Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Sjekka feller i dag eg også, men uten resultat... snøen forsvant i helga, så fekk ikkje sett etter noe spor i områdene rundt fellene men lever fortsatt i trua :D Har ute 10 feller no på 4 forskjellige områder, så blir litt jobb men det er bare kos :D Hadde forresten gått ein mår rett forbi minkfellene mine her på torsdagen :D men er ikkje muligheter og sette ut feller etter måren der.

1. Må ringe rundt i heile norge for og få tak i grunneiger :lol:

2. tettbebygd strøk like i nærheten

 

Knutis ser på 1.side at du skriver vi klarte og fange 169 mår men eg meiner det var over 200 mår vi klarte og fange eg, men at lista blei ødelagt da kammeret hadde ein ganske stor nede periode og mange innlegg blei ødelagt :?::?:

 

Grattis til dåkke som har fått mår :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Knutis ser på 1.side at du skriver vi klarte og fange 169 mår men eg meiner det var over 200 mår vi klarte og fange eg, men at lista blei ødelagt da kammeret hadde ein ganske stor nede periode og mange innlegg blei ødelagt :?::?:

 

:D

 

Tror sannelig du kan ha rett i det. Ser at innlegget med lista ble endret i februar en gang. Dvs at alle endringene etter den tid er borte. Så det mangler nok en hel del!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket fellene i helgen, men det var tomt for mår. Musene hadde imidlertid vært der og forsynt seg av åtet. En av disse musene hadde også utløst fellen. Den må man si hadde hatt maks uflaks!

 

normal_295_1.jpg

 

Musen ble i pakt med naturen resirkulert fra åtetyv til åte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ang å bygge kasse til feks conibear

Ser at mange bruker vannfast finèr, og skjønner selvsagt at det er lurt mtp holdbarhet/ råte osv.

Men hva med impregnerte materialer eller malt overflate? Vil dette avgi lukt som hindrer eller begrenser fangst kontra å bruke ubehandla materialer?

Så lenge finêr kan brukes, må vel også malte overflater brukes hvis de har stått lenge (nok)

 

Jeg har en del kapp fra noen impregnerte vindskibord jeg malte i vår. Impregnert og malt altså. Vil det være håpløst å bruke det?

 

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet to kasser til CB feller av inpregnerte materialer og det har fungert fint. Fekk 4 stykk i fjor i desse kassene. Kassene står ute hele året.

Trur at man må være mer forsikrig i å ta i fellene, kassene o.l når desse er plasert ut. Vi kommer fram til fellene og er litt svette, vi setter fra oss sekken som er i kontakt med deg på hele turen + at den ligger i bilen. Trur at dette legger igjen mer lukt som måren blir skeptisk på. Jeg har noen hansker som jeg tar på meg når jeg kommer fram til fellene. Desse hanskene lukter honning :wink: Bruker alttid hansker. Sekken setter jeg aldri i fra meg. Prøver også å være minst mulig i nærhet av fellene. Ha alt klar vist du skal fylle på med åte eller ta ut bytte før du går fram til fellene.

Link to comment
Share on other sites

Har fått bygget kasse til CB felle og rådene jeg fikk fra en dreven fangstmann er å bruke vanlige bord da de lettere vil bli "nøytral" i lukt og farge. Det var ikke serlig smart å bruke forskalingsfiner da disse er innsatt med stoff som måren ikke liker å ha rundt seg.

Jeg satt ut fellen på Lørdag med honning og skrap fra bikube. Skjekket fellen på Mandag og da var honningen utenfor på stokken oppspist og idag hang den første måren der.

69 cm 1150g

Dette er min første felle så jeg er nok fornøyd med dette :D

Link to comment
Share on other sites

hi i have just started this year with Mår fangst,i started with 2 traps(feller) close to each other and traped 2 marten(mår)in the first week and 1 more 2 weeks after :D,but like i said i dont realy know what i am doing other than the few tips i have got from a freind who has been doing this for a long time,i have taken my traps down from the place i trapped my first 3 marten and now need a new place for a new trap line,so what i was woundering about is if martens are only high in the mountains or can they be found lower just above see level?(in the forest of corse :))???? sory about the english,i can speak an read norwegan so if anybody could give me some tips the you can reply in norsk :D

Link to comment
Share on other sites

I går henta jeg inn årets første mår. Hannmår på omlag 1,7kg tipper jeg. (Har ikke veid den enda) Treig start på sesongen med mye kulde og kun 3 feller ute. Må forsøke å øke innsatsen noe på nyåret.

 

Fella er en cb 160 plassert i kasse på bakken. Åte var 2 egg og honning. Sabel oil ble benyttet ved fella.

Link to comment
Share on other sites

hi i have just started this year with Mår fangst,i started with 2 traps(feller) close to each other and traped 2 marten(mår)in the first week and 1 more 2 weeks after :D,but like i said i dont realy know what i am doing other than the few tips i have got from a freind who has been doing this for a long time,i have taken my traps down from the place i trapped my first 3 marten and now need a new place for a new trap line,so what i was woundering about is if martens are only high in the mountains or can they be found lower just above see level?(in the forest of corse :))???? sory about the english,i can speak an read norwegan so if anybody could give me some tips the you can reply in norsk :D

Hello! Your English if perfect:) My impression is that the marten comes down from the mountains in wintertime. After Christmas when their foodsupplies go low they need more and comes down to the woods. At least here in the west its like that. Maybe its different in other parts of Norway...

Link to comment
Share on other sites

OK,thanks for the tip,il go out tomorow and try to find some marten tracks in the woods close by where i live,it has snowed her yesturday,you sound like you know alot about pine martens :) do they live in pars?(male and female),do the kids wounder together out of there birth place?can more than one female live within the same area like foxes witch only the alfa female has pups,i need to know EVERYTHING haha :lol:i have tried to get some books on pine martens but they are either from england or usa,and am not shure if martens behave the same her as they do in the uk or usa,(ps,you can answer in norwegain:))

Link to comment
Share on other sites

var og sjekket 3 av fellene i dag. Ingen fangst blei det men i nysnøen som kom i går var det spor 50 m fra den eine fella.. Gjekk litt videre og fant ei elv som renner nedover i ein gran skog, gjekk litt oppover og visste at her ville eg finne mår spor viss den hadde vert og vandra ;D kom opp mot ein liten høgde i terrenge og der fant eg ein heil haug med ekornspor og eit mårspor (liten mår) kjekt og se at eg begynner og få teken på kor måren vandrer og oppholder seg:D

tenkte og flytte den eine fella og opp på denne høgden i måro, som siste innspurt før julefredninga....:D

Link to comment
Share on other sites

mq62x.jpg

 

Fikk ei Conibear felle denne uka. Jaktet rådyr idag og på vei ned fra posten fikk jeg se ferske mårspor. Det må ha vært fra tidlig idag morgen. Har snødd mye inatt og det var ikke snø i sporene. Jeg tankte at jeg kunne sette opp fella ved det sporet. Men hvordan var jeg litt usikker på. På bildet ser dere hva jeg har gjort til nå. Skulle noe vært annerledes? I fra bakken og opp til den stokken som er på tvers er det ca. 160cm. Jeg tenkte å sette opp fella på denne stokken og smøre honning nedover de to skråstokkene. Hva trur dere om det? Skal prøve å få tak i noe fisk som hovedåte. Og dekke til fella med granbar.

Link to comment
Share on other sites

Kan funke det der. Spørsmålet er hva slags sett du skal bruke. Har du tenkt å sette fella rett på stokken kan du få et problem ettersom måren ikke behøver å gå gjennom fella ettersom den kan komme fra andre sida. Åte skal jo ikke festes på utløseren, men bak fella. Kassesett derimot kan funke fint.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med din første. Alltid ekstra gøy med første måren. Og spesielt når fella tydeligvis har fungert helt perfekt!

 

Ole Jørgen: Det trådtrikset har jeg hørt om fra andre også. Godt mulig det kan funke flott. Oppsettet ditt på bildet er i alle fall perfekt å prøve det ut med. Spenn en tråd mellom de to trærne, litt over stokken. fest litt småsnacks på tråden. Fikenbiter f.eks. Plasser en y formet pinne opp ned over fella slik at måren ikke kan hoppe over. Litt honning på stokken er heller ikke feil!

 

Skulle det vise seg er måren tar veien i rundt bytter du bare ut med et kassesett eller fella på skråstokk. Har måren vært der og funnet godsaker kommer den igjen!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette lover godt. Pratet med bestefar idag. Fortalte han at jeg hadde kjøpt meg mårfelle, når han hørte prisen fikk jeg beskjed om å bestille fler. Han skulle betale. Det skal bli litt moro med fler enn en. Med tanke på den fella jeg har nå trur jeg at jeg gjør slik som Opdahl har vist i en av bøkene sine. Skråstokk oppover, med åte i enden, og dekke til slik at måren må igjennom fella for å komme til åte.

 

Angående kasse. Er det noen spesielle mål til Belisle 160 eller er det bare å bygge ei kasse til å sette den i? Bør det være åpning i andre enden? Skal den ene enden tettes med hønsenetting?

 

Takk for hjelpen så langt!

Link to comment
Share on other sites

er ikke noen spesielle mål på kassa men den må være over 160mm innvendig.å sporene til fjørene må være så lange at fjæra slår fritt.netting bak er en stor fordel. har også laget et lite lokk bakpå toppen av kassa til å legge i ny åte slik at jeg slipper å fjerne fella hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel fangst med bismak. Fekk mine to første mår i CB 160 (Beaslie) i dag. Men var med ein viss bismak. Den første var definitivt feilslag - og hadde ikkje dødd momentant. Den andre hadde fått eit betre slag, og døde nok ganske momentant.

 

Første - her var det tydelige kloremerker :(

781971.jpeg

Fella hengt vertikalt med granbar rundt - ingen kasse som bøylene kunne slå i. Nokon som har ide om korleis dette kan skje?

 

Den andre ser ut som den har død litt meir direkte sjølv om den hadde fått eine bakfoten opp på eine fjøyra.

781972.jpeg

 

Var utrivlig dette her - trur eg skal prøve ei kasse til CB - om ikkje det funkar går eg nok over til kun syningfella. Evt. Kania sidan den har fått ein del godord her inne... Men Syning har måren alltid hengt med alle fire beina slapt ned - noko som eg tolkar som perfekt slag.

Link to comment
Share on other sites

viss det var feil slag som i at slaget hadde kommet nedan for nakken rundt forbeina osv sånn har eg trua på at fella ikkje har hengt godt nok fast.. Det vil i praksis sei at når måren trykker inn utløseren, så dette fella på ein måte nedover samtidig som den klapper sammen pga av tyngdekraften og det blir då feilslag.. Den måren eg fekk i år hadde død momentant, men den hadde fått dobbelslag i form av nakke rett forann forbeina slag med ein belisle 160... så mitt tips til deg er og feste fella bedre :D Grattis med 2 stk mår forresten :D

Link to comment
Share on other sites

Var ingen mår her i dag heller, men nå mistenker jeg at jeg har med en gammel luring å gjøre. siste 3 ganger jeg har sjekka fellene harn kommet inn på samme plass, gått under oppgangstokken for så å stikke ut av område i samme løype som tidligere. var ut for det samme i fjord å da satt det en hannmår på 1,8 kg etter fire uker så jeg håper den sitter før jul. aliminiumsfolie funket som bare det mot museproblemet :) i dag var ikke agne rørt siden sist søndag så sett bort fra at de må spennes ned i jula blir fellene rørt kun når det henger mår der.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Som ivrig leser her inne på forumet har jeg endelig rota meg til å opprette en konto her inne! :) Er godt inne i min andre fangst sesong. Mener selv at innsatsen har vært godt, men fangsten har vært heller dårlig. Om ikke annet så har jeg værtfall berga æra i fjor med en liten hunnmår (960g) og i år med en flott hannmår på 1,42kg!Mus har nok mye skyld i lite fangst, men enelig har jeg funnet utav en grei måte å holde smågnagerne borte ved hjelp av små åtebokser. Har pr. i dag 6 CB 160 feller stårende ute i kasser. Ene fella har blitt besøkt 2 ganger, ene gangen stakk måren av med en orrevinge jeg brukte til innflagging. Andre gangen la den igjen et lite visittkort i form av en liten "kabel" like under stokken fella står montert på. Mengder med snø hindret måren i å gå inn i fella begge gangene... :( Leser her inne at hvis måren har fått smaken på noe godt, vende det ofte tilbake. Er det gode sjanser for at denne går i etterhvert?. Orrfuglvinge er vell godt det? Plasserte ut et bakkesett ikke langt unna sist jeg var å sjekket fella som har vært besøkt! Måren jeg fikk i år flådde og tanet jeg i dag forøvrig... :) håper den tørker fint! Den jeg fikk i fjor ligger fortsatt i fryseren på vent til å bli sendt til preparant! Er bare litt usikker på om den lar seg stoppe ut, musa rakk å forsyne seg litt på buken før jeg fikk henta den ut av skogen.

Link to comment
Share on other sites

Kbee: Den første der er merkelig. Fella ser ut til å ha truffet bra og normalt skulle et slikt slag fra en belisle drept øyeblikkelig. Har du klemt sammen fjærene og satt på sikringene før du tok bildet? Ser at fjærene har en litt merkelig posisjon. Den andre ser ut til å ha kommet seg vel langt inn i fella før den ble utløst. Fremste bøylen ser imidlertid ut til å ha truffet godt i nakke/bakhodet. Jeg ville sjekka at det ikke er dødgang på fella. Husk å bruke ytterste hakket, da er fella lettest å løse ut.

Det som kan skje når conibear er plassert loddrett er at måren bruker bruker bøylene til å klatre i, altså at griper tak i bøylene med framlabbene. Da havner slaget fort langt bak. Med fella plassert på skråstokk unngår du dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket feller i dag hadde tenkt og flytte den eine , men siden det var mårspor like under fella og den hadde spist noe kjøtt eg gjømte ned der måtte fella få stå :D så flytta heller ei annen felle som står noen 10 min gange unna, som det ikkje har vert noe aktivitet med, siden eg satte dei ut.. Kommer nok tilbake den måren, og då henger det ferskt hjortekjøtt og due hode som ein god middag :twisted:

Flytta fella opp til ein plass eg såg mårspor forje gang. Det var eit par nye spor på denne plassen så har trua på og få ein der oppe før fredninga trer i kraft :D Gjekk videre og ved den siste fella var det mårspor heilt inntil oppgangstokken, men der stoppa den gitt :( hengte på nye åte der og, så må innrømme eg har litt trua på fangst før julekvelden :D Er så mye kjekkare og sjekke feller når det er sporsnø, einaste minuset er at folk som vandrer i terrenge oppdage fellene dine mye lettere :(

 

Pussig det der fuglejerene er i min andre sesong eg og og første sesongen blei det bare ei lita ho mår på rundt 800 gram og denne sesongen har eg fanga ein hann mår på 1,5 kg;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt meg en god tur i skauen i kveld, Kom til første haugen fella mi der var det bare spor. Men i den andre fella hang det en skikkelig rugg, en hann mår på 1,746kg :D Har sliti med den i noen uker, har bare vært under fella, men nå satt den :wink: Honning og orrhane hode som åte.

 

111481_s.jpg

 

Hadde festet fella med en vaier så fella hadde sklidd rundt trestammen, skal få festa den med to vaiere neste gang.

 

111482_s.jpg

Bikkja ble helt i hundre igjenn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...