Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

har akkurat kjøpt meg ny børse :D annonsen 26081659 på Finn.no

Tenkte først å kjøpe nytt løp til den jeg hadde med større stigning å nytt sikte, men nå slo jeg to fluer i ett smekk....akkurat samme børsa som jeg har, bare denne er i 30.06

Har vært vanskelig å jakte uten lys for meg da siktet mitt er såpass lite å slipper inn så lite lys. Men enig med deg gammelmåren, er mer spenning i å sitte å vente. Bruker denne jaktformen her oppe i nord på ettersommeren mens det enda er lyst ute på natten.

Link to comment
Share on other sites

Stod og saga ved bak huset i ettermiddag, og plutselig kom ein rev og sette seg ned og såg på meg 10 m frå traktoren.

Rifla vart henta instinktivt, men reven var sjølvsagt vekk. Vedsaginga fortsette, og etter 10 min kom den tilbake, og pang sa det. 1 rev mindre i skogen :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Var noen her inne som mente at jo mere det lukter jo bedre er det til åte :D

Var for to uker å kjøpte en box storfe blod, satte denne ned i kjelleren der det er varmt å godt.......

Tok den opp i dag for å tømme den på åta.

Har aldrig før vært så nære med å bli utkastet av kjerringa før, det luktet helt JÆVLIG...å enda værre :D

Klarte ikke å dy meg, men måtte bare spørre om hun hadde glemt å vaske seg etter det "måntlige " :lol::lol:

Men holdt seriøst på å brekke meg.

Så heretter blir det ikke gluggejakt men giftmord :D

Syntes det var litt rart at det ikke hadde vært aktivitet i piperen i natt....da jeg kom ned så jeg årsaken til dette, Den var nedsnødd. Å mikkel har holdt fest på åta....

Link to comment
Share on other sites

Fy fillern.Kom på hytt litt over kl 17 i ettermiddag. Hadde en plan om å få tatt den skabbreven som går her. Når jeg nærmet meg hytta tenkte jeg at jeg skulle nå være still i fall den var på åta, kan se åta gjennom hyttevinduer fra trappa, neida ingen rev der. Trampet av meg snø og låste meg inn. Gikk så på kjøkkenet og tok en titt ned på åta, å hva får jeg se? jo en rev i lett trav over myra og ned i skogen. Ved nærmere sjekk så viste det seg at reven har ligget under hytta når jeg kom på trappa. Dette var skabbreven, den så ikke mye pen ut så jeg bestemte meg for å hyre på meg og gå på spor, den hadde ikke hatt det travelt ingen tegn til panikkløping. Fulgte sporet til en gård et stykke unna, der hadde reven gått inn i en gammel fjøs. Jeg avsluttet der og gikk tilbake til hytta, shit. Ved nærmere sjekk så viste det seg at reven har gått frem og tilbake fra hytta, ned til åta og tilbake igjen. Vært på åta og hentet mat og ligget under hytta vår og spist. Nå håper jeg bare at den kommer tilbake slik at jeg kan få muligheten til å gjøre det slutt på lidelsene til den karen. Foreløbig har den ikke vist seg. Skal sitte i hele natt, kommer den ikke så har jeg tenkt å gå til området der den fjøsen er som den gikk inn i forsøke å lokke på den. Er spent på om den våger seg tilbake hit i natt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Nå har jeg ikke fått gitt noen rapport denne revejakt sesongen men tar meg tid til å gjøre det nå!

 

Sesongen begynte veldig bra. Allerede noen dager før revejakta startet så kom det revevalper med revemor på åta og ble observert flere ganger. Da var det bare å skyte inn rifla en Tikka 6,5x55 med V-max hornady kuler på rundt 40m.

 

150720101028.jpg

Dato: 15.07

Rundt klokken 2 pep det i alarmen. En reveunge var på åtet og falt som en sekk med en v-max i maskinrommet. Jeg klarer ikke å vente på at det kommer flere rever mens reven ligger der så jeg og min jakt kompis gikk ut. Ungrevene er veldig nysgjerrig og springer ikke langt så jeg tok med haglen ifall det skulle dukke noe opp. Og ja! En ny ungrev dukket opp 10 m unna. Det ble et smell og rev nr 2 var et faktum.

Rundt klokken 3 pep det på nytt. Da var det min kompis som skulle skyte sin første rev og jammen klaffet det.

Dette ble en flott start på sesongen.

 

IMAG0018.jpg

Dato: 06.08

Denne gangen pep det rundt 22.00 og da var det bare å ladde rifla å snike seg til vinduet og skyte. Reven falt i skuddet.

 

 

Jeg skulle dra til en kompis og når jeg kommer ut på trappen så tusler en fin rev fra åte og mot skogen. Jeg lukker døra raskt og går til vinduet. Reven kommer ut av skogen og ned til åta. Nå måtte jeg få åpnet et vindu så jeg kunne skyte men når vi bare har slike vinduer som bråker så er det ikke lett. Idet jeg åpner vinduet så springer reven vekk. Men nå var vinduet åpent og alt klart så jeg ventet en liten stund. Det gikk 10 minutter så kom reven tilbake og dens dager var over.

Dette var en fin tispe på 6,3kg Dette var klokken 18.00 Dato: 11.02

 

IMAG0739.jpg

 

Neste rev kom ikke lenge etter. Men da våknet jeg av at reven bjeffet for å jage katten vår vekk fra åta. Alarmen gikk mens katta var der men jeg orket ikke å slå av alarmen og jeg orket heller ikke å jage vekk katten. Men når reven kom og bjeffet så reagerte jeg. Jeg kom meg fort opp av sengen og fram til rifla som lå klar. Ladegrepet tok jeg stille og fant reven i korset. Pang! Rev nr 5 var et faktum. Denne hannreven var kjempefin i pelsen men det var en gammel rev og hadde hvite hår spredt utover pelsen. Den hadde også noe rart i nakken som gjorde at jeg ikke tok vare på skinnet grunnet det såret og at den fikk en stort utgangshull.

Halen ble tatt vare på og saltet.

Vekta ble 6,7kg Dato: 16.03

 

IMAG0787.jpg

 

IMAG0776.jpg

 

IMAG0772.jpg

 

Har også vært å lokket et par ganger med red river bandit. Ene gangen så jeg reven men da hadde jeg hagle grunnet tett skog. Reven sto bare å så på meg 70 meter unna og tuslet avgårde når han ikke ble interissert mere. Men det gav virkelig mersmak!

 

Idag var jeg å lokket men ingen respons.

La på mer åte igår og natt til idag hadde reven vært der flere ganger. Jeg har virkelig trua på at rev nr.6 faller inatt!

Link to comment
Share on other sites

En spesiell natt på jakt natt til i dag. Gikk å satte meg i bua kl 00:30. Ca kl 01:00 hørte jeg at det var noe under hytta. Kunne det være skabbreven som kom tilbake, den som stakk når jeg ankom hytta på ettermiddagen. Mye mulig det. Det var veldig mye aktivitet. Hørte den tydelig at den gikk frem og tilbake oppå noe material som jeg har liggende under der. Den var bokstavelig talt rett bak ryggen min der jeg satt i jaktbua som står på utsiden av hytta. Dette var en frustrerende opplevelse. Etter en tid så ble det helt still, regnet med at den hadde forlatt hytta og var på tur ned mot åta, men neida. Jeg måtte bare forholde meg helt rolig i tilfelle den hadde lagt seg for natta under hytta. Mellom kl 04 og 05 hadde jeg duppet litt av. Plutselig var lydene tilbake klokken var nå litt over 5. Da skjønte jeg at den var under der enda. Klokken ble 06:30 men ingen rev hadde kommet frem, kråker og skjærer var begynt å holde liv på åta, regnet med at det skulle få reven frem til frokost, men der tok jeg feil. Satt urørlig frem til ca kl 07:30 og funderte på hva jeg skulle gjøre, hadde jeg bare hatt hagla med, så hadde det bare vært å gå ut å skremme den frem. Men jeg var temmelig lei av å sitte i denne bua hele natta og utover morgenen, men de siste timen satt jeg bare å så på kråker, skjærer og en ravn som hadde dristet seg til å lande ved åta. Jeg hadde en plan om å skyte ei kråke for å se om reven "våknet" til liv og kanskje var sulten, men lot den ideen ligg. Bestemte meg for å avslutte, gå ut av bua å være på vakt. Å ja, riktig, der kom det en liten pusslete rev i full fart frem fra hytta. Den stoppet et øyeblikk en stykke fra hytta, jeg lot et skudd gå men det gikk over. Reven dro og jeg etter i glo ferske spor. Fulgte disse noen hundre meter så viste det seg at han var på tur mot åta igjen, bare på baksiden. Jeg fikk plutselig øye på den og den fikk også øye på meg og la i fullt firsprang over myra bak åta. Jeg la meg ned på en liten høyde rigget 2-foten til og fant reve i kikkertsikktet. Reven var da på tur opp ei skråning på den andre siden av myra ca 80-90 meter foran meg, den kom opp til en lysning i skråningen og jeg plystret til og reven, tro det eller ei stoppet. Fant reven i tråkorset og lot skuddet gå, reven datt som en sekk men plutselig så var den på beina igjen og ble borte. Jeg hadde bra oversikt og skjønte at den må ha gått ned i et hull eller lagt seg under ei furu. Roet ned noen minutter, ladet på nytt og russlet i rettning skuddplassen. Der så det ikke ut, mye mye blod så det var lett å finne hvor den var. Ganske riktig den hadde gått ned i ei sprekk i berget, å der lukktet det skabb gitt. Var der noen minutter før jeg gikk tilbake for å hente spade å øks. Skulle jeg finne reven så måtte jeg kviste litt samt måke meg litt ned. Hentet utstyret og var på plass igjen. Fikk en bra åpning ganske raskt og lyste inn, å der lå den helt stille. Måtte bare grave litt lengre fremme så var det bare å dra reven ut. Fy fillern åssen den så ut og luktet noe helt for jæ....... Ei lita Tispe på 4,65 kg. Trasig men jeg var glad for at jeg fikk tatt den ut. Det var målet for natta å det gikk bra.

P3260014.JPG

 

Bilde av "graveplassen"

IMAG0121.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fungerer og varsler veldig bra. Jeg spratt opp. Kjøpte min også her: http://www.prozeed.no/hjem/driveway-patrol/" target="_blank Fikk den i løpet av 2 dager. Kjøpte først en rimeligere fra USA som jeg ventet på i 2,5 uker, for så å betale toll og moms og deretter finne ut at sensoren ikke fungerer. Ble for dyrt å sende i retur så nå har jeg en varsler i hver etasje :wink:

Link to comment
Share on other sites

her var det jammen en til som var ute på feil sted til feil tid 8) og tida var 21.10 og endelig en rev som klappa i sammen når den fikk en dose hagl! avstanden var omtrent 25 meter og virkningen var omtrent som når man brukte blyhagl. bruker tungstein nr 1 og den satt rett mot meg.

 

25plnw9.jpg

en hannrev med "mye" pels. ble litt forbløffet over hvor lett den var når jeg løfta den opp. på tennene ser det ut som den var litt gamlere enn 1 åringene.. vekta kommer senere - den veide 5,5 kg

 

2m2aole.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reiste opp å satte meg på åte ved 23, tiden. Kl ble ca 01:30 da jeg fikk se en rev i krattet til høyre fra åte. Pga vindu ikke går helt opp, fikk jeg ikke noen sjanse til skudd. Men tenkte at den kommer sikkert igjen. Gikk ca 20 min, så dukket den frem igjen nedenfor åte. Den svinset frem og tilbake før den tok retningen rett opp til åte. Ventet til den to stille på åte, så fikk den haglesuppa og ble liggende. En liten tispe :D og min 6 rev denne sesongen.

 

Rev%20grave.jpg

Link to comment
Share on other sites

Junior med sin 2 rev på åta. Det hadde pipet i varsleren kl to i natt og når han hadde gått til glugga så var den i full gang på åte, Hadde klappet sammen i skuddet men etter noen sek skvatt den opp igjen og var borte på ett blunk. Hadde ikke vært mulig og få på ett skudd til. Jeg sjekket åtet og bort til skog kanten før jeg dro på jobb og der var det blod, Gikk på blodsporet når jeg kom hjem og da lå den 20 meter inni skogkanten stein død, skuddet satt litt lavt så div tarmer hang ute. Så da var junior glad når han så den lå der. Hadde vært en tung dag på skolen med mye grubling i dag vist.. :D

Hann rev på 7 kg, men tynn, spørs vell om ikke parringa har tatt på litt :P

 

115453_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46681/115453.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf fra en kompis so mjeg har reveåte sammen med. Han var i sauefjøset på morran og da kom det en rev vimsende over jordet kl 06. Heldigvis lå børsa klar inne på kontoret (er ofte rev i nærområdet nå som lamminga starter.)

 

Det tok litt tid før den kom på plass, da smalt det og den ble liggende. Ei lita korsrev tispe på 4.3 kilo. Var selv nokså rask på plass selv :D For å sjekke ut litt, har vært laaaang tørke på åtene våre etter nyttår.

 

Var helt sikker på at det var en fjorårsunge, men ble temmelig overrasket da jeg åpnet for å kikke litt. Der lå det en streng med 6 kuler på 2.5 cm i diameter. Syntes de var kommet ganske langt i utviklinga allerede. Det var en god fangst :D. Det var vår 10 for sesongen, det er rekord for oss :D.

Link to comment
Share on other sites

 

Var helt sikker på at det var en fjorårsunge, men ble temmelig overrasket da jeg åpnet for å kikke litt. Der lå det en streng med 6 kuler på 2.5 cm i diameter. Syntes de var kommet ganske langt i utviklinga allerede.

 

Reven får ofte hvalper sitt 1. leveår, så kan meget vel være fjorårsunge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Visste i grunn at de var kjønnsmodne i løpet av første året, men jeg har faktisk ikke vært borti årsunger som har vært drektige. Men selvfølgelig kan hun vært tidlig i løpetida. For det er parring enda her nede i sør, men det kan jo være noen som løper opp igjen. For det var hyling og aktivitet i helga.

Link to comment
Share on other sites

nå har det kjente fenomenet med slåssing om ledige områder slått til her...for 14 dager siden var alle 3 områdene tømt....nå vrimler det av rev.sikkert unge hanner som har kommet inn siste uka....ser spor fra minst 2 forskjellige rever på hver av di 3 åtene.kanskje flere....i fjor hadde vi samme opplegget helt i slutten av sesongen,og fikk med oss slåssting og blodige kamper fra 3 forskjellige rever.det gikk så hett for seg at jeg ikke kunne skyte.men tok 2 stk senere den natta.

Link to comment
Share on other sites

Etter en måned med tørke tok jeg en rev nå nettopp nede på åtet hos far min. Såg at noe hadde flyttet på rådyret der i helga, og var å heiv på hundemat i dag. Da var det ikke natteferske spor, men så snødde det kraftig i natt. Tok en sjanse på ei økt nå i kveld, og etter ti min. med kaffeprat på stua gikk jeg opp på loftet for å speide litt. Ikke noe å se. Satt kanskje i 3 min og fikk brått se en skygge komme inn mot åta. Makan til flaks! Ventet til den fikk roe seg på og planta ei 35 grs. v-max i bogen på den med den nye reverifla mi- Sako Vixen .222 rem. Ikke spor etter skudd i reven! Hørte dog lapskausen inni. Hannrev på usle 5,6 kg. Bilde får bli i morra. Nr. 18 denne sesongen.

 

Bilde:

IMGn_0497.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen resultat ikveld heller, satt på en ny post ca. 10 meter der åtet ligger. Ikke noe å se, så jeg tror jeg skal opp igjen der jeg har sittet de siste gangene.

Var bortpå å så på åtet, der hadde mikkel gravd og rotet fram og slukt halve hjortekalven, minst! Det var ganske mørkt så jeg så lite. Men så skimter jeg noe meteren bortenfor, joda, der ligger hele ryggraden til hjorten. Har nok vært grei med reven iår. Neste år blir åtet enten lenger innpå jordet, eller 20-30 meter lenger til høyre, da har jeg full oversikt!

Da blir det ikke jakt før om 7-14 dager, da det skal regne i lang tid fremover..

Link to comment
Share on other sites

nå er det bare 14 dager igjen av revejakta 2010\2011.... :overrasket:

Brunsten er over og det går flokkvis med sulten rev...... Foreslår vi gir jernet og får ei forrykende avslutning på jakta med masse revefall. :twisted:

Natta er kortere nå, så et godt tips kan være å finne fram lokkefløyte og lokke timen før det blir mørkt, og i skumringen på nattmorran (for de mest ivrige)....

Håper å kan lese om masse revefall de neste 14 dagene 8)

 

Løkka tel aill i hop :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I natt ca kl ett ble det 2 rev med ca 2-3 min mellomrom :D

Ble vekt av varsleren og på åte var en rev full gang med å grave seg ned til godsakene, fikk lirka opp gluggevinduet og lurte iveg ett skudd så reven bikka oppi hullet. Satte børsa glad og fornøyd til side og tok håndkikkerten for å inspisere den skutte reven, da fikk jeg se en ny rev farta. Jeg lirka ut børsa igjen å fikk skutt denne også bare et par meter fra den første. 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Første rapport i April. Kl.00.25 peip det i min Driveway Patrol,men det ble ikke mikkel på meg.

Rakk akkurat å se mikkel rusle opp i skogen ved siden av åta i det øyeblikket jeg fikk rifla mot viduet. Jeg skal vente til kl.01.30 før jeg bysselallesover :twisted:

Den kommer nokk tilbake,men ikke nødvendigvis i natt,men forhåpentligvis det :)

Her er minus 16.7 grader nå..å det er ingen Aprilsnarr :idea:

Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf fra saue bonden hvor jeg har ett av åtene mine i dag. Noe hadde flyttet på åte i natt. Ikke vært noe der siden rett før jul. Troppet opp på låven og satt meg i den utrangerte ekornes stolen kl 2230. Var mye spor rundt åta, men de lignet mistenkelig på grevlingspor. Så trua datt temmelig langt ned. 2310 ble jeg var av en skygge oppe i skogen. Da kom det jaggu en rev tuslende. Virket nokså målrettet, men ikke mot åta. var i god bevegelse så jeg fikk ikke skutt før den var ute av skyte vinkelen. Den stoppet opp litt, men selvfølgelig sli kat jeg ikke fikk vridd børsa i stilling. Plutselig kom den tilbake, den skulle bort å kikke på et spor som gikk ned til åta. I det den stappa nesa ned i sporet smalt det.

 

Var nok revir hannen gitt :D. 6.7 kilo manglet den ene hjørnetanna oppe og var helt skrapa. Det var ikke noe avføring i det hele tatt og magesekken var nesten ikke å finne. (sender inn prøver til vet inst)

 

Det var nr 9. Kun 1 igjen :winke1:

 

normal_IMG_4034_%28Small%29.JPG

normal_IMG_4033_%28Small%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tilbake Reven min på 8,3 kg ,som har vært hos Toten Zoo Montasje for utstopping. Må si jeg er meget fornøyd med resultstet. :D2ynhv8y.jpgStåle Dal hos Toten Zoo Montasje kan annbefalles på det sterkeste. Han har stoppet ut flere dyr for meg. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Da datt det enda en her hos meg, kl 04.45 pep det i varsleren å jeg bare i undiksen opp i vinduet. Der hadde jo min kjære hengt opp nye gardiner å greier, så etter mye ukvemsord å flytting av tekstiler var det ikke noe å se :roll:

Tok kikkerten å begynte å kikkre, oppdaget at mikkel hadde tatt en liten lur ca 20m unna åta. Å der lå han tydligvis veldig godt.....

Satt nesten en time å ventet på at han skulle bevege seg da han lå mellom noen busker så skudd var uaktuellt.

Etterhvert reiste han seg å kom mot åta for så å sette seg 5m unna med brystkassen rett mot meg. Nesten for godt til å være sant. Hadde ypperlig sjangse til å ta han midt mellom øya, men ville ikke det da jeg hadde 35gra W-max i løpet. Så det ble et direktetreff i brystbeinet. Ikke særlig vakkert syn, men ikke utgangs sår heller.

En stor gammel hanne på nesten 7 kg. Venstre hoggtand oppe var borte pluss alle småtenna oppe, sikkert levd et hardt liv i denne tiden :lol:

Tenkte jeg skulle legge ut en liten videosnutt her av når jeg hentet den. Men vet ikke om det funker. Noen som har prøvd det ??

Link to comment
Share on other sites

Junior med sin 2 rev på åta. Det hadde pipet i varsleren kl to i natt og når han hadde gått til glugga så var den i full gang på åte, Hadde klappet sammen i skuddet men etter noen sek skvatt den opp igjen og var borte på ett blunk. Hadde ikke vært mulig og få på ett skudd til. Jeg sjekket åtet og bort til skog kanten før jeg dro på jobb og der var det blod, Gikk på blodsporet når jeg kom hjem og da lå den 20 meter inni skogkanten stein død, skuddet satt litt lavt så div tarmer hang ute. Så da var junior glad når han så den lå der. Hadde vært en tung dag på skolen med mye grubling i dag vist.. :D

Hann rev på 7 kg, men tynn, spørs vell om ikke parringa har tatt på litt :P

 

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/46681/115453.jpg

 

syns det er r så utrolig gøy med ungdom som lykkes på jakt.. fortsett og støtt oppom

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg har FOR MYE åte jeg. Ikke rev å se. Såg spor da det var snø, men den holder seg unna åtegropa. Har fem-seks rådyr i tre forskjellige groper. Til vinteren skal jeg være mer edruelig. Grave halvveis ned et fallvilt og hive på rundt.

 

Andre som har erfart at for mye åte ikke er bra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt veldig stort åte, men har opplevd at reven har virket skepisk en liten stund etter at noe stort en sjelden gang har blir lagt ut. Personlig er jeg stor fan av mye småtteri spredt utover et relativt stort område. Jeg føler at dette gjør reven litt tryggere, og at det øker sjansene for at den stopper opp og eter litt. Dog skal det sies at du, Mork, etter et kjapt tilbakeblikk i tråden, kan skilte med langt flere felte rever enn meg :wink:

 

[Har du med pissoar også.. :lol: Det måtte ej hatt etter sånne kaffe-mengder 8)

Hehe, godt poeng det. Har opplevd å sitte i en litt trang reveglugg en krystallklar, stille vinternatt og måttet noe fryktelig pisse. Bevegelser utenfor glugga ville garantert støkke alle rever i kilometers omkrets, så da måtte det improviseres.. Etter litt famling i mørket fant jeg en tom isboks som av en eller annen grunn sto på gulvet, fikk opp smekken og slapp syndefloden løs. Den gode følelsen av å ha letta på det voldsomme trykket fikk seg en skikkelig knekk da jeg innså at det var en diger sprekk i bunnen på isboksen... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...