Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Jeg har tatt en del mår på nøtteskrike. Lar den ligge varmt til den er sånn "halvråtten", åpner den og gnir den rundt på fella og litt rundt før den lades i fella. Henger gjerne en ving i en senestubb over fella, og strør fjær rundt omkring. Jeg har også noen ganger svidd de litt over åpen varme, og det gir gjerne litt ekstra "smak". Dagens mår var faktisk den første jeg har fått på honning, noensinne. Kjøttåte har alltid vært det beste, synes jeg.

 

I guttedagene brukte jeg mye 4-talls felle til røyskatt og ekorn, og tok mye av begge deler. Etter hvert begynte mårfangsten, da med conibear i kasse, nettingrør eller rett og slett i en liten barhytte. Ofte oppe i tre, men like gjerne på bakken, innunder ei rotvelte eller en bergknatt. Dette er i ett terreng der det ikke jaktes med hund, eller jaktes i det hele tatt egentlig. Men, kompisen min tok en liten rev i mårfella si- ei strupefelle dytta inn i ei stikkrenne- og da skjønte vi at fellene nok måtte opp fra bakken ja. Og dette var før fellefangst var regulert og utviklet slik det er i dag. Bildet lyver nok litt, og høyden opp til kassa er nok ca 1,3 m- men jeg liker å ha de høyere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"knutis" de er muse sikre og de er tilta litt slik at vannet renner ut på nettingsida. Har trua på de litt senere i sesongen, de er nok for ferske enda. Og det er stor plass til åte innefor fella. OG lokket har også vinger slik at fjærene til fellene har tak.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt å kjøpe et par kaniafeller i løpet av noen av nørmeste dagene, det er vel lurt å dye de før bruk for å få bort mest mulig lukt fra fellan??

 

Det er selvfølgelig en fordel å dye dem, men ikke noe apsolutt nødvendighet. Selv har jeg aldri dyet en felle i hele mit liv, har både cania,cb og åsbø feller, og synest de fanger bra, snitt på 8-10 mår pr sesong på 8 feller. Kunne sikkert fått et par gamle luringer ekstra om jeg hadde dyet dem.

 

Kos deg med oppsettingen av fellene og lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har vært i skauen i hele dag, sett etter gode plasser og spor. Satt opp 2 haugenfeller og en connibear i en hulstokk. Så et par spor. Sjekket et par feller, skulle ha hatt en i dag :? var spor opp på stokken, hadde klart å strekke hode helt inn i kassa å fått tak i beverkjøttet. Det er en trapper 90 som er innebygd i en kasse. så ut på sporene at det var en rugg, litt vanskelig å si helt sikkert på poteavtrykke.t Har litt tro for neste helg :wink:

 

109707_s.jpg

 

109708_s.jpg

 

109709_s.jpg

 

109710_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok en løpetur med bikkja i dag og fant ferske mårspor kun 10 minutter hjemmefra. Tror kanskje jeg har gått over bekken etter mår! Fant en del spor langt oppe i lia også og fikk funnet ut av en del gamle stier. Så nå tror jeg ruta for en fellerunde som skal opp i desember er noenlunde klar.

Studerte norgeibilder en del i kveld og fant 2-3 plasser som bare er nødt til å ha mårtrekk! Dette er i nærheten av der jeg har feller nå, så det blir nok satt ut noen feller i morgen.

Link to comment
Share on other sites

IMAG0028.jpg

IMAG0032.jpg

Første natta med fella ute. Hannmår på 1,78 kg og 77 cm.

Åte var rester etter ei fjellrype. Hadde en vinge til innflagging utenfor fella, den var borte nå i kveld. Strøk litt honning på felle og trestammen også. I dag drysset jeg litt Anisolje på fella og rundt på noen grener og på buskestammen. Fella ble kjøpt i fjor. Har aldri blitt dyet. Var litt rust på den men fikk fjernet det meste.Ser ikke ut til at måren har brydd seg om at dette var en u dyet felle med litt rust på. Satte opp fella i går og i kveld, når jeg var og sjekka nå i kveld var denne karen i fella. Har stor tro på den plassen jeg har nå. Mye nye mår spor i området som ikke var der i går kveld.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fella har gjort jobben. Det har ikke vært noen lidelser der nei. Det eneste var at den ene låse kroken har hengt seg fast i gitterveggen på høyre side av felle. Det er grunne til at den ikke henger ved siden av trestammen men sitter fast inni kassa. Meget fornøyd å få lurt en så stor hannmår i fella. Tror nok det blir flere på den plassen. Har bare ei felle men lurer på å få kjøpt noen flere.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr står ikke på menykartet til måren. Revejegere har fått mår på åte av rådyr, men måren dreper ikke disse dyrene. Måren er heller ingen lystmorder slik som røyskatten og villminken, den dreper kun det den trenger for å leve! Gaupe og rødrev er nok de sterkeste konkurentene dine til matfatet.

Link to comment
Share on other sites

Måren kan da forsyne seg godt hvis den finner f.eks. et reir med egg eller et kull med fugleunger. Den spiser seg mett og resten gjemmer den for å ha i bakhånd. Kjekt å ha til vinteren! Så slik sett kan måren utmerket godt fremstå som lystmorder i den forstand at den tar alt den kommer over. Men det gjemmes som sagt til senere bruk, så slik sett dereper den jo kun for å leve.

Men rådyr tar den nok ikke. Skal man hjelpe rådyrbestanden er det reven man bør fokusere på!

Link to comment
Share on other sites

Satte ut et par feller til i går. Tenkte å teste ut et par overganger jeg fant ved hjelp av norgeibilder. Den ene måtte jeg gi opp pga glatt vei som gjorde ta jeg ikke kom opp. (dårlig vinterbil!) Det andre stedet derimot, en passasje på bare 20-30m, var det flere spor. Ble to feller der i stedet. Den plassen ser så bra ut at jeg blir overrasket om det ikke er mår finner fella i løpet av ei uke! Artig når teori om hvor måren skal gå og de faktiske forholda stemmer overrens!

Link to comment
Share on other sites

Var ute å hengte opp den ene fella (Aasbø) jeg har idag. Plasserte den i samme området som jeg tok 2 sist vinter. Var mårspor som var et par dager gamle der. Til åte har jeg kokt sammen en grøt av honning, fiken og dadler. Har aluminiumsfolie ved roten av treet for å prøve å unngå at musa spiser opp åtet. Så da er det bare å vente, "Det er håp i hengende felle" :mrgreen:

Picture658.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rådyr står ikke på menykartet til måren. Revejegere har fått mår på åte av rådyr, men måren dreper ikke disse dyrene. Måren er heller ingen lystmorder slik som røyskatten og villminken, den dreper kun det den trenger for å leve! Gaupe og rødrev er nok de sterkeste konkurentene dine til matfatet.

 

Artig du skulle nevne dette. Her er et blide tatt på et åte av rådyr for noen dager siden..

 

PICT0002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slagarmen over kjeven høres rart ut. Ble det på en måte for langt fram? Eller ville slaget vært drepende med større kraft? Kjenner jeg begynner å bli skeptisk til syningen. Har en mistanke om at kraften blir for liten i enkelte tilfeller. Kanskje fordi slagarmen er såpass kort? Kommer måren rett og slett for nært inntil fjæra i enkelte tilfeller? Eller har noen feller for svak fjær? Svekkes den mye over tid? Kaniafella som jo fungerer på en lignende måte har mye lengre arm.

Link to comment
Share on other sites

hørte om en lignende historie for noen år tilbake, der hadde måren kommet løpende med fella (syning) på hodet langs en vei. vet ikke hvordan den hadde truffet eller hvordan fella var festet. har aldri prøvd syning men har fanget med kania i flere år å aldri opplevd eller hørt om feilslag på disse. noen som har hørt om feilslag på kania????

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket mårfelle i går. Ingen ting der. Så heller ikke spor i nysnøen. Tro om jeg har tatt den som holdt til der, eller om det kan være flere. Der det er (har vært) en, der er det vel flere? Hengte forøvrig opp en ny vinge og satte fast en bit tørrfiks i den for å få litt lukt i området. Håper det skal trekke inn litt mår.

Link to comment
Share on other sites

Måren er territoriell. Den måren du tok var ganske sikkert en voksen hann med eget territorium. Ofte er det slik at områdene overlapper hverandre til en viss grad. Et hannmår territorium kan innholde 1-2 hunnmårterritorier. I tillegg kan det finnes årsunger i området. Så svaret på spørsmålet ditt er ja. Det finnes sannsynligvis flere i området. Hvor mange er avhengig av hvor godt område er for måren og hvor stor dødeligheten er i mårstammen.

I tillegg hadde sikkert måren din ett attraktivt område som naboene vil ta i bruk når de etterhvert oppdager at det er ledig.

Link to comment
Share on other sites

Slagarmen over kjeven høres rart ut. Ble det på en måte for langt fram? Eller ville slaget vært drepende med større kraft? Kjenner jeg begynner å bli skeptisk til syningen. Har en mistanke om at kraften blir for liten i enkelte tilfeller. Kanskje fordi slagarmen er såpass kort? Kommer måren rett og slett for nært inntil fjæra i enkelte tilfeller? Eller har noen feller for svak fjær? Svekkes den mye over tid? Kaniafella som jo fungerer på en lignende måte har mye lengre arm.

slage ville ha vert drepandes med større kraft ja, men hadde ikkje skada om slage var ein cm eller 2 lenger bak!

Link to comment
Share on other sites

kanskje det hjelper å bøye nettingen bak litt så den ligg nerare åtet når fella er oppspent..det har eg gjort på mine etter eg fant ein levande mår i ei syningfelle..men har og opplevd feilslag med kaniafella og det var på ei heilt ny felle.

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som om syningfella i de aller aller fleste tilfellene dreper måren momentant, men når slaget av en eller annen grunn ikke dreper med en gang ser det ut til at måren er i live lenge. Tipper mye kunne vært unngått om utløseren på mårfella hadde vært 2cm eller så lengre inn. Og kanskje kunne fella også vært litt breiere for å få plass til ei lengre slagarm.

Link to comment
Share on other sites

Den ene som jeg fikk i syninge fella i fjor var død momentant, men der var slaget kommet foran øra :( . Men de var nye så den slo hardt nok. Ser ut ti lat de større mårene med stort hode kan få feilslag. Min veide 1.9 kilo. Noen som har rapportert til importør om disse problemene?

Link to comment
Share on other sites

Hopper brått inn i mårfangstdebatten :)

 

Jeg har hatt to mårfeller ute i de to siste sesongene uten nevneverdigfangst. De begynner å bli gammle nå, har fått de av faderen. Den ene er full av rust. I fjor så jeg mårspor rett under felle, men måren hadde ikke rørt åte som var honning og bivoks. Den ene fella har blitt dyet en gang for mange år siden og da fikk vi en liten ungmår samme sesong. Nå er den som sagt dekket av store rustflekker. Gir dette lukt som skremmer måren? Og burde jeg dye fella på nytt? Sikkert et dumt spørsmål, men er fersk på dette området her.

Link to comment
Share on other sites

Hopper brått inn i mårfangstdebatten :)

 

Jeg har hatt to mårfeller ute i de to siste sesongene uten nevneverdigfangst. De begynner å bli gammle nå, har fått de av faderen. Den ene er full av rust. I fjor så jeg mårspor rett under felle, men måren hadde ikke rørt åte som var honning og bivoks. Den ene fella har blitt dyet en gang for mange år siden og da fikk vi en liten ungmår samme sesong. Nå er den som sagt dekket av store rustflekker. Gir dette lukt som skremmer måren? Og burde jeg dye fella på nytt? Sikkert et dumt spørsmål, men er fersk på dette området her.

Er ingen mår jeger enda, men rusten skal ikkje gjøre noe har eg lest her inne, men menneske lukt er ikkje en bra ting, så går utifra at fellejegerene her inne bruker hansker når de monterer fellene, men lukten vil nok forsvinne ettervert da, men kor lang tid det går aner eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt feilslag med kaniafelle, den slo altfor langt fram og måren var i live når jeg kom fram. Og Kania er vel en av de beste og sikreste fellene jeg har brukt. Eneste brukbare forklaringa jeg har må være at måren i refleks har trukket hodet ut av fella idet den utløser den. Etter dette har jeg alltid bøyd gilderet litt bakover, dette gjør jeg på både kania, syningfellene og conibear. Ikke opplevd feilslag etter dette.

Bøyer du gilderet blitt bakover på syningfella, må også åtepinnen bøyes/fjernes så ikke gilderet stopper i denne.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært og sjekket fella. Ingen mår i fella men det var kommet masse nye mår spor. På bakken rett under fella var det mye spor og i området rundt. Tror det bare er tidsspørsmål før den går i. Jeg lurer på den menneske lukta jeg legger igjen i området når jeg er å sjekker, gjør den måren skeptisk tro? Kanskje det er smartest å sjekke fella i dagslys, for da har jeg mulighet til å bruke kikkert å dermed trenger jeg ikke å gå inn i området. Er ikke borti oppsettet når jeg er å sjekker. Bruker hansker når jeg må ta i oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver alt for å fjerne "unaturlig" lukt på fellene. Bruker dye, voks, flytende varm honning, tørr maurtue, fiskeoljer, kjertler, granbar, jord, mose osv. Hansker har jeg alltid.

 

Leser at flere ikke bruker Dye. Dette er selvsagt en smaksak. Husk at feller av blikk med tilhørende fjærer som er i ferd med å ruste, kan trenge flere uker i terrenget med variasjoner i temperatur og kuldesjokk, for å avdempe lukta av seg selv. Når vi leser om de gamle fangstmenns omtanke for saksene, ligger egentlig alle svar her - Fasiten forteller at utstyret ditt ikke er rent nok, og det er her at det meste av feil og uvitenhet gjøres.

 

Sjekk også åtene deres, de kan fort bli helt annet enn hva de var når dere lada fellene. Mus og temperaturer er de viktigste "faremomentene" for åtene deres. Du kan gjerne kontrollere åtene minst en gang per uke (kommer ann på temp), husk bare hansker og eventuelt "vasking" av fotavtrykk i snøen rundt fella. Det er også felletyver der ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...