bruker mikkel revevarsler og fastmontert lys på veggen.

 

2iawsaa.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

FankenfankenfankenFANKEN!!!!! For ein irriterande natt. Satt oppe heile forbanna natta. Gjekk ut i glugga, var på plass klokka 23 etter ein god smygetur. Har hatt nokre "ups and downs" med rev på åta i år, men har tatt to. Reven har vore frå og til på åta. Uansett. Vart sittande fram til 0530 utan å ha sett så mykje som ei reverau. Så kom eg på at eg hadde red river bandit'n i lomma. Er vanlegvis ikkje fan av å lokke under åtejakt, men kva kunne vel skade etter ei så lang natt? VEL, lokka i 2 min, så kom reven i 120. den stoppa i brøkdelen av eit sekund. Dette var meir enn nok tid for meg til å skyte... og BOMME. For fyrste gong i mitt liv har eg bomma blankt på ein rev. Det der sugde. Kanskje er dømmekrafta noko redusert etter nesten sju timar sittande på ei bruskasse i eit iskaldt pumpehus langs jarnbanen ein plass i midt-telemark, men uansett, det der var dritt..

 

Nokon som har peil på kor long tid det tek før reven finn motet til å kome tilbake? Er klar over at det ikkje eigentleg finnast noko svar på det, men kor lenge sit ein slik støkk inne hjå gjennomsnittsreven?

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke noe jakt i går kveld/natt. Kl 03:55 var reven på åta, skabbreven. Får se om jeg får tatt den ut neste helg. Er blitt 7 rever på åta så langt denne sesongen og 1 på annet jaktområde. Fornøyd med det, jakter jo bare i helgene når vi er på hytta. Skulle ønsket at jeg hadde flere områder i Bodø området jeg kunnet ha jaktet på mitt i ukene også. Må vel prøve å finne noen områder til neste sesong. :roll: Gratulerer til alle andre som har skutt rev i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Skriver lite om dagen da jeg har senebetennelse i begge armene.

Men skyter mye rev. I kveld fikk jeg en på lokk, den kom etter den første strofen, dvs under ett minutt fra jeg starta lokkinga til jeg hørte tass tass på skaran. Den var langt unna så jeg så den ikke med en gang, men da jeg brukte kikkerten oppdaget jeg den. Skøt på 200 meter liggende i jordekanten.

 

Min første lokkerev på hareskrik. Brukte Nordic Predator Mini fløyta og fulgte Linderots oppskrift til punkt og prikke. Måtte stoppe reven med et bjeff og skyte med en gang den stoppet. Knall og fall. Hannrev, tipper rundt seksogenhalv kilo.

Link to comment
Share on other sites

Da datt det enda en rev her hos meg.

kl 0100 pep det i piperen. Først så jeg ingen ting, satt meg med kikkerten en liten stund. Å joda, der sto den godt gjemt mellom noen busker. Satt lenge å hadde den rett i trådkorset, men turte ikke skyte da det var kvister å ting mellom. Etter ca ti min kom den en liten meter nærmere åta, å da smalt det......rett i bogen med en 55gr fmj. Begge bogene var avskutt å et pent utgangshull på motsatt side. Så jeg har ikke betenkeligheter med helmantel heretter på reven. men klart, man må ha inn et sikkert skudd.

dette var også en drektig tispe på 7-8 kg.

 

PS. skal se i morgen om jeg får lagt inn bilde av den

Link to comment
Share on other sites

4uutxz.jpg

Her en tispa som datt i natt kl 01.00

Kan så vidt skimte utgangen i forkant av bogen på venstre side. Begge bogbladene var helt sundknust innvendig.

cal 222

FMJ 55gr

20,2 gr N-130.....men det er i min børse, å der går den hull i hull på 100 m

Link to comment
Share on other sites

har ei åte med lys men for ei uke siden kvelda tidsuret. så ble åta uten lys fram til tirsdag. har sett noen små spor men lurte på om den ville komme første kvelden når lyset var på igjen.

satte meg i 20 tia og tenkte på prøve noen få timer. så at åta var herja med og det er godt tegn på rev og ikke bare fugl 8) minka veldig på snø rundt selve åta.

 

rundt 21.15 la jeg merke til en refleks av lyset i skogen 30 meter fra åta. tenkte med en gang at det var en rev/katt som satt der :P men så kun et øye og ikke 2 og dette var helt rolig i muligens 15-20 minutter når jeg studerte dette i kikkerten. så jeg konkluderte etterhvert med at dette var nok lysglimt i glass eller is da det regna litt. så jeg tenkte ikke stort mer på det.

 

så 22 kom det en rev lurende i bakkant av åte :D den var tydelig forsiktig og bevega seg litt att og fram rundt åta. skyteavstanden var litt lang for hagla så jeg venta litt. den tok et par små turer på jordet før den kom opp mot åte. så stod den med breisida til og fikk en dose tungstein nr 1 8) ble ei røyksky i gluggen og så ingenting :shock: når sikten var tilbake var jeg klar på ny men så ingen rev eller bevegelse!

tenkte vel at det var som sist jeg skaut her så lå den dau 15meter unna oppe i skauen. var rimelig sikker på at den ikke tålte den dosen denne gangen heller. så ut å leite. fant treffplassen med pelsdotter og striper etter hagl. et par runder nærheten men ingen rev. ned og leta etter fluktspor igjen. etter en runde i et plantefelt gjorde at jeg tenkte jeg måtte vente på dagslys og ville gi opp :oops: der ligger den jaggu nede i veigrøfta ca 15 meter fra skuddplass :!: hadde gått rett forbi den uten å oppdagen den. det var ei tispe på godt og vel 5 kg og tipper det var den som satte de små spora..

 

2po9pg4.jpg

 

her har den runda litt opp i lia og stupt død ned igjen i grøfta

 

2412wbs.jpg

 

bilde tatt mot gluggen med lyset, åte skimtes kansje mellom rev og lyset

Link to comment
Share on other sites

var jo en skikkelig stas rev ...gammelmåren, grattulerer :D

hadde akkurat krøpet under dyna nå når jeg kom på at jeg måtte ha med meg drivewayen min. Kom opp å så at kona hadde slått denne av med dertil kommende spørsmål HVORFOR i H.....

Nja...hun orket ikke høre på den jævla pipingen :shock: da hadde hun stått å sett på at reven hadde vært å tuslet rundt på åta :lol:

Så nå sitter jeg her i håp om at han kommer tilbake, noe jeg har god tro på..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...