Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mår nummer 3 i frysen :-)

1,5 kilo men berre 76 cm lang - veldig kort hale, virkar nesten som den har mista litt av halen ein gong i tida...

765666.jpeg

Denne fella sto ca. 50 meter unna ei av connibear fellene mine... Fortsatt ikkje hell med CB - men flytta 4 av CB fellene og 2 av syning fellene. Blir spennade å sjå om klarer å få ein mår i CB i det nye området!

Har bøygd ned fjøyrene etter tips frå knutis og dekka til med granbar - så har trua :D

Link to comment
Share on other sites

enig med deg der, dei er litt dyre syntes eg. meneg har no eit par av dei og. Her i matre få me feller av utmarkslaget, og me får 100 kr for kvar mårkatt me fangar :mrgreen: menme får jo ikkje ubegrensa med feller viss me har lyst på hundre stk då liksom. har dunokon erfaring med conibear :?:

Link to comment
Share on other sites

Kania er nok vel så bra som syning og en god del billigere. Jaktdepotet har disse. Conibear er også bra feller og kan brukes på mange måter. De er imidlertid litt mer krevende i bruk, men ikke verre enn at du finner ut hva du bør og ikke minst hva du ikke bør gjøre med de hvis du leser gjennom mårfangsttrådene her. Skal du ha conibear så kjøp kvalitet (belisle)med en gang. Litt dyrere, men klart bedre og varer lengre. Dermed blir det faktisk billigere i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Kaniafella er ei virkelig god mårfelle. Minusen er åtekammeret som etter min mening er alt for lite til annet enn honning..

Prisen er betrakelig hyggeligere enn Syning som etter min mening har priset seg helt ut ! Haugenfella er også ei god felle, men den bør "files" litt pga treg avtrekk.. Belisle er suveren med litt forarbeid og planlegging.

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Haugenfella bør files ja. Og et problem til. Slagbøylen kan etterhvert bli litt bøyd slik at den ikke slår helt sammen. Hvis slaget da treffer litt langt bak kan det bli seigpining. Fant en gang en levende mink i haugenfella for mår pga en kombinasjon av disse tinga. Ikke gøy. For øyeblikket har jeg ingen haugen, men hvis jeg skulle finne på å skaffe med en igjen vil jeg sette på en ekstra slagbøyle lengre inn for å være sikker på å knuse skallen.

 

(Dette skjedde for 20 år siden. Kan godt være problemet er retta på nå.)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke erfaringer har dere med Belisle 120 til mår ? Tenkte jeg skulle bruke disse i hjemmelagde kasser og det hadde vært kjekt med synspunkter rundt denne fella. NB: her er det kun snakk om Belisle og ikke andre fabrikkat.

 

Jeg har også investert i 160, men dem kunne jeg tenkt meg i pålesett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun tatt en mår i belisle 120. Da fungerte fella perfekt. Åpningen i fella er så liten at måren utløser fella i det den stikker hodet inn. Dermed er du sikret nakkeslag. I forhold til slagkraft må jeg si at jeg bruker mer krefter på å spenne ei b120 enn f.eks. en duke160. Synes de blir litt små til pålesett, så mine er stort sett i bruk i kasser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stort sett 160 i pålesettet, men jeg setter pålestokken veldig skrått slik at måren ikke hopper over! 4" trevirke brukes på stokken. Ett tverrved som bildet viser er også å foretrekke. Mye av den nedre delen av fella blir da eliminert og måren tvinges derfor nærmere utløser. Bak fella bruker jeg også som bildet, never og hyssing rundt åtet. Honning er etter min erfaring best på slike sett. Du trenger da ikke bekymre deg for fugl som spiser opp annet åte.

Kan selvfølgelig bruke 220 i slike sett, men det har ikke jeg erfaring med !

 

Utrolig å mange sett en kan lage klart når mann bruker dette settet. Du trenger egentlig ikke annet enn ryggsekken og spennjern på runda de når alt er klart. Mange sett kan lages og som knutis har skrevet tidligere,- veldig enkelt og "lett" fangstmetode.

 

abc3.jpg

 

Grunnet til at Belisle 120 er tenkt i kasse er pga størrelsen på fella. Jeg betviler ikke krafta for fella er utrolig sterk. Jeg kan da også bruke andre åter enn honning uten å være bekymret for plynderi.

Et annet poeng er det faktum at ei 120 kasse er mye mindre enn ei 160 kasse, noe å tenke på hvis mann har mange sett.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke erfaringer har dere med Belisle 120 til mår ? Tenkte jeg skulle bruke disse i hjemmelagde kasser og det hadde vært kjekt med synspunkter rundt denne fella. NB: her er det kun snakk om Belisle og ikke andre fabrikkat.

 

Jeg har også investert i 160, men dem kunne jeg tenkt meg i pålesett.

 

Tre mår av ulik størrelse i belisle 120 i fjor, montert i kasse vertikalt på trelegg. Alle tre perfekte nakkeslag av ytterste bøyle. Har flest 160, men heller etterkvart mot at 120 faktisk slår mest korrekt på mår.

Link to comment
Share on other sites

Vært å sjekke fella nå, ingen ting der. Begynner å bli 14 dager siden den første og foreløbige eneste måren satt i fella. Er det på tide å tenke nytt nå? Burde jeg flytte fella? Kan kulda ha noe å si? Her er det 8-10 minusgrader men det burde vel ikke ha noe spesielt å si for måren.

Link to comment
Share on other sites

Vært å sjekke fella nå, ingen ting der. Begynner å bli 14 dager siden den første og foreløbige eneste måren satt i fella. Er det på tide å tenke nytt nå? Burde jeg flytte fella? Kan kulda ha noe å si? Her er det 8-10 minusgrader men det burde vel ikke ha noe spesielt å si for måren.

 

Har mår vært innom flere ganger uten å gå i fella kan det lønne seg å gjøre noe ja!

Link to comment
Share on other sites

Har ute 10stk CB 120 i kasser, tre i bakkekasse resten i trær, og 2 syning. Enda ikke sett et mårspor så i morgen drar jeg til nytt område for å se om det er mer liv der. Vanligvis er det bare bra med lite mår, men litt stusselig at det virker helt tomt når man prøver fangste. :lol: Veit det er sett spor i området jeg skal sette ut feller i morgen, så håper jeg snart kan melde om fangst. De jeg setter ut i morgen blir montert rett på stokk uten kasse, da jeg ikke har rukket lage nok kasser enda.

Link to comment
Share on other sites

Leste grundig Bjørn S sine tips ang luktestoff. Har en misstanke om hva jeg har "drete" mæ ut på. Dagen etter jeg fikk måren så hadde jeg anisolje på fella, åta og buska hvor fella står. Det er veldig mulig at jeg var litt for "raus" med oljen slik at lukten ble for sterk og dermed skremt måren :roll: . Når jeg fikk måren hadde jeg ikke noe form for luktestoff.

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til bekymring, mener jeg. Det er nok ingen fasit her, og mårer er forskjellige. Tålmodighet er viktig, og om måren som passerer fella di nå slett ikke vil gå i, så kan det kanskje være like greit å prøve fella ett annet sted, etter hvert. Det er ingen metode å tvinge en mår til å gå i ei felle, det må den finne på sjøl. Noen ganger går den i fella på f.eks gammelt og dårlig åte og alt ser enkelt ut, men enda oftere er den en luring som kan gjøre fangstmannen småfrustrert :) 14 dager uten mår i felle er ikke noe å bekymre seg for!

Link to comment
Share on other sites

Grattis GB. Kjempe god følelse å ta den første, noe spesielt det. Kjente selv på den følelsen for 2 uker siden. Var ute å gikk i skogen i dag. Så mye mårspor på en annen plass enn der jeg har fella så nå har jeg bestilt en ny CB felle. Lar den stå den jeg allerede har ute, har tro på at jeg kan få flere der. Blir mildvær her om 2-3 dager med litt sludd, har troa da.

Link to comment
Share on other sites

Hei fangstmenn :) Litt sent ute i år jeg, men i dag fikk jeg spent opp 2 kaniafeller. Nytt av året er at jeg har handlet inn anisolje, men ellers er alt som i fjord. egner med honning å fiken å bruker nå anisolje som luktstoff. tok 4 stk i fjord i de fellene som ble spent opp i dag å spor i dag så har tro på at det sitter en snart.

lykke til med årets fangst folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i dag i snøvær. Umulig å se om det hadde vært mår innom, men noen fangst var det i alle fall ikke. Virker som om det er lite aktivitet på måren når det er såpass kaldt. Var samme i fjor, fangsten gikk treigt i kulda. Kanskje jeg burde prøve med laks? Mulig det hadde vært bedre å ha fellene litt oppi lia, der er det gjerne litt mildere i kaldt vintervær. Håper det blir mildere snart. Litt mer snø er forøvrig bra. Vanskeligere for måren å finne mat og dermed blir den lettere å få i fella! Om jeg får tid til uka, innimellom eksamenslesing og bleieskift, skal jeg prøve å bygge ei stokkfelle til i et område det var bra med spor for noen uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Et åte kan bestå av nesten hva det må være: Slakteavfall, døde dyr, fisk, reker, fugl osv. Et åte som f.eks kjøtt vil bli bedre etter hvert som det mørnes, men må ikke være råttent. Svinekjøtt er uegnet som mår åte.

På vinterstid trenger mann ikke være redd for at fisk og kjøtt råtner. Til gjengjeld har denne årstiden det problemet at åter som får et ispanser, vil gi fra seg lite eller ikke noe lukt.

Dette betyr at viltet vil ha vanskeligheter med å finne åtet. Da kan du gjøre følgende ting som kan bidra til at åtet ikke blir dekket av is: Glyserinalcohol, saltvann eller boraks.

Dette hindrer at åtet ditt bare blir et lokkemiddel med is rundt.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og sjekke fellene denne veka :D har hatt ein "mildværs" periode her no dei 2 siste dagene etter ein kald periode på 13-14 minus. føler eg begynner og bli sjuk så blei ingen fellesjekk i dag.. Må holde meg inne mens eg kan for og være sjuk no har vi ikkje tid til :P Skal sette ut 3 stk felle i eit område nedover mot sjøen viss formen kommer seg i løpet av veko :D

Link to comment
Share on other sites

Nok ein gong var connibear setta mine tømt for åte, men ingen fangst - fattar ikkje heilt korleis dei klarer det no. Klarer røyskatt å stjele åte frå vertikal satte feller???

Eg har bøgd ned fjærene samt hatt godt med granbar på siden for å unngå tilgang frå sidene men nei... Trur eg må lage nokre boksar så det berre er ein veg fram til åtet...

 

Men Syninfella er "bankers" - nummer 4 henta ned frå fjellet. Men denne var så fastfrossen i fella att eg måtte ta med heile fella heim for å tine den opp... Etter 10-15 minutt med varmepistol fekk eg den laus.

 

768544.jpeg

 

1,47 kilo og 79 cm. Jamn og fin størrelse på dei eg har fått :-)

Link to comment
Share on other sites

Tyvjeger i mitt terreng! og greit det hadde det nå bare stått høyt hevet i ett tre, men neida her var det ett bakkesett som sto helt helt åpent. Åte kjøtt (er det hund som er målet?) og luktestoff, ja her jager vi med hund og nå endel unghunder. Da blir jeg så JÆVLA JÆVLA forbanna.

Fella var CB med ett eget "hus" dyet og "profft" utsatt. Klipp,klipp. G.Larson

119tp3m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...