Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekka feller i dag. Ingen fangst, men måren hadde vært innom ei av fellene jeg satte ut tidlig i uka. Var spor ca 20m unna ei av de andre fellene. Satte i tillegg ut ei felle i en ny overgang som ser veldig lovende ut. Var mårspor der også. Blir spennende å sjekke neste gang, Tror mulighetene er gode for fangst!

Link to comment
Share on other sites

var og sjekket feller i kveld :D ingen fangst, men hadde vert noe og tatt åte utanfor fella mulig mår :?::D flytta den eine fella 200 m lengre ned i mellom 2 elver som blir til ei.

Lurer på ein ting kan det være måren har forskjellige områder den jakter i om høsten enn om vinteren? var mye aktivitet på måren begge plasser eg har fellene ute i jan-mars i år mens no virker det som om det ikkje er noe særlig aktivitet.. mulig det er bare meg som er litt vel overivrrig på og få mår kanjse :?::roll:

Link to comment
Share on other sites

var og sjekket feller i kveld :D ingen fangst, men hadde vert noe og tatt åte utanfor fella mulig mår :?::D flytta den eine fella 200 m lengre ned i mellom 2 elver som blir til ei.

Lurer på ein ting kan det være måren har forskjellige områder den jakter i om høsten enn om vinteren? var mye aktivitet på måren begge plasser eg har fellene ute i jan-mars i år mens no virker det som om det ikkje er noe særlig aktivitet.. mulig det er bare meg som er litt vel overivrrig på og få mår kanjse :?::roll:

 

Måren har den egenskapen at den plutselig og helt umotivert vandrer ut av et område. Det kan være mat nok, så det er ikke dette som forårsaker utvandringen. Muligens opptrer måren slik for å holde et revir i hevd, eller av ren og skjær vandrelyst. Hele familier med mår kan reise ut på slike vandringer, eller de kan være par. Nå veit ikke jeg hvordan klimaet har vært der du fangster i det siste, men måren legger seg inn under sterke kuldeperioder, og den er lite glad i å bli våt. Derfor leger den seg også ofte inn hvis det blir sludd.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar :D der var observert mår med mårunger som lekte mitt på lyse dagen der i sommer, men ikkje veit eg? har skikkelig trua på denne plassen og det er eit perfekt sted for måren, så tar ikkje vekk fellene med det første vertfall... været har vert opplett, men kaldt dei 2 siste vekene.. men ikkje noe meir enn 7 kuldegrader på det verste...

Link to comment
Share on other sites

Måren kan utmerket godt variere på hvilket område den bruker til ulike tider av året. I streng kulde er det f.eks. mye kaldere nede i dalbunnen enn oppe i lia. Måren liker ikke streng kulde og holder seg dermed oppe i lia. Vegetasjonstyper som gir skjul om sommeren kan være borte om vinteren. Måren trekker dermed bort fra området. Islagte elver blir lette å krysse og omåder som er utilgjengelige om sommeren, besøkes om vinteren.

I utgangspuntet er måren en territoriell einstøing. Flere sammen er nærmest kun mor med årsunger, unntaket er par i parringstida om sommeren. De som vandrer lengst er ungdyr uten territorium. Disse jages etterhvert ut fra foreldrenes områder og kan da streife langt. På ettervinteren dukker det ofte opp spor på steder hvor det ikke har vært mår tidligere på vinteren. Ofte kan dette være ungmår på leting etter områder.

Vandringene varierer også selvsagt mye med størrelsen på territoriet. Med et område på f.eks. 10 kvadratkilometer blir det mye mer vandring enn med 1 kvadratkilometer.

Link to comment
Share on other sites

hehe. ja har mye areal og boltre seg på, så kan være noe i det du sier :D ein liten måned før sesongslutt i fjor og fram til sesongslutt var det nye mårspor i område rundt fellene annakvar dag nesten, så veit det er eit godt område for måren.. får prøve og få ut fleire feller i nye områder denne veka da :D har 2 nye plasser og sette feller på dette året, men har bare ikkje fått ut fellene enno :oops:

Takker for god informasjon Bjørn s :D

Link to comment
Share on other sites

Der jeg fangster er det helt klart at måren kommer innover/oppover dalen etterhvert som vintern tar på. Hadde spor langt oppe i dalen i år, noe som er litt uvanlig, men nå er de helt fraværende igjen, så nå mistenker jeg den er nede i dalen igjen. Ikke lett å bli klok på den måren... :) Fellene står ute da uansett :) Ladet med rype og anisolje...

Link to comment
Share on other sites

Sjekket fella i dag. Ingen mår i den nei :cry: . Begynner å lure på om at jeg bare hadde såkalt nybegynnerflaks med den måren, første natta med fella ut :? Er det noen som har anelse om hvordan måren reagerer på oppsettet hvis den ser en artsfrend henger livløs i den?? Vil den bli mer skeptisk og holde seg unna en tid. Men er vel rart det, for andre får jo flere mår i samme felle, og andre mår har vel oppdaget de som henger i de fellene også. Har rype som åte inni kassen, smurt honning nederst og oppover på trestammen der fella henger. Har en vinge til innflagging med en bit tørrfisk knytt på. Har også drysset litt anisolje på oppsettet. Er måren var for mange forskjellige lukter tro? Hvor ofte prøver dere andre å bytte ut åta til ny og helt annen type åte? Er det noe vits? Eller handler det bare om å være tålmodig. Det er mårsport under oppsettet og i området rundt. Sjekker fella med kikkert så jeg trenger ikke å gå inn i området der fella er plassert. Har ikke vært i området siden Lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør tydeligvis mye riktig. Måren finner fella di. Det betyr riktig plass og et åte måren er interessert i. Hvis måren gjentatte ganger vraker settet bør du forandre noe. Et forslag kan være å bygge inn fella og sette den på bakken. Bytte tre, sette på oppgangstokk og smøre denne med honnig, bytte åte etc er andre aktuelle knep.

Link to comment
Share on other sites

Bruk honning, da får du ett selektivt sett uten å tenke på katter og hunder. Grav ut ett høl under ei rot. Sett så fella der. Dekk til fella med skråstokker som settes inn mot treet, og med to-tre ståltråder hesjer du på granbar. Innunder her kan du godt henge opp luktestoff. Skråstokkene må bindes godt slik at kun mår finner fella.

 

Som knutis sier er det ingen grunn til å "jage" måren opp i treet hvis den ikke vil. Slik adferd er typisk hvor det er mye mat på bakken. En annen ting er at du hele tiden må fornye og kontrollere åtet ditt. Mye mus = masse åtetyveri !

 

Ja kravet er som sagt 9 cm åpning og 30 cm inn til utløser, etter min mening noe forbanna tull !! Du greier enkelt å stenge ute alt annet enn mår hvis mann bruker hodet. Er vell like mange katter som kan gå i fella når den henger i treet !? CB feller blir jo montert direkte på oppgangsstokker...

 

Dere kan også lage kanalsett av stein inn til fella på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Har fått 2 mår så langt i år, begge i syningfella med rype og honning som lokkemiddel.

 

Har 5 connibear (kjøpt i sommer) og 3 stk. syningfella. Er relativt fersk - startet med fangst for eit år sidan.

 

9/11 1,3kilo og 73 cm.

 

13/11 1,5 kilo og 80 cm.

 

Skulle gjerne lagt ved bilder men forstår ikkje heilt korleis eg får gjort det... Må man første legge bilder ett annet sted på web'en og så linke det inn? :?:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med god start på sesongen KBee!

5 conibear og 3 syning, og begge mår i syning! Har du hatt mår inntil conibearsettene uten at de har gått i? Eller er det bedre plassering til syningfellene som har gjort at måren har gått i disse? Jeg har personlig alltid hatt bedre trua på conibearsettene, men kanskje du motbeviser dette!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det knutis!

 

Syningfella og connibear er plassert i omtrent samme område. Grunnen til att eg ikkje har fått noko i connibear enndå trur eg er mest min feil :-)

 

Har nok ikkje bygd dei godt nok inn enndå. Starta med fangst for eit år sidan og kjøpte då dei tre syningfellene. Connibear kjøpte eg i sommer, har laga ein enkel konstruksjon av to planker som ser ut som den vart for enkel :-) Måren, eller evt. fugler klarer å komme utenom felle og plukke ut maten uten å gå i.

 

Var oppe på Fredag - gjorde da nokre endringer slik att eneste tilkomst er gjennom felle, så håper snart å plukke ut ein mår frå Connibear'en.

Link to comment
Share on other sites

Har måren vært der og plukka mat fra fella er den så godt som ferdig. Med mindre den da ikke allerede er det hvis det var en av de du tok i syning!

Det er forøvrig ikke nødvendig å bygge fella godt inn for å få måren i conibear. Fella rett på en skråstokk, festet med spiker eller coniebearfester, og åte bak, gjerne i en flasketut e.l. for å beskytte mot vær og vind. Sett en y-formet pinne opp ned over fella slik at måren ikke hopper over. Bøy fjærene ned slik at måren ikke kan bruke disse til å klatre rundt fella. Stokken bør være litt smalere enn fella.

 

Dette er en veldig ok måte å gjøre det på hvis man har lang trapline med mange feller. Slipper å ta med så mye ting og tang!

Link to comment
Share on other sites

Ja Bjørn, virker som det er godt med mat for måren i området. Spesielt den første var kort og smellfeit... Kan vere att eg fora dei for mykje i Oktober :wink:

 

Takker for tipset knutis! Når eg tenker meg om er nok problemet att den bruker fjærene til å komme rundt felle! Nybegynner tabbe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble klar over fenomenet da jeg fant felle hengende tom og fortsatt spent under treet. Fella var festet med 3 spiker, dette var ikke nok til å holde fella fast da måren klatra rundt. Fella ramla og måren ramla også! Sporsnøen gjorde det lett å se hva som hadde skjedd!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med mår til alle som får, og lykke til til alle som vil :)

 

Har fått ut 5 nye feller i helga, alle er kassesett med conibear 220 eller 160, ladet med honning, fiken, ansjos, karamellsaus og litt annet mer eller mindre godt.

 

Adopterte ellers en ide jeg fant her inne ang små kasser for conibear, og har laget meg ett par slike til de siste Conibear 220-fellene mine.

Legger ved noen bilder, siden jeg synes disse kassene virker snertne og greie å bruke, og raske å lage også. Pass på å få plass til fella til å slå sammen uten at den tar i taket på kassa. Bare å feste kassa på trelegg eller stokk (horisontal, skrå eller vertikal), med åte festet inne i kassa. Conibearen spennes og festes i clipset- og en god bunt granbar surres over/rundt kassa for å tvinge måren inn gjennom fella.

 

SB1_4958.JPG

 

SB1_4959.JPG

 

SB1_4960.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kamuflasje er, i alle fall slik jeg ser det, mest for å unngå at folk oppdager fella. For måren sin del kan det faktisk være gunstig at fella er godt synlig. Den er ganske nyskjerrig! Om fella skal plasseres langt fra folk er avhengig av flere ting. Ikke minst hva slags ferdsel det er snakk om. lekende barn er f.eks. meget ugunstig at ha i nærheten av fellene. Om det går en sti som folk på tur bruker like i næheten ser for meg ut til å ikke spille noen rolle for måren sin del. En annen ting er at sjansen for at fella blir stjålet eller sabotert øker. På åsen her er det ei skihytte hvor det kryr av folk hver helg hele vinteren. Samtidig er dette et av stedene det oftest er mårspor! Måren jeg tok tidligere i vinter gikk i ei felle 10m fra bilvei.

 

Sunbolien:

Kasse eller ikke kasse? Begge deler funker. Men kassesett er nok enklere å bruke. Les litt i tråden fra i fjor så finner du mange typer sett. Gammel conibear høres litt tvilsomt ut. Tror det er lurt å sjekke at fjærene fortsatt er sterke nok! Hvis ikke kan det være et torturinstrument du setter ut. En ny conibear av beste sort koster ikke mer enn 175!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...