Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Da er mårfangsten over for denne gang, feller blei tatt inn den 15 mars og resten av de tomme kassene blei tatt ned idag.

Alt i alt en bra sesong men det lå mer arbeid bak hver mår enn ifjor.

Har hatt litt samarbeid med Olaf12 som er på kammeret, det har resultert i 45 mår på oss denne sesongen. :D

22 på meg og 23 på han.

Nesten alle er tatt i belisle 120/160 honning og fiken som åte.

Skal starte å flåing imorgen, for håpe skinn prisene er bra i år.

jubtdd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var trekninga unnagjort. 1 avbildet mår = 1 lodd.

 

Vinneren av ei syningfelle ble Jalest! Går ut fra at vinner og giver oppnår kontakt med hverandre og avtaler sending.

 

Samtidig gratulerer til alle som har fått mår og takk til alle som har bidratt med bilder, spørsmål og svar!

 

I tillegg vil jeg takke for meg som listepasser. Håper noen kan ta over neste sesong!

Link to comment
Share on other sites

Her kommer vekten på mårene jeg har fanget.

nr. 1 - 1,54 kg

nr. 2 - 1,61 kg

nr. 3 - 1,70 kg

nr. 4 - 1,14 kg

nr. 5 - 1,73 kg

nr. 6 - 1,06 kg

nr. 7 - 1,80 kg

nr. 8 - 1,09 kg

 

5 av 8 mårer er over 1,5 kg og kun 3 ligger på ca 1,1 kg. Så tipper at det er 3 årsunger og 5 voksne mårer.

Viktig for bl.a. skogsfuglbestanden at man klarer å ta ut dei gamle og slu mårene.

 

Flåingen er startet og skinnene blir sendt inn til Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Da er jakten over og frem til neste gang så får vi takke for fint arbeid med å holde listen oppdatert og masse god info på disse sidene her. :lol: Håper vi får en god jaktsesong til neste år også. Lykke til videre :lol:

For min del ble det 5 mår på to feller første året jeg prøver dette så det blir nok spennende å se hva som skjer neste år...

Link to comment
Share on other sites

Kult att eit lodd var nok til å vinne :-)

 

Sognajeger - heilt riktig, flå, tørke på tane pakkes og sendes inn. Pakk inn i papp.

 

Skinnene sendes til Oslo Skinnauksjon.

http://www.norpels.no/xp/pub/topp_hoyre ... index.html

 

Eg veit ikkje når dei må ha skinna men vil tru dei bør vere sendt før Påske? Men dato'en er det kanskje nokre andre her inne som veit...

Link to comment
Share on other sites

Mine taner er 1,20 lange.

Bredde nedest 11,5 cm

For kvar 30 cm (frå bunnen) så reduseres bredda med ca. 1 cm

Siste 2-3 cm i toppen så skråar dei inn til ein spiss.

 

Tjukkelse på tana er ca 1 cm.

 

Sjølve tana skal ha massse luftekanaler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Noen som har fått oppgjør etter auksjonen i Helsingfors 12 juni? Hadde vært moro å hørt hva man får for et gjennomsnittlig skinn. Søl var jeg for seint ute med å sende inn skinnene, men prøver igjen til neste år.

 

Lurer også på hvor nøye det er med hull/skader i pelsen når man sender inn skinnene, hva er det som eventuelt trekker op/ned prisen på et skinn?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er helt fersk på dette med feller og sånn, men tenkte jeg skulle få tak i ett par tre stk for å sette ut neste sesong. Har sett fangstmann selger 3 stk haugenfella til 1400 kr, så lurte litt på om disse er greie å begynne med? Slipper jo å bygge kasser til de da. Ellers har jeg sett på syningfella, den ser jo også enkel og grei ut for en nybegynner. Hvilken bør jeg velge av de to?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er helt fersk på dette med feller og sånn, men tenkte jeg skulle få tak i ett par tre stk for å sette ut neste sesong. Har sett fangstmann selger 3 stk haugenfella til 1400 kr, så lurte litt på om disse er greie å begynne med? Slipper jo å bygge kasser til de da. Ellers har jeg sett på syningfella, den ser jo også enkel og grei ut for en nybegynner. Hvilken bør jeg velge av de to?

 

 

Dette er en fin tråd får nybegynnere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei!

 

Er helt fersk på dette med feller og sånn, men tenkte jeg skulle få tak i ett par tre stk for å sette ut neste sesong. Har sett fangstmann selger 3 stk haugenfella til 1400 kr, så lurte litt på om disse er greie å begynne med? Slipper jo å bygge kasser til de da. Ellers har jeg sett på syningfella, den ser jo også enkel og grei ut for en nybegynner. Hvilken bør jeg velge av de to?

 

Hei, har ikke noe erfaring med disse to fellene men jeg bruker kania 2000 og er veldig fornøyd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jakta etter mår tidligare men brukte mykje tid i terenget mitt i vinter saman med ein unghund og fant skremmande mykje spor etter mår, kanskje ikkje rart det er lite av anna småvilt i området - så her må noko gjerast.

Eg har sålangt kjøpt meg ei Fenn MK6 - nokon som har erfaring med denne fella og eventuelt bilete av fella oppspent i kasse?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...