Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

@mork: har sett at veldig store åter kan holde rev på litt avstand. hadde en enorm gris i fjor som kun ble delt i 2 og den lå like heil hele vinteren. forsvant i mest fugl/litt rev i april..

 

når det gjelder dyr/åte som har ligget lenge så har jeg sett på våren at de blir liggende urørt å råtne. har innbilt meg at rev ikke synes noe om de når de er for ruskne. kanskje i kombinasjon med ferskere mat som dukker opp i naturen. ikke alle rev som er like ivrige på åter litt seint i jakta har jeg lagt merke til..

 

men er tilhenger å solide åter på vinteren da en vet at det alltid er mat der.

 

synes du har skutt masse rev på åta di og tror det skal godt gjøres å få så veldig mange flere!

Link to comment
Share on other sites

Pulver fikk nr.13 kl.22.52 i kveld.

Hele historien og bilder på bloggen min :winke1: : http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... ongen.html" target="_blank" target="_blank

 

Funnet inngang og utgangshullet ?

Jupp jeg fant det i dag..rett gjennom begge lunger,å 2 knekkte ribbein. Men hullet inn og ut var ikke større en kula.

Men en annen ting til oss som tar prøver for Veterinærinnstituttet.

Jeg skulle ta prøvert av tispa i dag..13 timer etter den var skutt. Det var klin umulig å få åpnet munnen på den. Dødstivheten satt no jæ...i den. Så den ble kassert uten at det ble tatt prøver. Jeg knekte 3 tenner på den uten at munnen lot seg rikke. Jeg orket ikke å hente brekkjærn/spett eller operere kjævne på den.

Jeg plagdes med den forje reven å,men da var det pga litt frost,å det var kun 8 timer..

Dødstivheten slipper etter ca 1 døgn,men prøvene må taes innen 24 timer..å skulle jeg ventet til da,har posten passert her 2 ganger. Å prøvene ville være sendt alt for sent ville jeg tro.

Så event neste rev vil få en trekile i munnen med en gang,slik at den står åpen når jeg skal ta prøver.

Link to comment
Share on other sites

Tips, ved dødsstivhet. Skjer ut tunga fra undersiden, før kniven langs innsiden på kjevebeinet. Det går som en vind.. Ellers pels hele reven, det letter uttak av både tunge og tarminnhold. litt skraping og taning og du har en grei pels, er vel litt mye slitasje på reven så sent men kan bli et greit sitteunderlag.

Link to comment
Share on other sites

Mikkel er enda i flott pæls her oppe. Har vært en normal kald vinter med minus 35 som minimumstemperatur :x

Godt tips med å ta den fra undersiden,men pelsen får sitte på, Sitteunderlag lager jeg av Rudolf-skinn :D

Ingen åver,å ingen ved siden av..så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Denne fælingen ble sendt til "de evige jaktmarker" nå nettopp (ca. 20 minutter siden).

 

Skabb3.jpg?t=1302085904

 

Skabb2.jpg?t=1302085937

 

Skabb1.jpg?t=1302085969

 

Den var rimelig hardt angrepet av skabb, men lidelsene tok slutt da den fikk et velplassert hodeskudd. Gjemte seg, men bare måtte stikke frem hodet da jeg smattet litt oppå tommelen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har jeg fått inntrykk av at skabbrever oppfører seg litt annerledes enn friske rever. Er ikke ofte man på denne tiden kan skyte en frisk rev på lyse dagen på åta. Men flestparten av skabbreve her inne er skutt på dagtid.

Er det bare jeg som har en følelse av dette, eller er det flere som har tenkt over det??

Link to comment
Share on other sites

Skabbrev er sulten og underænert i mange tillfeller. De har pga dette også måtte kvitte seg med naturlig skyhet for å kunne overleve. De oppsøker mat og foringsplasser de aldri ville gjort under normale forutsetninger.

 

De skabb revene jeg har skutt har blitt tatt på hølys dag.

Link to comment
Share on other sites

Skabbrev er sulten og underænert i mange tillfeller. De har pga dette også måtte kvitte seg med naturlig skyhet for å kunne overleve. De oppsøker mat og foringsplasser de aldri ville gjort under normale forutsetninger.

 

De skabb revene jeg har skutt har blitt tatt på hølys dag.

 

Kan det også ha noe med att da får dem drive i fred for friske rever som naturlig nok er sterkere og jager dem unna på natt?

Link to comment
Share on other sites

Da la jeg nettopp ned rev nr. 19. Ikke hentet den enda, det får bli i morra. Låg og las Ingstads Pelsjegerliv da det peip så fint i varsleren. På med klær og opp på loftet. Ser reven står og mesker seg med rådyret. Finner den i kikkerten og venter til den står/sitter med siden til. Kula slår reven momentant i bakken. Skal bli artig å se hva slags kjønn og vekt denne har.

Meget fornøyd med kombinasjonen Vixen .222 rem/Swarovski PV-N 2,5-10x56/ 35 grs. v-max.

Link to comment
Share on other sites

Var på reveåte i dag og skulle hente heim noe hjortelår/bog da det har vert ingen aktivitet der siden eg skaut tispa i feb :evil: Tar mest sannsynlig turen på fjellet og jakter rev i helga og litt ut i neste veke derfor skulle eg hente heim noe åte :lol: var på åte for bare halvannen uke siden og da var ingenting rørt...

Då eg kom der i dag var nesten ein heil hjort spist opp og eit par måser var dradd med opp i skogen :shock: satser på bror min får ta seg ein tur på åte i helgo :D

Håper på fangst på fjellet også :) Har fått låne ei hytte som vi skal drive litt åte jakt fra i måro til tirsdag :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jaggu reven begynt å jakte mus igjen virker det som.. Så en rev i går kveld men fikk ikke den frem igjen siden jeg gikk i tlf da jeg oppdaget den, men vi prøvde der i dagtidlig å lokke. Var èn som jakta mus der når vi kom og etter en 5-6 minutters lokking så var det plutselig 2 der. Var kun skyttern som såg den, jeg satt på en post lenger bort å lokka.. Ble dessverre bom..

 

Men uansett.. NÅ GLEDER JEG MEG TIl 15. JULI! Om det ikke blir gjort noe endringer i jakt tidene utpå her da ;)

Link to comment
Share on other sites

telefon med på revejakt er som å banne i kirka :lol:

 

Hehe jau.. Ble litt etterpåklok etter det jeg syntes var for langt hold å skyte på. Men jeg angrer heller på et skudd jeg IKKE fyrte av enn et skudd jeg fyrte av.

Er vant til å jakte med hagle å når holda begynner å bli 150-200m så syntes jeg selv det er litt drøyt å skyte så da prøvde jeg å lokke den inn istedet for å få den litt nærmere.. Men egt. kunne jeg ha skutt. Var 150m dit ;) Å den kom ikke nærmere eller...

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en med pee'wee'en idag. Kom på hareskrik etter 3 minutter, fikk ei dårlig plassert kule. Det resulterte i et tre timer langt ettersøk, uten å finne den. Mye blod, og liggergroper med pels og blod i, men mista sporet da vi kom inn i tett granskog, uten snø på bakken :(

 

Skjønner ikke hvordan en rev kan klappe sammen på den måten, for så å løpe som en gal. Jeg slengte rifla over skuldra, og skulle bare bort for å hente den :shock: Da fikk den plutselig fart på seg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skaut min fyrste rev for året i går kveld :D Hadde ikkje før komt på post før han kom tuslande ut fra skogkanten i fullt dagslys og rett kurs mot åta. Klokka var 20.25, en, ca en halv time før skumringa. Satt og diskuterte taktikk med sidemannen da han plutselig og overraskande dukka opp. Mykje vind gjorde at eg kunne legge meg ned og lade rifla uten at reven hørte noke. Holdet var ca 60 meter. En fin hannrev på rundt 6-7 kg.

 

En remington core express kule snitta underkjeven (sprengt i filler) og videre inn halsgropa og ut ryggen. Knall, fall for å sei det mildt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis O.T men; Kan jeg ta vekk en skabbrev uten å ha jaktkort i akkurat det området? Har blitt tipsa om en skabbrev som lusker ille nærme huset til noen. Og dette er like utafor grensa der hvor jeg har jaktkort. Jeg veit at skabbreven kan tas ut året rundt siden det skal avsluttes lidelser osv men mår man da ha revekort?

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det ble årets første å siste bom på meg......piperen pep 22.15, å en stor mikkel sto å slet fortvila i åta. Klarte å lure opp vinduet uten at han merket meg å fant han i korset. men akkurat i det skuddet gikk, rykker han til å skuddet treffer altfor langt bak. Ned i skapet å henter hagla for jeg hører han holder et syndens liv ute. Uler å grynter som en gris.

Da jeg skal gå ut, ser jeg mikkel gå rett foran ytterdøra mi å under bilene som står uttafor. Å borte er han...... :o

Har trasket å gådd flere runder rundt her, men ikke spor etter han. Så jeg lar det bero til det blir lyst igjen.

Men sitter med en uggen følelse her... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Skabbrev hanne kl 00.00 i natt

normal_reven4.JPG

 

Dritt for jeg tenkte at jeg skulle beholde et skinn som minne om denne sesongen.

veit ikke vekta, Galaxy får komme innom etter jobb å kontrollmåle.

 

22-250 35 grs vmax i 1280 m/s på 15m rett bak bogen. Mikkel falt om på stedet.

Og det var ikke pent.

Link to comment
Share on other sites

@Tyren64: Ja, det er skikkelig kjipt når en vet at en har truffet såpass at vandringen til "de evige jaktmarker" tar lengre tid enn en hadde planlagt da avtrekket begynte. Fikk en slik opplevelse selv på fredag, spora i ca. 3 timer. Langt, og tydelig, blodspor i snø, som plutselig forsvant på barmark :(

Link to comment
Share on other sites

her oppe er det 90% barmark nå, så ikke mulighet å se blodspor. men tror nok ikke den har dratt så langt etter måten den betedde seg etter skuddet på. Den lå jo på rygg å bare grynta med alle beina rett til værs.

Men man lærer i allefall.......skal alltid ha flere skudd i kammeret, så jeg slipper å slippe den av syne før jeg er helt sikker på at den blir der.

Link to comment
Share on other sites

Æ e i siget! :-)

Tok en fridag fra jobb igår, og reiste til mitt superterreng. Hadde en kanondag på revejakt, og endte opp med 3 fellinger! Fikk både på lokk, sporing og på slump!

Tre rev på en hel dags jakt scorer høyt på min liste :-)

(3 laken i skuddpremie er jo også ok!)

Kanskje rekker man et par til før det er over...

Link to comment
Share on other sites

Skabbrev hanne kl 00.00 i natt

Dritt for jeg tenkte at jeg skulle beholde et skinn som minne om denne sesongen.

veit ikke vekta, Galaxy får komme innom etter jobb å kontrollmåle.

 

22-250 35 grs vmax i 1280 m/s på 15m rett bak bogen. Mikkel falt om på stedet.

Og det var ikke pent.

 

den der trengte vi jaffa... nr 17 i glugga i år... målet på tjue klarer vi ikke.. men en god trøst

Link to comment
Share on other sites

W-max....jeg brukte blymantel på den, så den ble garrantert ganske skadet.

Vanskelig nå for tiden med lys også, er jo bek mørkt når snøen er borte. Har i dag vært å tatt bort "horelyset" så nå er det bare vanlig hvitt lys på åta i håp om å se bedre.

Link to comment
Share on other sites

Da var revejakta for undertegnede over for denne sessongen, satt ute i natt, og sånn ca halv 2 kom det en rev, men den kom ikke så langt for og si det slik :mrgreen: rett etter at denne reven datt dukket det opp en til 250m ute på jordet, etter litt forsiktig lokking med musepipen så kom den inn på ca 110m, lokka litt til og da kom den som en kule mot glugga, men dessverre var vinkelen litt skrå og jeg fikk noen hus i bakgrunnen, måtte derfor la mikkel gå. Men den får passe seg 15 juli :mrgreen:

 

totalt antall rev som ble felt på glugga (siden 20 nov) ble da 22 rev! :)

Undertegnede har skutt 17 :mrgreen:

 

Nattens fangst

2ue1qir.jpg

 

 

Grattulerer til alle revejegere med fellinger og til dere andre stå på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aida.....så ut som ei skikkelig mageknipe det :lol:

Har også vært ute å rigget ned utstyret i dag......litt vemodig, men han må jo ha en fair sjangs mikkel også.

Regner med det blir stille her inne nå utover sommeren. Vil bare ønske alle jegere en riktig god sommer :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...