Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

@Vetlevetln - for meg ser det desverre ut som det har smelta is og snø fra tre/greiner og drypppet litt farga vann..

 

Hmm, det er ikke noe tre over de flekkene, kun et dødt tre over de små flekkene utenfor hullet.

Kan være vind men da hadde vel flekken vert mindre og spredt overalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg vurderer og kjøpe en Brno ZKK-601 i kal.222Rem. Skal bruke denne til lokkejakt på rev og kanskje litt bukkejakt.

 

Link til tråd om børsa:

 

viewtopic.php?f=14&t=51235

 

Litt søkend etter ladedata viser meg at det er et hav av "varmint" kuler i forskjellige kulevekter og oppdrive til dette kaliberet..

Hva er deres erfaringer og favoritter? (sleng gjerne med godladningen også)

 

Mulig dette er et malplassert spm. men det er jo her kunnskapen sitter tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

har bare god ord om min 222, er ei Winchester da, men samme kaliber. Å det jeg liker best er at det er så flat kulebane. Trenger ikke tenke på å holde over eller under innom "vanlig" skuddhold.

Er jo dyrt å kjøpe skudd til dette kalibret da, men om du lader selv, så kommer du like billig unna som noe annet kaliber. Å så kan du jo skreddersy patronene til din spessielle jakt.

Så du bør ikke ha betenkeligheter med dette :D

Har netto selv begynt å lade, så er et evig søkend etter ladedate for de ulike typene enda, men det kommer etterhvert.

Skulle vært slik at det fulgte med data til di ulike kulene når du kjøpte dem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk. Inngangshullet var jo pent... Ellers er det en grunn til at den ligger med utgangshullet ned i snøen på bildet... :) Denne reven ble rett og slett åpnet fra lungespissen (skutt skrått forfra, noe lavt) til nyrene, høyre side, så dessverre ikke noe skinn å ta vare på. Ellers er vanligvis utgangshullet stort som en 5-kroning, og ofte sprukket opp rundt grunnet trykket i kula og reven. Så sjelden man får et godt utgangspunkt for pels eller utstopping. Reven dør alltid i smellen dersom man er i nærheten av hjerte og lunger. Jeg er godt fornøyd med kule og kaliber siden jeg jakter rev for å regulere bestanden og ikke nytter pels. Dessuten er det god trening med samme våpen og kule som jeg bruker på endel annet vilt. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

ja, er tryggest å være på den sikre siden da, kunne jo vært en gris :lol::lol:

Min piper pep kl 0500 i natt, jeg opp i et vannvidd. men der var ingen mikkel å se. Satt til litt over 6, men ikke liv.

Så jeg tror det må være en grein eller et tre som har beveget seg såpass i den sterke vinden at det har gitt utslag. Eller at vinden har beveget på pinnen som sensoren sitter på.

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen har vert den dårligste sesongen siden jeg startet med åtejakt :evil:

Men i natt klokken 02.10 måtte sesongen andre rev(på åte) bite i gresset :twisted:

En hannrev på 7,3kg måtte gi tapt for en 55grs v-max i 1100m/s (22-250)

Håper på at dette er revirreven så d kansje kommer noen nye mot slutten av sesongen...

Selv om revene i år virker ganske så uintresert i åte, er mye mus og rådyrkadavre i skogen i år. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt også på dette med mus.......her oppe har det regnet å blåst kraftig di siste dagene,så snøen har fått føtter å gå på. Tro om mikkel finner mye mus i denne tiden da ? Eller er det fortsatt for kaldt for musen å komme fram ?

Har vært utrolig lite aktivitet på åta etter at jeg la ut den siste. Vurderer å kutte lyset nå på slutten av sesongen bare for å se om det kan ha noe å si....

Link to comment
Share on other sites

Er ett problem vis jeg tar ned varsleren.... ligger for gått så jeg sovner :shock:

Ligger på madrass, to-fot og rifle ut vindu så når jeg ser reven løfter jeg kolben rolig på plass intil skuldra.

 

Lys kan ødlegge for mange åter trur jeg, det er bedre med rev og intet lys enn ingen rev og lys :lol:

 

Er ikke helt ferdig med "vepsebolet" mitt, mangler plexiglass foran glugga, litt isolering, skikkelig luk/dør og en varmekilde.

Link to comment
Share on other sites

Funka bra for meg og å kutte ut lyset :D allerede natta etter så hadde den vært på åtet :P

Men nå har den begynt å grave litt på en plass der dt ligg solsikkefrø som ble lagt ut til rådyra :lol: sikkert en del mus som driver og spiser av frøa og den blir intresert av dt :P

Link to comment
Share on other sites

Mye aktivitet på åtet om dagen. Har hatt griseinvoller liggende siden juletider og strødd ut bikkjemat ca. en måned nå. På tirsdag satt jeg fra ca. 21.30 til 23.30. Tre rev observert og en som ble med hjem.

 

115015_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46496/115015.jpg

 

Hannrev på 6,4 kg skutt rett forfra på 102 m. med 6,5 oryx

 

I går ble det skikkelig action. Satt meg ut i skumringen og så på 5 rådyr som holder til i en ny snauhogst rett på andre siden av jordet jeg sitter ved. De tassa avgårde etterhvert og etter 5 min. så jeg en bevegelse rett foran meg. Fikk lirka opp håndkikkerten og joda, der stod det en rev i kanten på 60 m. Så ganske stor ut også men ville ikke utpå jordet så den forsvant over hogsten og ble borte. En halvtime seinere ser jeg plutselig noe som beveger seg ute på jordet, opp med rifla og der går det en rev og plukker bikkjemat. Har den på ca. 130 m og zoomer opp til 15X på kikkerten. Den er veldig urolig og setter kursen mot skogen, når den er 1 meter fra jordekanten skyter jeg men er litt usikker på hvordan det gikk. Skal ut med bikkja nå og se etter den. Blir sittende en halvtime til og ser enda en rev utpå nesten på samme sted som forrige, får bredsida og pang, rett ned. Tja, får vel sitte litt til tenkte jeg for dette var jo morro. Etter 10 min kommer det en rødpels joggende i scootersporet fra motsatt side. Får opp børsa og plystrer en gang, null reaksjon. En gang til og da stopper den. Pang, rett ned på 50 m.

 

115016_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46496/115016.jpg

 

En gammel, tannlaus hannrev på 6 kg. og ei lita tispe på 5 kg.

 

115017_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46496/115017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk opp eldstemann for litt siden, å han var forbanna for at piperen hadde holdt et jævla liv over en time i natt :shock:

Er første natten at jeg har glemt å tatt den med meg på soverommet, å så blir det slik. Reven har dratt det tunge juret med seg så langt den har klart før tauet har stoppet han :lol: Så nå har øvrigheta fått beskjed om at jeg nok blir lite senghygge i natt som kommer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke den siste reven, har kommet 5 cm. snø i natt og bikkja var mer opptatt av alle beinrestene etter div. åter som lå rundt inni tetta der :oops: Kjedelig å ikke vite åssen det gikk med den. Men nå reiser jeg til Skottland på hjortejakt så nå er revene trygge ei uke framover :lol:

Link to comment
Share on other sites

Yessda! Ble en ganske så stor tispe i dag på 7,4kg med 7 valper i seg i dag. Dette er vår andre rev i år på hijakt.

Var vel det 4 hiet vi prøvde, vi visste om et hi, men ikke hvor det lå, så da gikk vi på måfån for å prøve å finne det. En kompis av meg fant det å var ganske stort hi også, tipper det nok var 30m langt minst. Masse innganger. Terriern gjorde det den skulle den, å rev ble det! :D

Er helt rått å drive med hijakt. Når det skjer noe, så skjer det FORT, for et kick når du ser reven kommer slitende i snøen oppover mot deg, det er helt rått!!

 

Bilde kommer sikkert....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag kl 0630 gikk rev nr 7 i snøen brukbar stor gammel han rev skikkelig bred i tryne :moresarcasm:

Kom på lokk og fikk varmint kula på ca 150 meter rett ned som en sekk.

Var foresten første etter sonic 45 demperen kom på tikka`n på torsdag.

Og en ting kan jeg si den angrer jeg ikke på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

IMAG0094.jpg

Gikk ut å satte meg i bua kl 23:30 så nesten med en gang lys fra 1 par øyne mellom buskene. Ble borte men kom tilbake etter 30 min for å ruslet litt rundt åta og inn i områder der det ikke var mulig å få noe sikkert skudd. Men så kom den frem og stilte seg med bredsiden til. Pang rett ned i smellen. 40 grs v-max for stykkt åt med pelsen, et gedigent utgangshull. Rev skutt i natt kl 00:38 på åta. En hannrev på 6,22 kg. Satt en stund etter skuddet for å se om det kom flere men nei. I morges stod jeg i kjøkkenvinduet og så ned mot åta, der, jepp en rev, med skabbb. Ladet børsa, fikk åpnet vinduet, fant reven i tråkorset og trakk av, klikk, fan, rifla klikket, reven ruslet bort med livet i behold. Men denne karen kommer tilbake, han så ikke sprek ut, tenkte å spore litt men det ble det ingen ting av.

 

IMAG0101.jpg

Denne karen hadde en dårlig tanngar.

Link to comment
Share on other sites

NR4. Kom en rev ved åta'n rett før vi skulle gi oss.. Holdet er ca 155m. Reven stopper opp å jeg fyrer et skudd(helmantel siden jeg hadde tenkt å ha skinnet). Synes den hoppet til å løpe litt rart avgåre,vekk fra oss. Etter litt tar jeg på trugene å går jeg bort på skudd stedet, ser hvor den stod når jeg skøyt, å flukt spora av gåre. Men på skudd plassen var det ikke noe blod eller hår, så jeg begynte å lure på om jeg hadde bommet :think: Flukt sporet gikk ganske rett ifra skudd plassen.fulgte sporet 40meter uten noe blod å hår, men der lå reven dø også.skuddet satt fint :)

Tispe 6,52kg

2rqoe2p.jpg345bes6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...