Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Begynte sent med revejakta her, ikke før i februar jeg begynte å gire opp. Så jeg har ikke hatt en bra sesong, lokket inn en på lokk, men om dessverre for meg.

MEN når jakta begynner igjen skal jeg få tak i åte fra viltnemda, legge åte en helt annen plass der reven ikke lurer meg, driveway patrol, crit r call og musepip! Satser på at revemor har et helsikkes stor kull i år, så det blir mye å jakte på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For 3. året på rad ble det revefall 14. april for meg. Artig tradisjon at det klaffer på nest siste dagen :smile:

I kveld kl. 23.00 datt denne hannreven. Rett ned i smellen på ca. 25m hold.

 

dqjd3k.jpg

 

Dette er nr. 27 for sesongen, og det må jeg si meg kjempefornøyd med.

 

Ellers må jeg få takke alle på kammeret for mange jakthistorier, tips og diskusjoner. Håper på like bra tråd til neste sesong 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir ganske greit med rev oppi her ihvertfaill, skøt den siste reven sist helg nå. å da la vi ut nytt åte og vi så på kameraet at det var minst 3 forskjellige rever der iløpet av uka, så vi får håpe at det blir litt flere til jakta begynner igjen så vi får igjen litt av penga vi har lagt ned i revbua:)

Link to comment
Share on other sites

ble 10 her og det er ganske ok synes jeg når jeg må kjøre noen mil for hver gang jeg skal lufte børsene 8) får se om det blir et par nye revabuer i sommer.

i dag skal jeg ut å rydde råtne rester på et jorde og slå av lyset :) viktig det for å få lov til å jakte til høsten igjen 8)

 

egentlig litt ok med pause i jakta nå :D kjekt med kammeret da det er mange gode historier/bilder og mange gode råd å få!

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå skal jordet ryddes, var og hentet inn 5-6 rådyrkadaver her om dagen fra åtet som jeg brant opp. Neste år skal de flås før de legges ut, det håret som ligger utover jordet nå må ryddes opp før føsteslåtten. Lurer på om jeg skal spre litt tennveske utover og svi det av og ha vannkanna ved siden av.

 

Har lagt merke til at reven ikke er så interessert i hele frosne rådyr med skinn når vintern er på det kaldeste.

Link to comment
Share on other sites

Din luring ....blir mye skabbrev hos deg utover nå ?? :lol::lol::lol:

 

Hehe, de 2 revene som ble tatt i sesongen som "var", hadde skabb. Og det er sett en til her tidligere der halen var angrepet.

 

Men naboen hadde sett 2 rever som løp 50 meter lenge borte i skogkanten, der en hadde skabb, og den andre var frisk. MEN, det som var rart var at den friske reven jaget den reven som var skabb-smittet. (Nå skal det vel sies at selv om man så at den reven som var frisk, kan ha blitt smittet, men midden har ikke kommet så langt at hårene på pelsen faller av)

Tanken som først slo meg var at den "friske" reven var en revirhanne, som kanskje jaget en som yppet seg ? Noen som har andre teorier ?

Link to comment
Share on other sites

17 forrige sesong, 19 denne sesongen. Jakter alene. Skal lage nytt åte ved steingarden nedom der vi bygger nytt hus. Det kan bli en god plass. Vil fortsatt ha et par av åtene på de andre plassene i hevd. Rakk ellers å skyte to rever med Vixen-rifla. Det er ikke mye fornuft i å bruke så mye på ei rifle fra midten av 60-tallet. Men det skjønner dere revejegere godt. :smile:

Jaktlaget 10/11 på Mork :D :

IMGn_0416.jpg

 

Statistikk rev på Mork:

http://solli-mork.com/jaktstatistikkrev.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

ja hår og fjær er en forbannelse når man skal rydde vekk åte! har rydda 4 sekker med guffe og rester. men jeg skal ta en finpuss til. la ut hjorteskinn med hode å greier, for i fjor var et rådyrskinn flytta på hver gang jeg var på åta. men de var ikke like glade i hjorten!!

har også hivd på revene med pels da jeg har fora mye ørn og ravn - blitt kjapt spist opp men blir mye hår av det også..

 

pinade vært en rev der i natt antagelig og dratt en halvspist gris 30-40 meter :shock: kanskje den kan datoen :P får ta den neste sesong 8)

Link to comment
Share on other sites

Første sesongen min med revefall :D og Det er jo ganske typisk at når du først har fått hull på byllen detter det eit par til :) Hadde ein fin sesong med 3 revefall :D

neste sesong skal det fores på 3 stk åter! :twisted: Merka kor sjukt kjedelig det var og ikkje ha ei bu og sitte i når ny snøen lava ned i dalen.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

IMAG0147.jpg

Fikk tatt ut denne skabbtispa i dag. Var på kråkejakt (har tillatelse til, skadedyrbegrensning) i dag. Når jeg ankom stedet i morges så jeg denne skabbreven, men kom ikke inn på den da. Var på tur hjem da jeg fikk øye på den igjen. Prøvde å vente litt for å se om den kom mot meg men nei. Jeg gikk da mot den plassen jeg så den, den var ikke å se. Gikk frem på en høyde og fikk se den litt nede i et dalsøkke. Huket meg ned og lagde musepip med leppene. Satt i ca 20-30 sek så røyste jeg meg opp, reven var borte, men der, ca 5 m fra meg så jeg den stakk opp hodet og sto og så på meg, den stod helt i ro. Fikk hevet hagla og pang der var lidelsene over. Den så like dan ut som dette på den andre siden også. Kom på lokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
"II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

Link to comment
Share on other sites

fikk telefon fra en oppskaket sauebonde rett borti her nå.han måtte jage en diger rødrev ut av saue/lam flokken i mårrest!er nok en stor hannrev dette,så det er bare å bli kvitt skiten før den rensker alt av husdyr rundt om her.den er i meste laget nærgående,så har ingen betenkeligheter med å ta den ut.

Link to comment
Share on other sites

er en grunn til at det ikke er jakt på rev nå.

 

at en rev spiser foreldrene til andre fugler og dyr er ikke noen den velger å gjøre,det er bare slik ting er i naturen.

men at et menneske er ansvarlig for at noen sulter ihjel,er bare direkte ondskapsfullt.

uansett om det er rev,ulv,rotter,kråker el hva det en måtte vær.

Link to comment
Share on other sites

v-max, bruker du tamendene dine som åte, og påskudd for å jakte rev året rundt- ja så er du ikke mye til jeger. Ingen problem å holde en rev ute, om du virkelig vil- men det er vel ikke så morro som å skyte drektige revetisper.

Link to comment
Share on other sites

Sett dere inn i nødvergeretten FØR dere kjaser da guttunger. Du KAN ikke skyte rev i fredningstida fordi den er i en saueflokk- og gjemme deg bak nødvergeretten. Men tar den sau er saken anderledes. Men det kreves faktisk at du gjør andre nødvendige tiltak først- nødvergeretten er ikke ett skjul for å få utvide jaktsesongen. Siden jeg har vært sauebonde i 20 år snakker jeg av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jaok BIGBOY.. Vi er nok litt for unge.. :roll:

 

 

Men den teller ikke viss den tar tammender?

Jeg har bodd på en sauegard jeg og i 18 år og vi har hatt høner osv.

Reven kom og tok både høner og lam den, men vi prøvde gjerde inn hønene, men reven kom tilbake.

 

Man kan selvfølgelig bruke en tjukk netting som er 2 meter høy og grave nettet 1 meter ned i bakken så ikke reven graver, men skal ikke uttale meg mer for jeg vet ikke hvordan Vmax har det med endene sine.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

man kan søke også ;)

slik som her hjemme har vi ikke noe problem med reven da den har lært det at å jaga sau er livsfarlig :lol: ei tikke stanga til den og så satte vi på strømmen da den skulle ut :roll: kan si han fikk fart på seg så siden har ikke vi sett den

:popcorn:

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som ett minst like godt tiltak wolfhunter- enn å skyte rev fordi den viser seg blant sau. Kvamsgutten- du er neppe for ung, men du kan nok faktisk ikke omgå lovgivningen selv om du ikke er enig i den. Det er ett faktisk krav om å bruke andre andre tiltak for å forhindre tap og skade på tamfe FØR en tar i bruk nødvergeretten. Som bl.a å lage ordentlig innhengning til tamendene sine, som dette faktisk omhandlet. Derfor stilte jeg også spørsmålet om hvorfor v-max ikke brukte energien på inngjerdinga si- ett betimelig spørsmål, besvart med tittelen viktigper. Flott og voksent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gjør reven skade trenger du ikke å søke- men det er ett krav at du har inngjerdet tamfeet dit på en måte som kan forventes å holde aktuelle rovdyr ute. Det er også kravet som stilles for de tilfellene der en må søke- det skal fattes andre tiltak FØRST.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...